اعتراض باشگاه پرسپولیس به تعداد کم بلیت خواسته هواداران سپاهان از مورایس: فقط پرسپولیس را ببر تراکتور به دنبال جذب مهاجم پرسپولیس رقابت سه پرسپولیسی برای یک پست ترکیب احتمالی سپاهان برای مصاف با پرسپولیس نتیجه و ویدیو خلاصه بازی بایرن مونیخ و رئال مادرید در دور رفت نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا پخش زنده بازی بایرن مونیخ و رئال مادرید در لیگ قهرمانان اروپا + تماشای آنلاین افتتاح بزرگترین نیروگاه خورشیدی پشت بامی کشور در مجموعه موج های آبی مشهد + فیلم یازدهمین تقابل نکونام با تراکتوری‌ها| درانتظار پنجاه و پنجمین بازی اولین تقابل اوسمار با مورایس| آمار‌ها به نفع مرد پرتغالی دفاع اوسمار از تعویض‌هایش مقابل آلومینیوم اراک یزد میزبان والیبال جام باشگاه‌های آسیا شد فرش مشهد میزبان لیگ بسکتبال جوانان کشور مبارزه کاراته‌کاران خراسان‌رضوی در آسیا تاریخ و ساعت بازی پرسپولیس و سپاهان در لیگ برتر | عیارسنجی اوسمار تاریخ و ساعت بازی تراکتور و استقلال در لیگ برتر | تراکتور برای پرسپولیس بازی می‌کند! جریمه ۲۰۰ میلیونی تراکتور بازرسی هم به مسئله انتخابات هیئت فوتبال خراسان رضوی ورود کرد؛ دست نگه دارید، غیرقانونی است! شکست استقلال مطهری را بیمه می کند حضور بیرو مقابل سپاهان قطعی شد
سرخط خبرها

همه‌چیز درباره کم و کیف میزبانی مشهدی‌ها از فینال جام حذفی فوتبال کشور

  • کد خبر: ۴۱۶۰۶
  • ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۰
همه‌چیز درباره کم و کیف میزبانی مشهدی‌ها از فینال جام حذفی فوتبال کشور
با اعلام بلندگو‌های ورزشگاه شیک، جام قهرمانی حذفی فوتبال ایران بر فراز دستان کاپیتان مسعود شجاعی بالا می‌رود؛ سومین جامی که در مشهد اهدا می‌شود و این‌بار استادیوم امام‌رضا (ع) میزبانی آن را برعهده دارد.
مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ مشهد که در فصل جاری فوتبال ایران با شهرخودرو روز‌های تلخ و شیرین زیادی را تجربه کرده است، این‌بار میزبانی رویداد مهم فینال جام حذفی را به عهده داشت؛ فینالی که تیمی از مشهد در آن نبود، اما برگزاری آن اعتباری ویژه به فوتبال این شهر داد.
 
برگزاری فینال حذفی بدون حضور تماشاگر شاید به‌ظاهر ساده‌تر از سال‌های قبل به نظر می‌آمد، اما شرایط ویژه کرونایی حاکم بر کشور، کار را برای مسئولان برگزاری این دیدار سخت و ویژه می‌کرد؛ اتفاقی که البته فوتبال مشهد به‌خوبی از پسِ آن برآمد و فینالی در شأن نام فوتبال این شهر برگزار شد. اما در‌این‌میان حاشیه‌های خوب، بد و زشتی هم برای جام رقم خورد که در ادامه به مرور آن‌ها خواهیم پرداخت.


میزبانی شیک با پرنده آسمانی

ورزشگاه شیک شهر درست در نقطه مقابل میزبانی‌های بحث‌برانگیز چند سال اخیر فینال جام حذفی قرار داشت. تمام کسانی که طعم تماشای ۳ فینال جام حذفی در ورزشگاه شهدای خرمشهر را چشیده بودند، از تماشای فینال امسال در ورزشگاه امام رضا (ع) لذت بردند؛ حتی میزبانی سال گذشته فولادآره‌نا هم با آن حواشی مصیبت‌وار، نتوانست به‌اندازه ورزشگاه شیک در پوشش دوربین‌های تلویزیونی و هلی‌‎شات پرنده آسمانی به چشم بیاید. کیفیت زمین، نور اولدترافوردی ورزشگاه، تصویربرداری مطلوب و...، همه و همه از یک میزبانی شیک و در حد استاندارد‌های روز گواهی می‌داد؛ میزبانی که حتی در بعد فرهنگی هم منحصربه‌فرد بود. از ورود بازیکنان و عوامل تیم‌ها و داوران با شال‌های عزای اباعبدا... الحسین (ع) که توسط تربیت‌بدنی آستان‌قدس‌رضوی تهیه شده بود، بگیرید تا مراسم صلوات خاصه در شروع بازی و نوحه‌خوانی مداحان در بین دونیمه. یکی از اتفاقات مبارک فینال جام حذفی که با تدبیر مسئولان فوتبال استان رقم خورد، بهره‌مندی مطلوب از حضور مربیان تیم ملی در مشهد بود.
 
برگزاری کارگاه دانش‌افزایی با حضور دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی فوتبال، و وحید هاشمیان، دستیارش، در محل هتل پردیسان که به‌همت هیئت فوتبال خراسان‌رضوی انجام شد، اتفاقی بود که از هوشیاری میزبان در بهره‌مندی از حضور آن‌ها در مشهد نشان داشت. کارگاهی که مربیان مشهدی هم استقبال خوبی از آن کردند و میزبانی مشهد از این فینال را به فرصتی مغتنم برای برگزاری این کارگاه بدل کرد. تماشاگران غریب و ناآشنا‌های همیشگی حضور بیش‌از ۵۰۰ تماشاگر در نیم‌طبقه دوم ورزشگاه امام‌رضا (ع) آن‌قدر عجیب بود که بازیکنان استقلال و تراکتور بعداز ورود به زمین، تا دقایقی باتعجب آن‌ها را به یکدیگر نشان می‌دادند! بازی که قرار بود به‌خاطر شرایط کرونایی، بدون‌تماشاگر باشد، اما بازهم دوست و رفقای مسئولان با هر ترفندی شده خود را به استادیوم رسانده بودند.
 
البته حضور تماشاگران در جایگاه مخصوص، گویی باهماهنگی سازمان لیگ صورت گرفته بود و این تماشاگران اطرافیان و لیدر‌های ۲ باشگاه بودند؛ اما حضور افراد ناآشنا و برخی مسئولان ادارات مشهد در جایگاه ویژه که بازیکنان ذخیره ۲ تیم و برخی میهمانان، چون اسکوچیچ، هاشمیان، میثاقیان و... در آن حضور داشتند، جای تأمل داشت. پاسخ به این سؤال که این افراد چطور و از کجا وارد ورزشگاه شدند، نامشخص است! تبعیض رسانه‌ای؛ از تهران تا مشهد یکی از جدل‌های اصلی پیش‌ازنبرد فینال حذفی حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه در ورزشگاه بود؛ اتفاقی که به‌ادعای هیئت فوتبال استان با اعلام سازمان لیگ هیچ خبرنگاری حق ورود به استادیوم را نداشت و فقط عکاسان می‌توانستند با ارائه فهرستی ازسوی هیئت، به ورزشگاه بروند.
 
اما با شروع بازی و گذشت دقایقی از آن، چهره خبرنگاران تهرانی که به ورزشگاه رفته بودند، یکی‌یکی به چشم می‌آمد. شاید شمار این خبرنگاران از انگشت‌های دست هم بیشتر می‌شد. از طرف دیگر، عکاسان تهرانی هم شمارشان بیش‌از مشهدی‌ها بود تا این سؤال جدی مطرح شود که اگر قرار بود خبرنگاری به ورزشگاه بیاید، چرا خبرنگاران مشهدی از حضور در این بازی محروم بودند؟! البته چند خبرنگار مشهدی با استفاده از روابطشان به هر شکلی شده به محل برگزاری مسابقه آمده بودند، اما بخش اعظمی از جامعه رسانه‌ای مشهد از حضور در فینال حذفی که به‌میزبانی شهرشان برگزار می‌‎شد، محروم شدند!


تبلیغات توی‌چشم و پولی که نقد شد

دو شب قبل‌از فینال، خبری شوکه‌کننده ورزش مشهد را نگران کرد که از احتمال لغو برگزاری بازی در مشهد و انتقال آن به اصفهان خبر می‌داد. خبری عجیبی که از همان اول هم معلوم بود چندان محلی از اعراب ندارد و حکایت از پشت پرده‌هایی دارد که خیلی زود نمایان شد. ماجرا از این قرار بود که تبلیغات یک شرکت صنعتی که در باز یهای قبل لیگ خصوصا در بازی استقلال و پرسپولیس در ورزشگاه آزادی به شدت توی ذوق می‌زد در این بازی هم قرار بود دیده شود که شد! تبلیغات زشت میلیاردی این شرکت که طرف قرارداد با سازمان لیگ بود در حالی سکو‌های روبه روی جایگاه و دوربین‌های تلویزیونی را کاملا اشغال کرده بود که طرف تهرانی نمی‌خواست برای اجرای این تبلیغ بزرگ محیطی! عواید مالی استادیوم امام رضا را بپردازد.
کار به جایی می‌رسد که آن‌ها در اقدامی که باید آن را زشت توصیف کرد شایعه تغییر مکان برگزاری باز‌ی را منتشر می‌کنند که البته به جایی نمی‌رسد.

با رایزنی‌های هئیت فوتبال استان و آستان قدس رضوی با سازمان لیگ فدراسیون درنهایت با پرداخت مبلغ ۱۷۰ میلیونی برای اجاره ورزشگاه امام‌رضا (ع) موافقت کرد. مبلغی که شاید یک چهارم در آمد سازمان لیگ از این بازی هم نشد، اما آن‌ها تا آخرین لحظات حاضر به پرداخت این مبلغ که حق قانونی هر میزبانی است نشده بودند!


نکته‌نگاری‌های یک فینال داغ

وزیر ورزش و جوانان به‌همراه قائم‌مقام تولیت آستان‌قدس‌رضوی و استاندار خراسان‌رضوی از میهمانان ویژه جایگاه VVIP ورزشگاه امام‌رضا (ع) بودند؛ میهمانانی که پیش‌از شروع بازی، از موزه ورزش آستان‌قدس‌رضوی دیدن کردند و در شروع مراسم هم فرش ابریشم ایرانی که ۳ تخته از آن بافته شده، به موزه آستان‌قدس‌رضوی اهدا شد. یک‌تخته از این فرش در موزه فیفا و یک‌تخته دیگر در جام جهانی به کشور روسیه اهدا شد.
جایگاه خبرنگاران ورزشگاه امام‌رضا (ع) به عوامل مدیریتی باشگاه استقلال داده شده بود. سعادتمند، مدیرعامل این باشگاه، به‌همراه هادی طباطبایی و شماری دیگر از مسئولان باشگاه استقلال در این جایگاه حاضر بودند.

از مهم‌ترین چهره‌های حاضر در جایگاه ویژه تماشاگران دراگان اسکوچیچ (سرمربی تیم ملی)، وحید هاشمیان (کمک او)، اکبر میثاقیان، و اسماعیل صفیری (رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال) را می‌توان نام برد.
برخی عوامل باشگاه تراکتور که در ورزشگاه حاضر بودند، بعداز آنکه بلندگوی ورزشگاه به‌اشتباه نام این تیم را «تراکتورسازی» خطاب کرد، به این مسئله معترض شدند و از مسئولان ورزشگاه خواستند تا این اشتباه را اصلاح کنند.

سیاوش یزدانی، مدافع مشهدی استقلال، در شروع بازی جعبه شیرینی را به رختکن برد. ویدئوی گفت‌وگوی او با یکی از خبرنگاران که مدعی است این شیرینی قهرمانی استقلال است، در فضای مجازی ترند شد.
اسماعیل صفیری، رئیس کمیته داوران، که در جایگاه نشسته بود اواسط نیمه‌دوم با ابراز نگرانی از شرایط حاکم بر مسابقه به اکبر میثاقیان که کنارش نشسته بود اظهار کرد: «بازی از دست داور خارج شده است.» او بعداز اعلام ۹ دقیقه وقت اضافی در پایان نیمه‌دوم، به‌نشانه تأسف از اشتباه داورش، دستش را به سرش زد و گفت: «این‌همه وقت اضافه؟!»
 
البته در همان لحظه بود که فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال، با فریاد از کنار زمین به مرتضی منصوریان، داور چهارم بازی، اعتراض کرد و گفت: «این بازی حداقل ۱۵ دقیقه وقت اضافه داشت!»
روی گل سوم تراکتور و در صحنه‌ای که اکبر ایمانی، هافبک این تیم، در نقطه کور مدافعان و سنگربان استقلال جای‌گیری کرده بود، همه نیمکت‌نشینان سکونشین استقلال با فریاد این مسئله را به کادر فنی و بازیکنان درون زمین گوشزد می‌کردند، اما درست همان ضربه کرنر با ضربه سر ایمانی به گل سوم تراکتور تبدیل شد؛ اتفاقی که روزبه چشمی و داریوش شجاعیان، سکونشینان آبی، را به مرز انفجار رساند.

تعویض ارسلان مطهری یکی از اتفاقات بانمک فینال جام حذفی بود. مطهری که بر روی سکوی ویژه نیمکت‌نشینان نشسته بود، با فرمان فرهاد مجیدی قصد ورود به کنار زمین و گرم‌کردن خود را داشت که با ممانعت یگان‌ویژه رو‌به‌رو شد. مأمور یگان‌ویژه باوجود اینکه مطهری با لباس و شورت ورزشی استقلال بود، از ورود او جلوگیری کرد و کار به جایی رسید که مطهری با فریاد از فرهاد مجیدی و سعید رمضانی درخواست کمک کرد! در این لحظه سهیل مهدی، سرپرست سازمان لیگ فدراسیون فوتبال، با وساطت موجبات حضور مطهری در میدان را فراهم کرد. البته این تنهادرگیری نبود و ساکت الهامی، سرمربی تراکتور، نیز بعد از اخراج از زمین، روی سکو‌ها وقتی تا کنار نرده برای دادن پیام‌های تاکتیکی به بازیکنانش رفته بود، با یگان‌ویژه درگیر شد. الهامی وقتی با تذکر یکی از مأموران برای دورشدن از نرده‌ها روبه‌رو شد، با او دست‌به‌یقه شد که البته با وساطت حاضران، ماجرا ختم‌به‌خیر شد.

سرمربی تراکتور بعد از سوت پایان خودش را به میان زمین رساند و با حرکتی کی‌روشی‌وار به‌سمت نیمکت استقلال خوش‌حالی‌اش را نشان داد.
غیبت کادر فنی هر ۲ تیم در نشست خبری یکی دیگر از اتفاقاتی است که با ناراحتی خبرنگاران و اصحاب رسانه همراه بود. فرهاد مجیدی و کادر استقلال که بعد از بازی در نشست حاضر نشدند و سرمربی تراکتور و کادرش هم آن‌قدر مشغول حواشی اهدای جام بودند که به نشست نیامدند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->