آیا سریال «شوگان» فصل دومی هم خواهد داشت؟ تقدیر از دکتر سلمان ساکت، همراه همیشگی مرکز آثار، مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) سریال «مامان اشتباه می‌کند» روی آنتن تلویزیون + زمان پخش و تکرار «محمد صادقی» بازیگر جنجالی از ایران رفت + عکس حادثه سر صحنه فیلمبرداری برای «ادی مورفی» رادیو، صدای ماندگار است رونمایی از پوستر جدید «سال گربه» + عکس سریال «سووشون» آماده توزیع در شبکه خانگی بازیگران سریال «هشت پا» معرفی شدند کنسرت بی‌کلام «نوای آفتاب» روی صحنه + جزئیات فقدان چشم‌انداز، حلقه مفقوده جشنواره‌های هنری «مست عشق» سینمای ایران را هوشیار خواهد کرد؟ «آپولو» از آمریکا جایزه گرفت حامد بهداد و سحر دولتشاهی با «مفت بر» در راه سینما انتشار فیلم سینمایی «همسر» ویژه نابینایان صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ مروری بر جدیدترین سریال‌های تلویزیون پربازدیدترین شبکه تلویزیون در ماه نخست سال ۱۴۰۳ معرفی شد نماهنگ جدید ابوذر روحی رونمایی می شود
سرخط خبرها

خبرنگاران شیفته خدمت به مردمی هستند که از هیاهو‌ها و غوغاسالاری‌ها بیزارند

  • کد خبر: ۳۷۹۳۰
  • ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۸
خبرنگاران شیفته خدمت به مردمی هستند که از هیاهو‌ها و غوغاسالاری‌ها بیزارند
دبیر اندیشکده معنویت مرکز اسلامی ایرانی پیشرفت با تبریک ۱۷ مرداد، پاسداشت مقام خبرنگار نوشت: خبرنگاری قبل از آن که یک حرفه و فن ارتباطی و کلامی باشد، یک رسالت انسانی است. در ادبیات قرآنی امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک فریضه معرفی شده است. خبرنگاری از آموزه‌های بلند وحیانی است، زیرا در قران کریم به دفعات از آن به عنوان «صیحه» یاد شده است.
به گزارش شهرآرانیوز، محمدحسین ساجدی‌نیا، دبیر اندیشکده معنویت مرکز اسلامی ایرانی پیشرفت در یادداشت تبریک روز خبرنگار آورده است: «صیحه» صدای مهیبی است که موجب ترس و وحشت گناهکاران و نااهلان می‌شود؛ در عین حال موعد و هنگامه تحقق وعده الهی و فراهم شدن زمینه‌های امنیت و آرامش و امید برای پاکان و پاگیزه پیشگان است.

خبرنگاری در ادبیات امروزی ابزار بیداری حاکمیت و مردم است. اصل هشتم قانون اساسی، امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه‌ای همگانی و متقابل بین مردم و دولت توصیف کرده است. دفاع از مظلوم از ویژگی‌های دین حنیف است و پیامبر خاتم (س)، کسانی را که از این فریضه انسانی غفلت کرده‌اند، از جرگه مسلمانی بدور می‌داند. «من اصبح و لم یهتم بامورالمسلمین، فلیس بمسلم.»

خبرنگاری به منزله رعد و برق آسمانی است که جمعی را به ترس و وحشت می‌اندازد و جمعی را به بارش رحمت الهی نوید می‌دهد. بیداری و بیدارباشی از خصوصیات حرفه‌ای خبرنگاران در دنیای مدرن است. آیه ۶ سوره حجرات بر کیفیت خبر و اطمینان از صحت و سلامت آن تآکید دارد.

در این میان یکی از سوگند‌هایی که در کتاب آسمانی ما آمده است، سوگند به قلم است. به طور مشخص هریک از سوگندهای قرانی بر موضوع خاصی تآکید دارد و سوگند خداوند به قلم و آنچه مینگارد، بیانگر اهمیت قلم در شکل‌گیری تمدن بشری و رشد و بلوغ انسانی است. اگر‌چه قلم نیز، چون دیگر ابزار‌های مختلف می‌تواند ترسیمگر وجوه متعددی از خوب و بد و نفع و ضرر باشد. اما قلمی که خداوند آن را تحسین می‌کند؛ مننحصراً قلمی است که در مسیر فطرت و عقلانیت و معنویت می‌نگارد.

قلم قدرت‌آفرین است؛ آنان که قلم دارند، قدرت دارند. قلم در ادبیات امروزی، همان علم و دانشی است که امام علی (ع) در قصار ۱۴۷ خطاب به کمیل می‌فرماید: العلم حاکم و المال محکومُ علیه؛ دانش فرمانروا و مال فرمانبر است.

فردوسی شاعر حماسی قرن چهارم هجری نیز در توصیف چنین قلمی گفت: توانا بود، هر که دانا بود ز دانش دل پیر برنا بود. فرانسیس بیکن؛ فیلسوف و دانشمند برجستة انگلیسی تبار قرن شانزدهم میلادی که نقش برجسته‌ای در انقلاب علمی اروپا؛ مشهور به "رنسانس" ایفا کرد، علم را توانایی توصیف کرد؛ بنابراین علم که تراوش ذهن خلاق و مبتکر است؛ توسط قلم نمایش داده میشود.

قلم پاشیدن بذر آگاهی در سرزمین "وجود" است؛ قلم سیلاب عشق در دریای"حضور" است؛ قلم جریان خون در پیکره "جامعه" و عَلَمِ برافراشتة "عقل" در برابر "جهل و استثمار و استبداد و استعباد و استحمار" است. رمز جاودانگی قران نیز برخاسته از اهمیت قلم در تبیین و تشریح جادة سعادت و خوشبختی انسان در عروج به قله کمال است.

آری قران که جلوه و جوهر قلم است، تنها معجزه‌ای است که تا ابدیت بر تارک هستی می‌درخشد و از خسوف و کسوف چَکامگان هدایت و سعادت جلوگیری می‌کند. تولد "قلم" در لیله القدر، بیانگر نقش ماندگار و عمیق آن در مهندسی تقدیری است که خداوند آن را به انسان سپرده است. قلم صدای خدا و ناقوس بیداری برای رهیدن " انسان" ار بن‌بست جهالت و بَلاهت و صیانت از میراث ارزشمند پیام‌آوران حقیقت و فضیلت است.

دکتر شریعتی که رضوان الهی بر او باد؛ گفت: قلم زبان خدا؛ امانت آدم؛ ودیعة عشق، و آن "توتم" من است. هرچند من را به صلیب بکشید، شکنجه کنید؛ اما قلم را برزمین نخواهم گذاشت.

روز خبرنگار، روز تجلیل و تقدیر از قلم بدستانی است که با سیری و سرسپردگی آشتی ناپذیرند؛ داستان آنها؛ داستان هابیلیانی است که ایثار جان به پای درخت ایمان و هدف را رسالت خود می¬شمارند. آنان به مردمی می‌اندیشند که در جست‌وجوی انصاف و عدالتند. آنان نه تشنه قدرت؛ بلکه شیفتة خدمت به مردمی هستند که از هیاهو‌ها و غوغا سالاری‌ها بیزارند و در انتظار رونمایی از عدالتی هستند که وعدة آن از روز ازل داده شده است.
 
آنان نگران سایه انداختن حباب قدرت بر چهرة حقیقت و انصافند. آنان سفیران عشق و آزادیند. آنان رکن رکین دموکراسی و دیده‌بانان نرم و ژرف‌اندیش حقوق شهروندی‌اند. روزتان مبارک؛ جوهر قلمتان بر پهنه دشت اندیشه و جسم و جان، روان و جاری باد.


گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->