سرخط خبرها
معاون شهرسازی شهرداری منطقه ۱۱ خبر داد

پایان تجاری موقت در محور وکیل‌آباد

  • کد خبر: ۴۲۱۲
  • ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸
پایان تجاری موقت در محور وکیل‌آباد

صادقی - معاون شهرسازی شهرداری منطقه 11 در گفت‌وگو با خبرنگار شهرآرامحله، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر روند تجاری‌سازی در محورهایی مانند حاشیه وکیل‌آباد به شدت افزایش یافته و به دلیل پرتردد بودن این محور، ارزش تجاری‌های آن بالاست این در حالی است که رقم دریافتی شهرداری برای تجاری‌ها کمتر از مبلغی بوده که در قانون مشخص شده است.


تجاری موقت‌ها براساس ضریب پی
حسین ممتاز، تصریح کرد: طبق مصوبه شورا، نحوه محاسبه تجاری موقت‌ها براساس ضریب پی که در خود مصوبه تعریف شده است، انجام می‌شود و چنانچه این رقم به نظر ارباب‌رجوع زیاد باشد، می‌تواند درخواست کند کارشناس رسمی دادگستری آن را تعیین کند. نحوه محاسبه کارشناسان رسمی دادگستری هم به این شکل است که ارزش اجاره‌بها را می‌سنجند و شهرداری می‌تواند تا 35 درصد اجاره‌بها را به عنوان حق تجاری موقت دریافت کند.


حق تجاری،35 درصد اجاره‌بها
وی ادامه داد: با توجه به اینکه رقم محاسباتی طی چند سال اخیر متناسب با تورم افزایش نیافته بود و بر اساس اجاره‌بهای سال‌های قبل تعیین می‌شد، بین مبلغ دریافتی برای تجاری و مبلغ واقعی که براساس شاخص‌های روز محاسبه می‌شود، تفاوت زیادی وجود داشت بنابراین جلساتی بین شهرداری و کارشناسان رسمی دادگستری برگزار و قرار شد از این پس در محورهای ویژه از جمله وکیل‌آباد، بخش‌هایی از بولوارهای معلم، دانشجو، دانش‌آموز و امامت، نرخ تجاری‌ها فقط به وسیله کارشناسان رسمی دادگستری تعیین شود و در این راستا، همان 35 درصد اجاره‌بهای فعلی مدنظر قرار گیرد.
معاون شهرسازی شهرداری منطقه تصریح کرد: رقم اجاره‌بهای فعلی این محدوده را محاسبه و با کارشناسان دادگستری توافق کرده‌ایم که محاسبات براساس همین رقم‌ها انجام شود.


پایان تجاری موقت در بولوار وکیل آباد
ممتاز، افزود: براساس مصوبات انجام شده، در محور وکیل‌آباد دیگر تجاری موقت داده نمی‌شود و مالکان چنانچه به بهره‌برداری تجاری تمایل داشته باشند باید برای دریافت تجاری دائم اقدام کنند اما با توجه به اینکه تعدادی از مالکان، ملک را به اجاره داده‌اند، برای اینکه در حق مستأجران ظلمی انجام نشود، آن‌ها می‌توانند تا پایان سال با همان تجاری موقتی که از سوی کارشناسان رسمی دادگستری نرخ‌گذاری شده است، به فعالیتشان ادامه دهند اما از سال آینده هر ملک تجاری حاشیه وکیل‌آباد باید تجاری دائم داشته باشد.
معاون شهرسازی شهرداری منطقه 11 با اشاره به اینکه در روند محاسباتی جدید، مبلغ دریافتی تجاری‌ها تا حد زیادی افزایش می‌یابد و نارضایتی مالکان را شاهد هستیم، اظهار کرد: رقم‌های قبلی که اعلام می‌شد بسیار کمتر از رقم قانونی بود ولی به دلیل رعایت حقوق شهروندان و تضییع نشدن حق بیت‌المال باید مطابق قانون عمل کنیم.


درآمدی برای زیباسازی
وی بیان کرد: شهرداری مرکز تصمیم می‌گیرد که درآمد حاصله از تجاری‌ها در چه راهی صرف شود اما ما پیشنهاد می‌کنیم که این مبالغ صرف بازپیرایی و زیباسازی همین معابر منطقه شود تا مردم ببینند در نتیجه افزایش پرداختی‌هایشان خدمات بهتری دریافت می‌کنند و راحت‌تر حقوق شهرداری را بپردازند.
معاون شهرسازی شهرداری منطقه 11 یادآور شد: غیر از محورهای وکیل‌آباد و بخش‌هایی از بولوارهای معلم، دانشجو، دانش‌آموز و امامت، در دیگر معابر، رقم محاسباتی تجاری موقت همچنان براساس ضریب پی انجام می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->