لیلا حاتمی با «مسیر باد» به ونیز می‌رسد؟ «پرویز خان» سینما آنلاین + زمان اکران آنلاین سریال «رخنه» کلید خورد تولید فیلمی با موضوع رضوی برای جشنواره فجر اکران فیلم سینمایی «مست عشق» در ۶ سینمای مشهد از فردا (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تیزر ماجرای تیراندازی به «کنجی ژیراک» ستاره موسیقی پاپ فرانسه محل برگزاری نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ مشخص شد ماجرای تغییر در قوانین فصل آینده جوایز اسکار فصل دوم «آقای قاضی» در شبکه دو + زمان پخش خاطره‌ای از جنس صدا | یادی از شهلا ناظریان، دوبلور پیشکسوت که ۲ سال پیش در چنین روزی درگذشت فیلم سازی در مشهد جاده یک طرفه است | گفتگو با سعید ولی زاده، فیلمساز مشهدی آشنایی با برخی شخصیت‌های ماندگار ویلیام شکسپیر + عکس داستان‌هایی از ذهن آشفته انسان امروزی | گپی با نویسنده «گالری یک ذهن درهم» درباره این مجموعه داستان و حال و هوای آن صفحه نخست روزنامه‌های کشور - سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ لغو جایزه انجمن قلم آمریکا در اعتراض به انفعال درقبال مردم غزه اضافه شدن ۱۳ فیلم بر فهرست فیلم‌های جشنواره کن تصویری از آلن دلون در ۸۸ سالگی + عکس
سرخط خبرها

لوح ثبت ملی «موسیقی عاشق‏‌های کرد خراسان» به استان ابلاغ شد

  • کد خبر: ۳۷۸۲
  • ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۳
لوح ثبت ملی «موسیقی عاشق‏‌های کرد خراسان» به استان ابلاغ شد
میراث ناملموس «موسیقی عاشق‏‌های کرد خراسان» درفهرست ملی ایران ثبت و اکنون لوح ثبتی این اثر ملی به استان ابلاغ شد.
به گزارش شهرآرانیوز، ابوالفضل مکرمی فر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اعلام این خبر افزود: عاشق‏‌های کرد کرمانج در شمال خراسان، پُرشمارترین گروه موسیقی نوازان در این خطه هستند. پیشه این افراد در بسیاری خانواده‌‏ها از پدر به پسر رسیده است و تاثیر «عاشق‏‌ها» بر موسیقی، رقص و جلوه‌های مردم شناختی کردی خراسان فوق‏العاده چشمگیر و گسترده است.
وی ادامه داد: همچنین از نظر اجتماعی حضور این گروه از موسیقی بسیار پُررنگ و گسترده بوده، به طوری که از گذشته تاکنون در میان کرد‌های خراسان و دیگر اقوام غیرکرد، هیچ مجلس شادی و گردهمایی اجتماعی بدون حضور هنرنمایی عاشق‏ها برگزار نمی‏شود.
مکرمی فر افزود: «عاشق‌‏ها» نه تنها بیشترین ساز‌های موسیقی را می‌‏نوازند که بخش بزرگی از آوا‌ها و مقام‏‌های موسیقی کردی خراسان نیزتوسط آنان حفظ، آفریده و انتقال داده شده است.
وی یادآورشد: ساز‌های عاشق‌‏ها شامل چهار ساز باستانی زُرنه (سُرنا)، قوشمه، دُل (دهل) و کمانچه است که از دوران باستان در مناطق کردنشین و در سرتاسر ایران زمین توسط هنرمندان نواخته می‌‏شود.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، عاشق‏‌ها دارای طایفه‌ای هستند که به آن‌ها طایفه عاشق‌ها یا «تیپرا عاشقان» گفته می‏‌شود، بنابراین در سیستم طایف‌ه‏ای کرد‌های خراسان دارای جایگاه ویژه هستند، افراد این طایفه بیشتر در چناران، قوچان، خانلق شیروان، روستای سریوان بین بجنورد و آشخانه، روستا‌های شاراوه کرد و قاضی سملقان ساکن هستند.
وی ادامه داد: روستا‌های این طایفه نیز به روستای عاشقان معروف است که یکی از معروف‌ترین آن‌ها روستای زلم آباد از بخش خوشاب سبزوار است که ۱۲۴ خانوار کرد کرمانج از تیره عاشق‏های ایل توپکان قوچان در آن ساکن‏اند، این تیره در گذشته کوچ رو بوده، اما از حدود ۶۰ سال پیش در محل روستا یکجا نشین شده‌اند.
مکرمی فر ادامه داد: جشن‏‌های همگانی و مراسم آیینی همچون نوروز به ویژه روز‌های ۱۳ و ۱۴ فروردین، مراسم نذری در امامزاده‏‌ها و مکان‏‌های مقدس که پنجشنبه و جمعه‏‌ها در بسیاری روستا‌ها برگزار می‌شد، کشتی سنتی چوخه، مراسم پشم‏چینی و قوچ‏گذاری، مراسم برداشت محصول، مراسم شیردوشی در فصل بهار از دیگر مراسم‌هایی است که عاشق‌ها موسیقی نوازی می‌کردند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->