زنانِ یک فیلم زنانه | مروری بر شخصیت‌های زن در سریال «در انتهای شب» مستند «دوئل» روایتی از مسیر پر پیچ و خم علیرضا حیدری + زمان پخش همه چیز درباره حواشی و فعالیت‌های عجیب «بنیامین بهادری» حضور ۴۰ بازیگر خارجی در فصل دوم «سلمان فارسی» اکران مجدد «آمِلی پولن» برای گردشگران المپیک «پیانو» در راه ایتالیا مدرسه‌ای به وسعت ایران با «میم مثل معلم» از شبکه دو سیما اقتصاد بی‌رنگ هنر | جای خالی حراج‌های هنری در گالری‌های مشهد نقد قطعه «جوکر» از امیر عظیمی و حمید صفت + زمان پخش تئاتر «شابلون» از امروز به روی صحنه می‌رود (۲ مرداد ۱۴۰۳) صحبت‌های وزیر ارشاد درباره معیار‌های تلویزیون، سینما و شبکه نمایش‌خانگی جدایی «قنبر از صنم» هم به داد گیشه نرسید | نگاهی به فروش سینما‌های استان در اولین ماه تابستان هشت بذر برای کاشتن یک درخت اعلام فهرست فیلم جشنواره تورنتو جزئیات مراسم یادبود سومین روز درگذشت «سعید راد» ماجرای زنی که سوژه پادکست جنایی شد! مجموعه شعر «تو و من و شب» را بخوانید «حبس مجرد» در جمع هشت فیلم پرفروش داستانی «هنر و تجربه»
سرخط خبرها

تشریح دستورالعمل اجرایی برگزاری مراسم عزاداری محرم در خراسان رضوی

  • کد خبر: ۳۹۴۵۶
  • ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۵
تشریح دستورالعمل اجرایی برگزاری مراسم عزاداری محرم در خراسان رضوی
صبح امروز، ۲۸ مرداد، نشست خبری با موضوع تشریح دستورالعمل‌های اجرایی برای عزاداری امام حسین(ع)، باتوجه‌به شرایط کرونا در اداره کل سازمان تبلیغات خراسان رضوی برگزار شد تا نحوه برگزاری مراسم محرم امسال تشریح شود.

به گزارش شهرآرانیوز، صبح امروز، ۲۸ مرداد، نشست خبری با موضوع تشریح دستورالعمل‌های اجرایی برای عزاداری امام حسین(ع)، باتوجه‌به شرایط کرونا در اداره کل سازمان تبلیغات خراسان رضوی برگزار شد تا نحوه برگزاری مراسم محرم امسال تشریح شود.

در این نشست مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به تشریح برنامه‌های محرم ۹۹ این سازمان در۲ بخش پرداخت که بخش اول مربوط به اعزام مبلغ و بخش دوم شامل دستورالعمل اجرایی برگزاری مراسم عزاداری در محرم امسال است.

 

 

سازمان تبلیغات خراسان رضوی دستورالعمل اجرایی برگزاری مراسم عزاداری محرم را تشریح کرد

حجت‌الاسلام صاحبقرانی درباره برنامه‌های تبلیغی سازمان و اعزام مبلغ گفت: امسال نیز مثل سال‌های گذشته برنامه‌های تبلیغی سازمان انجام می‌شود. قرار است ۳۳۵۲ مبلغ در نقاط مشخص‌شده تبلیغ کنند.

به گفته او امسال اعزام گروه تبلیغی هم در دستورکار قرار گرفته و بر این اساس قرار است مبلغان به‌صورت گروهی به مناطقی که خودشان شناسایی کرده‌اند یا براساس اعلام ادارات در شهرستان‌ها مشخص شده است، اعزام شوند.

به گفته او با استفاده از ظرفیت گروه‌های تبلیغی ۷۰ درصد نیازهای تبلیغی استان پوشش داده می‌شود.

حجت‌الاسلام صاحبقرانی از این اتفاق به‌عنوان حرکتی تحولی و روبه‌جلو در برنامه‌های تبلیغی یاد کرد و از اعزام بیش از ۶۰ گروه تبلیغی و پوشش استان‌های هم‌جوار از جمله خراسان جنوبی و سیستان‌وبلوچستان خبر داد.

به گفته او در مشهد نیز فعالیت‌های تبلیغی باتوجه‌به شرایط امسال کرونا انجام خواهد شد.

برگزاری مراسم عزاداری در فضای باز با رعایت پرتکل‌های بهداشتی منعی ندارد

حجت‌الاسلام صاحبقرانی در ادامه، دستورالعمل اجرایی برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری سیدالشهدا(ع) را تشریح کرد و گفت: در این دستورالعمل چند قاعده وجود دارد که در صورت رعایت آن‌ها می‌توان مراسم سوگواری را برگزار کرد: اینکه مراسم در فضای باز و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شود، عزاداران از ماسک استفاده کنند و زمان عزاداری به ۲ ساعت ختم شود.

به گفته او امسال دسته‌روی‌ در شهر ممنوع است و دسته‌ها با رعایت شرایطی چون ساکن‌بودن در یک مکان و استفاده‌نکردن از طبل و سنچ می‌توانند عزاداری کنند که البته باید مراقب باشند اجتماع شکل نگیرد. همچنین در بحث رفتن هیئت مذهبی به سمت حرم مطهر هم ممنوعیتی وجود دارد و جابه‌جایی و حرکت دسته‌ها به سمت حرم ممنوع اعلام شده است.

ممنوعیت پذیرایی در مراسم عزاداری

او در ادامه موضوع نذرها را مطرح کرد و گفت: بنابر آنچه در کارگروه مربوط به برگزاری مراسم محرم که سازمان تبلیغات اسلامی به‌عنوان مسئول اجرایی آن مشخص شده، ‌مطرح شده است، پذیرایی در مراسم عزاداری ممنوع است. بر اساس تصویب این کارگروه توزیع آب‌معدنی دربسته در صورتی که توزیع آن اجتماعی شکل ندهد، منعی ندارد. همچنین توصیه شده است نذرها به بسته‌های معیشتی تبدیل و بین نیازمندان توزیع شود.

به گفته او توزیع چای و نذرها در ایستگاه‌های صلواتی نیز ممنوع است و هیچ مجوزی دراین‌باره صادر نشده است و نخواهد شد.

انتقاد از رفتار سلیقه‌ای مدارس

حجت‌الاسلام صاحبقرانی همچنین به لزوم همکاری آموزش‌وپرورش باتوجه‌به دستورالعمل موجود اشاره کرد و از آموزش‌وپرورش خواست مسائل موجود برای در اختیار قرار دادن فضای مدارس به هیئت‌های مذهبی را برطرف و در این زمینه همکاری لازم را با سازمان تبلیغات اسلامی و هیئت‌های مذهبی داشته باشد.

آن‌طور که از هیئت‌های مذهبی گزارش رسیده است، بسیاری از مدارس با درخواست هیئت‌های مذهبی برای در اختیار قرار دادن فضای مدارس برای عزاداری همکاری نکرده و مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند که درخواست مبالغ بالا از یک تا ۸ میلیون تومان از جمله مهم‌ترین این مشکلات است.

او دراین‌باره هشدار داد: در صورت همکاری‌نکردن آموزش‌وپرورش ممکن است هیئت‌های مذهبی مراسم عزاداری را به فضاهای بسته بکشانند که پیامدهای ناگواری خواهد داشت.

او همچنین باتوجه‌به آنچه درباره همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت در دستورالعمل آمده است، اشاره کرد و گفت: بر این اساس، صنعت و معدن وظیفه دارد ماسک عزاداران هیئت‌های مذهبی را تأمین کند.

حجت‌الاسلام صاحبقرانی در ادامه از اهالی رسانه خواست با پوشش مناسب اخبار، پیگیری و راه‌اندازی پویش‌های ماسک و… مردم را به رعایت توصیه‌های بهداشتی تشویق کنند. او تشکیل کمیته اطلاع‌رسانی با حضور اصحاب رسانه را توصیه کرد.

عدم نیاز روضه‌های خانگی به دریافت مجوز

برگزاری روضه‌های خانگی از دیگر موضوعات مطرح شده مدیرکل سازمان تبلیغات خراسان رضوی در این نشست بود. صاحبقرانی دراین‌باره گفت: روضه‌های خانگی می‌توانند با جمعیت کم و ترجیحا در فضاهای باز از جمله در حیاط، پشت‌بام و حتی فضای بیرون خانه برگزار شوند و به دریافت مجوز نیاز ندارند.

به گفته او برگزاری روضه‌های خانگی می‌تواند راهکار مناسبی برای مسئله پراکندگی اجتماعات در عزاداری‌ها باشد.

او همچین از برپایی معبرگاه‌های حسینی به‌عنوان جایگزین ایستگاه‌های صلواتی یاد کرد که با رعایت قواعدی می‌توانند پخش صوت داشته باشند و مسائل معرفتی را مطرح کنند.

به گفته صاحبقرانی تأمین محتوا برای فضای مجازی از دیگر اقدامات این سازمان است.

برخورد با سخنوران خاطی

او در پاسخ به این سؤال که با برخی از سخنواران و خاطبان که سخنانی خلاف دستورالعمل‌های عزاداری می‌زنند چه برخوردی می‌شود، گفت: برای این دسته از خاطبان که تعداشان اندک است، جلسات اغنایی برگزار شده است و آن‌ها را از شرایط موجود و آمارهای تکان‌دهنده کرونا آگاه می‌کنیم. در صورتی که اشکال برطرف نشود، با آن‌ها برخورد خواهد شد.

او همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر کمک‌های مالی به هیئت‌های مذهبی گفت: در سال‌های گذشته نیز کمک مالی مستقیمی به هیئت‌های مذهبی نشده است. با این حال امسال رایزنی‌هایی با برخی ارگان‌ها از جمله آستان قدس رضوی برای کمک به برگزاری مراسم انجام شده است که مفروش‌کردن فضاهای باز بخشی از این کمک‌هاست.

لزوم گذراندن دوره همیاران سلامت برای دریافت مجوز

حجت‌الاسلام صاحبقرانی در پایان صحبت‌هایش از جامعه پزشکی که سازمان تبلیغات را در اجرای طرح همیاران سلامت همراهی کرده‌ است و همچنین از شورای هماهنگی هیئت‌های مذهبی که این طرح را برای هیئت‌های مذهبی به اجرا درآوردند، تشکر کرد.

به گفته او دریافت مجوز برای عزاداری هیئت‌های مذهبی، منوط به گذراندن دوره ۲ ساعته همیاران سلامت است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->