سرخط خبرها
اجرای طرح« محله ما» در وحید

تسهیل‌گران به شکوفه رسیدند

  • کد خبر: ۳۵۹۰
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۶
تسهیل‌گران به شکوفه رسیدند

ندا معصوم - اجرای طرح «محله ما» نویدبخش روزهای خوبی است که کیفیت زندگی را ارتقا می‌بخشد. هر چند زمان زیادی از اجرای این طرح در دوره پنجم شورای شهر نمی‌گذرد اما  مشارکت خوب مردم نشان داده است آن‌ها به تسهیل‌گرانی که نیازهای مردم را در حوزه‌های مختلف شهری شنوا هستند، اعتماد کرده‌اند.سعی کرده‌ایم هرازگاهی پای سخن مسئولان آن بنشینیم و از زبانشان گفتنی‌ها را بشنویم. درباره همین موضوع خیلی کوتاه با دکتر باغبان، سرپرست طرح «محله ما »منطقه 4، همراه شدیم.

 

 چه خبر از اجرای طرح «محله ما»؟
با مطرح شدن طرح «محله ما» و لزوم توجه به همه ابعاد یک محله به لحاظ فرهنگی، اجتماعی و نیازسنجی‌هایی که انجام شد، اعتماد مردم به سمت نهادی چون شهرداری جلب شد. مردم این محدوده که با آسیب‌های اجتماعی مختلفی دست به گریبان هستند از اینکه نهادی مثل شهرداری جویای مشکلاتشان باشند و برنامه‌ای برای حل آن‌ها پی‌ریزی کنند خیلی رضایت دارند. آن‌ها وقتی می‌بینند برای اولین بار گروهی سراغشان می‌آید و می‌توانند خیلی راحت مشکلاتشان را  در میان بگذارند، خوش‌حال می‌شوند و این موضوع بازخورد مثبتی دارد.

 

مناطق پیرامونی شهر بیشتر با چه مشکلاتی درگیر هستند؟  
سطح پایین درآمد، نرخ بالای بیکاری و اشتغال افراد به مشاغل سطح پایین و به دنبال آن سطح درآمد پایین ساکنان از مهم‌ترین مشکلات این مناطق است که   اغلب همراه با آسیب‌های اجتماعی در این محلات است.  

 

مردم محله وحید در جریان اجرای این طرح  در محله خود چه موضوع‌هایی را با شما مطرح کردند؟   
در این محله بوستان شکوفه و حوالی آن برای پرسشگری انتخاب شدند. در جریان این طرح، موارد زیادی مطرح شد که باید بررسی و اولویت‌بندی شوند. از جمله این موارد اصلاح مسیر عبور موتورسیکلت‌ها ازکنار بوستان است که البته گذر بعضی از آن‌ها به داخل پارک هم می‌افتد و دردسرساز می‌شود. برخی از پیشنهادها هم متعارض بود. به طور مثال برخی سالمندان می‌گفتند پارک شکوفه باید جایگاهی برای استفاده آن‌ها باشند و کودکان مزاحم هستند و از آن سوی دیگر نظر خانواده‌ها بر این بود که سالمندان می‌توانند جاهای دیگر مستقر شوند و جمعیت و نیاز بچه‌ها بیشتر است و بر این اساس باید نیاز این قشر به فضای بازی حتما  مورد توجه قرار گیرد. بحث استقرار ایستگاه بازیافت در نبش قائمی 19 مورد دیگری است که اهالی معتقدند با استقرار آن مشکل زباله گردها بسیار کمتر از وضعیت کنونی می‌شود.

 

البته فکر می کنم با توجه به بافت این محدوده یکی از درخواست‌های مردمی تسهیل در رفت و آمد به حرم مطهر باشد؟
بله همین طور است. این هم از موارد دیگری است که خیلی مطرح شده و بیشتر گلایه‌مندی به این خاطر است که معمولا مبدأ اتوبوس‌ها به گلشهر باز می‌گردد و مسیر از آنجا شروع می‌شود و نسبت به جمعیت زیاد گلشهر، اتوبوس و ون‌های حامل مسافران خیلی شلوغ است به همین خاطر یکی از درخواست‌های آن‌ها برمی‌گردد به این که مبدأ شروع و حرکت وسایل نقلیه عمومی به حرم مطهر تغییر کند.


 در موضوع فاضلاب‌های خانگی مشکلی وجود نداشته است؟
شاید شما هم در جریان باشید بافت برخی محدوده‌ها به این شکل است که خانواده‌ها عادت کرده‌اند آب و فاضلاب خود را در کوچه رها کنند و این رویه هنوز هم ادامه دارد .

 

 فکر می کنم طرح اگو در این محله به اتمام رسیده است؟
بله. اما هنوز حدود 15 خانوار بنا به دلایلی به این طرح متصل نشده‌اند و قرار است با همراهی پیمانکاران این مشکل نیز برطرف شود.

 

جناب دکتر برای روشن شدن بیشتر موضوع درباره دفاتر تسهیل‌گری هم توضیح می‌دهید ؟
همان طور که گفتم با توجه به اینکه مناطق حاشیه با مشکلات بیشتری دست و پنجه نرم می‌کنند و به همین دلیل در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی دفاتر تسهیل‌گری در برخی از محدوده‌ها پا گرفته است که رصد مشکلات آموزش و توانمندسازی محدوده‌ها را عهده‌دار است. یکی از مهم‌ترین اهداف این دفاتر برقراری ارتباط مناسب بین دستگاه‌های اجرایی و مردم و مشاوره‌های لازم در حوزه بهداشت، اشتغال و مسائل اقتصادی است .

 

در ظاهر بیشترین فعالیت‌ها در حیطه عمرانی است. پس تکلیف فعالیت‌های فرهنگی چه می‌شود؟
این طور نیست. گفتم که قصد ما بر این است که ظرفیت‌های محله را بشناسیم و بر همان اساس وارد عمل شویم. شاید بخشی از کار ما به قول شما به حوزه فرهنگ بازگردد و از این موضوع غافل نبوده‌ایم. اکنون برنامه‌های مختلفی درباره آموزش فرهنگی خانواده‌ها وجود دارد که به موقع و در بخش دیگر کامل در این باره توضیح خواهم داد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->