به گزارش شهرآرانیوز، حمیدرضا شیخی با اذعان به اینکه تأثیر مسئله تورم بر کیفیت زندگی بازنشستگان که اغلب در سن سالمندی قرار دارند، مضاعف بوده، اظهار کرد: بهبود وضعیت معیشت و رفاه بازنشستگان یک خواسته ضروری است که میبایست مورد توجه قرار گیرد؛ لذا خدمات رفاهی بازنشستگان در چهار محور اصلی طراحی و در حال ارائه است که شامل تسهیلات مالی (وامهای ضروری و…)، خدمات تخفیفی و تقسیطی، خدمات بیمهای، خدمات اجتماعی و وامهای ضروری با هدف کاهش دغدغههای مالی میشود.
شیخی، در تشریح عملکرد و برنامههای این اداره کل، به سابقه طولانی اجرای طرح وامهای ضروری از سال ۱۳۷۷ اشاره کرد و گفت: این وامها با هدف تأمین بخشی از نیازهای ضروری بازنشستگان به صورت قرضالحسنه و با شرایط بازپرداخت آسان طراحی شده تا کمترین فشار مالی را برای بازنشستگان عزیز ایجاد کند.
وی آمارها را نشانگر تداوم حمایت از جامعه بازنشستگان دانست و افزود: در سال ۱۴۰۴ تاکنون، ۱۴۴ هزار نفر وام ضروری دریافت کردهاند و مابقی واجدین شرایط نیز در پنج مرحله آتی از این تسهیلات بهرهمند خواهند شد. همچنین، در سال جاری وام ازدواج فرزندان به ۳۱ هزارنفر و وام حمایت از پایاننامههای دانشجویی (حمپاد) به ۹۴۰ نفر پرداخت شده است.
شیخی در بخش دیگری از سخنانش به خدمات خرید اعتباری و اقساطی اشاره کرد و گفت: یکی از محبوبترین اقدامات صندوق، ارائه خدمات خرید اعتباری و اقساطی است که به بازنشستگان امکان میدهد، کالاهای مورد نیاز خود را با تخفیفهای ویژه و شرایط پرداخت آسان تهیه کنند. تجربه سالهای گذشته نیز نشان داده که این خدمات با استقبال بالا و رضایت قابلتوجه بازنشستگان مواجه بوده است.
وی تنوعبخشی به خدمات رفاهی را ابزاری مکمل برای بهبود معیشت بازنشستگان، افزایش قدرت انتخاب و دسترسی آسان جامعه بزرگ بازنشستگان به کالاهای باکیفیت و ضروری دانست و ادامه داد: بسته اول خدمات رفاهی در بخشهای کالاهای ضروری، لوازم خانگی، خدمات عمومی و گردشگری از ابتدای سال جاری در حال ارائه است و بازنشستگان میتوانند برای اطلاع از شرایط و جزئیات، به بخش «طرحهای رفاهی» در سایت صندوق بازنشستگی کشوری مراجعه کنند.
شیخی با اشاره به شرایط تعیین صلاحیت مجریان طرحهای رفاهی اظهار کرد: در انتخاب مجریان بسیار سختگیر هستیم تا خدمات باکیفیت و بدون نقص به بازنشستگان ارائه شود. مجریان باید نشان شناختهشده و ایرانی داشته باشند، خدماتشان سراسری یا چنداستانی باشد و کالاهای ارائهشده اصالت و کیفیت بالا داشته باشند. همچنین، تأمین اعتبار طرحها بدون واسطههای مالی انجام میشود و فرآیند ارائه خدمات ترجیحاً مبتنی بر سیستمهای پلتفرمی و اینترنتی است تا دخالت نیروی انسانی کاهش یابد و کارایی افزایش پیدا کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، از حرکت صندوق به سمت «ارائه خدمات در بستر پلتفرم متمرکز» خبر داد و افزود: این رویکرد نه تنها باعث توسعه و فراگیری خدمات جاری میشود، بلکه امکان ارائه تسهیلاتی برای دریافت خدمات آموزشی و مهارتی را فراهم میکند که به توانمندسازی و بهبود بلندمدت کیفیت زندگی بازنشستگان کمک خواهد کرد.
مدیرکل خدمات رفاهی بازنشستگان از ارائه بسته دوم خدمات رفاهی در آینده نزدیک خبر داد و افزود: عمده خدمات بسته دوم به حوزههای آموزشی، مهارت آموزی، ورزشی اختصاص داشته و در قالب تفاهم نامههای همکاری با مراکز دانشگاهی و همچنین مراکز ارائه دهنده خدمات فرهنگی و اجتماعی خواهد بود که به زودی شاهد برگزاری آیین انعقاد تفاهمها و رونمایی از خدمات متنوع بسته دوم خواهیم بود.
شیخی در پایان ضمن تأکید بر حفظ منافع بازنشستگان و نظارت بر حسن اجرای تعهدات شرکتهای طرف قرارداد، گفت: تمامی این اقدامات بخشی از برنامههای مستمر اداره کل خدمات رفاهی برای بهبود رفاه، ارتقای کیفیت زندگی و حمایت همهجانبه از بازنشستگان است.
به گفته وی، گزارشهای آماری دقیق از میزان بهرهمندی بازنشستگان از طرحها بهصورت مداوم بهروزرسانی میشود تا تصمیمگیریهای آینده بر پایه دادههای واقعی و نیازهای بازنشستگان انجام گیرد.
منبع: تسنیم