تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد
سرخط خبرها

انتشار فراخوان خانه بهار سال آینده با نام مشهد ۱۴۰۰

  • کد خبر: ۳۶۳۴۸
  • ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
انتشار فراخوان خانه بهار سال آینده با نام مشهد ۱۴۰۰
شهرداری قصد دارد فراخوان «خانه بهار» سال آینده را که با نام «مشهد ۱۴۰۰» برگزار می‌شود در مرداد امسال منتشر کند.
شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز؛ رویداد استقبال از بهار که در سال‌های اخیر با نام «خانه بهار» در سطح شهر و هم‌زمان با نوروز برگزار می‌شد، دیگر به آیین و رسم در مشهد تبدیل شده است. رسمی که هرساله شهر را با بهره‌گیری از هنر‌های مختلف، برای استقبال از سال نو آماده می‌کند و همچنین باعث ایجاد فضایی زیبا همراه با شادی و نشاط برای زائران و مجاوران می‌شود. به طوری که در سال‌های اخیر اگر نوروز در سطح شهر قدم می‌زدید، می‌توانستید مردمی را ببینید که مشغول عکس گرفتن با المان‌ها و فضاآرایی شهری هستند.

با توجه به اهمیت برگزاری «خانه بهار» برای مردم و هنرمندان، از سال گذشته معاونت فرهنگی و هنری شهرداری مشهد تصمیم گرفت تا سر و سامانی به نحوه برگزاری آن دهد و انتقاد‌هایی که همیشه به دیر منتشر شدن فراخوان و نبود زمان کافی برای هنرمندان می‌شد را رفع کند.

از این‌رو در اتفاقی کم‌سابقه فراخوان «خانه بهار ۹۹» در تیر ۹۸ منتشر شد یعنی حدود ۶ ماه زودتر از زمان معمول انتشار این فراخوان در سال‌های گذشته. هرچند که درنهایت با شیوع کرونا و آغاز ایام قرنطینه در عید ۹۹ نتیجه این فعالیت‌ها آن‌طور که باید دیده نشد، با این حال نمی‌توان روند منظم و طبق برنامه برگزاری «خانه بهار ۹۹» را نادیده گرفت.

این روند امسال هم ادامه دارد و شهرداری قصد دارد فراخوان «خانه بهار» سال آینده را که با نام «مشهد ۱۴۰۰» برگزار می‌شود در مرداد امسال منتشر کند.

تعیین ۳ محور محتوایی برای ۱۴۰۰

صدرا یوسفی معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد درباره تفاوت‌های رویداد «مشهد ۱۴۰۰» با سال‌های گذشته توضیح داد: توجه جدی به سال ۱۴۰۰ به عنوان نقطه عزیمت به قرن جدید و توجه به دستاورد‌های دوره‌های گذشته درکنار آینده‌پژوهی باعث تفاوت رویکرد شهرداری مشهد در رویداد پیش‌رو نسبت به سال‌های گذشته شده است. همچون دوره قبل تأکید ما در شهرداری بر زودتر منتشر شدن فراخوان است تا بتوانیم زمان کافی برای ساخت آثار داشته باشیم.

او همچنین یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری را ارتقای کیفی فعالیت‌های هنری از منظر محتوا و کیفیت دانست و با تأکید بر اهداف محتوایی فعالیت‌های هنری گفت: تقارن فعالیت‏‌های استقبال از بهار با شروع آخرین سال از قرن ۱۴ هجری شمسی یعنی سال ۱۴۰۰، سبب شد تا اهداف محتوایی این رویداد بزرگ در سه بخش هویت، دستاورد و نگاه به آینده و با تمرکز به ظرفیت‌‏های مشهد در نظر گرفته شود.
معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری خاطرنشان کرد: «مشهد۱۴۰۰» رویدادی فرهنگی و هنری است که با در نظر گرفتن سه حوزه محتوایی یاد شده، از منظر اجرایی نیز شاخصه‌هایی همچون تمرکزگرایی، ماندگاری و نوگرایی را در تولید و اجرای آثار هنری مدنظر خود قرار داده است.

بهره‌گیری از داشته‌های هویتی برای آیندگان

یوسفی درباره اهداف محتوایی «مشهد ۱۴۰۰» نیز توضیحات بیشتری ارائه داد: باید توجه داشت که بازخوانی ظرفیت‏‌های هویتی مشهد در زمینه‌های مختلف دینی، فرهنگ و هنر، علمی و بهره‌گیری از ابزار هنر در بازآفرینی و ارائه هنرمندانه آن، نقش مهمی در افزایش غنای محتوایی فعالیت‏‌ها دارد. همچنین در موضوع دستاورد نیز، گستره وسیعی از افتخارات در موضوعات دینی، علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی و... که شناسایی و معرفی آن‌ها می‏‌تواند در ارائه الگو‌های عملی به جوانان شهر مشهد سودمند باشد، در کانون ایده‌پردازی و توجه جامعه هنری قرار خواهد گرفت.
او با بیان اینکه آینده‌پژوهی از اهداف رویداد «مشهد ۱۴۰۰» است، گفت: در مجموع داشته‌های هویتی و دستاورد‌های مشهد خصوصا در یک قرن اخیر می‏ تواند چراغ راهی برای ترسیم آینده‌‏ای مطلوب پیش ‏‌روی شهروندان و سیاست‏ گذاران شهری قرار دهد.

رویدادی که محدود به نوروز نیست

به گفته یوسفی برگزاری برنامه‏‌های این رویداد فرهنگی و هنری محدود به نوروز ۱۴۰۰ نیست؛ بلکه با توجه به گستردگی و تنوع برنامه‌‏ها، اجرای آن‌ها از زمستان ۱۳۹۹ تا اردیبهشت سال ۱۴۰۰ برنامه‏‌ریزی شده است.
او با اشاره به دیگر ابعاد رویداد «مشهد ۱۴۰۰»، یادآور شد: این رویداد علاوه بر بخش‎‌های مختلف هنری مانند هنر‌های تجسمی (نقاشی دیواری، یادمان‏‌های دائم و موقت شهری)، نمایشی، ادبی و هنر‌های جدید، از ظرفیت نخبگان علمی و فرهنگی نیز در برپایی کارگاه ها، نشست‌های محتوایی و نقد و بررسی بهره خواهد برد.

معاون فرهنگی و هنری سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری درباره زمان انتشار فراخوان این رویداد نیز توضیح داد: با برنامه ریزی صورت گرفته فراخوان رویداد مشهد ۱۴۰۰، مرداد امسال منتشر می‌شود تا فرآیند اجرایی این رویداد بزرگ ملی آغاز شود.

انتشار فراخوان برای طراحی لوگو «مشهد ۱۴۰۰»

یوسفی همچنین از انتشار فراخوان طراحی نشانه رویداد ملی فرهنگی هنری «مشهد ۱۴۰۰» خبر داد و گفت: این فراخوان با هدف دعوت از هنرمندان طراح و گرافیست درباره پیشنهاد و ایده‌پردازی آرم‌نوشته (لوگو) این رویداد منتشر شده است.

در متن این فراخوان منتشر شده آمده است: «شهر مقدس مشهد به یمن وجود مرقد مطهر امام رضا (ع) در طول تاریخ خود، نه تنها کانون علوم دینی و عالمان برجسته شیعی بوده بلکه به واسطه بهره‌مندی از ظرفیت‌های عظیم علمی، فرهنگی، هنری و... جایگاه بی‌بدیل و ارزنده‌ای در تحولات کشور ایران خصوصا در یکصد سال اخیر داشته است. اکنون که در آستانه پایان قرن ۱۴۰۰ هجری شمسی و ورود به سده‏ جدید هستیم، با بازشناسی ظرفیت‌‏های غنی هویتی و دستاورد‌های آن در زمینه‌های مختلف می‌توان دریچه‏‌ای را به سوی آینده متعالی خویش ترسیم نمود. بر این اساس شهرداری مشهد در نظر دارد رویداد ملی، فرهنگی، هنری مشهد ۱۴۰۰ را با هدف تولید آثار فاخر هنری و برگزاری برنامه‌های مرتبط با محوریت هویت، دستاورد و آینده شهر مشهد مقدس برگزار نماید.»

علاقه‌مندان می‌توانند تا تاریخ ۱۲ مرداد پس از ثبت‌نام در سایت جشنواره، حداکثر ۳ طرح به صورت رنگی و همچنین تک‌رنگ در سایت art.mashhad.ir بارگذاری نمایند. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر به دبیرخانه رویداد واقع در خانه هنرمندان شهرداری مشهد مراجعه کنند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->