تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است
سرخط خبرها

نگاهی به واکنش‌ها و جزئیات دستگیری سرکرده گروهک تروریستی تندر

  • کد خبر: ۳۷۲۶۹
  • ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۹
  • ۵
نگاهی به واکنش‌ها و جزئیات دستگیری سرکرده گروهک تروریستی تندر
ماهیت گروه تندر چیست و جمشید شارمهد کیست؟ جمشید شارمهد مقیم آمریکا بود و پس از فرود فولادوند، سرکرده قبلی و بنیان‌گذار تندر، رهبری این گروهک را برعهده گرفت. او پیش از این هم از اعضای اصلی انجمن بود و مدیریت رادیوتندر را برعهده داشت.
به گزارش شهرآرانیوز؛ وزارت اطلاعات روز ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «جمشید شارمهد، سرکرده گروه تروریستی «تندر» که از آمریکا عملیات مسلحانه و خرابکارانه در ایران را هدایت می‌کرد، درپی عملیاتی پیچیده به‌دست نیرو‌های امنیتی دستگیر شد».
 
اما ماهیت گروه تندر چیست و جمشید شارمهد کیست؟ جمشید شارمهد مقیم آمریکا بود و پس از فرود فولادوند، سرکرده قبلی و بنیان‌گذار تندر، رهبری این گروهک را برعهده گرفت. او پیش از این هم از اعضای اصلی انجمن بود و مدیریت رادیوتندر را برعهده داشت.
 
«گروه تروریستی تندر» چند سالی است -به‌زعم خود- درکنار سایر گروه‌های تشکیل‌شده در مسیر «براندازی» نظام مستقر در ایران گام برمی‌دارند. تندر علاوه‌بر شبکه رادیویی و تلویزیونی که از طریق ماهواره برای بخش‌هایی از آسیا پخش می‌شود، پایگاه اطلاع‌رسانی و صفحات مجازی نسبتا فعالی نیز دارد که اعضای آن در تمامی آن‌ها به‌زعم خود، «چگونگی مبارزه با نظام جمهوری اسلامی» را آموزش می‌دهند و گاه با افتخار مسئولیت اقداماتشان را می‌پذیرند.
 
این گروهک در طول تاریخ فعالیت خود مسئولیت انفجار در حسینیه سیدالشهدای شیراز در سال۸۷ و همچنین انفجار در حوزه علمیه خاتم‌الانبیای شیراز در سال۹۸ را برعهده گرفت که هرکدام در نوع خود، موجب شهادت و مجروح شدن چندین ایرانی شد.


شارمهد چطور بازداشت شد؟

با تمام فرازوفرود‌ها و گفته‌ها، حالا، اما شاید مهم‌ترین پرسش درباره گروه تندر و فرمانده‌اش، چگونگی بازداشت او باشد. آنچه تا اینجای کار مشخص است، براساس سیاست اطلاع‌رسانی قطره‌چکانی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، احتمالا او نیز همانند روح‌ا... زم چندین ماه در تور اطلاعاتی قرار گرفته است، با این حال حجت‌الاسلام سیدمحمود علوی، وزیر اطلاعات، در برنامه‌ای تلویزیونی به بیان جزئیاتی از دستگیری جمشید شارمهد، سرکرده گروهک تروریستی تندر، پرداخت و گفت: هنوز هم برخی از آن‌ها باور نمی‌کنند که ایشان در ایران دستگیر شده است و در اختیار سرویس اطلاعاتی ایران است، بلکه خیال می‌کنند ایشان در خارج از کشور است و ان‌شاءا... در آینده نزدیک به همه‌چیز واقف خواهند شد.
 
وزیر اطلاعات گفت: وقتی ایشان را افرادی با تماس تلفنی تهدید کرده بودند که می‌آییم و می‌گیریم، گفته بود جای من طبقه ششم اف‌بی‌آی آمریکاست؛ یعنی سرویس اطلاعات داخلی آمریکا؛ به این معنا که هرگز نمی‌توانید آدمی را که جای خود را در طبقه ششم اف‌بی‌آی آمریکا می‌داند، بگیرید، ولی این شخص امروز در چنگ سربازان گمنام امام‌زمان (عج) در جمهوری اسلامی ایران است.

وی با تاکید بر اینکه جریان جمشید شارمهد، خشن‌ترین جریان درمیان جریانات سلطنت‌طلب بود، اظهار کرد: او به‌دنبال این بود که با عملیات تروریستی، خود را اثبات کند و اعضای گروهک وی درمجموع ۲۷ اقدام تروریستی انجام دادند که با همت، هوشیاری و اشراف اطلاعاتی سربازان گمنام امام‌زمان (عج) همه آن‌ها خنثی شدند.

علوی درباره علت انکار خبر دستگیری شارمهد ازسوی برخی کشور‌های خارجی، اظهار کرد: علت اینکه آن‌ها منکر می‌شدند، این بود که می‌دانستند جمشید شارمهد در حمایت جدی دو سرویس امنیتی آمریکا و اسرائیل است و بعید می‌دانستند که وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران بتواند از پوشش حمایتی این دو سرویس عبور کند و این کار را با یک برنامه پیچیده هدایت کند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای دستگیری شارمهد از طریق پلیس اینترپل نیز اقداماتی انجام شده بود، اظهار کرد: قبلاً با توجه به جنایتی که جمشید شارمهد و مجموعه او در شیراز مرتکب شده بودند، از طریق اینترپل او را تحت تعقیب قرار داده بودیم و تحت پیگرد بود و حکم جلب وی را نیز داشتیم. اما ایشان با نام واقعی خود به کشور‌های مختلف رفت‌وآمد می‌کرد و کسی مانع او نمی‌شد که این دقیقاً نشان‌دهنده پوچی شعار مبارزه با تروریسم آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان اروپایی‌شان است. شارمهد در نخستین اعترافاتش که از صداوسیما پخش شد، گفت که عده‌ای موقعیت بمب‌گذاری در حسینیه رهپویان وصال شیراز را داشتند و ما نیز مواد منفجره را در اختیار آن‌ها گذاشتیم.


واکنش‌های سیاسی و فضای مجازی

در ادامه واکنش‌ها به خبر بازداشت سرکرده گروهک تندر، واکنش متفاوت سیدعطاء‌ا... مهاجرانی، جالب و درخورتوجه بود. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات در توئیتی نوشت: «جمشید شارمهد وقتی در آمریکا بود و گمان می‌کرد دفترش در طبقه ششم اف‌بی‌آی است، مسئولیت انفجار حسینیه شیراز را به‌صراحت برعهده گرفت. در حادثه حسینیه شیراز ١٤نفر ازجمله چند کودک کشته شدند. بدیهی است که تلویزیون‌های فارسی وابسته به شبکه‌های امنیتی، پریشان‌خاطرند؛ همکارشان دستگیر شده است.»

همچنین به نقل از روسیا الیوم، سخن‌گوی وزارت‌خارجه آمریکا در این‌باره گفت: اخبار مربوط به جمشید شارمهد، رهبر گروه تندر که به‌دنبال ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی ایران است، را دریافت کردیم. مورگن اورتگس افزود: ایران به قوانین و معیار‌های بین‌المللی احترام بگذارد. سخن‌گوی وزارت امورخارجه آمریکا که کشورش سال‌ها پناهگاه این گروهک تروریستی و هم‌دستانش بوده است، مدعی شد: نظام ایران تجربه زیادی در بازداشت ایرانی‌ها و خارجی‌ها با اتهامات اشتباه دارد. ایران را به شفافیت‌های بیشتر و احترام به قوانین بین‌المللی دعوت می‌کنیم.
 
در پاسخ به این ادعای آمریکایی‌ها، محمدجواد ظریف در صفحه توئیتر خود با اشاره به حمایت کشور‌های غربی به سردمداری آمریکا از تروریست‌هایی که قصد براندازی و محاربه با جمهوری اسلامی را دارند، نوشت: «غرب باید تامین مالی و میزبانی از تروریست‌ها را متوقف کند.»
 
وی ادامه داد: «تروریست‌ها از پناهگاه‌های خود در ایالات متحده و اروپا نفرت‌پراکنی می‌کنند، قتل و آشوب را تحریک و سازمان‌دهی می‌کنند و بی‌شرمانه مسئولیت قتل غیرنظامیان بی‌گناه ایرانی را برعهده می‌گیرند.»
 
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در پایان ضمن اشاره به تلاش‌کشور‌های غربی برای تطهیر چهره گروهک‌های تروریستی که برای اقدامات خرابکارانه علیه ایران تلاش می‌کنند، افزود: «حیله و فریبکاری نمی‌تواند این ریاکاری را لاپوشانی کند.»
 
کاربران فضای مجازی نیز با انتشار مطالبی، به این اتفاق واکنش نشان دادند. پس از بازنشر این خبر در شبکه‌های اجتماعی، جمعی از اکانت‌های توئیتری که از قرار معلوم به برخی دیگر از این گروه‌های معاند مرتبط هستند یا حداقل می‌کوشند چنین وانمود کنند، نه‌تن‌ها با خرسندی، خبر بازداشت سرکرده گروه «تندر» را منتشر کردند، بلکه از او به‌عنوان «عامل جمهوری اسلامی» نام بردند تا اختلافات درونی خود را بیش از پیش نمایان کنند. از سویی تعداد هشتگ #تندر در توئیتر افزایش پیدا کرد و محتوای اصلی اغلب توئیت‌ها، این مضمون را دربر داشت: «این‌ها می‌آیند و می‌روند، ولی همچنان جمهوری اسلامی پابرجاست.»

درحالی‌که تصور می‌شد شارمهد در آمریکا زندگی می‌کند و امکان دستگیری او وجود ندارد، جزئیات نحوه بازداشت وی هنوز هم مشخص نیست و احتمالا به‌علت پیچیدگی ماجرا، هرگز نحوه شناسایی و دستگیری‌اش منتشر نشود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
رحیم
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۴
0
2
زنده باد سپاه..درود بر روح پاک سردار سلیمانی..مرگ بر ترامپ جنایتکار
امير
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
0
2
درود وسلام بيكران به سربازان امام و زمان باد احسن به قدرت و توانايي شان تشكر مي كنيم
امير
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
0
2
درود وسلام بيكران به سربازان امام و زمان باد احسن به قدرت و توانايي شان تشكر مي كنيم
امير
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۵
0
2
درود وسلام بيكران به سربازان امام و زمان باد احسن به قدرت و توانايي شان تشكر مي كنيم
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۴
0
0
دمتون گرم،ناز شستتون.زنده باد دارین،مرگ بر کسی که آسیب بزنه به مردم و منابع این مملکت.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->