نگاهی بر شروه‌خوانی «ناخدا ستوده» در برنامه هلال + فیلم قسمت هجدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر بهادر اسدی کارگردان مشهدی درگذشت + بیوگرافی (۱۰ فروردین ۱۴۰۲) انتقاد نظام پرستاری از یک سریال تلویزیونی | ادبیات سخیف را کنار بگذارید زمان پخش «گاندو ۳» و «پایتخت ۷» اعلام شد| جزئیات تازه از سریال «پوریای ولی» ساخته مسعود جعفری جوزانی تعطیلی سینماهای کشور به مناسبت شب های احیا و شهادت امام علی(ع) جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟
سرخط خبرها

آیین های روز عاشورا در کربلا آغاز شد

  • کد خبر: ۴۰۸۸۴
  • ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۵
آیین های روز عاشورا در کربلا آغاز شد
آیین های ویژه دهمین روز محرم در کربلای معلا و دیگر عتبات مقدسه و شهرهای مختلف عراق با حضور هزاران زائران داغدار حسینی روز یکشنبه آغاز شد.

به گزارش شهرآرانیوز، آیین های ویژه دهمین روز محرم در کربلای معلا و دیگر عتبات مقدسه و شهرهای مختلف عراق با حضور هزاران زائران داغدار حسینی روز یکشنبه آغاز شد.

این مراسم در کربلا ساعتی پیش و در بین الحرمین و حرم حسینی (ع) و عباسی (ع) با قرائت قرآن و ادعیه به ویژه زیارتنامه معروف عاشورا آغاز شد.

مقتل خوانی در کربلا و عتبات مقدسه در نجف اشرف، کاظمین، سامرا و دیگر شهرهای عراق از مهم ترین برنامه های ویژه محرم است که در عراق مرسوم است و از حوالی ساعت ۹ صبح شروع به خواندن آن می کنند.

در این مراسم که حوالی دو ساعت به طول می انجامد، یکی از مقتل خوانان داستان کامل روز دهم عاشورا را برای عزاداران می خواند که با سوز و گداز و اندوه و اشک حاضران در مراسم همراه است.

در مقتل خوانی، داستان ظلم و ستم ارتش یزید و شهادت یک یک یاران اباعبدالله الحسین (ع) شرح داده شده و پایان مقتل به شهادت امام حسین (ع) منتهی می شود.

با پایان مقتل خوانی، عزاداران تا اذان ظهر شروع به عزاداری کرده و سپس این مراسم با اقامه نماز جماعت ظهر و عصر ادامه می یابد.

عزاداران حسینی بعد از پایان نماز ظهر و عصر، در آیین نمادین خیمه های اهل بیت عصمت و طهارت (ع) را در منطقه «خیمه گاه» در کربلا به آتش می کشند و بعد از آن مراسم «رکضه الطویریج» (دویدن طویریج) در بین الحرمین آغاز می شود.

عزاداران در فاصله ای چند کیلومتری از حرم حسینی به صف ایستاده و سپس با شعار «یا حسین (ع)» برای تجدید بیعت به حرم حسینی و عباسی با حالت دویدن وارد شده و از آن خارج می شوند.

این مراسم حماسی نیز تا حوالی سه و چهار بعد از ظهر به طول می انجامد و بعد از آن آیین های عاشورا تا نماز مغرب و عشاء آرام می گیرد و پایان بخش مراسم های روز دهم محرم، «شام غریبان» است که در کربلا و دیگر شهرهای عراق برگزار می شود.

در کنار این مراسم، موکب های مختلف عزاداری اقدام به برگزاری آیین های «تشابیه» یا «تعزیه» می کنند که طی آن، حادثه روز دهم عاشورا را برای اطلاع عموم به صورت زنده به نمایش می گذارند.

در این روز همچنین عزاداران عراقی، اقدام به پخت غذاهای نذری کرده و در بین مردم توزیع می کنند.

پخت غذاهای نذری و حلیم در عصر نهم و شب آن به طور گسترده ای صورت می گیرد و در صبحگاه دهم محرم، بین مردم توزیع می شود.

آیین های روز دهم محرم با پایان مراسم شام غریبان، به اتمام می رسد اما آیین های عزاداری همچنان تا نزدیکی بیستم صفر ادامه می یابد که این مراسم نیز با آیین بزرگ پیاده روی اربعین به اتمام می رسد.

اغلب آیین های امسال عزاداری حسینی در عراق با توجه به همه گیری کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله پوشیدن ماسک و دستکش و فاصله گذاری اجتماعی همراه بوده است.

منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->