سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نخستین کنکور در سایه کرونا فردا برگزار می‌شود

  • کد خبر: ۳۶۶۶۸
  • ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸
نخستین کنکور در سایه کرونا فردا برگزار می‌شود
علیرغم موج اعتراضات مردمی و کارشناسی به برگزاری کنکور در شرایط کرونایی، فردا نهم مردادماه کنکور دکتری 99 برگزار می‌شود. این آزمون از نهم اسفند ماه سال گذشته تاکنون به تعویق افتاده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛  طبقه برنامه های زمان بندی از پیش تعیین شده سازمان سنجش آموزش کشور، کنکور دکتری ۹۹ بنا بود روز جمعه ۹ اسفندماه ۹۸ با رقابت ۱۷۹ هزار و ۷۰۴ داوطلب برگزار شود که سایه شوم ویروس کرونا برنامه ریزی های کنکوری ها و سازمان سنجش آموزش کشور حتی دانشگاه ها را به هم ریخت؛ ویروسی که هر چند با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست، اما حاشیه های فراوانی را برای همه داوطلبان و خانواده ها رقم زد.

بر اساس تدابیر ستاد ملی مقابله با کرونا و با هماهنگی های سازمان سنجش آموزش کشور، چاره ای جز تعویق زمان برگزاری کنکور دکتری نبود و در نهایت قرار شد این آزمون ۲۸ فروردین ماه برگزار شود؛ اما این ویروس اجازه نداد برنامه ریزی های کنکوری های دکتری به نتیجه برسد و به علت تعطیلی موقتی که ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب کرده بود به طور طبیعی باز هم تاریخ برگزاری آزمون دکتری تغییر کرد و این بار  ۲۶ تیرماه برای این آزمون سرنوشت ساز تعیین شد. 

در این فاصله زمانی سازمان سنجش در چند نوبت مهلت ویرایش حوزه برگزاری آزمون و البته ثبت نام مجدد برای کنکوری های دکتری فراهم کرد و با تاکید ستاد ملی مقابله با کرونا پروتکل های سفت و سخت بهداشتی برای این آزمون در نظر گرفته شد.

با این حال برگزاری کنکور چه در ماه های گذشته چه در روزهایی که پیش رو داریم، مخالفان و موافقان زیادی داشته و دارد؛ عده ای سعی بر تعلیق کنکور تا پایان نامعلوم شیوع ویروس کرونا داشتند، در حالی که دست اندرکاران آموزش عالی کشور از جمله وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید داشتند که اگر کنکورها برگزار نشوند سال تحصیلی پیش رو هیچ ورودی جدیدی نخواهد داشت و کنکور تنها سه تا چهار ساعت از وقت داوطلب را می گیرد.

عده ای دیگر که مخالف برگزاری کنکور بودند با داغ کردن هشتگ هایی مانند سلامت کنکوری یا کنکور کرونایی تلاش داشتند حاشیه های این آزمون را صد چندان کنند.

سازمان سنجش آموزش کشور مرحله به مرحله که به روزهای برگزاری آزمون در ۲۶ تیرماه نزدیک تر می شد، سعی بر اعمال بیشتر دستورالعمل های بهداشتی داشت؛ پروتکل هایی که خیال کنکوری های دکتری و سایر آزمون ها را برای حضور در حوزه های آزمون راحت می کرد.

پروتکل ها چه می گویند؟

سازمان سنجش آموزش کشور در واپسین ساعات باقیمانده به برگزاری نخستین کنکور در ایام کرونا در ایران، مهمترین پروتکل های بهداشتی را اعلام کرد که در آزمون‌های ۹۹ از جمله آزمون دکتری که روز پنجشنبه ۹ مردادماه برگزار می شود، لازم الاجرا است.

این سازمان اعلام کرده است که عوامل اجرایی و حفاظتی در صحت کامل سلامتی در اجرای آزمون همکاری خواهند داشت و نسبت به سال گذشته تعداد عوامل اجرایی برگزاری آزمون ها حدود ۴۲ درصد افزایش می یابد.

همچنین با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، یک نفر به عنوان کارشناس بهداشت و سلامت تعیین شده است تا برای ارائه مشاوره های بهداشتی در حوزه فعالیت کند.

سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد مواد ضدعفونی کننده مورد استفاده از نوعی است که واکنش آلرژیک داوطلبان و عوامل اجرایی را به دنبال نداشته باشد.

در بخش دیگری از اطلاعیه سازمان سنجش آموزش کشور آمده است که انتخاب سالن آزمون با گنجایش مناسب و صندلی ها با فاصله اجتماعی مصوب از هم چیده شده است.

این نکته نیز یادآوری شده است که با ملاحظه وضعیت آب و هوا و آلودگی هوا، برای بهبود وضعیت تنفس افراد، تمهیدات لازم از جمله تهویه مناسب، باز کردن در و پنجره ها اندیشیده شده است.

طبق اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، محل اصلی ورودی داوطلبان به سالن امتحان به صورت مشخص و به فاصله مناسب از یکدیگر علامت گذاری شده است و داوطلبان باید روی هر خط و با رعایت فاصله اجتماعی مناسب مشخص شده (حداقل یک متر) برای ورود به سالن امتحان قرار گیرند.

این سازمان همچنین خاطر نشان کرد که حوزه امتحانی و تمام تجهیزات، قبل از برگزاری هر نوبت از آزمون ضدعفونی می شوند. براین اساس، استقرار آمبولانس و تیم پزشکی با هماهنگی ستاد مدیریت بیماری کرونا در هر استان و آماده باش مراکز بهداشتی و  درمانگاه های شهرستان ها بر اساس اعلام سازمان سنجش، در روزهای برگزاری آزمون و حوزه های رفع نقص کارت داوطلبان پیش بینی شده است.

فرد متولی به لباس گان، ماسک سه لایه، شیلد و دستکش لاتکس از داوطلبان بازرسی بدنی به عمل می آورد.

اشیاء و سطوحی که اغلب لمس می شود، نظیر صندلی ها، دستگیره درها و شیرآلات سرویس بهداشتی تمیز و ضدعفونی شده است و این عمل در طول برگزاری آزمون در هر نوبت انجام می شود.

پاکسازی و گندزدایی مخازن اصلی و فرعی سوالات در استان ها و شهرستان ها، با نظارت نمایندگان تام الاختیار و حفاظت آزمون استان ها، حداقل یک هفته قبل از برگزاری آزمون انجام می شود.

در صورتی که داوطلبان در داخل حوزه امتحانی، بسته به شرایط محل برگزاری آزمون با سرویس عمومی (اتوبوس، مینی بوس یا سواری ون) جابجا شوند، صندلی ها و فضای داخلی این وسایل نقلیه در هر نوبت آزمون ضدعفونی شده و برای رعایت فاصله گذاری، از یک سوم تا یک چهارم ظرفیت خودرو استفاده می شود.

فضای مناسب برای داوطلب دارای معلولیت با رعایت فاصله گذاری در نظر گرفته می شود. منشی داوطلبان نابینا، معلول، ناشنوا و ...ضمن رعایت نکات بهداشتی، حداقل یک متر از داوطلب فاصله خواهند داشت و این داوطلبان با فاصله مناسب از یکدیگر امتحان می دهند. علاوه برآن به تعداد کافی سطل زباله دارای درِ پدالی با پا در قسمت ورودی و خروجی حوزه همچنین مسیرهای پرتردد در سالن ها یا کلاس های محل برگزاری آزمون پیش بینی شده است.

به منظور مساعدت به داوطلبان و جلوگیری از ازدحام جمعیت در زمان بازرسی داوطلبان، درِ حوزه های امتحانی زودتر و از ساعت ۶:۳۰ صبح بازمی شود. ضدعفونی مستمر سرویس های بهداشتی در طول آزمون انجام می شود. پذیرایی از داوطلبان به صورت سلف سرویس و ضدعفونی شده در فضای مناسبی که باعث تجمع نشود، انجام و وسایل پذیرایی از قبل ضدعفونی می شود. 

همچنین، عوامل اجرایی در هنگام تحویل بسته های سوال و پاسخنامه، از ماسک و دستکش استفاده می کنند و مرتب دست های آنها ضدعفونی می شود. مراقبان ضمن رعایت نکات بهداشتی، از ماسک استفاده می کنند و فاصله آنها با داوطلبان (حداقل یک متر) خواهد بود. دفترچه های سوال و پاسخنامه در جلسه آزمون به داوطلب تحویل داده می شود و روی زمین قرار نمی گیرد.

براساس این پروتکل های بهداشتی، مسوول دریافت اثر انگشت از داوطلبان، ضمن رعایت نکات بهداشتی از دستکش و ماسک استفاده می کند و بعد از گرفتن اثر انگشت از هر داوطلب، یک پدَ الکلی (که توسط سازمان به حوزه ها ارسال شده است) برای ضدعفونی دست ها به داوطلب تحویل می دهد.

علاوه برآن، بنرهای حاوی نکات مهم و بهداشتی توسط سازمان سنجش آموزش کشور تهیه و در حوزه های برگزاری آزمون نصب خواهد شد که داوطلبان باید به این موارد توجه کنند.

محل های مجزا در هر حوزه برای برگزاری آزمون برای داوطلبانی که دارای علائم مشکوک به بیماری هستند، پیش بینی شده است.

آزمون داوطلبانی که بر اساس خوداظهاری در درگاه سازمان سنجش آموزش کشور دارای بیماری قطعی کرونا هستند، در یکی از بیمارستان های تعیین شده با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فقط در شهرهای محل آزمون به همراه سایر داوطلبان مبتلا به بیماری کرونا خواهد بود.

بعد از جمع آوری پاسخنامه ها و دفترچه های آزمون، داوطلبان با مدیریت صحیح زمان و با فاصله مناسب برای خروج از محل آزمون هدایت و راهنمایی می شوند.

کرونایی ها خوداظهاری کردند

یک هفته مانده به برگزاری کنکوری دکتری ۹۹ در ۲۶ تیرماه، سازمان سنجش آموزش کشوری این فرصت را فراهم کرد تا داوطلبان مبتلا به کرونا هم با تکمیل فرم های خوداظهاری بتوانند در کنکور دکتری ۹۹ شرکت کنند؛ از این رو آنان می توانستند با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور علاوه بر اعلام آمادگی برای شرکت در کنکور شرح حال خود را به اطلاع این سازمان برسانند تا در بیمارستان های مورد تایید وزارت بهداشت بتوانند کنکور دهند.

اما نیمه شب ۲۲ تیرماه سازمان سنجش آموزش کشور با صدور اطلاعیه ای خبر از لغو کنکور دکتری در ۲۶ تیرماه و آزمون کارشناسی ارشد در روزهای دوم و سوم مردادماه داد. ابراهیم خدایی- رییس سازمان سنجش آموزش کشور در مصاحبه ای اعلام کرد که هیچ سوالی به حوزه های امتحانی ارسال نشده و چند روز بعد هم اعلام شد آزمون دکتری ۹۹ روز پنجشنبه ۹ مردادماه و آزمون کارشناسی ارشد ۱۶ و ۱۷ تیرماه برگزار می شود. بنابراین آنچه که داوطلبان کرونایی به نام خوداظهاری تکمیل کرده بودند باطل و البته بر تعداد حوزه های امتحانی آزمون دکتری افزوده شد.

صبح پنجشنبه نهم مرداد ماه این تعداد کنکوری در ۶۰ شهر کشور و در ۱۴۳ حوزه امتحانی با رعایت فاصله گذاری های اجتماعی در این ماراتن نفس گیر حضور می یابند؛ ماراتنی که شاید تا سال گذشته فقط جنبه رقابت آن نفس گیر بود، اما وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تازگی اعلام کرده است که برگزاری کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ منوط به رعایت پروتکل های بهداشتی در کنکور دکتری ۹۹ است؛ بنابراین کنکور فردا آزمونی برای دست اندرکاران سازمان سنجش آموزش کشور به همراه سایر مراجع در بحبوحه کرونا خواهد بود.

با تعویق دو هفته ای کنکور دکتری، سازمان سنجش آموزش کشور در اقدامی دیگر فرآیند خوداظهاری را علاوه بر داوطلبان مبتلا به کرونا برای همه کنکوری های دکتری فعال کرد و این افراد باید با مراجعه به وب سایت وزارت بهداشت فرم خوداظهاری را تکمیل کرده و فردا تحویل حوزه های امتحانی بدهند.

فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور که روزهای سخت و پر مشغله ای را می گذراند بعد از ظهر چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اعلام کرد که تا این لحظه ۱۳۹ هزار و ۴۱۲ داوطلب اقدام به دریافت کارت ورود به جلسه کنکور دکتری کرده اند.

وی به این نکته اشاره کرد که همه ۵۴ داوطلب مبتلا به کرونا صبح فردا در بیمارستان کنکور می دهند و به هیچ عنوان داوطلبان کرونایی در حوزه های امتحانی حاضر نمی شوند.

به نظر می رسد با وجود شیوع ویروس کرونا بیش از ۷۵ درصد داوطلبان کنکور دکتری کارت ورود به جلسه خود را دریافت کرده اند که نشان از موافقت آنها برای برگزاری این آزمون است.

به هر روی و در شرایطی که ویروس کرونا تعدادی از هموطنان را به کام مرگ می کشاند، مهمترین آزمون نظام آموزش عالی کشور در پشت سر گذاشتن ویروس کرونا برای برگزاری کنکور دکتری برگزار می شود. آزمونی که نه تنها داوطلبان را محک می زند بلکه امتحان بزرگی برای دست اندرکاران آموزش عالی کشور محسوب می شود. سازمان سنجش آموزش کشور با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین ستاد ملی مقابله با کرونا در تلاش برای برگزاری بهداشتی ترین آزمون سال ۹۹ است.

این آزمون می تواند تضمین کننده برگزاری کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ باشد.

نگاهی به دیگر آزمون های ۹۹

در حالی که قرار بود کنکور کارشناسی ارشد در روزهای ۱۶ و ۱۷ مردادماه برگزار می شود، سازمان سنجش آموزش کشور یک روز دیگر به این آزمون و دو روز دیگر به کنکور سراسری اضافه کرد؛ بر این اساس، آزمون کارشناسی ارشد در روزهای ۱۶، ۱۷ و ۱۸ مردادماه همچنین کنکور سراسری در روزهای ۳۰، ۳۱ مردادماه و اول و دوم شهریورماه برگزار می شود.

به طور کلی آزمون های سال تعداد ۲ میلیون و ۳۸۱ هزار داوطلب دارد که باید دید در نهایت چند نفر از این جامعه آماری از کنکورهای ۹۹ استقبال می کنند.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->