چهارمین حمله مقاومت عراق به یک پایگاه رژیم صهیونیستی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله اسرائیل به غرب رفح پنج شهید برجای گذاشت + فیلم (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) المیادین جزییات موافقت حماس با طرح آتش بس پیشنهادی را منتشر کرد آرایش جنگی تانک‌های رژیم صهیونیستی در ۲۰۰ متری گذرگاه رفح دبیرکل اتحادیه عرب: اسرائیل برای رفح نقشه شومی دارد حمله پهپادی دیگر مقاومت عراق به اهداف اسرائیلی؛ این‌بار جولان اشغالی (۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) استقبال ایران از پاسخ حماس به طرح سیاسی پایان جنگ علیه غزه دومین حمله مقاومت عراق به اراضی اشغالی در کمتر از ۲۴ ساعت (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) تظاهرات علیه نتانیاهو به خشونت کشیده شد + فیلم (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) کابینۀ جنگ اسرائیل یورش به رفح را تصویب کرد روسیه یک نظامی آمریکا را بازداشت کرد یائیر لاپید: یک نفر نتانیاهوی دیوانه را متوقف کند اردوغان با تقدیر از حماس: اسرائیل باید با آتش بس موافقت کند گفتگوی تلفنی امیرعبداللهیان و هنیه (۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) سردار غیاثی: انقلاب اسلامی، امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند توسعه گروه‌های جهادی است ماکرون: فرانسه به دنبال جنگ با روسیه نیست حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی رژیم صهیونیستی + فیلم اختلافات نتانیاهو و رئیس شاباک بالا گرفت جزئیات توافق پیشنهادی آتش‌بس در غزه
سرخط خبرها

پیش‌بینی پیروزی بایدن یک اشتباه تحلیلی است

  • کد خبر: ۴۱۱۴۴
  • ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
پیش‌بینی پیروزی بایدن یک اشتباه تحلیلی است
بررسی متغیر‌ها بر نتیجه انتخابات آمریکا در گفتگو با پژمان میرکریمی، تحلیلگر مسائل بین‌الملل
علی قدیری | شهرآرانیوز؛ کمتر از سه ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی مانده است و گمانه‌زنی‎‌های متفاوتی درباره پیروز انتخابات وجود دارد. در شرایطی که دولت ترامپ از یک‌سو در داخل با مشکلات ناشی از بحران کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند و با اعتراضات دامنه‌دار سیاه‌پوستان مواجه است و از دیگرسو در خارج و در سیاست خارجی به‌ویژه در موضوع پرونده هسته‌ای ایران نیز موفقیتی کسب نکرده است، بایدن در برخی نظرسنجی‎‌ها پیشتاز است، با این حال نکته درخورتوجه این است که در روز‌های اخیر، ترامپ فاصله خود را با بایدن در نظرسنجی‎‌ها کاهش داده است و همچنین مناظره‎‌های انتخاباتی که نقش بسزایی در تصمیم آرای خاکستری دارد، در پیش است.
 
همین موضوع و البته متغیر‌های دیگر سبب شده است که بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان مسائل بین‌المللی، بر این مسئله اصرار ورزند که نمی‌توان بایدن را از پیش، پیروز انتخابات دانست. برای بررسی بیشتر موضوع، سراغ دکتر پژمان میرکریمی، تحلیلگر مسائل بین‌المللی رفته‌ایم.

میرکریمی در پاسخ به این پرسش که تا چه میزان می‌توان به پیشتازی بایدن در نظرسنجی‎‌های اخیر اعتماد کرد و بر آن مبنا او را پیروز احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا دانست، گفت: «انتخابات آمریکا مبتنی بر رأی الکترال است و هر ایالت، تعدادی رأی الکترال مشخص دارد که این آرا مشخص‌کننده پیروز انتخابات است.
در انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته آمریکا نیز که ترامپ پیروز شد، خانم کلینتون در سرشماری عمومی، رأی بیشتری داشت، اما این ترامپ بود که رأی الکترال بیشتری به‌دست آورد، بنابراین شمارگان آرای بیشتر یا صرف وضعیت بهتر در نظرسنجی‎‌ها به معنای الزام پیروزی بایدن نیست. اگر ترامپ رأی الکترال ایالت‎‌های مهم را به‌دست آورد، می‌تواند بار دیگر به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شود».

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که اعتراضات اخیر در آمریکا ازجمله اعتراضات خیابانی در حمایت از سیاه‌پوستان و نفی تبعیض سیستماتیک در آمریکا در قبال مهاجران، تا چه میزان می‌تواند به ضرر ترامپ تمام شود، گفت: «تحلیلگرانی که فکر می‌کنند اعتراضات موسوم به «جان سیاهان مهم است»، می‌تواند منجر به شکست ترامپ در انتخابات شود، دچار یک اشتباه تحلیلی‌اند.

سیاه‌پوستان در بدنه اجتماعی و اداری آمریکا و در همه‌جا ازجمله اقتصاد و تجارت و حتی پلیس آمریکا حضور دارند. همه سیاه‌پوستان در آمریکا نیز موضعی ضدترامپ ندارند و همه آنان، حامی این جنبش نیستند و حتی برخی، آن را یک آشوب می‌دانند. درنتیجه اینکه ما نگاه خود را به این سمت هدایت کنیم که تمام سیاه‌پوستان علیه ترامپ هستند، یک اشتباه محض است. اینکه فکر کنیم جامعه آمریکا جامعه‌ای دسته‌بندی‌شده است که تمامی سیاه‌پوستان در یک طرفند و تمامی سفیدپوستان در یک طرف، نیز تصوری اشتباه است. تحلیل نژادی و جنسیتی درباره انتخابات آمریکا، الزاما تحلیلی درست و منطبق بر واقعیت نیست و تکیه بر آن، می‌تواند منجر به تحلیل‎‌های نادرست شود».

میرکریمی درباره نگرش ترامپ به مهاجران و تأثیر این نگرش بر انتخاب مجدد او نیز توضیح داد: «نگاه خاص ملی‌گرای ترامپ با شعار «اول آمریکا» و همچنین نگرش ایدئولوژیک او به‌شدت تبعیض‌آمیز است. اما اقدامات و تصمیم‌های ترامپ علیه مهاجران، اتفاقا می‌تواند در جامعه آمریکا برای وی رأی‌ساز باشد. ایجاد محدودیت یا اخراج مهاجران در شرایط اقتصادی نامطلوب برای بسیاری از آمریکایی‎ ها، فرصت شغلی فراهم کرد و این موضوع می‌تواند زمینه‌ساز رأی آن‎‌ها به ترامپ شود. همچنین شعار‌های رادیکال ترامپ در راستای اسلام‌ستیزی با هدف مخدوش کردن چهره اسلام که همراه شده است با برخی رویکرد‌های افراطی در درون جهان اسلام نظیر اقدامات وهابیون یا گروه‎‌هایی نظیر داعش، موجی از اسلام‌هراسی را در آمریکا ایجاد کرده است که می‌تواند در انتخاب مجدد ترامپ موثر باشد؛ بنابراین دشوار است که امروز بگوییم ترامپ دیگر رأی نخواهد آورد و بایدن پیروز قطعی انتخابات است».

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی همچنین درباره مهم‌ترین متغیر‌های تعیین‌کننده در انتخابات آمریکا در شرایط کنونی و با توجه به در پیش بودن مناظره‎‌های انتخاباتی گفت: «سه نکته را باید در این راستا مدنظر قرار داد و کسانی که به این سه نکته توجه نمی‌کنند، به‌اشتباه و شتاب‌زده بایدن را پیروز انتخابات آتی آمریکا می‌دانند.
نکته نخست اینکه براساس شنیده‎ ها، بایدن به‌سبب کهولت سن تاحدی به بیماری آلزایمر دچار است و در هنگام سخنرانی، گاه جملاتش را فراموش می‌کند. این ضعفی است که در مناظره‎‌های انتخاباتی، ترامپ از آن به سود خود بهره خواهد برد. دومین نکته این است که انتخاب کاملا هریس، یک فرد هندی‌تبار، به‌عنوان معاون اول از جانب بایدن، برخلاف بسیاری که او را با توجه به جنسیت و نژادش، انتخاب خوبی ارزیابی می‌کنند، اتفاقا می‌تواند به ضرر بایدن تمام شود.

در سال‎‌های اخیر با توجه به شعار‌های ترامپ، موجی از ملی‌گرایی در جامعه آمریکا ایجاد شده که باعث پدیدآیی جریاناتی شده است که فکر می‌کنند مهاجران، تهدیدی فزاینده برای زندگی آنانند. درنتیجه انتخاب چنین فردی به‌عنوان معاون اول به نظر من می‌تواند شانس پیروزی بایدن را در انتخابات کاهش دهد و نکته سوم این است که بایدن و ترامپ در جریان جنبش «جان سیاهان مهم است»، دو رویکرد کاملا متمایز دارند.

اگر این جنبش به‌سوی آشوب و خشونت حرکت کند، طبیعتا در مناظره انتخاباتی، ترامپ، بایدن را به حمایت از شورش و هرج‌ومرج متهم خواهد کرد که موقعیت بایدن را آسیب‌پذیر می‌کند. اما اگر این جنبش مسیر منطقی و آرامی را طی کند، اوضاع متفاوت می‌شود. درنتیجه این سه نکته به‌ویژه در بستر مناظره‎‌های انتخاباتی، می‌تواند موازنه را به نفع دیگری تغییر دهد».
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->