وزیر جهاد کشاورزی: افزایش ۳۰ درصدی قیمت نهاده‌های دامی متوقف شد ۲۰۸ هزار واحد مسکونی در چارچوب نهضت ملی مسکن در خراسان رضوی در حال اجراست قیمت امروز گوشت قرمز و مرغ در مشهد (۲۱ مرداد ۱۴۰۴) | ران گوسفندی کیلویی ۸۳۷ هزار تومان ثبت نام برای آزمون استخدامی بانک مرکزی آغاز شد + جزئیات و لینک ثبت نام (۲۱ مرداد ۱۴۰۴) هشدار به خریداران طلای دست‌دوم | از تهدید سرمایه تا امکان کم‌فروشی قیمت طلا در بازار جهانی امروز (۲۱ مرداد ۱۴۰۴) اعلام شد رکوردزنی تولید پیله‌تر در صنعت نوغانداری در خراسان رضوی طی سال جاری رشد حدود ۴۰ درصدی وصول مالیات خراسان رضوی طی چهار ماهه نخست سال ۱۴۰۴ تداوم سریالی ریزش بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۲۱ مرداد ۱۴۰۴) خبر خوش دولت درباره سهام عدالت چیست؟ | سود سالانه، یک خانواده ۴-۵ نفره به طور میانگین مبلغی حدود ۱۰ میلیون تومان استاندار خراسان رضوی: خواف، نخستین شهرستان خراسان رضوی با تأمین کامل برق از انرژی‌های تجدیدپذیر است بهره‌برداری از ۹ نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۱۰۰ مگاوات در کشور ساخت ۲ خط ریلی جدید بین ایران و ترکمنستان قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۲۱ مرداد ۱۴۰۴) | دلار در مرز ۹۳ هزار تومان فروش ارز اربعین فردا به پایان می‌رسد (۲۲ مرداد ۱۴۰۴) قیمت امروز طلا در مشهد اعلام شد (۲۱ مرداد ۱۴۰۴) آغاز پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری شهریور ماه از فردا (۲۲ مرداد ۱۴۰۴) بررسی وضعیت بلیت هواپیما و قطار تهران به مشهد در آستانه اربعین حسینی (۲۱ مرداد ۱۴۰۴) رشد صادرات موادخام به دنبال افزایش قطعی برق و  کاهش ظرفیت تولید در  خراسان رضوی | برق رفت، صادرات خام شد گلایه شهروندان از تداوم محدودیت‌ها در نقل و انتقال پول و صدور چک | بانک سپه: مشکل فقط برای برخی چک‌های قدیمی است نماینده مردم مشهدوکلات در مجلس: نباید انتظار داشت که تنها با حذف چهار صفر، تورم کاهش پیدا کند رکود پنج‌ساله در بازار سهام را چگونه درمان کنیم؟ | پیشنهاد هشت‌بندی به دولت برای احیای بورس مشترکان پرمصرف آب در تهران نقره داغ می‌شوند قیمت امروز میوه و صیفی‌جات در مشهد (۲۱ مرداد ۱۴۰۴) | قیمت نجومی هلو در بازار تکذیب روز صفر آبی توسط وزارت نیرو | بحران آب قابل مدیریت است روزی تاریخی در توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در مشهد و خراسان رضوی رقم خورد (۲۱ مرداد ۱۴۰۴) پیش‌بینی بورس برای فردا سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۴ | افت سنگین بازار سهام تا خبر قطعی مذاکرات سیاسی ادامه دارد پیش‌بینی قیمت دلار ‌در روز سه‌شنبه (۲۱ مرداد ۱۴۰۴) | شوک عصرگاهی خرید‌های بزرگ دلار را ۹۳ هزار تومانی کرد
سرخط خبرها

به چه دلیلی باک بنزین را نباید کامل پر کرد

  • کد خبر: ۳۷۰۵۹
  • ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۰
به چه دلیلی باک بنزین را نباید کامل پر کرد
کنیستر خودرو نقش مهمی در سیستم سوخت دارد که در هنگام بنزین زدن اگر باک بنزین را کامل پر کنید به این قسمت از خودرو آسیب می‌رسد.
 به گزارش شهرآرانیوز، بنزین زدن یکی از کار‌هایی است که هر راننده‌ای بار‌ها انجام می‌دهد؛ اما بیشتر افراد معمولاً به نحوه و کیفیت سوخت‌گیری در جایگاه پمپ بنزین چندان توجه نمی‌کنند و اصرار عجیبی به پرکردن کامل باک بنزین دارند. غافل از اینکه این کار چه مشکلاتی را می‌تواند در پی داشته باشد.

در این مطلب به شما خواهیم گفت که چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کرد.

فرایند کلی بنزین زدن

برای بنزین زدن پس از مراجعه به یکی از جایگاه‌های سوخت‌گیری باید با کمک نازل پمپ بنزین سوخت را به باک ماشین بریزید.

نازل طوری طراحی شده است که خودش مقدار مناسب بنزین را تشخیص داده و بعد از پر‌شدن باک خودرو، با یک صدای کلیک و به‌صورت خودکار جریان بنزین را قطع می‌کند. این کار برای جلوگیری از خطراتی که پر کردن باک به دنبال دارد انجام می‌گیرد.

چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کرد؟

پر کردن باک خودرو خطراتی را به دنبال دارد که عبارت‌اند از:

پرکردن بیش از حد باک، به خودروی شما آسیب می‌رساند

در خودرو قطعه‌ای مهم به نام کنیستر وجود دارد که بیشتر مردم از وجود آن و اهمیتی که در سیستم سوخت خودرو دارد بی‌اطلاع‌اند. نازل با قطع جریان بنزین به باک خودرو، درواقع از کنیستر محافظت می‌کند.

بنزین به‌دلیل ماهیت شیمیایی خود، مقداری بخار تولید می‌کند که تجمع بیش‌از‌حد این بخارات در باک بنزین می‌تواند خطر‌آفرین باشد. به‌همین‌دلیل در خودرو‌های امروزی برای کنترل بخارات بنزین از کنیستر استفاده شده است. کنیستر نوعی فیلتر است که در آن پر از زغال فعال‌شده است. زغال فعال‌شده به‌صورت دائمی بخارات بنزین را جذب می‌کند و آن را به مسیر سوخت برمی‌گرداند. بنزین مایع روی کنیستر اثرات منفی می‌گذارد. این تأثیرات مخرب پس از مدتی باعث خراب شدن کنیستر می‌شود و مجبور می‌شوید آن را تعویض کنید که هزینه زیادی هم روی دستتان می‌گذارد.

بخار‌های بنزین برای افراد و محیط‌زیست زیان‌آور هستند

اگر کنیستر آسیب ببیند، سیستم جذب و فیلتر بخارات بنزین نمی‌تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد. به‌همین‌دلیل این بخارات مضر به محیط وارد می‌شوند و هوا را آلوده می‌کنند که برای سلامتی افراد خطرناک است. علاوه بر آن پرکردن باک بنزین ممکن است سبب سرریز شدن آن روی زمین شود که نه تنها محیط را آلوده و لباستان را کثیف می‌کند، بلکه ممکن است خطر آتش‌سوزی و انفجار را در جایگاه سوخت‌گیری به دنبال داشته باشد.

با اتلاف بنزین پولتان را دور می‌ریزید

وقتی باک بنزین بیش‌ازحد پر می‌شود، راهی برای جا دادن بنزین بیشتر در آن وجود ندارد. متأسفانه عده‌ای از افراد پس از اینکه نازل پمپ بنزین جریان را قطع کرد، باز هم به بنزین زدن ادامه می‌دهند، زیرا می‌خواهند به یک عدد رند برسند و هنگامی که به عدد مورد نظر نزدیک می‌شوند، شروع به فشردن لحظه‌ای نازل می‌کنند با این تصور که بنزین بیشتری در باک جا می‌شود.

اگر فکر می‌کنید با فشار دادن مجدد و چندباره نازل یا بیرون کشیدن آن تا دهانه باک بنزین، بنزین بیشتری وارد باک می‌کنید باید بگوییم سخت در اشتباه هستید. دلیلش این است که پمپ‌بنزین‌ها به سیستم بازیابی بخار مجهز هستند. این بدان معناست که وقتی باک پر می‌شود و نازل جریان را قطع می‌کند، پمپ مقدار اضافی سوخت را به‌سمت مخزن برمی‌گرداند. این کار به این دلیل صورت می‌گیرد که اطمینان حاصل شود بخار‌های اضافی بنزین فرار نمی‌کنند و وارد محیط نمی‌شوند.

البته این بدان معنا نیست که دستگاه محاسبه سوخت در جایگاه میزان سوخت اضافه‌ای را که به زور سعی داشتید در باک بریزید حساب نمی‌کند! در واقع شما آن میزان بنزینی را که به‌دلیل پر بودن باک به مخزن برگشته است را هم پرداخت می‌کنید.
 
به چه دلیلی باک بنزین را نباید کامل پر کرد

روش صحیح بنزین زدن

پس از وارد شدن به جایگاه و قرار گرفتن در کنار یکی از پمپ‌های سوخت، ماشین را خاموش کنید و پیاده شوید. کارت سوخت را در کارتخوان مربوطه قرار دهید و سرپوش باک را باز کنید. نازل را بردارید و به شکل ایمن درون باک خودرو قرار دهید. آن را کمی فشار دهید تا به خوبی در جای خود قرار بگیرد. سپس باید ماشه نازل را فشار دهید تا بنزین را به درون باک پمپاژ کنید. امروزه در تمام پمپ‌بنزین‌ها نازل‌ها دارای مکانیسم متوقف کردن خودکار جریان بنزین هستند. به این صورت که وقتی باک به اندازه مجاز پر شد، با یک صدای کلیک خودبه‌خود جریان سوخت قطع می‌شود. دیگر ماشه نازل را فشار ندهید (دلایلش را در بالا گفتیم).

نازل را از باک خارج کنید و اجازه بدهید آخرین قطره‌ها هم درون باک بریزند. وقتی دیگر چکه نکرد، نازل را سرجای خودش قرار دهید.

اگر احیانا چند قطره بنزین از نازل ریخت مراقب باشید روی لباس و کفشتان نریزد. شاید خطرناک نباشد، اما می‌تواند بوی بدی داشته باشد.

درپوش باک را ببندید و کارت سوخت را بردارید. اگر مابه‌التفاوت دارد آن را پرداخت کنید. ماشین را روشن کرده و حرکت کنید.

پیشنهاد می‌کنیم دقیقا به اندازه مناسب باک بنزین خودرویتان را پر کنید و وقتی نازل جریان بنزین را قطع کرد دیگر ادامه ندهید. با این کار نه تنها از آسیب به خودرویتان و از خطرات احتمالی جلوگیری می‌کنید، بلکه پولتان را هم هدر نخواهید داد.

منبع:کارنامه
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->