سخنرانی آیت الله صدیقی در دانشگاه امام صادق(ع) لغو شد + اطلاعیه دانشگاه ادعای سنتکام: چهار پهپاد انصارالله را سرنگون کردیم رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک
سرخط خبرها

حواشی انتخاب «کاملا هریس» و خشم ترامپ!

  • کد خبر: ۳۸۶۲۸
  • ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴
حواشی انتخاب «کاملا هریس» و خشم ترامپ!
پس از ماه‌ها گمانه‌زنی درباره نامزد‌های مختلف احتمالی برای کسب منصب معاونت ریاست‌جمهوری از سوی جو بایدن، این نامزد دموکرات‌ها سرانجام «کاملا هریس» را به عنوان معاون خود انتخاب کرد. این اعلام واکنش‌های مختلفی را در پی داشته است.
سعیده ساجدی‌نیا / شهرآرانیوز – پس از ماه‌ها گمانه‌زنی درباره نامزد‌های مختلف احتمالی برای کسب منصب معاونت ریاست‌جمهوری از سوی جو بایدن، این نامزد دموکرات‌ها سرانجام «کاملا هریس» را به عنوان معاون خود انتخاب کرد. این اعلام واکنش‌های مختلفی را در پی داشته است. نکته مهم درباره کاملا هریس اینکه او در ابتدای کمپین انتخاباتی خود برای ریاست جمهوری از بازگشت آمریکا به برجام حمایت کرده است، اما بررسی روند کاری گذشته‌اش نشان می‌دهد که با لابی اسراییل نیز رابطه نسبتا خوبی دارد.


کاملا هریس کیست؟

 

کاملا دوی هریس متولد ۲۰ اکتبر ۱۹۶۴ در اوکلند کالیفرنیا؛ وکیل و سیاست‌مدار آمریکایی است که از سال ۲۰۱۷ به عنوان سناتور تازه‌کار ایالات متحده آمریکا از ایالت کالیفرنیا مشغول به کار است. او که از اعضای حزب دموکرات است، دومین زن سیاه‌پوست و نخستین جنوب آسیایی آمریکایی است که به سنا راه یافته است.

هریس پیشتر از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ به عنوان ۲۷امین دادستان ناحیه سانفرانسیسکو فعالیت کرده، سپس از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ به عنوان ۳۲امین دادستان کل ایالت کالیفرنیا فعالیت کرد. در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش برای سنا باراک اوباما و جو بایدن، از وی حمایت کردند.

مادر هریس مهاجری از هند و پدر او اهل جامائیکا بودند. وی فارغ‌التحصیل دانشگاه هاروارد و دانشگاه کالیفرنیا، کالج حقوق هیستینگز است.

هریس با داگلاس امهاف وکیل کالیفرنیایی در سال ۲۰۱۴ در سانتا باربارا، کالیفرنیا ازدواج کردند و نامادری دو فرزند است که یکی دانشجو و دیگری دانش‌آموز دبیرستان هستند.
 


چرا از میان گزینه‌های معاونت، هریس انتخاب شد؟!

 

شبکه خبری "سی ان ان" در گزارشی درباره علت انتخاب این سناتور از کالیفرنیا برای سمت معاونت توسط بایدن می‌نویسد: اگر می‌خواهید ترامپ به هر قیمتی و با هر هزینه‌ای شکست بخورد هریس انتخاب خوبی است و می‌تواند به بایدن برای رسیدن به پایان خط کمک کند. نامزد‌های احتمالی دیگر هر یک مشکلات خاص خود را داشتند. برای مثال، سناتور "الیزابت وارن" از ماساچوست به شدت از سوی جناح راست مورد سوء ظن قرار داشت و در سطح ملی شانس بالایی برای کسب محبوبیت و جلب آرا به سوی خود نداشت.

اهمیت معاون در نبرد سخت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اگرچه زیاد نیست، اما کم هم نیست، به‌طوری‌که برای برخی کاندیدا‌ها می‌تواند بسیار پراهمیت نیز جلوه کند.

مرور روند‌های انتخاباتی ایالات متحده آمریکا در حداقل چهاردهه اخیر نشان می‌دهد که روسای جمهوری که توانسته‌اند موج‌های خوبی در جامعه آمریکا به راه بیندازند، سرانجام برتری را از آن خویش کرده‌اند.

پیش‌تر ۶ زن رقبای اصلی پست معاونت بایدن بودند که هریک از آن‌ها با توجه به گروه‌های جمعیتی که نمایندگی آن‌ها را برعهده دارند و نیز حمایتشان از دولت احتمالی بایدن امتیازات خاص خود را داشتند، اما در میان آنها، کاملا هریس سناتور دموکرات از ایالات کالیفرنیا گزینه محبوبی محسوب می‌شد و پیش‌بینی‌ها از این حکایت داشت که در نهایت او تایید و انتخاب شود، زیرا هریس معتمد و متحد قدیمی بایدن است.

هیل به نقل از منبع نزدیک به بایدن که نامش فاش نشده نوشت: من فکر می‌کنم انتخاب هریس ریسک کمتری دارد و او به دلیل روابطی که در کنگره دارد می‌تواند به بایدن در صورت پیروزی در انتخابات کمک کند.
هریس به شیوه‌های زیادی می‌تواند به بایدن کمک کند همان‌طوری‌که به باراک اوباما رئیس‌جمهوری پیشین دموکرات آمریکا نیز کمک کرد.

تحلیل‌ها گویا آن است که انتخاب معاونی زن، رنگین پوست با سنی نسبتا معقول می‌تواند در افزایش رأی کمپین جوبایدن موثر باشد و بررسی مصادیق نشان می‌دهد معمولا تعداد زنانی که به حزب دموکرات رای می‌دهند نسبت به جمهوری‌خواهان بیشتر است و اکنون این ترکیب شکل گرفته می‌تواند در جذب این پایگاه بهتر عمل کند.

از سوی دیگر سناتور کاملا هریس زنی سیاهپوست باتباری هندی – جاماییکایی است و انتخاب چنین شخصیتی در دوران یکی از مهم‌ترین جنبش‌های ضدنژادپرستی در تاریخ آمریکا که پس از مرگ «جورج فلوید» شکل گرفت می‌تواند در گرایش هرچه بیشتر سیاهان به کمپین جوبایدن موثر واقع شود.

مورد مهم دیگر سن کاملا هریس است. هریس ۵۵ سال دارد و حضور معاونی با این سن می‌تواند زمینه حضور در انتخابات چهارسال دیگر ریاست جمهوری و جانشینی احتمالی برای جو بایدنی را فراهم کند که خود را رییس جمهور دوران گذار نامیده و در صورت پیروزی احتمالی با ۷۸ سال پیرترین رییس‌جمهوری تاریخ آمریکا خواهد بود.
 

مواضع هریس در قبال مسائل خاورمیانه و ایران

 

سناتور کاملا هریس که هم‌اکنون سناتور ایالت کالیفرنیاست از جمله سناتور‌هایی است که با طرح‌های دونالد ترامپ طی سه سال اخیر مخالفت‌های جدی داشته است. او که در سال ۲۰۱۷ بعنوان سناتور از ایالت کالیفرنیا انتخاب شد، بار‌ها با خروج ترامپ از برجام مخالفت کرد و از برجام به‌عنوان توافقی که بخوبی توانست مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود، دفاع کرده است.

در مجموع می‌توان کاملا هریس را در میان کاندید‌های نهایی برای معاونت بایدن، بهترین انتخاب دانست، چراکه با انتخاب هریس، بایدن می‌تواند نشان دهد که اهداف مقابله با تبعیض نژادی در آمریکا دارد و راه را برای رسیدن یک زن به مقامی بلندپایه، چون معاونت و یا شاید در آینده ریاست‌جمهوری هموار کرده است.

از سویی هریس این قابلیت را دارد که رای مستقل‌ها و میانه‌رو‌ها و حتی برخی از اعضای جریان راست میانه را نیز به نفع بایدن جذب کند. یکی از موارد مهم برای میانه‌رو‌ها مقاومت هریس در برابر چپ‌های افراطی است.
در مورد موضوع آزادی حمل اسلحه، هریس خواستار ممنوعیت واردات سلاح‌های خطرناک شده، اما خواستار ممنوعیت کامل حمل و فروش اسلحه نیست. در نتیجه، او می‌تواند رای راست‌های میانه را نیز جلب کند. در مورد تعرفه سنگین ترامپ بر کالا‌های چینی و جنگ تجاری با چین، او مخالف موضع ترامپ است و می‌تواند رای مستقل‌ها را جلب کند.

سایت میدل ایست آی در توصیف موضع هریس در قبال خاورمیانه می‌نویسد: «او هوادار سرسخت اسرائیل و منتقد عربستان سعودی است. بایدن در صورت ریاست‌جمهوری با ۷۷ سال سن پیرترین رئیس‌جمهوری امریکا خواهد بود. در نتیجه، هریس به عنوان معاون او نقش فعال‌تری در دولت خواهد داشت. احتمالا یکی از موارد ایفای نقش فعال او در زمینه سیاستگذاری‌های مرتبط با خاورمیانه است.

در مورد ایران، او موافق برجام است و از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با فرمان ترامپ در سال ۲۰۱۸ میلادی انتقاد کرده بود و آن را ناقض منافع ملی و امنیت آمریکا دانسته و معتقد بود خروج آمریکا از برجام باعث انزوای آمریکا و دوری آن کشور از متحدانش خواهد شد. پس از ترور سردار سلیمانی در اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی هریس خواستار تصویب قانونی برای جلوگیری از کمک مالی به پنتاگون با هدف بازداشتن وزارت دفاع امریکا از اقدام نظامی محرک جنگ با ایران شد. او در آن زمان گفت که تصمیم ترامپ تنها باعث تشدید تنش و بی ثباتی در خاورمیانه می‌شود.»


هواداری از اسرائیل

 

اما این سایت در ادامه تحلیلش درباره مواضع هریس اضافه کرده است: «در مورد منازعه اسرائیل و فلسطین، او هوادار اسرائیل بوده است و در نشست سالانه لابی ایپک که حامی منافع اسرائیل در امریکاست نیز سخنرانی داشت و پیوند میان امریکا و اسرائیل را ناگسستنی خوانده بود. او اطمینان داده بود تا تمام توان اش را به کار گیرد و از امنیت اسرائیل و آن چه "حق دفاع از خود" اسرائیل خوانده بود دفاع کند. او در اوایل سال ۲۰۱۹ میلادی در زمره نمایندگان دموکراتی بود که علیه طرحی رای دادند که باور داشتند مشوق تحریم اسرائیل است.

البته همانند اکثر دموکرات‌ها، هریس نیز مخالف طرح الحاق کرانه باختری به اسرائیل است؛ طرحی که از سوی دولت نتانیاهو مطرح شده است. او این اقدام را یکجانبه و مضر خوانده است.
 


محکومیت ریاض پس از قتل خاشقچی

 

در مورد عربستان، اما هریس موضعی سرسختانه دارد و خواستار پاسخگویی و شفافیت حکومت آن کشور شده است. پس از قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار سعودی توسط عوامل دولت عربستان در سال ۲۰۱۸ میلادی، هریس ریاض را محکوم کرد و خواستار پاسخگویی عربستان به دولت امریکا شد. او قتل خاشقجی را یک تراژدی خواند. او در سال ۲۰۱۹ میلادی به نفع پایان دادن کمک امریکا به عربستان در جریان حمله آن کشور به یمن رای مثبت داد و خواستار توقف فروش تسلیحات به عربستان شد طرحی که از سوی ترامپ وتو شد.

هریس در آن زمان گفت تحولات یمن فاجعه بار است و هر هفته صد نفر کشته می‌شوند از جمله کودکان بسیاری به دلیل گرسنگی و قحطی جان باخته‌اند. او البته گفته بود امریکا و عربستان باید علیه تروریسم با یکدیگر همکاری کنند، اما اشاره کرده بود که امریکا باید از اهرم‌هایش برای فشار بر عربستان در راستای دفاع از ارزش‌های امریکایی و منافع امریکا استفاده کند.»



واکنش ترامپ به انتخاب هریس

 

ساعتی پس از آنکه «جو بایدن» نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا «کاملا هریس» سناتور ایالت کالیفرنیا را به عنوان دستیار انتخاباتی خود و معاون احتمالی ریاست جمهوری آمریکا برگزید، «دونالد ترامپ» با انتشار یک فیلم ویدئویی در صفحه توئیتر خود به این انتخاب واکنش نشان داد.

در این فیلم ویدئویی، راوی داستان ضمن اشاره به برخی اقدامات کاملاً هریس از جمله حمایت وی از طرح سناتور «برنی سندرز» برای سوسیالیزه کردن بهداشت و درمان، درخواست وضع مالیات‌های جدید به ارزش هزاران میلیارد دلار و همچنین انتقاد از سیاست‌های نژادپرستانه جو بایدن، هریس را یک فرد «حقه باز» و بایدن را فردی «کودن» خواند، که در کنار هم «ترکیبی عالی»، ولی «اشتباه برای آمریکا» است.

ترامپ همچنین در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت که از انتخاب کاملاً هریس «کمی متعجب شده است». وی افزود که «کامِلا هریس بدجنس‌ترین فرد است» و در رقابت‌های مقدماتی حزب دموکرات عملکرد بسیار ضعیفی داشته است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->