توسط موسسه آموزش سازمان همیاری شهرداری‌های استان؛

کلینیک مشاوره شهرداری‌های استان خراسان رضوی راه اندازی می‌شود

  • کد خبر: ۳۶۴۱
  • ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
کلینیک مشاوره شهرداری‌های استان خراسان رضوی راه اندازی می‌شود
در جلسه هم‌اندیشی مدیران بخش آموزش و هماهنگی امور شهرداری‌های سازمان همیاری با تعدادی از شهرداران خراسان رضوی، ساختار و فرآیند راه اندازی واحد مشاوره شهرداری‏‌ها مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش شهرآرانیوز؛ جلسه همفکری تعدادی از شهرداران استان با مسئولان موسسه آموزش، مدیران واحد هماهنگی امور شهرداری‌های سازمان همیاری به منظور بررسی نحوه و فرآیند راه اندازی کلینیک مشاوره شهرداری‌های استان خراسان رضوی، روز گذشته در موسسه آموزش، مشاوره و تحقیقات شهرداری‌ها برگزار شد.
در این جلسه علاوه بر مسئولان این موسسه آموزشی، بهرام نکاحی، علیرضا قلی زاده و هادی بارویی، شهرداران شاندیز، فریمان و چناران، علی طهرانی مدیر هماهنگی امور شهرداری‌های سازمان همیاری و تعدادی از اساتید مرکز آموزش علمی کاربردی وابسته به این سازمان و صاحبنظران و مشاوران حوزه‌های مختلف مرتبط با مدیریت شهری، شرکت داشتند.
رئیس موسسه آموزش مشاوره و تحقیقات شهرداری‌های استان در این جلسه با اشاره به لزوم آسیب شناسی مشکلات موجود در شهرداری‌های استان گفت: به منظور انتقال تجارب مدیریت شهری، ضرورت تشکیل و راه اندازی واحد مشاوره شهرداری‌های استان از سوی سازمان همیاری احساس شد که تلاش داریم با استفاده از همفکری تمامی صاحبنظران در راستا ایجاد موثر یک کلینیک مشاوره پر ظرفیت گام برداریم.
وی به مشکلات متعدد شهرداری‌ها اشاره و بیان کرد: برخی از مشکلات حوزه شهری به فضای اقتصادی حاکم بر کشور مربوط است که در قالب فرآیند اجرایی فعالیت واحد مشاوره نمی‌گنجد، اما برخی از مشکلات این حوزه به قوانین بالادستی ارتباط دارد که واحد مشاوره شهرداری‌ها با بررسی و ارائه پیشنهادات سعی بر رفع این دسته از مشکلات خواهد داشت.
رئیس موسسه آموزش مشاوره و تحقیقات شهرداری‌های خراسان رضوی ادامه داد: تمرکز این واحد بر مشکلات جاری شهرداری‎ها اعم از مسائل حوزه شهرسازی شامل صدور پروانه، طرح تفضیلی، طرح جامع، تغییر کاربری، حرایم ساخت و ساز‌ها و... با توجه به قوانین، مصوبات شورای اسلامی شهرها، شورای عالی شهرسازی ایران، حوزه مالی شامل انجام معاملات مناقصه، تهاتر، مزایده و ...، حوزه درآمدی شامل انواع عوارض و بهای خدمات شهری، تعریف منابع جدید درآمدی و شناسایی فرصت‌های سرمایه گذاری شهرهاو ... و همچنین حوزه‌های حقوقی، اداری و استخدامی و ... خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده خدمات این مرکز در قالب مشاوره در محل شهرداری، در محل موسسه به صورت حضوری و تلفنی و مشاوره آنلاین خواهد بود.
قلی زاده، شهردار فریمان نیز در این جلسه به توان بالقوه شهرداری‌ها در انتقال تجارب در مباحث حقوقی، درآمدی، عمران، شهرسازی و ... اشاره کرد و گفت: این امر نیازمند فراهم سازی بستری مناسب برای برقراری و بالفعل کردن این ظرفیت است.
باروئی، شهردار چناران نیز ضمن اشاره به مشکلات سیستماتیک و اداری شهرداری‌ها به بحث آموزش و کمبود اطلاعات در خصوص مشاورین متخصص اشاره و بر ایجاد بانک اطلاعاتی در این زمینه به عنوان یک نیاز اساسی تاکید کرد.
نکاحی شهردار شاندیز نیز در این جلسه هم اندیشی ضمن تاکید بر مشکلات متعدد شهرداری ها، بر نیاز شهرداری‌ها به تخصص‌های گوناگون به منظور حل این مشکلات تاکید کرد.
خدیوی، عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی و مدیر گروه اقتصاد شهری پژوهشکده ثامن در ادامه بیان کرد: ما نیازمند توجه ویژه به شبکه مسائل شهری هستیم. مشکل امروزه شهرداری‌ها رشد ناموزون شهری است که پیامد خشکسالی روستا‌ها و مهاجرت روستا به شهری است که باید در راس امور مربوطه قرار گیرد.
صانعی، معاون سابق دفتر شهری استانداری خراسان رضوی و یک یاز صاحبنظران این حوزه نیز در این زمینه اظهار داشت: در شهرداری‌ها مسائل متنابهی وجود دارد که نیازمند بررسی و شفاف سازی هستند که در این راستا فقدان وجود تیم‌های تخصصی مشاوره در جهت رفع مطلوب مشکلات شهرداری ها، کاملا احساس می‌شود.
نوروزی یکی دیگر از صاحبنظران حوزه شهری نیز در ادامه با تاکید بر اهمیت موضوع انتقال تجارب شهرداری‌ها در این حوزه به لزوم تهیه فهرستی از امکانات و محدودیت‌های بیرونی و درونی این حوزه اشاره کرد و افزود: با این طبقه بندی منظم، می‌توان به اولویت بندی شبکه مسائل شهری به منظور کمک به حل مسائل و مشکلات شهرداریها، دست یافت.
شایان ذکراست، یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های سازمان همیاری خراسان رضوی در حوزه آموزش و مشاوره به شهرداریها، آگاهی بخشی، پوشش کمبود‌ها و تامین نیاز‌های مشاوره‌ای مهم و موثر شهرداران به ویژه در زمینه‌های حقوقی، شهرسازی، مالی، درآمدی و ... در جهت توانمندسازی این حوزه است. 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->