ناصر جاهدنیا در گفتوگو با شهرآرانیوز، با اشاره به ظرفیتها و تحولات صنعت انیمیشن در ایران، مشهد را یکی از قطبهای اصلی و اثرگذار انیمیشن کشور دانست و اظهار کرد: جایگاه و ظرفیت انیمیشن مشهد امروز بهصورت شفاف در سطح ملی تثبیت شده است و این شهر در حال حاضر یکی از مراکز مهم تولید پویانمایی در کشور به شمار میرود.
وی با بیان اینکه بخش قابلتوجهی از تولیدات تلویزیونی و سینمایی انیمیشن کشور در مشهد انجام میشود، افزود: انیمیشن در مشهد از یک فعالیت محدود هنری، به یک شغل پایدار و رسمی تبدیل شده است؛ موضوعی که تا پنج یا حتی ۱۰ سال پیش، برای فعالان این حوزه یک آرزو محسوب میشد؛ اما امروز خانوادهها نیز به ثبات شغلی این صنعت باور پیدا کردهاند.
مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی کشور با اشاره به وضعیت کلی صنعت انیمیشن در ایران تصریح کرد: امروز انیمیشن ایران وارد مرحلهای خاص و ویژه شده و توجهها به تأثیرگذاری اقتصادی و فرهنگی آن افزایش یافته است. امیدواریم در یک تا دو سال آینده بتوانیم ایران را بهعنوان یکی از قطبهای جدی صنعت انیمیشن در منطقه معرفی کنیم.
جاهدنیا با اشاره به موفقیتهای بینالمللی محصولات ایرانی گفت: تولیدات انیمیشن کشور دیگر صرفاً برای بازار داخلی تولید نمیشوند و پس از اکران در سینماهای ایران، تجربه حضور در سینماهای منطقه را نیز دارند. در حال حاضر، فروش خارجی مناسبی در کشورهای خاورمیانه، حوزه خلیجفارس و کشورهای cis تجربه شده که اتفاقی ویژه و قابلتوجه است. در این میان، مشهد نقش پیشرو دارد؛ چه در قالب تولید آثار مستقل و آیپیهای بومی و چه از طریق مشارکت استودیوهای مشهدی در پروژههای ملی.
این هنرمند مشهدی با اشاره به تحولات فناورانه در این صنعت بیان کرد: انیمیشن بهواسطه پیشرفتهای تکنولوژیک و ورود هوش مصنوعی، با سرعت بیشتری در فرایند تولید مواجه شده و همین موضوع موجب کاهش گلایهها در فضای این صنعت شده است؛ چراکه انیمیشن امروز به اقتصاد مستقل خود نزدیک شده و هویت اقتصادی خود را بازتعریف میکند.
مدیرعامل بنیاد ملی پویانمایی کشور تأکید کرد: هر صنعت برای پایداری، نیازمند مدل اقتصادی مشخص است و انیمیشن ایران نیز از مرحله بذری و نهال عبور کرده و در مسیر تبدیلشدن به یک صنعت بالغ و اقتصادی قرار دارد. در بنیاد ملی پویانمایی تلاش میکنیم تنوع سرمایهگذاری را افزایش دهیم و تمرکز صرف بر سرمایهگذاریهای حاکمیتی کاهش یابد؛ البته نه بهمعنای حذف این بخش، بلکه بهعنوان بخشی از زنجیره سرمایهگذاری.
جاهدنیا ادامه داد: بسیاری از تولیدکنندگان انیمیشن صرفاً به تسهیلات سرمایه درگردش برای عبور از یک بازه زمانی هشتماهه تا یکساله نیاز دارند و منابع لازم برای این حمایتها در کشور وجود دارد. یکی از مأموریتهای اصلی بنیاد ملی پویانمایی، ایجاد پیوند میان بخش خصوصی، نهادهای دولتی و صندوقهای حمایتی مانند صندوق نوآوری و شکوفایی و سایر صندوقهای توسعهای است تا این منابع به اکوسیستم انیمیشن کشور وارد شوند.
وی با ابراز امیدواری نسبتبه آینده این صنعت گفت: نتایج این اقدامات در دو تا سه سال آینده بهصورت ملموستر نمایان خواهد شد و انیمیشن ایران میتواند جایگاه شایستهتری در اقتصاد فرهنگ کشور و منطقه به دست آورد.