پیش‌بینی بورس برای فردا چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ | رشد شاخص بورس در انتظار خبرهای سیاسی مثبت سیزدهمین نمایشگاه تخصصی مبلمان، صنایع روشنایی و معماری داخلی، در مشهد آغازبه‌کار کرد پیش‌بینی کارشناسان از بازار ارز برای روز چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۴| آیا کاهش اخیر دلار پایدار خواهد بود؟ پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در روز چهارشنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ | سکه به کانال ۹۱ میلیون بازمی‌گردد؟ شرایط جدید صدور و تعداد برگ دسته چک از هفته آتی اعمال می‌شود + جدول (۱۱ تیر ۱۴۰۴) واردات خودرو در بلاتکلیفی | حقوق مردم قربانی تصمیمات متناقض قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۱۱ شهریور ۱۴۰۴) | عقب‌نشینی قیمت‌ها + جدول قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۱۱ شهریور ۱۴۰۴) | ریزش ۷۵ میلیونی هایما S۵ پرو جهش ۳۰ درصدی صادرات خراسان رضوی در سال‌ ۱۴۰۴ | رشد ۲برابری منابع بانکی در استان رشد ۳ تا ۴ درصدی قیمت گوشت در هفته اخیر | افزایش قیمت نهاده‌های دامی مشکل اصلی تولیدکنندگان است بازخرید ۲۵۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی توسط بانک مرکزی، برای جلوگیری از رشد نقدینگی آشتی سهام‌داران با بورس | ورود سنگین پول حقیقی به بازار (۱۱ شهریور ۱۴۰۴) دبیر انجمن کشتیرانی: اسنپ‌بک خللی در روند تجارت ایران ایجاد نمی‌کند ناترازی برق در تابستان امسال چقدر بود؟ بیایید خاموشی را دوست بداریم! قیمت امروز دلار، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۱ شهریور ۱۴۰۴) | عقب‌نشینی محدود دلار و طلا سه سناریو پیش‌رو بازار مسکن در نیم‌سال دوم ۱۴۰۴ بهره‌برداری از بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی سقفی کشور با ظرفیت ۴/۵مگاوات در خراسان رضوی + فیلم طلا در مشهد پشت کانال ۹ میلیون تومان قرار گرفت (۱۱ شهریور ۱۴۰۴) امروز قیمت دلار در مشهد چقدر است؟ (۱۱ شهریور ۱۴۰۴) قیمت نفت با تشدید درگیری روسیه و اوکراین صعودی شد (۱۱ شهریور ۱۴۰۴) خروج اتباع افغانستانی از بازار کار خراسان رضوی نیازمند برنامه جامع است | نه اخراج گسترده، نه رها‌سازی کامل قیمت امروز میوه و تره‌بار در مشهد (۱۱ شهریور ۱۴۰۴) | موز در تله گرانی سود ۸۳ برابری استخراج بیت کوین و ناترازی برق در ایران! یارانه خانوار‌ها برچه اساسی حذف می‌شود؟ رویای خانه‌دار شدن با ۱۵۰ میلیون تومان تعبیر نشد کاهش چشمگیر نرخ بیکاری در خراسان رضوی | ثبت ۹ هزار فرصت شغلی جدید در سامانه رصد اشتغال بحران آب در مشهد؛ افت ۷۰ درصدی ورودی سد دوستی و کاهش ۵۹ درصدی سد طرق تغییر تاریخی در ذخایر جهانی؛ طلا از اوراق خزانه‌داری آمریکا پیشی گرفت
سرخط خبرها

به چه دلیلی باک بنزین را نباید کامل پر کرد

  • کد خبر: ۳۷۰۵۹
  • ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۰
به چه دلیلی باک بنزین را نباید کامل پر کرد
کنیستر خودرو نقش مهمی در سیستم سوخت دارد که در هنگام بنزین زدن اگر باک بنزین را کامل پر کنید به این قسمت از خودرو آسیب می‌رسد.
 به گزارش شهرآرانیوز، بنزین زدن یکی از کار‌هایی است که هر راننده‌ای بار‌ها انجام می‌دهد؛ اما بیشتر افراد معمولاً به نحوه و کیفیت سوخت‌گیری در جایگاه پمپ بنزین چندان توجه نمی‌کنند و اصرار عجیبی به پرکردن کامل باک بنزین دارند. غافل از اینکه این کار چه مشکلاتی را می‌تواند در پی داشته باشد.

در این مطلب به شما خواهیم گفت که چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کرد.

فرایند کلی بنزین زدن

برای بنزین زدن پس از مراجعه به یکی از جایگاه‌های سوخت‌گیری باید با کمک نازل پمپ بنزین سوخت را به باک ماشین بریزید.

نازل طوری طراحی شده است که خودش مقدار مناسب بنزین را تشخیص داده و بعد از پر‌شدن باک خودرو، با یک صدای کلیک و به‌صورت خودکار جریان بنزین را قطع می‌کند. این کار برای جلوگیری از خطراتی که پر کردن باک به دنبال دارد انجام می‌گیرد.

چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کرد؟

پر کردن باک خودرو خطراتی را به دنبال دارد که عبارت‌اند از:

پرکردن بیش از حد باک، به خودروی شما آسیب می‌رساند

در خودرو قطعه‌ای مهم به نام کنیستر وجود دارد که بیشتر مردم از وجود آن و اهمیتی که در سیستم سوخت خودرو دارد بی‌اطلاع‌اند. نازل با قطع جریان بنزین به باک خودرو، درواقع از کنیستر محافظت می‌کند.

بنزین به‌دلیل ماهیت شیمیایی خود، مقداری بخار تولید می‌کند که تجمع بیش‌از‌حد این بخارات در باک بنزین می‌تواند خطر‌آفرین باشد. به‌همین‌دلیل در خودرو‌های امروزی برای کنترل بخارات بنزین از کنیستر استفاده شده است. کنیستر نوعی فیلتر است که در آن پر از زغال فعال‌شده است. زغال فعال‌شده به‌صورت دائمی بخارات بنزین را جذب می‌کند و آن را به مسیر سوخت برمی‌گرداند. بنزین مایع روی کنیستر اثرات منفی می‌گذارد. این تأثیرات مخرب پس از مدتی باعث خراب شدن کنیستر می‌شود و مجبور می‌شوید آن را تعویض کنید که هزینه زیادی هم روی دستتان می‌گذارد.

بخار‌های بنزین برای افراد و محیط‌زیست زیان‌آور هستند

اگر کنیستر آسیب ببیند، سیستم جذب و فیلتر بخارات بنزین نمی‌تواند وظایف خود را به درستی انجام دهد. به‌همین‌دلیل این بخارات مضر به محیط وارد می‌شوند و هوا را آلوده می‌کنند که برای سلامتی افراد خطرناک است. علاوه بر آن پرکردن باک بنزین ممکن است سبب سرریز شدن آن روی زمین شود که نه تنها محیط را آلوده و لباستان را کثیف می‌کند، بلکه ممکن است خطر آتش‌سوزی و انفجار را در جایگاه سوخت‌گیری به دنبال داشته باشد.

با اتلاف بنزین پولتان را دور می‌ریزید

وقتی باک بنزین بیش‌ازحد پر می‌شود، راهی برای جا دادن بنزین بیشتر در آن وجود ندارد. متأسفانه عده‌ای از افراد پس از اینکه نازل پمپ بنزین جریان را قطع کرد، باز هم به بنزین زدن ادامه می‌دهند، زیرا می‌خواهند به یک عدد رند برسند و هنگامی که به عدد مورد نظر نزدیک می‌شوند، شروع به فشردن لحظه‌ای نازل می‌کنند با این تصور که بنزین بیشتری در باک جا می‌شود.

اگر فکر می‌کنید با فشار دادن مجدد و چندباره نازل یا بیرون کشیدن آن تا دهانه باک بنزین، بنزین بیشتری وارد باک می‌کنید باید بگوییم سخت در اشتباه هستید. دلیلش این است که پمپ‌بنزین‌ها به سیستم بازیابی بخار مجهز هستند. این بدان معناست که وقتی باک پر می‌شود و نازل جریان را قطع می‌کند، پمپ مقدار اضافی سوخت را به‌سمت مخزن برمی‌گرداند. این کار به این دلیل صورت می‌گیرد که اطمینان حاصل شود بخار‌های اضافی بنزین فرار نمی‌کنند و وارد محیط نمی‌شوند.

البته این بدان معنا نیست که دستگاه محاسبه سوخت در جایگاه میزان سوخت اضافه‌ای را که به زور سعی داشتید در باک بریزید حساب نمی‌کند! در واقع شما آن میزان بنزینی را که به‌دلیل پر بودن باک به مخزن برگشته است را هم پرداخت می‌کنید.
 
به چه دلیلی باک بنزین را نباید کامل پر کرد

روش صحیح بنزین زدن

پس از وارد شدن به جایگاه و قرار گرفتن در کنار یکی از پمپ‌های سوخت، ماشین را خاموش کنید و پیاده شوید. کارت سوخت را در کارتخوان مربوطه قرار دهید و سرپوش باک را باز کنید. نازل را بردارید و به شکل ایمن درون باک خودرو قرار دهید. آن را کمی فشار دهید تا به خوبی در جای خود قرار بگیرد. سپس باید ماشه نازل را فشار دهید تا بنزین را به درون باک پمپاژ کنید. امروزه در تمام پمپ‌بنزین‌ها نازل‌ها دارای مکانیسم متوقف کردن خودکار جریان بنزین هستند. به این صورت که وقتی باک به اندازه مجاز پر شد، با یک صدای کلیک خودبه‌خود جریان سوخت قطع می‌شود. دیگر ماشه نازل را فشار ندهید (دلایلش را در بالا گفتیم).

نازل را از باک خارج کنید و اجازه بدهید آخرین قطره‌ها هم درون باک بریزند. وقتی دیگر چکه نکرد، نازل را سرجای خودش قرار دهید.

اگر احیانا چند قطره بنزین از نازل ریخت مراقب باشید روی لباس و کفشتان نریزد. شاید خطرناک نباشد، اما می‌تواند بوی بدی داشته باشد.

درپوش باک را ببندید و کارت سوخت را بردارید. اگر مابه‌التفاوت دارد آن را پرداخت کنید. ماشین را روشن کرده و حرکت کنید.

پیشنهاد می‌کنیم دقیقا به اندازه مناسب باک بنزین خودرویتان را پر کنید و وقتی نازل جریان بنزین را قطع کرد دیگر ادامه ندهید. با این کار نه تنها از آسیب به خودرویتان و از خطرات احتمالی جلوگیری می‌کنید، بلکه پولتان را هم هدر نخواهید داد.

منبع:کارنامه
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->