افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) حباب سکه در اولین روز هفته کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو سیگنال مثبت بانک مرکزی به بورس + جدول بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار دردسرهای کارگران تمامی ندارد | نبود امنیت شغلی حتی برای کارگران ماهر برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند وزیر نیرو: تعمیرات نیروگاه‌ها تا نیمه اردیبهشت پایان می‌یابد افزایش ۱۰ درصدی مصرف برق در خراسان رضوی در سال گذشته تعطیل شدن روز پنجشنبه چه پیامد‌هایی دارد؟ قیمت محصولات سایپا و ایران خودرو در بازار امروز (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) لکوموتیو قطار ترانزیتی افغانستان-ترکیه توقیف شد! بیانات رهبر معظم انقلاب در حوزه امنیت شغلی کارگران مهم‌ترین مطالبه جامعه کارگری است وزیر اقتصاد در مشهد: جهش تولید در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیازمند اجرای طرح‌های تحولی است اسماعیلی با اشاره به مطالبه‌های مقام معظم رهبری از مسئولان در دیدار با کارگران: مجلس پیگیر تامین امنیت شغلی کارگران است تامین امنیت شغلی کارگران؛ تذکر همه ساله رهبر معظم انقلاب به مسئولان افزایش حقوق‌ها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست | حقوق‌ها نیاز به اصلاح دارد سازوکار مجلس برای ساماندهی بازار املاک + اینفوگرافی مصوبه
سرخط خبرها

حال ناخوش بازار لوازم‌تحریر مشهد در آستانه سال تحصیلی

  • کد خبر: ۴۱۱۵۳
  • ۱۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
حال ناخوش بازار لوازم‌تحریر مشهد در آستانه سال تحصیلی
تولیدکننده نوشت‌افزار گفت: با اینکه قیمت مواد اولیه ۴۰ تا ۵۰ رصد افزایش داشته، قیمت لوازم‌تحریر بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است.
طنین همتی| شهرآرانیوز، بازار لوازم‌تحریر مشهد این روز‌ها حال‌وهوای خوشی را در آستانه بازگشایی مدارس به صورت مجازی سپری نمی‌کند. کرونا این بازار را هم بی‌نصیب نگذاشته و باعث بی‌رغبتی مصرف‌کنندگان شده است.

علی روان، تولیدکننده و دبیر اتحادیه صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد، گفت: باتوجه‌به شرایط ناشی از ادامه‌دارشدن شیوع کرونا، به‌طور عمده تولیدکنندگان و فروشنده‌ها به‌دنبال پوشش هزینه‌های جاری هستند و خیلی به‌دنبال سود نیستند. به همین علت، قیمت لوازم‌تحریر کمترین افزایش ممکن را داشته است.

وی افزود: اگر مواد اولیه تولید را در نظر بگیریم، تولیدکننده‌ها ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش قیمت داشتند، اما افزایش قیمت لوازم‌تحریر نسبت به پارسال بین ۲۰ تا ۲۵ درصد است و باقی آن از سود تولیدکننده، توزیع‌کننده و خرده‌فروش کم شده است تا فقط کار انجام شود.

وی ادامه داد: اگر قیمت هر کالایی را نسبت به سال گذشته مقایسه کنید، می‌بینید که درصد افزایش قیمت لوازم‌تحریر از سایر کالا‌ها کمتر است و دلیل آن هم نبود کشش در این بازار است.

دبیر صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد گفت: همکاران ما از جمله واردکنندگان و تولیدکنندگان بنا را بر برپایی مدارس به‌صورت مجازی گذاشتند و همین امر باعث شده است حجم خریدشان کم باشد.
روان با اشاره به اینکه ترجیح می‌دهیم مواد اولیه داشته باشیم تا محصول آماده، افزود: اکنون واحد‌های تولیدی ما با ۲۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند و ۸۰ درصد ظرفیتشان تعطیل است، چون جنسی که تولید می‌شود، خریداری ندارد.

این تولیدکننده تصریح کرد: در قسمت توزیع و خرده‌فروشی هم شرایط به همین شکل است. خرده‌فروش به‌حدی رسیده است که نهایت برای مصرف ۲ تا ۳ هفته یا حتی بعد از سفارش مشتری، جنس می‌خرد تا در این شرایط به تعهدات خود به تولیدکنندگان عمل کند و زیر بار قرض نرود.

وی درباره صادرات لوازم‌تحریر اظهار کرد: تا ۲ سال گذشته رقم بالایی در واردات این کالا داشتیم، اما در این ۲ سال باتوجه‌به سیاست دولت و سخت‌گیری در امر واردات، فناوری بعضی کالا‌ها وارد ایران شد و زمینه برای تولید کالا‌هایی که وارد می‌شد، فراهم شد، به‌گونه‌ای که کسانی که قبلا واردکننده بودند، اکنون در نقش تولیدکننده کار می‌کنند.

روان افزود: ما هنوز به مرحله صادرات در این حوزه نرسیدیم و حرفی برای گفتن نداریم و بیشتر دغدغه تولیدکنندگان پوشش بازار داخلی است. عمده این کارخانه‌هایی که در ۲ سال گذشته فناوری وارد کردند، بیشتر به فکر پوشش بازار داخلی بودند.

گله از آموزش‌وپرورش

دبیر صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف مشهد در ادامه گفت: متأسفانه در سال ۹۸ از ۲ قسمت ضربات مهلکی خوردیم. یکی بحث کرونا بود که باعث شد خیلی از همکاران ما واحد‌های خود را جمع کنند یا درحال جمع‌کردن صنف خود باشند که اگر فکری به‌حال این صنف نشود، به‌نظر می‌رسد در سال‌های آینده این صنف جزو صنف‌هایی باشد که به خاطره‌ها می‌پیوندد.

وی ادامه داد: ضربه مهلک دیگری که علاوه بر کرونا بر ما وارد شد، از سوی وزارت آموزش‌وپرورش بود. همان‌طور که می‌دانید آموزش‌وپرورش در حقیقت رسالتش آموزش است، ولی متأسفانه امسال وارد بحث اقتصادی شد. به چه دلایلی این اتفاق افتاد، نمی‌دانیم، اما توزیع کتب درسی را از همکاران ما گرفتند و خودشان انجام می‌دهند.

روان ادامه داد: همکاران ما هر سال در کنار توزیع کتاب، لوازم‌تحریر را هم به دانش‌آموزان می‌فروختند، اما آموزش‌و‌پرورش امسال با این کار ضربه بدی به صنف ما وارد کرد که تبعاتش در آینده نزدیک در همکاران ما نمود پیدا خواهد کرد.

وی افزود: خرید کتاب‌های درسی و نوشت‌افزار از سوی بعضی مدارس و مهدکودک‌ها و توزیع آن بین والدین در چند سال گذشته، معضل گریبان‌گیر فعالان صنف کتاب، نوشت‌افزار و صحاف بوده است. ما انتظار داشتیم آموزش‌وپرورش باتوجه‌به مکاتباتی که انجام می‌دادیم، حمایت کند و رسالت خودش را به‌معنای واقعی انجام دهد، اما نه‌تن‌ها این را عملی نکرد که امسال کتب درسی را هم از ما گرفت و به‌جرئت می‌توان گفت ضربه‌ای در حد کرونا به ما وارد کرد.

این فعال حوزه نوشت‌افزار تأکید کرد: امیدواریم با مکاتباتی که انجام دادیم، در راستای اصل ۴۴ این موضوع حل شود و هر ارگان و نهادی در حوزه کاری و رسالت خودش حضور داشته باشد و برای سال آینده ان‌شاءاللّه این حمایت را از سمت آموزش‌وپرورش داشته باشیم.

وی درباره اختصاص تسهیلات مشاغل آسیب‌دیده از کرونا یادآور شد: این تسهیلات در حقیقت یک مُسکن ضعیت برای این صنف است، ضراباتی که به همکاران ما وارد شد، خیلی قوی‌تر از این بود که با این تسهلات بتوان جبران کرد. دولت هم به اندازه بضاعتش کمک کرده است، اما ضربه‌ای که همکاران ما خوردند با این تسهیلات جبران‌پذیر نیست.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->