در سفارت ایران در فرانسه چه می‌گذرد؟! (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزرای خارجه گروه ۷ خواستار همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی شدند دوباره غیرت ملت، دوباره شور قیام | راهپیمایی نمازگزاران مشهدی در حمایت از عملیات «وعده صادق» برگزار شد + فیلم سازمان ملل: هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه زخمی می‌شود یا می‌میرد آمریکا موشک‌های پدافندی اسرائیل را شارژ کرد راهپیمایی مردم ایران در حمایت از عملیات «وعده صادق» آیت‌الله علم‌الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است | سه خطای محاسباتی در سنجش توفیق عملیات «وعده صادق» رئیسی: عملیات «وعده صادق» نشان دهنده اقتدار نظام جمهوری اسلامی است حملات توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به رفح فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان واکنش نشان داد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) عضو دفتر رهبر انقلاب: برخی مسئولان بدلیل کار‌های بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند تجاوز جدید رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات پدافند هوایی در جنوب سوریه طعنه وزیر امنیت داخلی اسرائیل به گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان نتانیاهو دست به دامن انگلیس و آلمان شد واکنش فرمانده کل ارتش به حادثه اصفهان| تیراندازی به چند شی پرنده انجام شد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز رای گیری برای بزرگ‌ترین انتخابات جهان در هند روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیک در نیویورک آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است آمریکا قطع‌نامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد تکذیب پرواز ریزپرنده در اصفهان | پدافند به شیء مشکوک شلیک کرد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) برگزاری جلسه اضطراری شورای عالی امنیت کشور تکذیب شد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

رئیس سازمان بازرسی کل کشور: قرارداد ویلموتس از مصادیق ترکمانچای است

  • کد خبر: ۳۹۶۶۱
  • ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
رئیس سازمان بازرسی کل کشور: قرارداد ویلموتس از مصادیق ترکمانچای است
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ارتباط با قرارداد سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران گفت: در این رابطه به تفصیل بازرس مربوطه گزارشاتی را ارائه کرده‌اند و شاید بتوان گفت این قرارداد از مصادیق قرارداد‌های ترکمنچای بوده است.
به گزارش شهرآرانیوز، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن درویشیان، در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه گزارشگران فساد در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با قرارداد ویلموتس و نامه دادسرا و سازمان بازرسی به تاج رئیس سابق فدراسیون فوتبال برای معرفی اموال خودش برای جبران خسارت قرارداد سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران اظهار کرد: درخواستی از سمت سازمان بازرسی ارسال نشده است. شاید خود دادسرا این کار را کرده باشد، اما سازمان بازرسی درخواستی نداشته است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: از همان اول حسب گزارش‌ها اطلاعاتی پیدا کردیم و از همان روز‌های اول به قرارداد ورود پیدا کردیم و پس از بررسی اشکالات قابل توجه شکلی و ماهوی در قرارداد دیدیم.

درویشیان بیان کرد: در این رابطه به تفصیل بازرس مربوطه گزارشاتی را ارائه کرده‌اند و شاید بتوان گفت این قرارداد از مصادیق قرارداد‌های ترکمنچای بوده است. حتی مالیاتی که معمول است خود آن کسی که ذی‌نفع است پرداخت کند را هم فدراسیون فوتبال بر عهده گرفته است.

درویشیان گفت: خود این افراد هم بدهی‌های مالیاتی بسیاری داشته‌اند. پول آن را هم، چون خودشان نداشته‌اند از جای دیگری قرض کرده‌اند.

رئیس سازمان بازرسی کشور در ارتباط با پیگیری گزارشات مردمی که در سامانه گزارشگران فساد ثبت می‌شود گفت: مشروط بر آنکه گزارش‌های مردم مستند باشد و در صلاحیت سازمان بازرسی باشد حتماً توسط سازمان بازرسی پیگیری می‌شود البته برای آن اولویت‌بندی‌های خواهیم داشت.

وی ادامه داد: برای مثال حمایت از تولید و مسکن در اولویت سازمان بازرسی است، اما ممکن است موضوعی در اولویت‌های پایین‌تر باشد و نباید مردم انتظار داشته باشند که همان ابتدا که گزارش دادند سریعا مورد بررسی قرار بگیرد.

رئیس سازمان بازرسی کشور با بیان اینکه گزارش‌های بسیاری وجود دارد اظهار کرد: ممکن است هزاران گزارش به دست ما برسد و نمی‌توان آن را در زمان کوتاهی بررسی کرد، اما اگر گزارشات مستند و مرتبط با وظایف ما باشد حتماً آن را بررسی می‌کنیم و اگر به ما هم ارتباطی نداشته باشد بایگانی خواهد شد و به خود گزارشگر اطلاع داده می‌شود.

درویشیان در پاسخ به سوالی مبنی بر امنیت گزارشگران فساد اظهار کرد: شبکه ما از امنیت بسیار بالایی برخوردار است و تاکنون مشکل خاصی در رابطه با آن نداشته‌ایم و مراقبت می‌شود تا اگر نیاز به اقدامات دیگری در راستای افزایش امنیت آن باشد انجام دهیم و گزارشگران فساد اسامیشان محرمانه است و جایی افشا نمی‌شود

رئیس سازمان بازرسی کشور ادامه داد: حمایت‌های معنوی از گزارشگران به عمل می‌آید و برای کسی که نگران است که مشکلی برایش پیش بیاید از تمام ظرفیت‌های قانونی استفاده می‌کنیم و اگر محرز شود دستگاهی نسبت به گزارش دهنده برخورد نامناسبی کرده آن را پیگیری می‌کنیم از نظر مادی هم از گزارش‌های اثرگذار و مستند را که به نتیجه برسد حتماً حمایت به عمل می‌آوریم.

وی در واکنش به این سوال که آیا می‌توان نفت را که ثروت ملی است در بورس فروخت گفت: این موضوع هنوز در دستور کار شورای هماهنگی سران است و به یک گروه کارشناسی ارجاع شده و هنوز تصمیمی درباره آن گرفته نشده و تعجب می‌کنم چرا در فضای عمومی درباره آن این گونه صحبت شده است.

رئیس سازمان بازرسی کشور درباره آخرین وضعیت پیگیری بازگشت ارز‌های حاصل از صادرات گفت: گزارش همه افرادی که تعهدات ارزی‌شان منقضی شده به دادستانی کل داده شده و مبلغ آن حدود ۲۰ میلیارد یورو بوده و و دادستانی اقدامات خود را انجام می‌دهد و نسبت به کسانی که واردات داشته‌اند و تعهدات آن حدود ۱۰ میلیارد یورو بوده که منقضی شده به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع شده است و آن‌ها هم بر اساس اولویت دنبال می‌شود.
 
نام گزارشگران فساد هرگز فاش نخواهد شد


در آیین رونمایی از سامانه گزارشگران فساد، رئیس سازمان بازرسی کل کشور اطمینان داد که هرگز نام گزارشگران فساد فاش نخواهد شد و اگر مشکلی برای گزارشگران فساد ایجاد شود، سازمان بازرسی از تمام ظرفیت‌های قانونی خود برای حمایت از گزارشگران فساد انجام می‌دهد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن درویشیان با تسلیت فرارسیدن ماه محرم  گفت: نهضت و انقلاب ما به برکت الگوگرفتن از راه و جریان حسینی است و ادامه نهضت هم بخاطر توجه و تمسک به اهداف سیدالشهدا بوده است.

وی با اشاره به "دوران تحول قوه قضاییه" گفت: از مدت کوتاهی که از مسئولیت آیت‌الله رئیسی می‌گذرد اقدامات موثری انجام شده است به گونه‌ای که همه اذعان دارند امیدی در مردم به واسطه اقدامات قوه قضاییه ایجاد شده است و اراده جدی این قوه و سازمان‌های تابعه پیگیری فلسفه وجودی قوه قضاییه یعنی تحقق عدالت است.

درویشیان اظهار کرد: سازمان بازرسی که وظیفه نظارت بر اجرای قوانین کشور را دارد هدفش در دوره جدید، نظارت کارآمد و اثربخش و پیگیری مطالبات به‌حق مردم و منویات مقام معظم رهبری است و اولویتش مسائل کلان کشور است که مردم را رنج می‌دهد و مطالبه عمومی شده است و بخشی از آن‌ها نتیجه سوء مدیرست‌ها است و یکی از اولویت‌های سازمان بازرسی برای تحقق عدالت پیگیری مسائل اصلی در حوزه معیشتی، مسکن و حمایت از تولید است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: برای تحقق این هدف متعالی یعنی کمک به تحقق عدالت ما به سهم خودمان الزاماتی داریم که یکی از آن‌ها، شناسایی بستر‌های فسادزا است که عمده فساد‌ها ناشی از وجود این بستر‌ها چه به واسطه قوانین ناکارآمد یا فرایند‌های معیوب و نامتناسب با نیاز امروز است و بروز میابد.

درویشیان با بیان این‌که یکی دیگر از الزامات تحقق عدالت، شفافیت به معنای واقعی کلمه در فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی است گفت: ما آن را دنبال می‌کنیم و یکی از اقداماتی که موجب شفافیت می‌شود، سامانه‌های الکترونیکی است که در آن فعالیت‌های آن سازمان منعکس می‌شود و قابلیت نظارت توسط نهاد‌های نظارتی مثل سازمان بازرسی را ایجاد می‌کند و ما مصرانه آن را دنبال می‌کنیم. الزام دیگر تحقق عدالت، مقابله با فساد به شکل جدی است یعنی بعد از شناسایی بسترها، برخورد جدی چه در سازمان بازرسی و چه در دستگاه‌های اجرایی است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان این‌که فساد را ما صرفا به معنای مصادیق بارز مثل اختلاس و ارتشا و... نمی‌دانیم گفت: بلکه فساد هر فعل و ترک فعلی است که موجب شود به مردم و بیت‌المال ضربه بزند نمونه بارز آن سیل پارسالی است که جاری شد و افرادی را معرفی کردیم که تکالیف خود را انجام ندادند حتی در دستگاه‌های اجرایی اگر کسی نسبت به تکریم ارباب رجوع کوتاهی کند نیز فساد است.

وی با بیان این‌که یکی از رویکرد‌های سازمان بازرسی برای شناسایی بستر‌ها و مقابله با فساد بهره‌گیری از مردم و تشکل‌های مردمی است گفت: هرجا مردم را در کنار خود داشتیم مثل جنگ تحمیلی و... آن مشکل حل شده است و در بحث مبارزه با فساد و بحث پیشگیری که به گفته مقام معظم رهبری موثرترین مرحله است حتما به حضور مردم نیاز داریم و مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب توصیه می‌کنند که پیشگیری مقدم بر درمان است، یعنی باید زمینه‌های فساد را از بین برد. مدیران دستگاه‌های اجرایی خود موظف به نظارت و پیشگیری هستند و اگر سوجریانی هم اتفاق افتاد خود پیگیری و به سازمان بازرسی ارجاع دهند.

درویشیان در ارتباط با سامانه گزارشگران فساد گفت: قبل از این سامانه ما سامانه رسیدگی به شکایات مردم را داشتیم، اما به لحاظ اهمیت موضوع فساد و بهره‌گیری بیشتر از مردم سامانه جدیدی را ایجاد کردیم تا نشان داده شود موضوع برای ما اهمیت دارد. این سامانه صرفا برای سازمان بازرسی کل کشور و وظایف و اختیارات این سازمان است نه قوه قضاییه و سامانه جامع قوه قضاییه در حال پیگیری است. فعلا فاز اول سامانه گزارشگران فساد افتتاح می‌شود و روند تکمیلی آن طی خواهد شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از گزارشگران فساد درخواست کرد که مسائل مهم را در اولویت خود قرار دهند تا بتوانند ابتدا به آن‌ها رسیدگی کنند و توضیح داد: گزارش بعد از آن‌که ثبت و مستنداتش پیگیری شد اگر فسادی احراز شد به مرجع رسیدگی کننده اطلاع داده می‌شود، نمی‌توان گزارشاتی که منجر به کشف فساد راجع به اشخاص می‌شود را تا زمان حصول نتیجه نهایی، گزارش آن را طبق قانون منتشر کرد.

وی در پایان گفت: در این سامانه دو قابلیت گزارش فساد هم به شکل محرمانه و هم با حفظ هویت فرد وجود دارد، اما توصیه ما این است که با اطلاعات خود گزارش را ثبت کنند تا در روند شناسایی فساد از افشاکننده فساد نیز کمک بگیریم، اطمینان می‌دهیم هرگز نام گزارشگران فساد افشا نخواهد شد و اگر مشکلی برای گزارشگران فساد ایجاد شود ما از تمام ظرفیت‌های قانونی خود برای حمایت از گزارشگران فساد انجام می‌دهیم.


منبع: ایسنا
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->