سود ۱۰۰ میلیون تومان سپرده بانکی چقدر می‌شود؟ + لیست نرخ سود ۱۸ بانک و موسسه اعتباری

  • کد خبر: ۳۶۴۴۵
  • ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
سود ۱۰۰ میلیون تومان سپرده بانکی چقدر می‌شود؟ + لیست نرخ سود ۱۸ بانک و موسسه اعتباری
 درحالی که بانک‌مرکزی سقف سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری با سررسید یکساله را ۱۶درصد تعیین کرده، اما همچنان مشتریان قادرند با ۱۰۰ میلیون تومان سپرده‌گذاری سود ماهانه‌ای بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دریافت کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، درحالی که بانک‌مرکزی سقف سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری با سررسید یکساله را ۱۶درصد تعیین کرده، اما همچنان مشتریان قادرند با ۱۰۰ میلیون تومان سپرده‌گذاری سود ماهانه‌ای بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دریافت کنند. به این معنا که برخی از بانک‌ها هم‌چنان توجهی به نرخ مصوب قانونی ندارند و بعضا سود ۱۸ و ۲۰ درصدی هم پرداخت می‌کنند. اگرچه حتی با پرداخت سود بالاتر هم بازدهی سرمایه‌گذاری در بانک همچنان اختلاف فاحشی با سرمایه‌گذاری در سایر بازار‌ها دارد.

 

 اواخر تیر ماه امسال شورای پول واعتبار با افزایش نرخ‌های سود سپرده‌های سرمایه‌گذاری موافقت کرد. براین اساس سقف نرخ سودعلی‌الحساب سپرده‌های‌سرمایه‌گذاری با سررسید یکساله ۱۶ درصد تعیین شد. اما آیا نرخ سود تعیین شده در بانک‌ها رعایت می‌شود؟ پیگیری‌ها از شعب ۱۸ بانک و موسسه اعتباری نتایج قابل توجهی به همراه دارد.

کم‌توجهی به قانون؟

پیگیری‌ها نشان می‌دهد تعدادی از بانک‌ها برای سپرده یکساله سود ۱۸درصدی در نظر گرفته‌اند. از جمله بانک شهر، پارسیان، کشاورزی، مسکن و اقتصادنوین. به عبارتی اگر ۱۰۰ میلیون تومان در این بانک‌ها سپرده‌گذاری کنید ماهانه (با فرض ماه ۳۱ روزه) یک میلیون و ۵۲۹ هزار تومان سود دریافت خواهید کرد.

 

بانک ایران‌زمین و موسسه اعتباری کوثر اما، به سپرده‌گذاران یک ساله خود سود ۲۰ درصدی می‌دهند. یعنی با ۱۰۰ میلیون سپرده شما قادر به دریافت حدودا یک میلیون و ۷۰۰هزار تومان سود ماهانه خواهید بود.

 

این نرخ‌ها اگرچه منطبق با دستور سیاستگذار نیست، اما برخی کارشناسان با آن مخالفتی ندارند. به باور آنان عقب‌ماندگی شدید نرخ سود بانکی از تورم و عقب‌ماندگی بانک از بازار‌های موازی‌اش در جذب نقدینگی هر دو دلایل منطقی‌ای برای بالا بردن نرخ سود سپرده توسط بانک‌ها به نظر می‌رسد.

 

در این حال برخی دیگر هم از آن سوی بوم افتاده‌اند و نرخ سودی کمتر از حد تعیین شده را اعلام می‎کنند. برای مثال بانک سامان و موسسه اعتباری توسعه برای ۱۰۰ میلیون تومان سپرده، ماهانه یک میلیون و ۲۷۴ هزار تومان به مشتریانشان پرداخت می‌کنند. یعنی ۱۵ درصد سود برای سپرده سالانه.

 

سود قانونی ۱۰۰ میلیون تومان چقدر است؟

بانک‌های سرمایه، ملی، سپه، سینا، پاسارگاد، تجارت و ملت مطابق با دستور بانک‌مرکزی به سپرده‌های یکساله سود ۱۶ درصدی سود می‌دهند. یعنی اگر ۱۰۰ میلیون تومان سپرده در این بانک‌ها داشته باشید ماهانه یک میلیون و ۳۵۹ هزار تومان سود به شما خواهند داد.

 

بانک‌ها در برابر پربازدهی‌ها

در همین حال نگاهی به بازدهی سرمایه‌گذاری در سایر بازار‌ها و مقایسه آن با سرمایه‌گذاری در بانک نشان می‌دهد حتی اگر بانک‌ها نرخ مقرر را رعایت کنند، تصمیم بانک مرکزی برای افزایش سودسپرده تا ۱۶ درصد، بعید است موجب ترغیب مردم به سپرده‌گذاری و در نهایت افزایش بیشتر سپرده‌های بانکی و هدایت نقدینگی به این سو شود.

 

بازدهی سرمایه‌گذاری بانک در یک سال ۱۶ درصد و در یک ماه ۱٫۳درصد است. درحالی که برای مثال در ماه اخیر یعنی تیر ماه بازار‌های موازی هفت تا ۵۰ درصد بازدهی برای سرمایه‌گذاران داشته‌اند.

 

براساس داده‌های سازمان بورس و اوراق بهادار، شاخص این بازار از ابتدای تیرماه تا انتهای آن بیش از ۵۰ درصد سود داشته است.

 

پس از آن هم سکه ۲۹ درصد، طلا ۲۰ درصد، دلار ۱۰ درصد و در آخر (براساس آمار مرکز آمار ایران) مسکن حدود هفت درصد بازدهی در ماه گذشته داشته‌اند.

منبع: تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->