سرخط خبرها
گزارشی از مشکلات پیاده‌راه‌های خاکی بولوار امیریه

آسفالت پیاده‌روهای فرعی برعهده شهروندان است

  • کد خبر: ۴۲۲۴
  • ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
  • ۱
آسفالت پیاده‌روهای فرعی برعهده شهروندان است

رضا ریاحی
حسین برادران‌فر

بولوار امیریه، یکی از مراکز سکونت شهروندان در منطقه12 است. در این بولوار مجتمع‌های زیادی وجود دارد که جمعیت زیادی را در خود جای داده‌ است. از ابتدا معضل پیاده‌راه خاکی بولوار امیریه، پیاده‌روهای خاکی در خیابان‌های فرعی امیریه و آیلند خاکی بولوار امیریه جزو معضلاتی است که شهروندان اعتقاد دارند مدیریت شهری باید به آن‌ها توجه داشته باشد. البته چندی است پروژه احداث آیلند امیریه آغاز شده و مراحل پایانی خود را طی می‌کند، اما معضل پیاده‌راه و پیاده‌روهای خاکی در بولوار امیریه همچنان پابرجاست. در این زمینه با تعدادی از شهروندان و رئیس اداره فنی و عمران شهرداری منطقه گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند.

 

گل‌ولای در پیاده‌روها
محمد امیدی، یکی از ساکنان محله، با اشاره به خطرناک‌بودن پیاده‌راه‌ها برای عابران پیاده به‌ویژه کودکان و سالمندان می‌گوید: ما بیش از 6سال است که در این محله ساکن هستیم و در تمام این سال‌ها مشکلات ناشی از خاکی‌بودن پیاده‌راه بولوار امیریه را تحمل کرده‌ایم. در تابستان‌ها با کوچک‌ترین بادی، گرد و خاک تمام محل را برمی‌دارد و در زمستان با کوچک‌ترین باران، گل و لای عاید عابران می‌شود. بچه‌ها هنگام رفتن به مدرسه یا خرید و... با موانع مختلف برخورد کرده و در اثر زمین‌خوردن دست و پای آن‌ها با جراحت همراه می‌شود. همین چند روز پیش دختر من در این پیاده‌راه بر زمین خورد و چندین و چند شیشه خرده در دست او فرو رفت و کارش به درمانگاه و بخیه کشیده‌ شد. از طرفی نظافت پیاده‌روهای خاکی بولوار امیریه کار را برای نیروهای خدماتی شهرداری نیز سخت کرده و نظافت آن بسیار دشوار است.

 

خطر تصادف و حمله سارقان
یکی دیگر از همسایگان با اشاره به خطر تصادف و حمله سارقان در مسیر بولوار امیریه می‌گوید: به دلیل خاکی‌بودن و چاله و چوله‌های متعدد در مسیر پیاده‌راه‌های امیریه، عبور و مرور در این مسیر به‌ویژه هنگام شب غیرممکن است، به همین دلیل عابران پیاده مجبورند از فضای آسفالت داخل بولوار امیریه که محل عبور و تردد خودروها و وسایل نقلیه مختلف است، استفاده کنند. این عمل به‌ویژه در شب بسیار خطرناک است و موجب برخورد خودروها با عابران پیاده‌ می‌شود که البته دو سه موردی از این اتفاق ناخوشایند را بنده به‌شخصه شاهد بودم. از طرفی تردد در مسیر آسفالت بولوار، راه را برای سارقان و کیف‌قاپان موتورسوار هموار می‌کند و بعد از شناسایی سوژه در یک فرصت مناسب کیف او را به سرقت می‌برند و من ازقضا این موضوع را هم به چشم زیاد دیده‌ام.

 

نخاله‌های ساختمانی رهاشده
جواد همتی نیز با اشاره به رهاسازی نخاله‌های ساختمانی در مسیر پیاده‌روهای خاکی عابر پیاده می‌گوید: برخی پیمانکاران ساختمانی که تعدادشان هم کم نیست، با سوء‌استفاده از خاکی‌بودن پیاده‌روهای عابر پیاده و نبود مأموران سد معبر منطقه، مصالح ساختمانی همانند آجر، سیمان، گچ و حتی آهن‌آلات خود را در داخل این پیاده‌روها قرار می‌دهند که این موضوع تردد و رفت وآمد در پیاده‌رو‌ها را غیرممکن و سخت کرده‌ است. حتی بعد از آنکه مصالح ساختمانی استفاده شد، در پایان کار نیز بخشی از این مصالح به صورت نخاله ساختمانی در همان حالت به حال خود رها شده و صورت ناخوشایندی دارد. این مورد به‌ویژه در پیاده‌رو امیریه37، حدفاصل نجفی1 و 3 به‌وضوح قابل مشاهده است.

 

تأمین فضای سبز و روشنایی
ایزانلو با اشاره به تغییر نمای پیاده‌روهای خاکی عابر پیاده می‌گوید: وجود برآمدگی‌ها و گودال‌ها در مسیر پیاده‌روها، نمای نامناسب و نازیبایی را به محل‌های تردد عابرپیاده داده‌ است که این موضوع در شأن شهروندان و شهرداری منطقه نیست، با صاف و پرکردن این گودال‌ها و تپه‌های خاکی و به‌دنبال آن با آسفالت، تأمین روشنایی و تبدیل بخشی از پیاده‌راه‌ها به فضای سبز و گل‌کاری علاوه‌براینکه باعث زیبایی محله شده است، تأمین امنیت شهروندان و استفاده مفید از فضای این پیاده‌روها را نیز به همراه خواهد داشت.

 

آسفالت پیاده‌راه امیریه در اولویت نیست
رئیس اداره فنی و عمران منطقه در پاسخ به ایجاد‌نشدن پارک خطی، آسفالت، فضای سبز و گل‌کاری و مبلمان شهری و روشنایی در پیاده‌راه بولوار امیریه، گفت: با توجه به اینکه بافت جمعیتی در بولوار امیریه شکل نگرفته‌ است، احداث پیاده‌راه امیریه در اولویت امسال نیست. معابر بسیار دیگری در شهر هستند که بافت جمعیتی بیشتری در  آن‌ها ساکن شده‌اند و پیاده‌راه آن‌ها احداث خواهد شد. علاوه‌براین، از آنجایی که خط3 قطارشهری مشهد از بولوار امیریه تردد می‌کند، برای اجرای پیاده‌راه امیریه باید از قطارشهری مشهد نیز استعلام گرفت، چراکه ایستگاه‌های مختلفی در مسیر احداث خواهد شد و این در نقشه‌های اجرا مؤثر است.
 مرتضی محمدی‌منش خاطرنشان کرد: بر طبق دستورالعمل شهرداری‌ها، احداث پیاده‌روها در معابر فرعی از جمله پیاده‌رو خیابان امیریه37 در حدفاصل نجفی1 و 3 برعهده شهروندان است و شهرداری در این زمینه ورود نمی‌کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷
0
0
والله حق دارند این همه مالک های مفت مفت به ارزش ملکاشون اضافه شد حالا یکم بیاین خرج کنن برای خودشون نه برای بقیه شهر هزینه آسفالت پیاده روهاشونو بدن من اگر جای شهرداری بودم اصلا خیابون هاشم می بستم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->