مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ نوسانها در بازار خودرو آنقدر زیاد شده است که دیگر همچون گذشته تب و تابی برای دنبالکردن اخبار این حوزه وجود ندارد. بسیاری از متقاضیان این بازار بعد از افزایش سرسامآور قیمتها تنها به قرعهکشیهای فروش فوقالعاده امید بستهاند و بقیه نیز دراثر کاهش قدرت خریدشان بهطور کلی قید سواریگرفتن از چهارچرخهای داخلی را زدهاند.
رشد قیمتها در بازار خودرو از پایان سال گذشته تاکنون بسیار شدید بوده و این درحالی است که از ابتدای اسفند سال گذشته با شیوع کرونا و اعمال محدودیتها برای پیشگیری از شیوع این ویروس، میزان تقاضا برای خودرو در بازار کاهش یافت و تقریبا سفرهای نوروزی به صفر رسید.
بااینحال روند قیمتها در بازار خودرو نهتنها کاهشی نشد، بلکه به رشد خود ادامه داد تا بر همگان اثبات شود که بازار خودرو در ایران نهفقط تحت تاثیر تقاضای زیاد مصرفی بلکه بهدلیل تقاضای سرمایهگذاری در این بازار رشد کرد. از سوی دیگر دمیدن ۲ غول خودروسازی در شیپور گرانی نیز به افسار پارهکردن قیمتها در بازار منجر شد.
از پایان سال گذشته تاکنون قیمت خودروهای داخلی در بازار حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد رشد داشته است. به عنوان مثال قیمت تیبا ۲ از پایان اسفند ۹۸ تاکنون از ۷۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۱۰۹ میلیون تومان رسیده و رشد ۳۸ درصدی را تجربه کرده است. پراید ۱۱۱ از ۶۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ۹۵ میلیونتومان رسیده و ۴۱ درصد رشد داشته است. پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۱۰۳ میلیون تومان به ۱۶۵ میلیون تومان رسیده و بیش از ۶۰ درصد رشد قیمت داشته است.
مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، برنامه مشخصی برای افزایش عرضه خودرو در بازار ندارند و به طرحهای پیشفروش فوقالعاده ازطریق قرعهکشی اکتفا کردهاند. از سوی دیگر شورای رقابت نیز در پیمانی نانوشته با خودروسازان زیر تنور گرانی را با مصوبات خود شعلهور کرده و اجازه افزایش قیمت فصلی را به خودروسازان داده است. به بیان دیگر کمبود جانب عرضه در بازار خودرو و اجازه نهادهای سیاستگذاری برای افزایش قیمتها باعث شده است انتظارات تورمی در این بازار روزبهروز افزایش یابد. پس به نظر نمیرسد که در آینده نزدیک، ثبات به این بازار بازگردد.
خودرو خارجی خریدار ندارد
بااینحال در چند روز گذشته، شاهد افت تقاضا در بازار خودرو و کاهش قیمت ۳ تا ۷ میلیونتومانی در انواع خودروهای داخلی بودیم. کارشناس بازار خودرو مشهد دراینباره به شهرآرا گفت: در چند روز گذشته بهدلیل کاهش نرخ طلا در بازارهای جهانی و البته کاهش نرخ دلار در بازار داخلی، شاهد ایجاد رکود نسبی در معاملات خودروهای داخلی هستیم. از سوی دیگر صاحبان خودروهای خارجی اغلب فروشنده شدهاند و کاهش قیمت در این محصولات اتفاق افتاده است. این گمانهزنی در بازار به وجود آمده است که در حوزه سیاست خارجی گشایشی رخ خواهد داد یا اینکه بههرترتیب نرخ دلار کاهشی خواهد شد. این گمانهزنیها باعث شده است شاهد کاهش قیمت ۳ تا ۵ میلیونتومانی در انواع خودروهای داخلی باشیم.
رضا بیتالمانی ادامه داد: بااینحال به نظر میرسد که در قیمتهای جدید معاملات کمتر صورت میگیرد و بازار دچار رکود شده است. به بیان دیگر اغلب خریداران و فروشندگان منتظرند تا به تحلیل دقیقیتری درباره آینده بازار خودرو دست یابند.
این کارشناس بازار خودرو بیان کرد: اگر وعده دولت درباره گشایش اقتصادی تغییر محسوسی ایجاد نکند یا در حوزه سیاست خارجی گشایش رخ ندهد و درنتیجه کاهش نرخ ارز تداوم نداشته باشد، انتظار میرود در هفتههای آینده قیمتها در بازار خودرو دوباره روند صعودی پیدا کند.
کارشناسان بازار خودرو معتقدند رشد تورم و نقدینگی، تقاضا برای خرید خودرو را بهشدت افزایش داده است و بیش از ۹۰درصد خریداران در بازار خودرو را کسانی تشکیل میدهند که با هدف سرمایهگذاری وارد بازار میشوند و مصرفکننده واقعی نیستند. به گفته این افراد تا زمانیکه روند رشد نقدینگی ادامه داشته باشد و تولید خودرو به قبل از زمان تحریم برنگردد، نمیتوان به ایجاد آرامش در بازار خودرو امید بست.
روز گذشته، پراید ۱۱۱ در بازار مشهد ۹۵ میلیون تومان، پراید ۱۳۱، ۸۲ میلیون تومان، پراید وانت ۹۱ میلیون تومان، ۲۰۶ تیپ ۲، ۱۶۵ میلیون تومان، پژو پارس ۱۸۰ میلیون تومان، کوئیک آر ۱۲۶ میلیون تومان، ساینا ۱۱۰ میلیون تومان و تیبا ۲، ۱۰۹ میلیون تومان قیمتگذاری شدند.