سرخط خبرها

برادر من می‌شوی؟

  • کد خبر: ۳۵۸۸
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۳
برادر من می‌شوی؟
معصومه فرمانی‌کیا دبیر شهرآرامحله

خسته می‌شویم خیلی از روزهایی که صدای میهمان‌های طبقه بالای ساختمان خواب را تا صبح از چشمانمان گرفته و بی‌خوابی کلافه‌مان کرده است.
حال که قرار است یک روز تازه را شروع کنیم مزه گسی دهانمان را بدطعم کرده است. ته دلمان یکی می‌گوید به زمین و زمان بیراه بگوییم و یقه صاحبخانه طبقه بالا را سخت بگیریم اما نفس عمیقی می‌کشیم و می‌گذریم. خوش‌حالیم که عکس‌العمل نشان نداده‌ایم. می‌خواهیم خودرو را از پارکینگ بیرون بیاوریم یکی خودرو‌ خود را  جلو آن گذاشته است و کلافگی‌مان را بیشتر می‌کند.
باز هم صبوری چاره کارمان می‌شود. آن طرف‌تر یکی شدید روی ترمز می‌کوبد و روز را برایمان زهر‌مار می‌کند اما باز هم به خودمان می‌قبولانیم ایرادی نیست حکم برادرمان را دارد. این برادری گره خیلی از مشکلات را باز می‌کند.   
یکی از زیباترین سنت‌های نبی خدا ترویج اخوت (برادری) نه در حرف بلکه در عمل بود و عقد اخوت نه تنها می‌تواند دل‌های مسلمان‌ها را به هم نزدیک کند بلکه آن‌ها را درست مثل یک برادر کنار هم می‌گذارد.
دیدید ارث دست به دست می‌چرخد و در این دور تکراری به فراموشی سپرده می‌شود و سال‌های بعد کمتر کسی یادش می‌ماند که این ملک یا مغازه مال که بوده است اما غدیر میراثی بجا گذاشت که هیچ وقت از یاد نمی‌رود و آن هم برادری است که هنوز هم خیلی جاها دلمان را نرم می‌کند و دستمان را می‌گیرد. سابقه نخستین پیمان برادری و برقراری عقد اخوت در مدینه به اوایل ورود پیامبر(ص) بر می‌گردد.
پیامبر (ص) برای اینکه بین مهاجران و انصار اختلافی پیش نیاید و روح برادری و برابری را به نمایش بگذارد، رسم اخوت و برادر خواندگی را بنا و انصار را از این طریق به کار خیر تشویق و مهاجران و انصار را در برابر هم مسئول کرد. به اعتقاد کارشناسان مذهبی، پیامبر(ص) بین مهاجران و انصار عقد اخوت خواند تا معنی جامعه اسلامی محقق شود و همه افراد اجتماع در برابر هم حس مسئولیت داشته باشند.
لابد در کتاب‌های دعا مانند مفاتیح الجنان متن صیغه اخوت را خوانده‌اید. علما عقد اخوت را در ماه ذی‌الحجه و در اعمال روز عید غدیر نوشته‌اند و روز هجدهم این ماه روزی است که سنت اخوت خوانی انجام می‌شود. برای همین بهتر است در هجدهم ذی‌الحجه این عقد میان کسانی که مایل هستند با همدیگر برادر شوند خوانده شود البته هرروز دیگر هم می‌توان این عقد را جاری کرد.
لازم نیست حتما به صیغه عربی خوانده شود بلکه به هر زبانی می‌توان آن را خواند؛ فقط به شرطی که دو طرف از مسئله آگاه باشند و مفهوم جملاتی که ادا می‌شود، بدانند. در ضمن لازم نیست فرد سومی این صیغه را بخواند بلکه یکی از دو طرف می‌توانند جملات عقد را بیان کنند و طرف دیگر با آگاهی آن را قبول کند. بدین ترتیب دو فرد می‌توانند با هم برادر شوند.
خیلی‌ها تصور می‌کنند  فقط مردان حق برادر خواندگی دارند اما زنان هم می‌توانند طبق همان خطبه با هم خواهر شوند. این روز،روز تمرین برادری است برای ما که طاقتمان کم است و یادمان می‌رود ما برادران و خواهران دینی هم هستیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->