برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه کارت بانکی این ۶ بانک حذف می‌شوند + جزئیات زمان عرضه گسترده نوبرانه‌های بهاری در بازار اعلام شد | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت فرنگی، سیب و موز را ببینید پلمب یک آتلیه عکاسی در مشهد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) راه‌های شناسایی لاستیک، روغن و فیلتر تقلبی خودرو یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت بیانات مقام معظم رهبری حرف دل همه کارگران بود بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) امتیاز ۶۰۰ میلیون تومانی برای دارندگان کارت ملی! نمک‌هایی که کاش نم نمک کم شوند! دلار وارد کانال ۶۲ هزار تومان شد (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بسته‌های ویژه مادران باردار به ۸۲۵ هزار خانوار خراسان رضوی
سرخط خبرها

افزایش نقدینگی در جامعه چه تأثیری بر اقتصاد دارد؟

  • کد خبر: ۳۶۳۳۳
  • ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
افزایش نقدینگی در جامعه چه تأثیری بر اقتصاد دارد؟
بانک مرکزی با انتشار گزیده آمار‌های اقتصادی در پایان خرداد ۹۹، حجم نقدینگی را ۲۶ هزار و ۵۷۱/۷ هزار میلیارد ریال اعلام کرد که نسبت به خرداد سال ۹۸ معادل ۳۴/۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. این موضوع سبب شده است تا نگرانی‌ها درباره تأثیر منفی نقدینگی بر اقتصاد افزایش بیابد.
ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ بانک مرکزی با انتشار گزیده آمار‌های اقتصادی در پایان خرداد ۹۹، حجم نقدینگی را ۲۶ هزار و ۵۷۱/۷ هزار میلیارد ریال اعلام کرد که نسبت به خرداد سال ۹۸ معادل ۳۴/۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. این در حالی است که این افزایش در دوره مشابه سال گذشته ۲۵/۱ درصد بوده است. این موضوع سبب شده است تا نگرانی‌ها درباره تأثیر منفی نقدینگی بر اقتصاد افزایش بیابد.
 
«فساد اصلی‌ترین مشکل اقتصاد ایران است و هر مشکل دیگری که بیان می‌شود، در زمره مشکلات فرعی قرار دارد. تا زمانی که فساد داشته باشیم، حتی قادر به ارزیابی درست یا غلط بودن سیاست‌های اقتصادی نیستیم.» این برشی از اظهارات دکتر حسن تحصیلی، عضو هیئت‌علمی دانشگاه فردوسی مشهد، در گفتگو با شهرآرانیوز درباره رشد نقدینگی و تأثیر آن بر اقتصاد است.
 
او با تأکید بر اینکه فساد معنی فراتر از اختلاس و دزدی دارد، می‌گوید: فساد باعث کندی و رکود بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی می‌شود. بسیاری از درآمد‌هایی که می‌تواند برای جامعه وجود داشته باشد، از بین می‌رود و هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین اصلی‌ترین مشکل اقتصاد ایران فساد است.
 
این استاد اقتصاد با بیان اینکه افزایش حجم پول اصلا کمکی به اقتصاد نمی‌کند، ادامه می‌دهد: با وجود این، بر اساس سیاست‌های نادرست و فساد در گذشته، اکنون برای افزایش حجم پول در یک اجبار قرار گرفته‌ایم، اما آنچه که باید جلو آن را گرفت، بحث فساد است. زیرا در وضعیت کنونی جامعه با وجود تنگنا‌هایی که کشور در آن قرار دارد، بدتر نیز خواهد شد و عده بیشتری در فکر دزدیدن و خارج کردن ثروت از مملکت هستند.
 
تحصیلی با تأکید بر اینکه در هیچ شرایطی در چند دهه اخیر اصلا افزایش پول به نفع کشور نبوده است، اضافه می‌کند: در هر زمان که این اقدام انجام شده، از روی اجبار بوده است. به‌عنوان مثال کسری بودجه دولت، عاملی خیلی مهم برای افزایش حجم پول بوده است. حالا نیز در چندماه اخیر درآمد‌های کشور ازجمله درآمد‌های صادراتی، چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی، درآمد‌های دولت از فعالیت‌های داخلی و تولید به‌شدت کاهش یافته و از طرف دیگر بیکاری و هزینه‌ها بالا رفته است. در وضعیت کنونی و با شیوع بیماری کرونا هم نمی‌توان هزینه‌ها را کاهش داد. از این رو در بن‌بستی گرفتار شده‌ایم که فقط تزریق پول در جامعه به ذهنمان می‌رسد که این موضوع هم اقتصاد را نابود می‌کند.
 
او در توضیح این موضوع می‌گوید: محصولاتی در کشور تولید می‌کنیم که شامل خدمات و کالاست و برای مبادله آن نیاز به پول داریم. اگر تولید ثابت باشد، اما پول افزایش پیدا کند، این پول به سراغ همان مقدار تولید می‌رود که باعث افزایش قیمت خواهد شد. از طرفی وقتی می‌گوییم که تولید بیشتر شود، به معنی این نیست که همه انواع تولید برای اقتصاد و توسعه کشور مفید است. حتی تولید نیز باید به اندازه معینی افزایش یابد. در غیر این صورت مضر خواهد بود و باعث از دست رفتن سرمایه می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->