پخش زنده بازی رئال مادرید و بایرن مونیخ در لیگ قهرمانان اروپا (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین افتخار آفرینی کاراته کاران خراسانی در آسیای مرکزی بازگشت پورعلی گنجی به تمرینات پرسپولیس دلسوزی یک شمشیر باز برای جواد نکونام دفاع مدیر ورزشی اینتر از خرید طارمی پژمان جمشیدی در تیم پرسپولیس! نکونام در پی جذب آقایی‌پور تاریخ دقیق صدور مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس مشخص شد نشست نکونام با مدیران جدید استقلال دیدار ملی‌پوشان فوتسال با مقام معظم رهبری | اهدای انگشتر رهبری به وحید شمسایی پرسپولیس برای وحدت مدارک پزشکی می‌دهد بازگشت دوباره فلیک به مونیخ؟ پیام مهم نکونام به بازیکنان استقلال| ذوب تمام شد! احضار مربی استقلال به کمیته اخلاق پاداش میلیاردی کشتی گیران پرداخت شد جدایی آزمون از جمع رمی‌ها محرومیت کمیته انضباطی در انتظار حامدی‌فر ترکیب احتمالی رئال مادرید و بایرن مونیخ در دور برگشت نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا (۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نگاهی به حضور مشهدی‌ها در تاریخ باشگاه استقلال

  • کد خبر: ۴۱۴۴۶
  • ۱۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۳
نگاهی به حضور مشهدی‌ها در تاریخ باشگاه استقلال
به‌بهانه نزدیک‌شدن سعید واسعی به تیم آبی‌پوش پایتخت، نگاهی داشتیم به همه مشهدی‌های تاریخ باشگاه استقلال
مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ شماره ۱۰ مشهدی پیکان حالا از هر زمانی به تیم محبوبش استقلال نزدیک‌تر است و پیوستن احتمالی او به این تیم می‌تواند مؤید این مطلب باشد که هشتمین ستاره مشهدی پایش به آسمان آبی‌های پایتخت باز شده است. سعید واسعی که نیم فصل هم از استقلال پیشنهاد داشت، با مخالفت مدیران پیکان در کنار این تیم ایستاد تا در مأموریت بقا آبی‌آسمانی‌های پیکانشهر را کمک کند.
 
واسعی حالا آشکارا دم از رفتن می‌زند و بی‌واهمه استقلال را تیم محبوبش می‌نامد. او حالا منتظر است تا خودروسازان به او اجازه جدایی بدهند. اما آنچه در این میان برای فوتبال مشهد حائز اهمیت است، حضور احتمالی هشتمین بازیکن از این دیار در تیم بزرگ پایتخت، استقلال، است. پیش‌از سعید واسعی، ۷ بازیکن مشهدی دیگر به اردوگاه ارتش آبی پایتخت رفته بودند؛ از اکبر میثاقیان تا رضا عنایتی.


مدافعان مشهدی استقلال؛ از اکبر تا سیاوش

تیم فوتبال استقلال در طول حیات بعد از انقلابش، ۲ مدافع مشهدی را به خدمت گرفته است. اکبر میثاقیان اولین بازیکن مشهدی بود که بعد از انقلاب پایش به تیم استقلال باز شد، اما از بدِ روزگار حضور او در جمع آبی‌ها با تعطیلی فوتبال کشور در سال‌های اول بعد از انقلاب و در بحبوحه اتفاقات سیاسی همراه شد. میثاقیان در آن برهه با آبی‌ها در تورنمنت‌های دوستانه حضور داشت و اوت دستی‌هایش وقتی اوت‌دستی مُد نبود، دمار از روزگار مدافعان حریف در‌می‌آورد؛ اما هیچ‌گاه در لیگ برای استقلال بازی نکرد.
 
بعد از میثاقیان، استقلال دیگر هیچ‌گاه در پُست مدافع، بازیکن مشهدی جذب نکرد تا همین سال گذشته که سیاوش یزدانی، مدافع جنجالی مشهدی، از اصفهان به تهران آمد و بازیکن آبی‌ها شد. یزدانی که یکی‌دو سال پُرحاشیه و جنجالی را در سپاهان گذراند، در ابتدای فصل به استقلال آمد تا دومین مدافع مشهدی تاریخ این باشگاه بعد از انقلاب لقب بگیرد؛ انتقالی که البته برای سیاوش چندان خوش‌یُمن هم نبود و او در طول فصل فقط ۱۲ بازی برای استقلال به میدان رفت. مصدومیت‌های مکرر یزدانی نه تن‌ها او را در ترکیب استقلال جا نینداخت، بلکه فینال جام حذفی را نیز از او گرفت.


هافبک‌های مشهدی استقلال؛ تدافعی‌ها

استقلال در طول تاریخش ۳ هافبک مشهدی را جذب کرده است؛ سه‌هافبکی که دوتای آن‌ها تدافعی بودند و یکی تهاجمی. ارسطو محمدی و نیکبخت واحدی، ۲ مشهدی بودند که اولین‌بار در سال‌۷۸ به استقلالِ منصور پورحیدری پیوستند؛ ۲ بازیکن با ویژگی‌های متفاوت، یکی تدافعی و دیگری تهاجمی. ارسطو محمدی، هافبک‌دفاعی مشهدی استقلال، هم‌زمان با نیکبخت به استقلال رفت، ولی سرنوشتی کاملا متفاوت با او داشت. بر‌خلاف نیکبخت، محمدی در استقلال تبدیل به یک نیمکت‌نشین قهار شد و با اینکه در اوج به این تیم آمده بود، هرگز نتوانست در تیم پرستاره آن‌سال‌های استقلال جایی برای خود باز کند.
 
شرایط به‌قدری بد شد که محمدی به‌طور‌قرضی به پیکان رفت، اما در بازگشت به استقلال بازهم توفیقی نیافت و سرانجام با انجام ۲۳ بازی و زدن یک گل پس از ۳ سال از این تیم جدا شد. ماجرای نیکبخت‌واحدی و استقلال، اما متفاوت بود. نیکبخت به یک ستاره در استقلال بدل شد و توانست به تیم ملی نیز راه پیدا کند. چپ‌پای مشهدی ۲ مقطع برای استقلال بازی کرد. او ابتدا از سال ۷۸ تا ۸۴ به‌مدت ۶ سال در استقلال ۱۳۸ بازی انجام داد و موفق شد ۲۶ گل بزند. این بازیکن مشهدی در ادامه مسیر گرفتار حاشیه‌ها شد و با یک انتقال جنجالی از استقلال به پرسپولیس، مسیر زندگی‌اش عوض شد.
 
او اگرچه در پرسپولیس هم موفق بود و شاید حتی آمار عملکردی‌اش از دوران حضور در استقلال هم بهتر بود، اما بار دوم در سال‌۹۲ که به استقلال برگشت، فقط ۱۳ بازی انجام داد و هیچ گلی هم نزد. نیکبخت واحدی که دوست داشت با پیراهن استقلال از دنیای فوتبال خداحافظی کند، بعد از آن ۶ بازی هم در لیگ‌یک برای خونه‌به خونه بابل به میدان رفت و در سکوت، از فوتبال کناره گرفت. اما سومین مشهدی خط هافبک استقلال، محمدرضا خرسندنیا بود؛ هافبک‌دفاعی که بعد از یک فصل موفق در پدیده مشهد به‌یک‌باره راهی استقلال شد و در ۲ فصل حضورش طی سال‌های ۹۳ تا ۹۵ در این تیم ۳۸ بار به میدان رفت و یک بار هم گل‌زنی کرد. خرسندنیا بعد از آن دوباره به پدیده برگشت و در ادامه مسیر، انتخاب‌های غلطش او را از سطح اول فوتبال ایران دور کرد. خرسندنیا این فصل در تیم گل‌ریحان البرز در لیگ‌یک توپ زد.


مهاجمان مشهدی استقلال؛ عنایتی آقای گل!

مجید نوروزی و رضا عنایتی، ۲ مهاجم رأس استقلال در تاریخ این باشگاه هستند؛ با ۲ عملکرد کاملا متفاوت. مجید نوروزی که همان سال ۷۸ با نیکبخت و ارسطو محمدی به استقلال رفت، حتی یک دقیقه هم برای آبی‌ها در بازی‌های رسمی به میدان نرفت. او بیشتر در بازی‌های دوستانه برای استقلال بازی کرد و عملکرد موفقی در این تیم نداشت. نوروزی یک سال بیشتر در استقلال نبود.
 
بعد از او رضا عنایتی در سال ۸۲ استقلالی شد؛ ستاره‌ای که سال قبل از پیوستن به جمع آبی‌ها با ابومسلم آقای گل لیگ برتر شد و در استقلال هم ۲ بار دیگر این عنوان را به دست آورد. عنایتی با ۱۸۵ گل بهترین گل‌زن تاریخ ادوار لیگ برتر فوتبال بوده است. او در ۳ مقطع در استقلال بازی کرد؛ بار اول طی سال‌های ۸۲ تا ۸۵، بار دوم سال ۸۸ تا ۸۹ و در سومین بار در سال‌۹۴ برای آبی‌ها به میدان رفت. آقای گل تاریخ ادوار لیگ برتر فوتبال ایران ۱۰۷ بار برای استقلال بازی کرد و ۶۳ گل به ثمر رساند.


واسعی، آخرین مشهدی اردوگاه آبی

سعید واسعی، شماره‌۱۰ پیکان درحالی قرار است پیراهن استقلال را بپوشد که این شماره را مهدی قائدی به تن می‌کند؛ مسئله‌ای که کار را برای تصاحب این شماره پیراهن برای بازیکن مشهدی سخت می‌کند. واسعی البته پیش‌از‌این در پیکان شماره‌۷۰ را هم می‌پوشید که این شماره در استقلال متعلق به دانشگر است. با همه این تفاسیر اگر انتقال این بازیکن مشهدی به استقلال قطعی شود، او هشتمین بازیکن و سومین مهاجم مشهدی تاریخ باشگاه استقلال خواهد بود.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->