سخنگوی صنعت آب کشور: ۵۶۵ میلیارد تومان به تنش آبی مشهد اختصاص داده شده است بورس در سرازیری | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) خرید و فروش دلاری مسکن یعنی خروج ارز از کشور اجاره آپارتمان در آزادشهر مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) آیا خرید و فروش طلا مشمول مالیات می‌شود؟ توقف شماره‌گذاری خودروی ایکس ۵۵ پرو تا اطلاع ثانوی به دلیل نقص فنی مگر حقوق نیروی انسانی را با دلار ۶۰ هزار تومانی می‌دهند که می‌خواهند ارز صادراتی خود را بالا بفروشند؟ ربع سکه ۶.۶ میلیون تومان گرانتر است (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) لزوم ایجاد ارزش‌افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی در حوزه آجیل و خشکبار استفاده از کارت سوخت شخصی در پمپ‌های بنزین ۴۶ درصد افزایش داشته است قیمت طلا، دلار، سکه و ارز دیجیتال در بازار امروز (چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت انواع گوشی‌های سامسونگ سری S چند؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) مستأجران وام ۴۰ تا ۳۰۰ میلیون‌تومانی ودیعه‌مسکن را چگونه می‌توانند دریافت کنند؟ + جزئیات منطقه حساس در بازار سکه کجاست؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در بازار امروز | ریزش‌ها لاک‌پشتی (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ضرورت صادرات ۲۰۰ هزار تن سیب و پرتقال سایپا شرایط جدید فروش و پیش‌فروش ۱۰ محصول را اعلام کرد + اسامی خودروها، قیمت و زمان تحویل رقم دقیق مالیات پرداختی طلافروشان مشخص شد | دلیل اعتراض طلافروشان چیست؟ (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) اختصاص بخشی از ظرفیت مسکن ملی به کارگران جزئیات تازه از خروج عجیب‌وغریب ارز از کشور فروش بلیت فوق‌العاده قطار مشهد، از امروز ۹ صبح (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزئیات مالیات بر عایدی سرمایه برای طلا، مسکن و خودرو اعلام شد | طلای زینتی تا ۱۵۰ گرم معاف از مالیات است فرماندار مشهد: از طلافروشان فراتر از قانون چیزی نمی‌خواهیم | کسانی که مغازه هایشان پلمب شده، براساس روال قانونی بوده‌ است سال گذشته ۲۸ درصد منابع از بانک‌های خراسان رضوی خارج شد واگذاری تعیین دستمزد کارگران به مجلس منتفی شد تعویض ۵۰۰ هزار کولر آبی پرمصرف در خراسان رضوی جزئیات تازه‌ترین تغییر سن و شرط بازنشستگی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

همه چیز درباره بازار سکه و افزایش قیمت آن طی ۴ دهه گذشته

  • کد خبر: ۳۹۷۸۰
  • ۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶
همه چیز درباره بازار سکه و افزایش قیمت آن طی ۴ دهه گذشته
حالا که قیمت هر قطعه سکه طلای تمام‌ بهار آزادی حول‌وحوش ۱۱ میلیون تومان تاب می‌خورد، نگاهی انداخته‌ایم به ۴ دهه تاریخ افزایش قیمت این دایره زرد رنگ دوست‌داشتنی.
به گزارش شهرآرانیوز؛ حالا که قیمت هر قطعه سکه طلای تمام‌بهار آزادی حول‌وحوش ۱۱ میلیون تومان تاب می‌خورد، نگاهی انداخته‌ایم به ۴ دهه تاریخ افزایش قیمت این دایره زردرنگ دوست‌داشتنی.

اولین مواجهه بیشتر ما با سکه طلا به خاطراتمان از عقد و عروسی یکی از فامیل‌هایمان برمی‌گردد. وقتی بزرگ‌های فامیل می‌نشستند دور هم و از مهریه یا شیرب‌ها می‌گفتند و همین‌طور سکه بود که روی هم می‌گذاشتند و بعد که بزرگ‌تر شدیم، فهمیدیم این سکه‌ها گاهی بلای جان آدم‌ها هم می‌شود و می‌تواند مرد‌ها را برای سالیان طولانی راهی زندان کند. در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ و ۸۰ سکه طلا چندان ارج و قربی نداشت و معمولا در مراسم و عروسی و جشن‌ها پای ثابت هدایا، سکه طلا بود و حتی جایزه کتاب سال معادل ۵۰ سکه بهار آزادی بود.
 
رفته‌رفته و در دهه ۹۰ سکه برای خودش جایگاه ویژه‌ای پیدا کرد و وقتی قیمتش در سال ۹۲ به یک‌میلیون تومان رسید، همه فهمیدند اتفاقی در حال رخ دادن است و این سکه دیگر آن سکه قدیم نیست که بشود در مراسم جشن ازدواج دانشجویی به زوج‌های جوان هدیه داد.
 
با وجود این، همان ۸ سال پیش هم هیچ‌کس تصورش را نمی‌کرد که در تابستان سال ۹۹ قیمت سکه ۱۱ برابر شده باشد و ارزشش هشت‌رقمی و خریدش به رؤیا تبدیل شود. اما این اتفاق افتاد و همه فهمیدند که قیمت سکه در ایران هیچ انتهایی ندارد و شاید چند سال دیگر اگر کسی این گزارش را بخواند، به ما بخندد که خوش به حالشان، سکه یازده‌میلیون تومانی داشتند! همین تغییرات عجیب و نزدیک شدن ارزش سکه به عدد ۱۱ میلیون تومان باعث شد نگاهی داشته باشیم به تاریخ همواره صعودی سکه که جز در مقاطع کوتاهی هیچ‌گاه ارزان نشده و قیمتش مدام افزایش پیدا کرده است. سکه‌ای که گرانی‌اش خیلی‌ها را سکته داده و احتمالا خواهد داد.


سکه طرح قدیم و جدید چیست؟

سکه بهار آزادی به ۲ شکل ضرب و توزیع شده است؛ یکی سکه بهار آزادی که سال‌های ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۰ ضرب شده است و با عنوان سکه طرح قدیم شناخته می‌شود. تصویر روی این سکه به نام حضرت علی علیه‌السلام (۳ بار تکرار «علی» به خط معقلی تزیینی داخل یک شش‌ضلعی) و قید عبارت «بانک ملی ایران» در زیر آن است. تصویر روی دیگر این سکه، بارگاه امام رضا علیه‌السلام همراه با عبارت «نخستین بهار آزادی» است.

از سال ۱۳۷۰ ضرب سکه بهار آزادی با طرح جدید، معروف به سکه امامی آغاز شد. این نوع سکه که به‌عنوان سکه تمام طرح جدید در بازار عرضه می‌شود، یک روی آن چهره امام خمینی (ره) و تصویر طرف دیگر آن بارگاه امام رضا علیه‌السلام است. این ۲ نوع سکه از لحاظ عیار و وزن هیچ تفاوتی با هم ندارند، اما سکه طرح قدیم یا همان بهار آزادی در بازار، ارزان‌تر از طرح جدید است و اکنون اختلاف قیمتشان حدود ۱۸۰ هزار تومان است و همین باعث شده است تا سکه طرح قدیم چندان طرف‌دار نداشته باشد.


با یک سکه طلای امروزی چه کار‌هایی می‌توان انجام داد؟

اگر قیمت هر سکه تمام بهار را حدود ۱۱ میلیون تومان در نظر بگیریم، آن وقت می‌توانیم این کار‌ها را با آن انجام دهیم:
پرداخت حقوق ۴ ماه یکی از کارگران شرکت صنعت نیشکر هفت‌تپه.
خرید یک‌مترمربع آپارتمان در شهر جدید پردیس در حومه تهران.
خرید یک دوچرخه برقی بسیار معمولی.
خرید یک دستگاه لباس‌شویی هشت‌کیلوگرمی اسنوا.
خرید یک دستگاه گوشی شیائومی می۱۰ لایت 5G
خرید یک لپ‌تاپ معمولی لنوو با پردازنده core i۳.


حباب سکه چقدر است؟

اگر قیمت هر گرم طلای ۲۲ عیار را حدود یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم و وزن هر سکه هم ۸.۱۳۳ گرم باشد، آن وقت قیمت هر قطعه سکه باید تقریبا ۹ میلیون و ۷۶۰ هزار تومان باشد که همین امروز قیمتش در بازار حدود ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. یعنی خریدار ۷۴۰ هزار تومان بیش از ارزش سکه پرداخت می‌کند و این همان حباب معروف است که معلوم نیست از کجا می‌آید.


در این ۴ دهه، قیمت کالا‌های سرمایه‌ای چه تغییری کرده است؟

 
سکه طلا: ۲۵۰۰۰ برابر
قیمت هر مترمربع آپارتمان: ۷۳۳ برابر
قیمت هر مترمربع آپارتمان در تهران و در سال ۵۸ حدود ۳۰ هزار تومان بوده و حالا این عدد به حدود ۲۲ میلیون تومان رسیده است.
قیمت دلار: ۲۱۰۰ برابر
متوسط قیمت دلار آمریکا در سال ۵۷ حدود ۱۰ تومان بوده است و حالا حدود ۲۱ هزار تومان خریدوفروش می‌شود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->