تصادف ۲ دستگاه پراید در جاده کلات ۹ مصدوم بر جا گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) ساخت بلوک‌های بتنی از شیشه‌های دورریز توسط استارتاپ ایرانی تاثیر کرونا بر روح و روان| ۳۰ درصد مبتلایان به کرونا درگیر مه مغزی هستند سرنوشت متفاوت برای ۵ قاتل پای چوبه دار جاده کندوان یکطرفه شد (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) دستگیری نخستین سارقی که با پابندالکترونیکی قصد سرقت داشت ! خراسان رضوی بیش از ۹ هزار زائر حج تمتع آماده اعزام دارد پیش بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (فردا شنبه ۸ اردیبهشت) کشف ۲۰ هزار لیتر سوخت قاچاق و دستگیری ۱۳ قاچاقچی در مرز‌های خراسان رضوی راهکار جدید وزارت راه و شهرسازی برای حاشیه‌نشینی| نوسازی بافت‌های فرسوده تسریع می‌شود فرونشست زمین در خیابان کلاهدوز مشهد + تصاویر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) اسکیمر چیست و چگونه در دام کلاهبرداری اسکیمری قرار نگیریم؟ شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود برگزاری همایش روز روان‌شناس و مشاور در مشهد | ارتقای سلامت جامعه باعث تشخیص روان‌شناس‌نما‌ها می‌شود انفجار گاز در نیشابور، یک کشته و یک مصدوم بر جای گذاشت (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) رییس سازمان حج و زیارت: میانگین سن حجاج امسال ۵۷ سال است جمع آوری و دستگیری ۲۸۶ معتاد و خرده فروش در مشهد طی سال جاری (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش نسبی دما در غالب مناطق کشور تا اواسط هفته آتی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تالاب جازموریان جان دوباره گرفت ۳ پیشنهاد برای افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی | افزایش ۳۵درصدی باید لحاظ شود
سرخط خبرها

سرویس مدرسه زیر ذره‌بین «سپند»

  • کد خبر: ۳۷۰۷
  • ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۴
سرویس مدرسه زیر ذره‌بین «سپند»
با راه‌اندازی یک سامانه جدید، خدمات شرکت‌های سرویس‌دهی کنترل می‌شود

بهناز رحیمیان|سابق بر این بچه‌ها معمولا در نزدیک‌ترین مدرسه به خانه‌شان ثبت‌نام می‌کردند و اتفاقات رفت‌و‌آمد پیاده آنان از خانه به مدرسه، بعد‌ها تبدیل به خاطرات شیرینی می‌شد، حتی زمانی مدارس دوشیفته بود و دانش‌آموزان باید ۴ بار در روز مسیر مدرسه و خانه را پیاده طی می‌کردند و کسی هم خم به ابرو نمی‌آورد. امروز، اما وسواس اولیا در انتخاب مدرسه برای فرزندان، بدون توجه به مسافت آن و وجود مدارس خاص در شهر‌ها سبب شده است بیشتر دانش‌آموزان با وسیله نقلیه شخصی یا سرویس‌های مخصوص به مدرسه بروند که این مسئله علاوه بر آسیب‌های احتمالی و تحمیل هزینه‌های بسیار به خانواده‌ها، سبب ازدحام خودرو‌ها در مقابل مدارس و ایجاد ترافیک سنگین در ساعات آغاز و تعطیلی مدارس می‌شود.

راه‌اندازی سامانه «سپند» از سوی آموزش و پرورش در راستای هماهنگی و نظارت دقیق‌تر خانواده‌ها و مدارس بر نحوه خدمات شرکت‌های سرویس‌دهنده به دانش‌آموزان صورت گرفت تا امنیت و آرامش دانش‌آموزان و خانواده‌ها را تأمین کند. محمود قراول، رئیس انجمن اولیا و مربیان اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی، در خصوص این سامانه توضیح بیشتری می‌دهد که در ادامه می‌خوانید.

 

چه هدفی را دنبال می‌کردیم؟

 

به دنبال آسیب‌هایی که در زمینه سرویس‌دهی دانش‌آموزی وجود داشت، انجمن اولیا و مربیان با هدف حفظ آرامش خانواده‌ها و ایجاد امنیت و سلامت برای دانش‌آموزان و یافتن یک راهکار مناسب به منظور به حداقل رساندن این آسیب‌ها، سامانه سپند (سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی) را طراحی کرد. این طرح به امضای ۳ وزیر «آموزش و پرورش»، «کشور» و «راه و شهرسازی» رسیده است و انجمن اولیا و مربیان موظف شده است فعالیت در زمینه سرویس‌دهی مدارس را در قالب سامانه سپند مدیریت کند تا کنترل بیشتری بر رانندگان و کیفیت سرویس‌دهی انجام گیرد.

 

سرویس‌دهی رانندگان پیگیری‌پذیر است

 

این برنامه به شکلی طراحی شده است که پاسخ‌گوی تمام نیاز‌های انجمن باشد. مشخصات راننده، زمان سوار و پیاده‌شدن دانش‌آموزان و اینکه در چه مرحله‌ای از سرویس‌دهی قرار دارند از موارد رصدپذیر خواهد بود. کاربران این سامانه شرکت‌های ارائه‌دهنده سرویس مدارس، اولیا، رانندگان و مدارس هستند که باید به این سامانه وارد شوند و اطلاعات لازم را ثبت کنند.


انجمن نیز وظیفه نظارتی بر این سامانه خواهد داشت و در صورت تخطی رانندگان از قوانین و مقررات، موضوع پیگیری و با آنان برخورد می‌شود.

 

خدمات‌رسانی ۵۸ شرکت به مدارس

 

بنا به پیشنهاد شهرداری و سیاست‌های انجمن، فقط شرکت‌های توانمندی که سابقه بهتری در ارائه خدمات دارند، به حوزه سرویس‌دهی دانش آموزان ورود پیدا می‌کنند. شاخص‌هایی در این زمینه وجود دارد که از سوی مدیران مدارس، کارشناسان ما در انجمن‌های ادارات و نواحی و نیز انجمن اولیا و مربیان ارزیابی و امتیازدهی می‌شود. همچنین سازمان تاکسی‌رانی که متولی نظارت بر عملکرد شرکت‌هاست به عنوان نماینده شهرداری براساس شاخص‌های خود سوابق رانندگان را ارزیابی می‌کند و در نهایت با تجمیع این نظرات شرکت‌های مورد نظر انتخاب می‌شوند.


اکنون ۹ شرکت برای مدارس خاص مانند امام رضا (ع)، ۴۱ شرکت برای مدارس عادی، ۲ شرکت برای مدارس استثنایی و نیز ۶ شرکت اتوبوس‌رانی به منظور ارائه خدمات سرویس‌دهی به دانش‌آموزان پذیرش شده‌اند.

 

شرایط فنی و نوع خودرو اهمیت دارد

 

خودرو‌های سواری با ظرفیت ۴ نفر مانند پراید، سمند، تیبا و پژو و نیز خودرو‌های گروهی مانند اتوبوس، مینی‌بوس و ون می‌توانند برای سرویس‌دهی دانش‌آموزان مورد استفاده قرار‌گیرند. البته خودرو‌های مدل‌های پایین که ممکن است در زمان سرویس‌دهی دچار مشکلات فنی شوند، حق سرویس‌دهی ندارند.

 

استفاده از خودروهای گروهی مطلوب‌تر است


با توجه به اینکه فرایند سرویس‌دهی دانش‌آموزان در کشورهای پیشرفته به سمت خودروهای گروهی کشیده‌ شده‌ است ما نیز معتقدیم که سرویس‌دهی دانش‌آموزان با خودروهای گروهی مطلوب‌تر است، زیرا در این صورت علاوه بر راننده یک‌نفر مأمور مراقب در خودرو حضور دارد که سوار و پیاده‌شدن بچه‌ها را کنترل می‌کند و حضور و غیاب آنان را انجام می‌دهد که سبب افزایش ضریب امنیت می‌شود. البته این مسئله مستلزم فراهم شدن شرایط آن به لحاظ کمی و کیفی است. اکنون به دلیل مشکلات اقتصادی، خانواده‌ها ترجیح می‌دهند کمتر از سرویس‌های آزاد که تبعات و مشکلات فراوانی به همراه دارند برای رفت‌و‌آمد فرزندان خود استفاده کنند.

 

شکایت‌های سرویس‌دهی را پیگیری می‌کنیم


شرکت‌ها موظف به آموزش رانندگان سرویس‌ها هستند. مسائل تربیتی در آموزش رانندگان سرویس دانش‌آموزان از اهمیت خاصی برخوردار است و ادبیاتی که راننده با بچه‌ها به‌کار می‌برد باید ادبیات فاخری باشد؛ همچنین یکی از مسائلی که در گزارش‌ها و شکایت‌ها دریافت می‌کنیم محاسبه مسافت بین مدرسه و خانه است که در برخی از موارد این مسیر بیشتر از حد واقعی آن محاسبه می‌شود که ناظران بر این موضوع نظارت می‌کنند و در صورت مشاهده با تخلفات احتمالی برخورد می‌شود. ممکن است در برخی از مدارس تحت شرایطی خارج از استاندارد تعریف‌شده قراردادهایی در زمینه سرویس دانش‌آموزان منعقد شود که اصلا پذیرفتنی نیست و اگر اتفاقی رخ دهد، مسئولان باید پاسخ‌گو باشند.

 

انجمن، مدافع حقوق خانواده‌ها و رانندگان به موازات یکدیگر


البته این نکته را باید اضافه کنم که انجمن اولیا و مربیان همان‌گونه که مدافع حقوق و منافع خانواده‌هاست، از حقوق و منافع راننده‌ها نیز حمایت می‌کند. اگر رانندگان کیفیت سرویس‌دهی را کم کنند و خانواده‌ها ناراضی باشند، با شرکت‌ها برخورد می‌کنیم؛ همچنین اگر شرکت‌ها به هر بهانه‌ای حق و حقوق و بیمه رانندگان را کم یا دیر پرداخت کنند، وظیفه داریم برای احقاق حقوق رانندگان اقدام کنیم. ضمن اینکه، در صورت بروز مشکل از حقوق شرکت‌ها در مقابل سازمان شهرداری و تاکسی‌رانی دفاع می‌کنیم، زیرا معتقدیم هرگونه فشار بر شرکت‌ها به رانندگان و دانش‌آموزان منتقل می‌شود.

 

افزایش ۱۹ درصدی نرخ خدمات سرویس‌دهی

 

یکی از چالش‌های پیش رو، تعیین قیمت مصوب است که ضمن تأمین رضایت خانواده‌ها، برای رانندگان انگیزه ایجاد کند، زیرا با توجه به افزایش هزینه‌های تأمین لوازم یدکی خودرو و تعمیرات و نیز هزینه زندگی باید در این مورد واقع بین بود. در این خصوص هر‌سال کارگروه ماده ۱۸ براساس متغیر‌هایی همچون ترافیک، افزایش هزینه زندگی و نرخ تورم، درصدی را به نرخ خدمات سرویس‌دهی اضافه می‌کند که این پیشنهاد به کمیسیون حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر منتقل و در آنجا بررسی می‌شود و در صورت تصویب در صحن علنی شورا به فرمانداری ارسال و با ابلاغ فرمانداری و امضای شهرداری عملیاتی می‌شود. برای نرخ مصوبه امسال کارگروه ماده ۱۸ در اسفند ۹۷ افزایش نوزده‌درصدی را که براساس ضریب کیلومتر و ضریب ترافیک لحاظ شده، پیشنهاد کرده است.

 

نزدیک‌ترین مدرسه، بهترین مدرسه


اگر همان اصل قدیمی «نزدیک‌ترین مدرسه، بهترین مدرسه است» به عنوان اصلی‌ترین معیار برای انتخاب مدرسه مورد توجه پدرومادرها قرار می‌گرفت، روند انجام کارها آسان‌تر بود اما متأسفانه این اصل به قدری اجرا نشده که به نوعی جنبه شعاری به خود گرفته‌ است و امروز شاهدیم که موضوع سرویس دانش‌آموزان فرایند پیچیده‌ای پیدا کرده‌ است.

 

خانواده‌ها در انتخابات انجمن اولیا و مربیان شرکت کنند


از خانواده‌ها انتظار داریم که با شروع سال تحصیلی جدید با ایجاد تعهد برای خود در انتخابات انجمن اولیا و مربیان حضور پر‌شوری داشته باشند تا این انجمن با ورود به موضوعاتی مانند سرویس‌دهی دانش‌آموزان و آسیب‌های اجتماعی به خانواده‌ها آموزش‌های لازم را ارائه دهد. در همین ارتباط در روز تکریم خانواده همایش باشکوهی از سوی انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش برگزار خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->