نمایش موزیکال «الیور توئیست» روی صحنه می‌رود آثار منتخب تئاتر مردمی بچه‌های مسجد در مشهد به صحنه می‌روند + اسامی راه یافتگان نویسنده سوئیسی جایزه کتاب آلمان ۲۰۲۵ را از آن خود کرد «سعید مظفری» دوبلور پیشکسوت درگذشت + علت فوت سریال «شیش‌ماهه» مهران مدیری در مرحله تدوین قرار گرفت + تصاویر یادبود سینمای تقوایی در شبکه نمایش سینماگران سنتی در خطر! | صنعت سینما دیجیتالیزه می‌شود مهرجویی و تقوایی، هنرمندان فقید سینمای ایران در یک‌ قاب + عکس چرا گاهی آهنگ‌ها رهایمان نمی‌کنند؟ رسانه‌های هوشمند، روایت‌سازان تولید ملی زمان تشیع پیکر ناصر تقوایی مشخص شد صوت | آهنگ جدید علیرضا طلیسچی با نام «دریغ» منتشر شد + لینک دانلود و متن تئاتر پاییز در تماشاخانه هیلاج با پنج اثر از اشکان درویشی عکاسی که قلب غزه را به تصویر کشید آغاز دوره‌ای تازه در ساترا با معارفه مدیران جدید مناسبت‌ها و تقویم فرهنگی‌هنری امروز (چهارشنبه، ۲۳ مهر ۱۴۰۴) معرفی فهرست کوتاه جوایز فیلم اروپا برای سال ۲۰۲۶ ناصر تقوایی؛ فیلم‌سازی که به «سینمای مولف» در ایران معنا بخشید «خرگوش سیاه، خرگوش سفید»، فیلم جدید شهرام مکری، در راه سنگاپور پیام تسلیت لاریجانی در پی درگذشت «محمد کاسبی»
سرخط خبرها

چرا گاهی آهنگ‌ها رهایمان نمی‌کنند؟

  • کد خبر: ۳۶۵۵۷۹
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۴ - ۲۰:۳۳
چرا گاهی آهنگ‌ها رهایمان نمی‌کنند؟
تقریباً همه ما تجربه کرده‌ایم که ملودی یا ترانه‌ای ساعت‌ها در ذهنمان تکرار می‌شود، حتی زمانی که نمی‌خواهیم. اما پشت این اتفاق ظاهراً ساده، سازوکار پیچیده‌ای در مغز پنهان است که پژوهشگران روان‌شناسی در سال‌های اخیر درباره آن توضیحات جالبی ارائه کرده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، پدیده‌ای که در آن آهنگی ناخواسته و مکرر در ذهن تکرار می‌شود، در روان‌شناسی با عنوان «Earworm» یا «چسبندگی ذهنی موسیقی» شناخته می‌شود. این تجربه زمانی رخ می‌دهد که الگو‌های شنیداری خاصی در حافظه کوتاه‌مدت باقی می‌مانند و به‌صورت ناخودآگاه بازپخش می‌شوند.

مطالعات نشان می‌دهد آهنگ‌هایی با ساختار ساده، ریتم تکرارشونده و ملودی قابل پیش‌بینی بیش از دیگران در ذهن ماندگار می‌شوند، زیرا مغز انسان تمایل دارد الگو‌های منظم و آشنا را حفظ و بازتولید کند. از دیدگاه شناختی، این پدیده نتیجه‌ی فعالیت خودکار حافظه کاری است. در زمان‌هایی که ذهن در حالت نیمه‌فعال قرار دارد، مانند هنگام استراحت، رانندگی یا انجام کار‌های روزمره، کنترل آگاهانه بر افکار کاهش می‌یابد و مغز برای پر کردن خلأ شناختی به سراغ الگو‌های شنیداری آشنا می‌رود.

همچنین اثر «زایگارنیک» (Zeigarnik Effect) در این پدیده نقش دارد. این اثر زمانی بروز می‌کند که فرد آهنگی را به‌صورت ناقص یا ناتمام می‌شنود و ذهن برای تکمیل آن، به‌طور ناخودآگاه آهنگ را تکرار می‌کند.

از منظر هیجانی نیز آهنگ‌هایی که با احساسات قوی یا خاطرات شخصی همراه‌اند، پیوند عمیق‌تری با شبکه‌های حافظه هیجانی برقرار می‌کنند و در نتیجه احتمال تکرار آنها در ذهن افزایش می‌یابد.

پژوهش‌ها حاکی از آن است که گوش دادن کامل به آهنگ، انجام فعالیت‌های شناختی مانند حل معما یا مطالعه، و یا گوش دادن به موسیقی متفاوت با ریتم ملایم می‌تواند در کاهش این پدیده مؤثر باشد.

منبع: چند ثانیه

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->