پیش‌بینی بورس سه‌شنبه ۶ آبان ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت دلار سه‌‌شنبه ۶ آبان ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه سه شنبه ۶ آبان ۱۴۰۴ اختصاص ۵۱ درصد تسهیلات بانک مسکن به پروژه نهضت ملی مسکن در نیمه نخست سال ۱۴۰۴ تکلیف متقاضیان وام‌های بانک آینده چه می‌شود؟ بررسی قیمت امروز خودروهای داخلی و خارجی (۵ آبان ۱۴۰۴) | موتور معاملات بازار خودرو خاموش شد بررسی قیمت امروز انواع سکه پارسیان (۵ آبان ۱۴۰۴) بازار طلا و دلار در روز‌های آینده به کدام سمت کشیده می‌شود؟ (۵ آبان ۱۴۰۴) قیمت جدید انواع وانت نیسان زامیاد اعلام شد (۵ آبان ۱۴۰۴) + جدول عشایر خراسان رضوی ۱۳.۵ درصد گوشت قرمز استان را تأمین می‌کنند هدف از افزایش سرمایه ۴۱۲ هزار میلیارد تومانی بانک ملی و ملت چه بود؟ صعود بورس به کانال ۳.۱ میلیونی | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ آبان ۱۴۰۴) اطلاعیه صندوق ضمانت سپرده‌ها درباره خرید سهام از سهامداران بانک آینده قیمت امروز گل زعفران چقدر است؟ (۵ آبان ۱۴۰۴) طلا را امروز در بازار مشهد گرمی چند بخریم؟ (۵ آبان ۱۴۰۴) قیمت دلار در مشهد اعلام شد (۵ آبان ۱۴۰۴) نام تجاری زعفران خراسان رضوی، ثبت جهانی می‌شود | صادرات ۲۱۴ تن زعفران به ۷۱ کشور دنیا در سال ۱۴۰۴ دومین همایش نکوداشت روز ملی زعفران برگزار شد | تولید ۲۶۰ تن زعفران طی سال زراعی ۱۴۰۴ در خراسان رضوی هشدار بانک مرکزی به بانک‌های متخلف | بانک‌های ناتراز منحل می‌شوند باوجود ورود بخشی از تقاضای سرمایه‌ای به بازار ملک، بازار مسکن همچنان در رکود است پیش‌بینی قیمت طلا تا پایان سال آینده میلادی (۵ آبان ۱۴۰۴) | بازار طلا در ایران درگیر رکود و کاهش تولید شده است تنش‌زدایی میان آمریکا و چین قیمت بیت‌کوین را افزایش داد (۵ آبان ۱۴۰۴) افزایش قیمت خودروها، رکود بازار را به پایان رساند؟ تعرفه قبوض گاز اصلاح می‌شود (۵ آبان ۱۴۰۴) خبری جدید از میزان سهمیه‌بندی بنزین برای هر خودرو | سوخت بر اساس پیمایش اختصاص می‌یابد قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۵ آبان ۱۴۰۴) | سیب‌زمینی و پیاز چند؟ ریزش قابل‌توجه اونس جهانی طلا در واکنش به توافق تجاری آمریکا و چین (۵ آبان ۱۴۰۴) قیمت امروز دینار عراق در مشهد اعلام شد (۵ آبان ۱۴۰۴) | درهم امارات، ریال عمان، دینار کویت و لیر ترکیه چند؟
سرخط خبرها

دومین مرحله فروش خودروهای خارجی از امروز (۲۸ مهر ۱۴۰۴) | پول‌های مرحله قبل بلوکه شد، اما خودرو‌های وارداتی نیامد

  • کد خبر: ۳۶۶۷۴۷
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۴ - ۱۱:۲۶
دومین مرحله فروش خودروهای خارجی از امروز (۲۸ مهر ۱۴۰۴) | پول‌های مرحله قبل بلوکه شد، اما خودرو‌های وارداتی نیامد
دومین مرحله فروش خودرو‌های وارداتی از امروز آغاز شد، این در حالی است که خریداران مرحله نخست همچنان در انتظار تحویل خودرو‌های خود هستند و پاسخی از شرکت‌های واردکننده دریافت نکرده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز، آغاز دومین مرحله فروش خودرو‌های وارداتی در حالی اعلام شده که مراحل قبلی فروش خودرو‌های وارداتی با ابهامات و معوقات فراوان همراه است. بسیاری از خریداران می‌گویند از بهمن و اسفندماه سال گذشته تاکنون، نه تنها خودرویی تحویل نگرفته‌اند، بلکه شرکت‌های واردکننده نیز پاسخ‌گوی تماس‌ها و پیگیری‌های آنان نیستند.

یکی از مشتریان گفت: در اسفند ۱۴۰۳ برای خرید تویوتا در سامانه ثبت‌نام کردم و یک میلیارد تومان پرداخت کردم، اما با گذشت بیش از هفت ماه هنوز هیچ پاسخی از شرکت دریافت نکرده‌ام. نه اطلاعیه‌ای منتشر می‌شود و نه زمان تحویل خودرو مشخص است.

با وجود این شرایط، سامانه یکپارچه از امروز دوباره فعال شده و متقاضیان می‌توانند با بلوکه کردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب‌های خود، برای خرید خودرو‌های وارداتی جدید اقدام کنند. اما تجربه دور‌های قبل باعث شده بسیاری از متقاضیان با تردید به این مرحله جدید نگاه کنند، چراکه نه وضعیت خریداران قبلی روشن شده و نه فهرست خودرو‌ها شفاف اعلام شده است.

ابهام در صلاحیت شرکت‌های واردکننده خودرو

نکته قابل توجه اینکه طبق آمار موجود، تنها ۷۴ شرکت برای واردات محصولات برند تویوتا اقدام کرده‌اند. مشخص نیست این شرکت‌ها چه میزان توان مالی، زیرساخت خدمات پس از فروش یا ظرفیت وارداتی دارند و چگونه مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند. کارشناسان می‌گویند صدور مجوز برای ده‌ها شرکت بدون ارزیابی دقیق، تنها منجر به افزایش واسطه‌گری و پراکندگی مسئولیت‌ها در بازار شده است.

سؤال اصلی اینجاست وقتی بخش عمده‌ای از خریداران دوره قبل هنوز خودرو‌های خود را تحویل نگرفته‌اند، آیا آغاز فروش جدید و واگذاری مجدد مجوز‌ها اقدامی منطقی است؟

برخی کارشناسان حوزه خودرو می‌گویند وزارت صمت باید پیش از آغاز دور جدید فروش، گزارش دقیقی از عملکرد شرکت‌ها در مراحل قبلی و میزان خودرو‌های ترخیص‌شده و تعهدات انجام‌شده منتشر می‌کرد تا اعتماد عمومی نسبت به این طرح حفظ شود.

به اعتقاد کارشناسان صنعت خودرو وقتی شرکتی توان پاسخ‌گویی به هزاران مشتری را ندارد، صدور مجوز جدید برای ادامه فعالیت آن نه‌تنها منطقی نیست، بلکه می‌تواند به گسترش نارضایتی عمومی منجر شود.

در این شرایط براساس مأموریت‌های قانونی، وزارت صمت موظف است ضمن تسهیل واردات و تنظیم بازار خودرو، بر صلاحیت و عملکرد شرکت‌های فعال در این حوزه نیز نظارت کند.

اما اکنون، عملکرد این وزارتخانه بیشتر به فروش و تبلیغ ثبت‌نام‌های جدید شباهت دارد تا نظارت بر فرآیند اجرایی.

کارشناسان معتقدند صمت باید با ایجاد سامانه‌ای شفاف، وضعیت تمام شرکت‌های واردکننده را مشخص کند از تعداد خودرو‌های ترخیص‌شده و تحویل‌شده تا میزان معوقات و دلایل تأخیر.

علاوه بر تأخیر در تحویل، یکی دیگر از چالش‌های اصلی طرح واردات، عدم شفافیت در قیمت‌گذاری خودرو‌ها است. در اطلاعیه‌های اخیر نیز، قیمت‌ها «علی‌الحساب» اعلام شده و تعیین نرخ نهایی به زمان صدور دعوت‌نامه موکول شده است.

به این ترتیب، خریداران باید مبالغی کلان پرداخت کنند بدون آن‌که بدانند قیمت نهایی خودرو چقدر خواهد بود یا چه زمانی تحویل می‌گیرند.

این روند، به گفته فعالان بازار، اعتماد عمومی را تضعیف کرده است. مردم با اعتماد به سازوکار رسمی دولت اقدام به پرداخت وجه می‌کنند، اما در عمل با تأخیر، ابهام و نبود پاسخ‌گویی روبه‌رو می‌شوند. چنین شرایطی، اگر نظارت و شفافیت در فرآیند واردات و فروش تقویت نشود، طرح فروش خودرو‌های وارداتی از فرصتی برای تنظیم بازار، به عاملی برای افزایش بی‌اعتمادی عمومی تبدیل خواهد شد.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->