چرا در دوران طلایی فیلم‌های وحشتناک قرار گرفتیم؟ مستند «شگرد» در راه اسپانیا مردی که عشق به هنر را به ارث گذاشت | به یاد فتحعلی واشقانی فراهانی، نخستین آموزگار انجمن خوشنویسان انتشار فراخوان بیستمین جشنواره تئاتر مقاومت + جزئیات ویژه برنامه‌های رادیو به مناسبت دهه فاطمیه پخش برنامه اینترنتی «هزارتو» با اجرای محمد دلاوری تئاتر خراسان رضوی در مسیر رشد یا تکرار؟ ارزیابی داوران سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استانی «رضوان» از آثار صحنه‌ای و خیابانی «نوید پورفرج»، بازیگر نقش رحیم نجار سریال «بامداد خمار» را بیشتر بشناسید ماجرا وقفه مجدد در فیلمبرداری «آن چه در شب اتفاق میفتد» اسکورسیزی مجموعه پلیسی «شش‌چهار» روی آنتن تلویزیون نخستین شماره مجله «فیل» رونمایی می‌شود فراخوان رادیوتئاتر جشنواره تئاتر فجر ۱۴۰۴ منتشر شد فیلم سینمایی «مراقب» در راه سینما بازدید مشاور وزیر و دبیر ستاد جوانی جمعیت وزارت ارشاد از پشت‌صحنه فیلم «کاکالوتی» درگذشت «دایان لَد» بازیگر نامدار آمریکایی صدای گریه مردی غریب می‌آید | معرفی ۸ کتاب به بهانه سالگرد شهادت حضرت زهرا (س) امیر آقایی همبازی حسن پورشیرازی در سریال «بدنام» شد
سرخط خبرها

چرا گاهی آهنگ‌ها رهایمان نمی‌کنند؟

  • کد خبر: ۳۶۵۵۷۹
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۴ - ۲۰:۳۳
چرا گاهی آهنگ‌ها رهایمان نمی‌کنند؟
تقریباً همه ما تجربه کرده‌ایم که ملودی یا ترانه‌ای ساعت‌ها در ذهنمان تکرار می‌شود، حتی زمانی که نمی‌خواهیم. اما پشت این اتفاق ظاهراً ساده، سازوکار پیچیده‌ای در مغز پنهان است که پژوهشگران روان‌شناسی در سال‌های اخیر درباره آن توضیحات جالبی ارائه کرده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، پدیده‌ای که در آن آهنگی ناخواسته و مکرر در ذهن تکرار می‌شود، در روان‌شناسی با عنوان «Earworm» یا «چسبندگی ذهنی موسیقی» شناخته می‌شود. این تجربه زمانی رخ می‌دهد که الگو‌های شنیداری خاصی در حافظه کوتاه‌مدت باقی می‌مانند و به‌صورت ناخودآگاه بازپخش می‌شوند.

مطالعات نشان می‌دهد آهنگ‌هایی با ساختار ساده، ریتم تکرارشونده و ملودی قابل پیش‌بینی بیش از دیگران در ذهن ماندگار می‌شوند، زیرا مغز انسان تمایل دارد الگو‌های منظم و آشنا را حفظ و بازتولید کند. از دیدگاه شناختی، این پدیده نتیجه‌ی فعالیت خودکار حافظه کاری است. در زمان‌هایی که ذهن در حالت نیمه‌فعال قرار دارد، مانند هنگام استراحت، رانندگی یا انجام کار‌های روزمره، کنترل آگاهانه بر افکار کاهش می‌یابد و مغز برای پر کردن خلأ شناختی به سراغ الگو‌های شنیداری آشنا می‌رود.

همچنین اثر «زایگارنیک» (Zeigarnik Effect) در این پدیده نقش دارد. این اثر زمانی بروز می‌کند که فرد آهنگی را به‌صورت ناقص یا ناتمام می‌شنود و ذهن برای تکمیل آن، به‌طور ناخودآگاه آهنگ را تکرار می‌کند.

از منظر هیجانی نیز آهنگ‌هایی که با احساسات قوی یا خاطرات شخصی همراه‌اند، پیوند عمیق‌تری با شبکه‌های حافظه هیجانی برقرار می‌کنند و در نتیجه احتمال تکرار آنها در ذهن افزایش می‌یابد.

پژوهش‌ها حاکی از آن است که گوش دادن کامل به آهنگ، انجام فعالیت‌های شناختی مانند حل معما یا مطالعه، و یا گوش دادن به موسیقی متفاوت با ریتم ملایم می‌تواند در کاهش این پدیده مؤثر باشد.

منبع: چند ثانیه

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->