رویداد ملی صنعت آجیل و خشکبار با معرفی ۷ طرح فناورانه در مشهد برگزار می‌شود اعلام جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی قالیباف: موضوع اتباع و سامان‌دهی آن‌ها یک موضوع جدی است + فیلم اسلامی: گفتگو‌های سازنده‌ای با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشتیم پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تداوم همکاری با ایران ختم رسیدگی به پرونده امیر تتلو | متهم: می‌خواستم برای مشروبات الکلی جایگزین گیاهی معرفی کنم رئیسی: باید تمام زیرساخت‌های لازم برای ورزش قهرمانی فراهم شود قالیباف: دولت از ابتدای برنامه هفتم توسعه نباید بدهی قطعی خود به تأمین اجتماعی را به تأخیر بیندازد سرلشکر سلامی: در شرق مدیترانه راه را بر دشمن مستکبر می‌بندیم دولت برای واگذاری تعیین حقوق کارگران به مجلس برنامه‌ای ندارد دیدار گروسی با اسلامی در اصفهان تشکیل ۳ پرونده قضایی در دور اول انتخابات مجلس شورای اسلامی در خراسان‌رضوی + فیلم نیچروان بارزانی پس از دیدار با رهبر معظم انقلاب، چه گفت؟ دهمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیس‌جمهور با مردم روی آنتن می‌رود چهارمین حمله مقاومت عراق به یک پایگاه رژیم صهیونیستی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله اسرائیل به غرب رفح پنج شهید برجای گذاشت + فیلم (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) المیادین جزییات موافقت حماس با طرح آتش بس پیشنهادی را منتشر کرد آرایش جنگی تانک‌های رژیم صهیونیستی در ۲۰۰ متری گذرگاه رفح دبیرکل اتحادیه عرب: اسرائیل برای رفح نقشه شومی دارد حمله پهپادی دیگر مقاومت عراق به اهداف اسرائیلی؛ این‌بار جولان اشغالی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

اعتراض با دستمال توالت!

  • کد خبر: ۳۵۸۲۹
  • ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
اعتراض با دستمال توالت!
آنان که خواستار کناره‌گیری دولت بویکو بوریسوف، نخست وزیر کشورشان، شده اند، شکلی جدید از اعتراض را برگزیدند؛ اعتراض با ابزار نسبتا پرکاربرد و البته کمیاب در اوایل شیوع کرونا؛ دستمال توالت!
محمدناصر حق‌خواه | شهرآرانیوز؛ خیلی چیز‌های زندگی، یا شاید با کمی اغراق، همه‌چیز زندگی، این روز‌ها پیشوند «پیش» یا «پس» از کرونا می‌گیرند؛ پیش از کرونا این‌طور بود؛ پس از کرونا این‌طور نخواهد بود. همه‌گیری این ویروس در این ماه‌ها و امید کم به پایان زودهنگام این شرایط، این مقایسه دائمی را در ذهن ما ایجاد می‌کند که واقعا شکل دنیا در روزگار قبل از این چطور بود و پس از این آیا دنیا و مناسبات ما آدم‌ها جور دیگری خواهد بود یا نه.
 
در این بین که خیلی از عادت‌ها و رفتار‌ها و ابزار و شکل ارتباطات و نیاز‌ها و تکالیف اجتماعی زندگی ما تغییر کرده است، اعتراضات خیابانی و شکل و شمایل بروز و ظهور بیرونی نگرانی‌ها و دغدغه‌های اجتماعی بخشی از مردم که می‌خواهند با حضور خیابانی آن را به مسئولان کشورشان نشان دهند هم تغییر کرده است. مثلا بعضی کشور‌ها با حاکمان عجیب و غریب مثل برزیل و آمریکا که رؤسای جمهورشان تا همین چند روز پیش به اعلام ضرورت پیشگیری و اعلان رسمی لزوم فاصله‌گذاری اجتماعی تن نمی‌دادند و آن را به تمسخر می‌گرفتند، صحنه کارزار اجتماعات اعتراضی گوناگون بودند.
 
طرف‌داران این رؤسای جمهور برای حمایت از ایده لازم نبودن فاصله‌گذاری اجتماعی، بدون ماسک و وسایل پیشگیری و با جمع شدن در یک نقطه و برگزاری میهمانی‌های گروهی و تجمعات بزرگ و خوردن و آشامیدن در فضای باز و بدون رعایت هیچ نکته بهداشتی، حمایتشان را از تصمیم عجیب مقامات کشورشان نشان می‌دادند و در سوی دیگر، مخالفان این نظر با ماسک و فاصله زیاد به خیابان می‌آمدند تا در سکوت و با شکلی رعب‌آور از حضور با فاصله و با ماسک و محافظ هم تصویر عجیبی خلق کنند و هم اعتراضشان را علنی کنند.
 
اما اعتراضات در زمانه کرونا فقط به تصمیم دولت‌ها برای تعطیل کردن یا نکردن و اعلان قرنطینه یا فاصله‌گذاری اجتماعی یا اعتراض به مدیریت قوی و ضعیف در دوران کرونا محدود نمی‌شود. در بعضی کشور‌ها اعتراضات سیاسی گوناگون و غیرمرتبط با کرونا هم انجام می‌شود و نکته جالب درباره این اعتراضات در زمانه کرونا این است که ابزار و وسایل مردم در بیان اعتراضشان فرق کرده است! برای مثال مردم کشور بلغارستان چندین هفته است که در اعتراض به دولت حاکم در این کشور در حال برگزاری کارزار‌های اجتماعی و حضور در خیابان‌ها هستند.
 
آنان که خواستار کناره‌گیری دولت بویکو بوریسوف، نخست وزیر کشورشان، شده اند، شکلی جدید از اعتراض را برگزیدند؛ اعتراض با ابزار نسبتا پرکاربرد و البته کمیاب در اوایل شیوع کرونا؛ دستمال توالت! دستمال توالتی که چندماه پیش به یک معضل اساسی در کشور‌های اروپایی و آمریکا تبدیل شده بود و همه از کمبود آن می‌گفتند، در اعتراضات بلغارستان به این شکل استفاده شد که مردم با حضور در خیابان و رفتن به طرف ساختمان شورای وزرا در صوفیه، پایتخت بلغارستان، صد‌ها رول از آن را به طرف ساختمان محل کار آنان پرتاب کردند!
 



اعتراضی که فیلم عجیبش در شبکه‌های اجتماعی هم خیلی دست‌به‌دست شد و واکنش‌های زیادی برانگیخت. حالا پس از گذشت چندین ماه و طبیعی شدن شنیدن اصطلاحات پیشاکرونا و پساکرونا، باید واژه‌ای هم برای اتفاقات حین کرونا اختراع کرد. واژه‌ای که لزوم بودنش در شرایطی مثل این روز‌ها خیلی بیش از گذشته حس می‌شود. به‌خصوص وقتی که هر لحظه ممکن است در جایی از دنیا باران دستمال کاغذی یا سیل الکل و پرتاب ماسک را ببینیم!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->