آغاز نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ | رقابت داوطلبان گروه‌های ریاضی و انسانی در نخستین روز (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) لزوم برنامه‌ریزی‌های کلان در شناسایی زودهنگام کودکان مبتلا به اختلالات تکاملی کلاهبرداری‌های آنلاین | وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید چقدر ایمن هستند؟ از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟ شلیک دلخراش مرد فراری به همسرش استطاعت ٩٨درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد کشف جسد دانشجوی دندان‌پزشکی بعد از یک هفته| دو مظنون بازداشت شدند یک کشته و ۶ مجروح بر اثر طوفان زاهدان(۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب کلوپ بازی‌های تصویری متخلف در مشهد دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۷۳ قطعه سکه تاریخی دوره اشکانیان از مسافر قطار (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند چقدر است؟ سردار رادان: اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل نداریم سارق ۴۶ کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان منتظر تعیین تکلیف افزایش حقوق خود هستند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۱ واحد صنفی به‌دلیل فروش مواد مخدر و قرص‌های غیرمجاز در مشهد  آدمکشی جوان ۱۸ ساله به خاطر غرور جوانی در مشهد + عکس
سرخط خبرها

ماجرای اعتراض زنان خوزستانی به ثبت ملی رسم «خون بس»!

  • کد خبر: ۳۹۶۰۸
  • ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۹
  • ۲
ماجرای اعتراض زنان خوزستانی به ثبت ملی رسم «خون بس»!
ماجرای ، رسم ‌و رسوم «خون‌بس» و «فصل» در خوزستان که قرار بود به ثبت ملی برسد، اما برخلاف همیشه کسی از این اتفاق خوش‌حال نبود.
به گزارش شهرآرانیوز؛ بین زنان خوزستانی هنوز رسم است که وقتی از همسر یا خانواده او بدی می‌بینند، به آن‌ها ‏می‌گویند: «مگر من پاخونی‌ام؟» سؤال به‌رسمی قدیمی میان عشیره‌های عرب، بعضی خاندان‌های لر ‏خوزستان و تعدادی دیگر از استان‌ها مثل لرستان، چهارمحال‌وبختیاری، فارس و کهگیلویه ‌و بویراحمد ‏برمی‌گردد، به آنچه به «خون‌بس» و «فصل» معروف است.
 
۲ رسم قدیمی که برای تمام‌شدن ‏دعوا‌های بین‌طایفه‌ای و مسائلی مانند قتل در میان قبایل وجود داشته و براساس آن، زنی از طایفه قاتل ‏به طایفه مقتول داده می‌شود و عرب‌ها به این زنان «فصلیه» می‌گویند. آن‌طور که ایرنا نوشته است، چند روز پیش یک خبر تازه دراین‌باره از راه رسید: تلاش برای ثبت‌ملی این ۲ رسم قدیمی که به گفته ‏فعالان اجتماعی و اداره میراث فرهنگی خوزستان دیگر تقریبا منسوخ شده است.
 
بعد آن مؤسسه مردم‌نهاد «آوای زنان ریحانه اهواز» که تنها ‏مؤسسه غیردولتی است که در استان خوزستان در حوزه زنان فعالیت می‌کند، شروع به اطلاع‌رسانی دراین‌باره کرد و در نامه‌ای به رئیس قوه‌قضائیه خواست که به این موضوع وارد شود و این پرونده را متوقف ‏کند. پویش مخالفت با ثبت این ۲ رسم، میان زنان خوزستانی کم‌کم طرف‌دار پیدا کرد و تعدادی از آن‌ها در ‏فضای مجازی با زدن هشتگ #من_فصلیه_نمی‌شوم و #من_خون‌بس_نمی‌شوم، مخالفتشان را با این ‏موضوع نشان دادند.
 
چند روز پیش هم ایرنا نوشت که گویا رئیس دادگستری شوش دراین‌باره نظر دیگری دارد. او ‏گفته است «فرهنگ صلح و سازش در میان مردم شهرستان شوش با عناوین و آداب‌ورسوم خاص، در ‏تاریخ اجتماعی منطقه ریشه دارد و به همین دلیل برای احیا و رسمیت‌دادن به این سنت و معرفی به مراکز ‏علمی و تحقیقاتی و تصمیم‌ساز قانونی، برای بهره‌گیری، درخواست ثبت سنت حسنه «فصل‌و ‏خون‌بس» در فهرست میراث معنوی و ناملموس ارائه شده است».
 
به گفته صادق جعفری‌چگنی، دادگستری شوش شعبه ‏ویژه‌ای راه‌اندازی کرده و با استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی و بزرگان این شهرستان در حل‌وفصل ‏پرونده‌های سنگین عملکرد موفقی داشته، به‌طوری که نزدیک به ۱۵پرونده در یکی‌دو سال گذشته که ‏بیش از ۲۰‌سال طول کشیده است و سه‌چهار پرونده از آن‌ها پرونده قتل بود، از طریق صلح و سازش حل‌وفصل شده است: «با ثبت سنت فصل و خون‌بس، بنا داریم از این سنت در توسعه قضایی، عدالت، ‏امنیت پایدار و ارتقای سرمایه اجتماعی استفاده کنیم. بنا بود همایشی ملی در اسفند۹۸ با استان‌های ‏هم‌جوار برگزار کنیم که به‌دلیل کرونا متوقف شد‎. ‎‏» ‏

از ۱۰‌سال پیش تاکنون این پنجمین‌بار است که درخواست ثبت‌ملی رسم خون‌بس مطرح شده و با ‏اینکه آخرین‌بار مسئولان وقت سازمان میراث فرهنگی در پی اعتراض یونسکو به موضوع، آن را ‏متوقف کردند، حالا رئیس دادگستری شوش به ایرنا گفته است: «این یک نگاه تنگ‌نظرانه به موضوع ‏است که بخواهیم مسئله را حقوق‌بشری کنیم. فرهنگ مردم خوزستان خیلی غنی‌تر از این است، اما ‏متأسفانه بعضی مواقع ریشه‌ها از یادمان می‌رود. این رسم برای این بوده است که مانع ادامه خون‌ریزی ‏شود. شما با هر وسیله‌ای جلو خون‌ریزی را بگیرید، مانعی ندارد. ضمن اینکه ایرادات این رسم به‌دلیل ‏تأثیر شرایط اجتماعی، اکنون برطرف شده است، به‌طوری که در پرونده‌های قتلی که حل‌وفصل کردیم، به‌هیچ‌وجه چنین چیزی مطرح نشده است‎. ‎‏»
 
‏اما قضیه به همین‌جا ختم نشد و قوه‌قضائیه هم به این موضوع واکنش نشان داد. مدیر تشکل مردم‌نهاد آوای زنان ریحانه اهواز با اشاره به درخواست از رئیس قوه‌قضاییه برای ورود به این موضوع گفت: در تماس تلفنی از دفتر رئیس قوه‌قضائیه وعده داده شده است که پرونده «فصل و خون‌بس» ملغا شود.

عاطفه بروایه به ایرنا گفت که ۲۸تیر در نامه‌ای به دفتر حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس قوه‌قضائیه، خواستار توقف روند ثبت پرونده «فصل و خون‌بس» شدیم که در پاسخ اعلام شد این نامه بررسی شده و قرار بر ملغا‌شدن این پرونده است.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نه به اعدام
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۱
2
0
خون بس خیلی بهتر از قصاص و خونریزی هست. این ایین نه به شان زن توهین میکند و نه به کشتار بیشتر دامن میزند بلکه باعث گذشت و ادامه زندگی میشود. امیدوام که دیدمون رو نسبت به قصاص و کشتن و اعدام در این کشور عوض کنیم و هیچ کسی اعدام نشود و چوب دار از بین برود. خون بس به معنای اسیری زن نیست بلکه زن با ورودش به خانواده مقتول باعث نزدیک شدن دو قوم و دو طایفه میشود و بزرگترین ثمره این کار گذشت هست. زن نه اثیر هست و نه کلفت بلکه با ازدواج و لباس سفید به خانه شوهر میرود و با احترام زندگی میکند و با لباس سفید پس از اتمام عمرش کفن میشود.
دانشجوی روانشناسی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۶
خونبس باعث می شود قاتل با خیال راحت آدم بکشد ومطمئن باشد
اعدام نمی شود
خون بس بی احترامی به خانواده مقتول است
یعنی زن بدهند دهنشان راببندند ورضایت دهند تاقتل آزاد شود
باکدام منطق همچین چیزی مفید است
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->