به گزارش شهرآرانیوز، کاربران همراه اول هنگام خرید «اینترنت همراهی» برای خرید اینترنت ماهانه، فقط با یک گزینه مواجه هستند. خرید اینترنت همراهی یک ماهه ۵۰ گیگ به قیمت ۶۴ هزار تومان که با احتساب ۹ درصد مالیات بر ارزشافزوده، هر کاربر باید ماهانه ۷۰ هزار تومان هزینه اینترنت بدهد. چه نیاز به ۵۰ گیگ اینترنت داشته باشد و چه نه.
اما این همه انتقاد کاربران به همراه اول نیست. حجم بستههای اینترنت رزرو شده کاربران بدون اطلاع آنان کاهش یافته و گویا تنها بسته فعال اینترنت ماهانه، بستههای دو گیگ ماهانه است که به دلیل حجم کم، مدام تمام و بسته جدید تمدید میشود.
این تغییر در تعرفه و قیمت و کاهش دامنه انتخاب کاربران سبب انتقادات بسیاری به عملکرد همراه اول شده است. اما کاربران به چه چیزی اعتراض دارند؟
«همراه اول بستههای سه ماهه رو ورداشته و بسته یه ماهه رو با حجم بسیار کمتر و قیمت بالاتر میده مردم، هیچ انتخابی هم ندارند.»
«همراه اول باز بستههاشو گرون کرد و توی طرح ماهانه فقط بسته یک گیگ و دو گیگ وجود داره!»
«آقا این بستههای اینترنت همراه اول چرا اینجوری شده؟ چرا انقدر تنوعش کمه؟ بستههای قدیمی کو؟»
بیش از یک ماه است کاربران از بستههای محدود، با حجم کم و قیمت بالای همراه اول گله دارند. اما نه جایی برای گلایه دارند و گویا نه مرجعی برای سیدگی وجود دارد و البته نه گزینهای برای جایگزین کردن، اپراتور دیگری. چون این حوزه هم مانند بسیاری دیگر از حوزهها تنها در انحصار چند اپراتور است.
کاهش خودکار حجم بستهها
بخشی از انتقادات به تغییر حجم بستههای اینترنت باز میگردد. کاربران میگویند در حالی که پیش از این امکان رزرو و خرید بستههای ۴ و ۷ گیگ اینترنت همراه اول وجود داشت، حالا این امکان دیگر وجود ندارد و تنها اینترنت ماهانهای که برابر کاربران تمدید میشود، اینترنت ۲ گیگ ماهانه است.
اگر هم کاربر بخواهد بسته همراه اینترنت بخرد، با شمارهگیری کدهای اعلام شده، فقط یک گزینه پیش رو دارد، اینترنت ۵۰ گیگ به قیمت ۶۴ هزار تومان و ۹ درصد مالیات بر ارزشافزوده.
اما این تغییرات در حالی رخ داده که همراه اول تغییر بستهها و تمدید خودکار آن را به کاربران اطلاع نداده است.
«بسته یه ماهه ۷۵ گیگ گرفتم، اقای همراه اول این رسمش نیست، من از اون ۱۰گیگ ماهانه راضی بودم چرا حذفش کردی!؟»
«اینترنت سیم کارت همراه اول من بسته آلفا پلاس ۷ گیگ بود که خودش تمدید و هزینهاش روی قبضم محاسبه میشد. این اپراتور بدون اطلاع بستهها رو ۲ گیگ کرده، اسم این کار چیه؟»
«خودشون یهو بسته رزرو رو از ۴ گیگ تبدیل کردن به ۲ گیگ.»
«بسته اینترنت ۷ گیگ رو خط همراه اول داشتم دیدم هی تند تند پیامک تمدید میاد دقت کردم دیدم همرام اول سرخود بسته رو از ۷ گیگ به ۲ گیگ تغییر داده!»
«من دیروز بسته اینترنت همراهی ۳۰ گیگ را به قیمت حدود ۵۰ هزار تومان خریدم اما الان که نگاه میکنم فقط میگه بسته ۵۰ گیگ خرید با قیمت ۷۰ هزار تومن. روزانه قیمتها بالا میره؟»
افزایش هزینه اینترنت
با کاهش حجم بستهها و تغییر تعرفهها قطعا هزینه اینترنت کاربران افزایش یافته است.
«ماهانه ۴۰ هزار تومان پول مکالمه میدم، ۹۰ هزار تومن بسته اینترنت همراه اول.»
«همراه اول در راستای مشتریمداری (نداری) طرح ۳۵ گیگ سه ماهه که تا ماه قبل ۷۸ هزار تومان بود رو یکساله کرده با قیمت ۱۵۹هزارتومان؟ طبق چه اصولی این افزایش قیمت صورت گرفته؟»
«بسته همراه اول ماهانه داشتم که نهایتا ماهی دو بار تمدید میشد. نشستم حساب کردم این ماه ۷ بار تمدید شده. چهار روز یه بسته؟ مصرف من تغییر نکرده چه خبره؟»
«بسته ترکیبی یکماهه با ۶ گیگ اینترنت از همراه اول گرفتم. تابحال هیچوقت بیشتر از ۴ گیگ ماهانه مصرف نداشتم، اما اینبار ظرف ۱۲ روز بسته صفر شد، بیآنکه هیچ مصرف اضافهای نسبت به گذشته داشته باشم! از کجا پیگیری کنیم ما؟»
«توی یه هفته گذشته دو بار پیامک تمدید بسته اینترنت همراه اول برام اومده. من کلا به اینترنت وای فای خونه وصلم. اینترنت همراه را گرفتم برای گاهی هزارگاهی.»
اینترنت داخلی یا خارجی؟
اما برخی میگویند دلیل افزایش مصرف این است که ۸۰ درصد اینترنت همراه اول مربوط به اینترنت داخلی است و فقط ۲۰ درصد آن مربوط به استفاده از اینترنت خارجی است و چون بیشترین استفاده افراد مربوط به اینترنت خارجی است، آن ۲۰ درصد مدام تمام و بسته جدید تمدید میشود.
«همراه اول تعرفه اینترنت رو حدود ۲۵۰ درصد گرون کرده. به این صورت که ۸۰ درصد حجم همه بستهها رو به اینترنت داخلی اختصاص داده و ۲۰ درصد رو به خارجی. ۱۵گیگ بینالملل قبلاً ۳۶تومن بود که الان ۱۱۶تومن درمیاد!»
البته برخی دیگر از کاربران هم اعلام کردهاند که این شرایط و انتخاب محدود، تنها مربوط به زمانی است که کاربران با استفاده از کدهای USSD بخواهند بسته اینترنت بخرند. اما اگر به سایت مراجعه و از آنجا اینترنت بخرند، دامنه انتخاب گستردهتر است.
«همراه اول بستههای بلندمدت اینترنت را به سایتش اضافه کرده. بسته دو ماهه، سه ماهه و شش ماهه»
«همراه اول بستهها را به حالت قبل برگردونده اما وقتی وارد سایت میشی کلی باید بگردی تا تعرفه و قیمتهای جدید را پیدا کنی. یه جایی گذاشتن که کسی پیدا نکنه.»
اولتیماتوم بینتیجه
مهمترین سوال کاربران همراه اول این است که این مشکل را باید از کجا و به چه طریقی حل کنند. رئیس سازمان حمایت مصرفکنندگان در ۲۹ تیرماه به مدیران همراه اول و ایرانسل اولتیماتوم داد تنها ۲۴ ساعت فرصت دارند که «نحوه فروش بستههای اینترنت خود را به لحاظ شکلی و قیمت به روال پیش از ۱۳ تیرماه برگردانند و اگر چنین نشود، در چارچوب قانون تعزیرات حکومتی با آنها برخورد میشود.»
نه فقط ۲۴ ساعت بعد، که بیش از دو هفته از آن تاریخ گذشته و هیچ تغییری در تعرفهها ایجاد نشده است.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفته: «منتظر صدور حکم دادگاه رسیدگی به تخلف گرانفروشی اپراتورهای تلفن همراه در تعزیرات حکومتی هستیم.» از طرف دیگر گفته شده این سازمان همراه اول را دو میلیارد تومان جریمه کرده است.
این در حالی است که یکی از کاربران در واکنش به این مبلغ جریمه نوشته «همراه اول ۵۴ میلیون مشترک دارد و اگر هر کدام به طور متوسط یک بسته اینترنت یک ماهه ۱۰۴۰۰ تومانی بخرند، مجموع درآمد این اپراتور بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان است. ۳۰۰ میلیارد تومان در برابر ۲ میلیارد! جالب است.»
بیش از یک ماه است کاربران از بستههای محدود، با حجم کم و قیمت بالای همراه اول گله دارند. اما نه جایی برای گلایه دارند، نه مرجعی برای رسیدگی به شکایات و البته نه گزینهای برای جایگزین کردن اپراتور دیگری. چون این حوزه هم مانند بسیاری دیگر از حوزهها تنها در انحصار چند اپراتور است و دایره انتخاب کاربران محدود.
منبع: تجارت نیوز