اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگهداری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد درباره شکل‌گیری بولوار شهید قرنی مشهد| قصه ۶۰ ساله «قرنی» تاسیس چند مرکز خلاقیت و نوآوری تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر در مشهد تخصیص ۴‌میلیارد تومان برای بهسازی پیاده‌رو‌های برخی محلات منطقه ۳ شهرداری مشهد ویژگی‌ شهر ترمیمی وجود المان‌های طبیعی در آن است | المان‌های شهری مشهد به صورت دائم جانمایی شود در یک‌صدوسیزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس چه گذشت؟ (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | هر ماه ۱۰ تا ۱۵ دستگاه اتوبوس جدید وارد چرخه خدمات‌رسانی می‌شود تصویب طرح تفصیلی ۲ منطقه منفصل مشهد | پایان بلاتکلیفی ۱۲ ساله قرقی و مهرگان اعمال قانون ۱۶۰۸ دستگاه خودرو حادثه ساز در مشهد | ۶۵ دستگاه خودرو متخلف توقیف شدند (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) جدیدترین آمار ساختمان‌های ناایمن مشهد اعلام شد شهرداری مشهد به حوزه نوآوری و خلاقیت وارد می‌شود+ فیلم تعداد فوتی‌های مشهد در سال ۱۴۰۲ اعلام شد احداث تقاطع غیرهمسطح مشهد-شاندیز-طرقبه در سال ۱۴۰۳
سرخط خبرها

۱۵۹ نقطه مستعد آبگرفتگی در مسیر بهسازی

  • کد خبر: ۳۸۲۷
  • ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۳۲
۱۵۹ نقطه مستعد آبگرفتگی در مسیر بهسازی
به گفته معاون شهردار مشهد، این نقاط با اعتبار ۵۷ میلیاردتومان تا پایان سال اصلاح می‌شود

زهرا اسکندریان - نشست خبری‌اش هم مانند عنوان خدمتی‌اش که به‌تازگی از سوی وزارت کشور تأیید شده، طولانی بود. با این حال نشستی حدود 2ساعت و 30دقیقه برای فردی که حوزه‌های حمل‌ونقل، ترافیک و فنی‌وعمران شهر مشهد را در مدیریت خود دارد، کافی نبود. خلیل‌ا... کاظمی که از دی‌ماه سال گذشته به‌عنوان معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری مشهد انتخاب شد، هم‌زمان سرپرستی معاونت فنی‌وعمران را هم به دست گرفت تا اینکه همین یک هفته پیش ادغام این 2معاونت به تأیید وزارت کشور رسید. ادغام این 2معاونت به دلیل اجرای طرح‌های عمرانی در حوزه حمل‌ونقلی بود تا کمترین زمان برای گرفتن تأیید و بوروکراسی صرف شود. همین‌طور هم شد. از اسفندماه سال گذشته تا همین امروز، هر نقطه از مشهد تحت‌تأثیر عملیات عمرانی که بیشتر هم در حوزه حمل‌ونقل هستند، قرار گرفته است؛ از پروژه‌های مختلف تقاطع‌های غیرهم‌سطح بگیرید تا پروژه جلوخان و طرح های تسهیلگر مواصلاتی درون‌شهری. این اتفاق نه فقط روی زمین، بلکه زیر زمین هم در جریان است. آن‌طور که دیروز کاظمی در نشست خبری خود اعلام کرد، «عملیات اجرایی خطوط قطارشهری مشهد طبق برنامه زمان‌بندی پیش می‌رود». او در ادامه به تشریح وضعیت هر یک از خطوط مترو پرداخت و گفت: بهره‌برداری از ایستگاه‌های الندشت و کوهسنگی در مسیر خط2 به دلیل تغییراتی در نقشه ایستگاه‌ها، با کمی تأخیر انجام شد و احتمالا تا پایان پاییز امسال به بهره‌برداری برسد.
به گفته معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهردار مشهد قرار بوده تا ایستگاه‌های کوهسنگی و الندشت به‌صورت TOD اجرا شده و همراه با ایستگاه، مراکز تجاری نیز تعریف شود؛ اما با توجه به وضعیت اقتصادی و نگرانی از اینکه این مجموعه‌ها با موفقیت به نتیجه نرسند، تصمیم گرفته شد ایستگاه‌ها از TOD جدا شوند. به همین دلیل ساخت ایستگاه‌ها با تأخیر انجام شده و ایستگاه کوهسنگی تا پایان مهر و بعد از آن ایستگاه الندشت به بهره‌برداری می‌رسد. او درباره خط3 قطارشهری هم این‌طور گفت: دستگاه حفار خط3 از میدان فردوسی شروع کرد و بعد از گذر از باب‌الجواد و میدان بسیج (که به‌سختی از زیر خط یک عبور کرد) اکنون نزدیک به پایانه مسافربری است. از سوی دیگر این دستگاه TBM از میدان جانباز و آموزگار گذر کرده و به امامت۴۹ رسیده است. کاظمی با اعلام این خبر که قرار است در آبان‌ماه، هم در امامت۴۹ و هم در پایانه مسافربری دمونتاژ TBM انجام شود، افزود: باید عملیات خاک‌برداری از این نقاط انجام شود و دوباره دستگاه‌های TBM مونتاژ شوند؛ سپس از یک سو به سمت انتهای الهیه و از سوی دیگر به سمت شهرک ابوذر حرکت کنند. به گفته او 2/5 کیلومتر از مسیر خط3 قطارشهری در اولویت اجرا تا سال 1400 قرار دارد. این مسیر که از میدان شهدا تا پایانه مسافربری را دربر می‌گیرد، قرار است مسافران و زائران را از تمام نقاط قابل دسترس به حرم مطهر رضوی برساند. لایحه‌ای به شورا ارسال شده تا برای برآورد قیمت و ساخت ایستگاه‌های این مسیر پنج‌کیلومتری، مجوز داده شود. معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهردار مشهد با بیان اینکه سال گذشته ۷۰۰میلیارد تومان برای خط3 اوراق مشارکت منتشر شد و امسال نیز قرار است ۶۰۰میلیارد تومان دیگر اوراق منتشر شود، گفت: 7ماه زمان نیاز است تا شفت خط4 قطارشهری ایجاد شود و TBM برای حفاری آغاز به کار کند. خط4 قطارشهری مشهد از خواجه‌ربیع شروع شده و بعد از گذر از میدان شهدا و حرم مطهر رضوی به شهرک شهید رجایی می‌رسد. همین چند وقت پیش کلنگ این پروژه با حضور جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور، به زمین خورد. کاظمی اضافه کرد: برای حفاری 5/16 کیلومتر از خط۴ به همراه سازه ۲۲ایستگاه با قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) قراردادی 1090میلیارد تومانی بسته شده است. اکنون فقط برای ساخت شفت ۱۲میلیارد تومان نیاز است که از بودجه شهرداری استفاده می‌کنیم و هنوز برای انتشار اوراق تصمیمی گرفته نشده است. او همچنین درباره تأمین واگن‌های خطوط این خبر را هم داد که مجوز واردات واگن LRE برای خط یک صادر شده و فقط نیاز است تا این موضوع در شورای شهر مشهد به تصویب برسد. پیش از این هم بارها بیان شده بود که خط یک قطارشهری مشهد برای خدمت‌رسانی 60واگن کم دارد و به دلیل تفاوت‌های موجود، نمی‌توان از تولیدات داخلی برای این خط استفاده کرد. کاظمی این را هم اضافه کرد که برای تأمین واگن‌های خط2 مشکلی وجود ندارد و می‌توان واگن‌ها را از خط2 به خط3 انتقال داد.


طرح ترافیک اطراف حرم
معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهردار مشهد همچنین از بررسی و رفع نواقص طرح ترافیک هسته مرکزی و پیرامون حرم مطهر با حضور استاندار خراسان رضوی، شهردار مشهد، تولیت آستان قدس رضوی وفرماندهی انتظامی استان طی دو هفته آینده خبر داد و گفت: در این طرح 3 موضوع ایجاد پارکینگ در مبادی منتهی به حرم مطهر، تقویت سامانه حمل و نقل عمومی و در انتها ایجاد محدودیت ترافیکی برای خودروهای شخصی مورد توجه قرار گرفته است. وی اضافه کرد: اکنون 25تا30 درصد ترددها از مبادی حرم مطهر عبوری است که اگر این ترددها محدود و از مسیرهای دیگری انجام شود، شاهد کاهش ترافیک در هسته مرکزی خواهیم بود.


استفاده از ظرفیت وزارت کشور برای تأمین اتوبوس
همین چند روز پیش بود که مدیرعامل سازمان اتوبوس‌رانی شهرداری مشهد از کاهش تولید اتوبوس در کشور گفت و اظهار نگرانی کرد. کاظمی هم دیروز به این موضوع اشاره کرد و ادامه داد: برای تأمین اتوبوس می‌توان از مصوبه وزارت کشور استفاده کرد. وزارت کشور این مصوبه را دارد تا برای واردات هر دستگاه اتوبوس‌ گازی، ۱۴۲هزار دلار تأمین اعتبار کند. ۱۰درصد دیگر این هزینه را نیز شهرداری پرداخت می‌کند. به همین دلیل لایحه‌ای را برای استفاده از این ظرفیت به شورا ارائه دادیم تا برای واردات اقدام کنیم. او همچنین با اشاره به بازسازی ۳۰۰ دستگاه اتوبوس و خرید 200 دستگاه اتوبوس و 200دستگاه مینی‌بوس اظهارکرد: فراخوان نوسازی تاکسی‌های فرسوده منتشر شده و امسال قرار است ۲۰۰۰دستگاه نوسازی شوند که این موضوع برای شهرداری ۱۰میلیارد تومان هزینه دارد. او همچنین با تأکید بر اینکه خودمان را مقید می‌دانیم تا در چارچوب زمانی معین‌شده، پروژه‌ها را به بهره‌برداری برسانیم، گفت: برخی از پروژه‌ها مانند دوربرگردان آیت‌ا... رفسنجانی، نه‌تنها از برنامه زمان‌بندی‌شده عقب نیفتاده‌اند، بلکه جلوتر هم هستند. کاظمی این را هم اضافه کرد که ساخت پارکینگ آزادی به دلیل وجود معارضات با تأخیر هفت‌ماهه روبه‌رو بود و به همین علت قرار است این پروژه تا تیرماه سال99 به بهره‌برداری برسد. همچنین معاون عمران، حمل‌ونقل و ترافیک شهردار مشهد از ارائه لایحه‌ای به شورا در راستای محدودیت تردد خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین و همچنین محدودیت زمانی و مکانی برای تخلیه بار خبر داد و افزود: یکی از علل تصادفات دل‌خراش مانند تصادف بولوار هاشمیه، تردد خودروهای سنگین در شهر است. اگرچه باید اصلاحات معابر نیز انجام شود، قرار است محدودیت‌های مکانی سبز، زرد و قرمز در شهر برای تخلیه بار ایجاد شود.
او درباره بهبود وضعیت نقاطی که دچار آب‌گرفتگی می‌شوند هم گفت: در ابتدای امسال به دلیل بارش‌های شدید، 259نقطه در شهر شناسایی شد که با تصویب لایحه 57میلیارد تومانی برای بهبود این نقاط، امسال می‌توان 159نقطه را بهسازی کرد.


سرنوشت کمربند جنوبی
کاظمی درباره سرنوشت کمربند جنوبی نیز گفت: دغدغه‌هایی در این‌باره مطرح شده است و به‌حق هستند. به‌طور مثال بولوار وکیل‌آباد در گذشته از شریان‌های اصلی تردد بوده اما به دلیل ساخت‌وسازهای متعدد در اطراف این بولوار، نقش خود را از دست داده و به مسیری مانند خیابان احمدآباد تبدیل شده است. وی ادامه داد: با این حال مدیریت‌شهری تمام تلاشش را می‌کند تا این اتفاق برای کمربند جنوبی نیفتد که یکی از راه‌حل‌ها، اجرای فضای سبز تا عمق زیاد است. اکنون در حال بررسی سازوکارها هستیم.
کاظمی درباره اجرای خط ویژه اتوبوس به‌جای خط 3 بی‌آرتی هم گفت: قرار شده تا در مسیر میدان استقلال تا چهارراه ابوطالب برای عبور اتوبوس‌ها خط‌کشی انجام شود و ایستگاه‌ها و نرده‌ها در نزدیکی تقاطع‌ها اجرا شوند.
کاظمی در پاسخ به انتقادی درباره عملکرد الیت بیان کرد: کنترل پارک حاشیه‌ای نه فقط در مشهد، بلکه در تمام دنیا اجرا می‌شود. با این حال همواره در راستای بهبود فعالیت این شرکت هستیم؛ به‌طوری‌که قرار است برخوردهای مستقیم پارکبانان با رانندگان قطع شده و سامانه پرداختی فقط از طریق نرم‌افزار انجام شود.
وی از آغاز عملیات اجرایی خرید بلیت اینترنتی برای پایانه مسافربری نیز خبر داد و گفت: این موضوع برای بهبود فضای پایانه، کاهش دلالی و سامان‌دهی فضای ورودی مسافران به مشهد انجام می‌شود که از این طرح تا سه، چهارماه آینده بهره‌برداری خواهد شد. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->