بهناز رحیمیان|سابق بر این بچهها معمولا در نزدیکترین مدرسه به خانهشان ثبتنام میکردند و اتفاقات رفتوآمد پیاده آنان از خانه به مدرسه، بعدها تبدیل به خاطرات شیرینی میشد، حتی زمانی مدارس دوشیفته بود و دانشآموزان باید ۴ بار در روز مسیر مدرسه و خانه را پیاده طی میکردند و کسی هم خم به ابرو نمیآورد. امروز، اما وسواس اولیا در انتخاب مدرسه برای فرزندان، بدون توجه به مسافت آن و وجود مدارس خاص در شهرها سبب شده است بیشتر دانشآموزان با وسیله نقلیه شخصی یا سرویسهای مخصوص به مدرسه بروند که این مسئله علاوه بر آسیبهای احتمالی و تحمیل هزینههای بسیار به خانوادهها، سبب ازدحام خودروها در مقابل مدارس و ایجاد ترافیک سنگین در ساعات آغاز و تعطیلی مدارس میشود.
راهاندازی سامانه «سپند» از سوی آموزش و پرورش در راستای هماهنگی و نظارت دقیقتر خانوادهها و مدارس بر نحوه خدمات شرکتهای سرویسدهنده به دانشآموزان صورت گرفت تا امنیت و آرامش دانشآموزان و خانوادهها را تأمین کند. محمود قراول، رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، در خصوص این سامانه توضیح بیشتری میدهد که در ادامه میخوانید.
با توجه به اینکه فرایند سرویسدهی دانشآموزان در کشورهای پیشرفته به سمت خودروهای گروهی کشیده شده است ما نیز معتقدیم که سرویسدهی دانشآموزان با خودروهای گروهی مطلوبتر است، زیرا در این صورت علاوه بر راننده یکنفر مأمور مراقب در خودرو حضور دارد که سوار و پیادهشدن بچهها را کنترل میکند و حضور و غیاب آنان را انجام میدهد که سبب افزایش ضریب امنیت میشود. البته این مسئله مستلزم فراهم شدن شرایط آن به لحاظ کمی و کیفی است. اکنون به دلیل مشکلات اقتصادی، خانوادهها ترجیح میدهند کمتر از سرویسهای آزاد که تبعات و مشکلات فراوانی به همراه دارند برای رفتوآمد فرزندان خود استفاده کنند.
شرکتها موظف به آموزش رانندگان سرویسها هستند. مسائل تربیتی در آموزش رانندگان سرویس دانشآموزان از اهمیت خاصی برخوردار است و ادبیاتی که راننده با بچهها بهکار میبرد باید ادبیات فاخری باشد؛ همچنین یکی از مسائلی که در گزارشها و شکایتها دریافت میکنیم محاسبه مسافت بین مدرسه و خانه است که در برخی از موارد این مسیر بیشتر از حد واقعی آن محاسبه میشود که ناظران بر این موضوع نظارت میکنند و در صورت مشاهده با تخلفات احتمالی برخورد میشود. ممکن است در برخی از مدارس تحت شرایطی خارج از استاندارد تعریفشده قراردادهایی در زمینه سرویس دانشآموزان منعقد شود که اصلا پذیرفتنی نیست و اگر اتفاقی رخ دهد، مسئولان باید پاسخگو باشند.
البته این نکته را باید اضافه کنم که انجمن اولیا و مربیان همانگونه که مدافع حقوق و منافع خانوادههاست، از حقوق و منافع رانندهها نیز حمایت میکند. اگر رانندگان کیفیت سرویسدهی را کم کنند و خانوادهها ناراضی باشند، با شرکتها برخورد میکنیم؛ همچنین اگر شرکتها به هر بهانهای حق و حقوق و بیمه رانندگان را کم یا دیر پرداخت کنند، وظیفه داریم برای احقاق حقوق رانندگان اقدام کنیم. ضمن اینکه، در صورت بروز مشکل از حقوق شرکتها در مقابل سازمان شهرداری و تاکسیرانی دفاع میکنیم، زیرا معتقدیم هرگونه فشار بر شرکتها به رانندگان و دانشآموزان منتقل میشود.
اگر همان اصل قدیمی «نزدیکترین مدرسه، بهترین مدرسه است» به عنوان اصلیترین معیار برای انتخاب مدرسه مورد توجه پدرومادرها قرار میگرفت، روند انجام کارها آسانتر بود اما متأسفانه این اصل به قدری اجرا نشده که به نوعی جنبه شعاری به خود گرفته است و امروز شاهدیم که موضوع سرویس دانشآموزان فرایند پیچیدهای پیدا کرده است.
از خانوادهها انتظار داریم که با شروع سال تحصیلی جدید با ایجاد تعهد برای خود در انتخابات انجمن اولیا و مربیان حضور پرشوری داشته باشند تا این انجمن با ورود به موضوعاتی مانند سرویسدهی دانشآموزان و آسیبهای اجتماعی به خانوادهها آموزشهای لازم را ارائه دهد. در همین ارتباط در روز تکریم خانواده همایش باشکوهی از سوی انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش برگزار خواهد شد.