رئیس جمهور چین برقراری صلح جهانی را مسئولیت واشنگتن و پکن دانست رئیسی: آماده تبادل ظرفیت‌ها با کشور‌های آفریقایی هستیم پادشاه انگلیس با قانون ضد مهاجرتی رواندا موافقت کرد آیت‌الله علم‌الهدی: بازگرداندن عناصر ناپاک خارجی به معنای جذب نیست | میدان‌داری مردم و دولت، پیش‌نیاز تحول فرهنگی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: اجرای طرح نور ماموریت قانونی فراجا است رئیسی: ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم هلاکت یک صهیونیست در حملات حزب الله لبنان دولت صنعا از سرگیری مذاکرات با عربستان را تکذیب کرد جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان فاش شد بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت ۸نفر (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) استعفای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اعتراض به جنگ غزه حمله پهپادی و موشکی ارتش یمن به یک کشتی اسرائیلی اعتراضات گسترده دانشجویی به جنایات رژیم صهیونیستی| ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی بازداشت شدند وزیر کشور: آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس هستیم شش مرزبان ایرانی آزاد شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) یک سوم ارزآوری کشور توسط مناطق آزاد و ویژه انجام می‌شود  مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند تحریم‌‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا علیه ایران سردار رادان: حجاب و عفاف موضوع امنیتی و انتظامی نیست استقرار ۱۲۰۰ شعبه اخذ رای در دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه مشهد 
سرخط خبرها

ما را به سخت‌جانی خود این گمان نبود

  • کد خبر: ۳۹۸۶
  • ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۲
ما را به سخت‌جانی خود این گمان نبود
حجت الاسلام محمد علی ابطحی فعال سیاسی

امروز نه‌تنها نسل جوان‌ که نسل میان‌سال هم برای مناسبت‌های مختلف نیاز به تاریخ‌نگاری مستقل دارند. یکی از آن ایام پراهمیت، هفته دولت است که همیشه از اول شهریور تا هشتم شهریور برگزار می‌شود. دلیل نام‌گذاری این هفته به‌ نام هفته هیئت دولت، شهادت رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر در یک جلسه است. سال لعنتی۶۰،‌ ایران در آتش جنگ با عراق می‌سوخت. همه میهن‌دوستان به‌سمت جبهه سرازیر بودند؛ اما در جبهه داخلی، اختلافات اوج گرفته بود. بنی‌صدر به‌عنوان رئیس‌جمهور و فرمانده کل قوا، با حزب جمهوری اسلامی که عمدتا صاحب‌منصبان روحانی جمهوری اسلامی را تشکیل می‌دادند، درگیر شده بود. سازمان عجول و مغرور مجاهدین خلق در خرداد سال۶۰ در وسط جنگ تحمیلی، اعلام جنگ مسلحانه کرد و در خیابان ولی‌عصر مانور مسلحانه راه انداخت. ترور، در دستورکار آنان بود. آماری بین ۱۷ تا ۱۹هزار نفر در سراسر ایران، آمار ترورهای مجاهدین بود. نفوذ به دستگاه‌های اجرایی و ترتیب‌دادن ترورهای هدف‌دار، یکی دیگر از اهداف مجاهدین خلق شد. کسانی که از آن ایام اطلاع دارند، فضای پرالتهاب و تلخ و سخت آن ایام را هم به یاد دارند. اولین ترور هدف‌دار مسئولان با ترور آیت‌ا... خامنه‌ای صورت گرفت. دوسه روز بعد از آن حزب جمهوری اسلامی منفجر شد که آیت‌‌‌ا... بهشتی، رئیس قوه‌قضائیه و ۷۲ نفر از مسئولان دولتی و نمایندگان مجلس، زیر آوار ماندند و شهید شدند. دراین‌میان در شهرستان‌ها هم امامان جمعه متنفذ و بزرگان محلی هدف ترور قرار می‌گرفتند؛ آیت‌ا... قاضی و مدنی امامان جمعه تبریز، اشرفی امام‌جمعه کرمانشاه، صدوقی امام‌جمعه یزد، دستغیب امام‌جمعه شیراز، هاشمی‌نژاد نماینده امام در مشهد و شخصیت‌های سیاسی دیگر در سراسر ایران. در این فضای ملتهب و پس‌ از انفجار حزب جمهوری اسلامی و ترورهای روزانه و جنگ خانمان‌سوز عراق به‌دلیل آنکه بنی‌صدر، رئیس‌جمهور و فرمانده کل قوا متهم به حمایت از مجاهدین بود، در یک جلسه تاریخی در مجلس شورای اسلامی از ریاست‌جمهوری خلع شد. پس‌ از آن فضای امنیتی تشدید شد. بنی‌صدر مخفی شد و مجاهدین، مسئولیت حفاظت از او را به عهده گرفتند.

در داخل نظام جمهوری اسلامی اصرار زیادی بود که شرایط طبیعی باشد. به‌همین‌دلیل بلافاصله پس از عزل بنی‌صدر درحالی‌که او مخفی بود، زمینه رأی‌گیری مجدد فراهم شد و در ۲مرداد همان سال۶۰ انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد و آقای محمدعلی رجایی که در زمان بنی‌صدر نخست‌وزیر او بود و بیشتر با فشار مجلس به او تحمیل‌ شده بود، در رقابت با آقایان پرورش، عسکراولادی و شیبانی، رئیس‌جمهور شد. ۵ روز بعد از انتخاب آقای رجایی به‌عنوان رئیس‌جمهور، بنی‌صدر و مسعود رجوی با یک هواپیما به‌صورت مخفیانه به پاریس پرواز کردند. آقای رجایی، محمدجواد باهنر را به‌عنوان نخست‌وزیر انتخاب کرد. هنوز تب ترورها و متقابلا اعدام‌ها داغ بود. ۲۸ روز بعد از اینکه رجایی رئیس‌جمهور شده بود و باهنر نخست‌وزیر، با یک عملیان نفوذی توسط سازمان مجاهدین خلق در روز ۸شهریور انفجاری رخ داد و در همان جلسه رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر و چند تن دیگر از مقامات، یک‌جا به شهادت رسیدند. این فقط تاریخچه ۶ماه از سال ۶۰ است بااین‌همه التهاب. بعدها روزهای منتهی به هفت‌ تیر که شهادت رئیس قوه‌قضائیه بود، به‌عنوان هفته قوه‌قضائیه و اول تا هشتم شهریور به‌مناسبت شهادت هم‌زمان رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر، هفته دولت نام گرفت.
به قول شکیبی اصفهانی:
شب‌های هجر را گذراندیم و زنده‌ایم، ما را به سخت‌جانی خود این گمان نبود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->