کنسول دستی بامزه و خلاقانه Playdate در سال گذشته ۱۵هزار بازی فروخته است شیائومی تلویزیون‌های جدید سری ردمی A را معرفی کرد + مشخصات و قیمت «بوستون داینامیکس» نسل جدید ربات انسان‌نمای «اطلس» را معرفی کرد + ویدئو اندروید ۱۵ برای افزایش امنیت گوشی، اپلیکیشن‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند شیائومی ۱۵ با چه پردازنده‌ای عرضه می‌شود؟ ویژگی‌های جدید گوگل مپس برای حمایت از محیط‌زیست عادت شستن دهان بعد از مسواک‌زدن را کنار بگذارید «اطلس»، مشهورترین و چابک‌ترین ربات شرکت «بوستون داینامیکس»، بازنشسته شد + ویدئو Menteebot، ربات انسان‌نمایی با هوش مصنوعی که می‌توانید با زبان طبیعی هدایتش کنید + ویدئو قابلیت همگام‌سازی گروهی تب‌ها به نسخه‌ موبایل گوگل‌کروم اضافه می‌شود واکنش عیسی زارع‌پور به معامله همراه‌اول و دیجی‌کالا کدام بانک‌های ایرانی پرداخت با موبایل یا NFC را فعال کرده‌اند؟ آموزش‌های کاربردی که‌  می‌توانیم با  آن اینترنت را  برای فرزندانمان امن کنیم معرفی بازی «بابالنگ‌دراز» Daddy Long Legs (اندروید و IOS) + دانلود سامسونگ از حافظ رم جدید خود رونمایی کرد | LPDDR5X، راهی برای ورود هوش مصنوعی به گوشی‌های همراه پاول دورف: کاربران تلگرام به‌زودی میلیاردی می‌شوند ژاپن هم از اپل شکایت می‌کند؟ مدل‌های لوکس iPhone 15 Pro معرفی شدند | مافیای اپل جزئیات جدید از تنظیمات اجرای بازی‌ها در پلی استیشن ۵ پرو جزئیات جدید از حمله هکری به سازمان‌های اسرائیلی | مرکز پژوهش‌های هسته‌ای «دیمونا» هدف قرار گرفته است موتورولا از دو گوشی جدید رونمایی کرد
سرخط خبرها

تفاوت‌های «ایکس باکس سری ایکس» و «ایکس باکس سری اس»

  • کد خبر: ۴۲۳۶۲
  • ۱۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱
تفاوت‌های «ایکس باکس سری ایکس» و «ایکس باکس سری اس»
پس از معرفی رسمی ایکس باکس سری اس، در این مطلب این کنسول را با ایکس باکس سری ایکس مقایسه و مشخصات فنی و قابلیت‌های آن‌ها را کنار هم قرار می‌دهیم. با زومجی همراه باشید.
به گزارش شهرآرانیوز - پس از مدت‌ها شایعه‌های مختلف، بالاخره دیروز و پس از اینکه اطلاعاتی تکمیلی از «ایکس باکس سری اس» فاش شد، مایکروسافت هم رسما این کنسول را تایید کرد؛ کنسولی با قیمت ۲۹۹ دلار که از لحاظ ابعادی کوچک‌ترین عضو از خانواده ایکس‌باکس تا به امروز به‌حساب می‌آید و یکی از نمایندگان مایکروسافت در نسل نهم بازی‌های ویدیویی خواهد بود. اما این کنسول با برادر بزرگ‌ترش یعنی «ایکس باکس سری ایکس» چه تفاوت‌هایی دارد؟
 

ایکس باکس سری ایکس

 
نماینده قوی‌تر مایکروسافت در نسل نهم، کنسول «ایکس باکس سری ایکس» است. کنسولی که در جریان مراسم The Game Awards سال گذشته رسما از ظاهر آن رونمایی شد. مایکروسافت برای پردازنده مرکزی (CPU) این کنسول، از پردازنده‌ای هشت هسته‌ای با فرکانس ۳.۸ گیگاهرتز استفاده کرده که مدلی شخصی‌سازی‌شده از خانواده Zen ۲ شرکت AMD است. همچنین پردازنده گرافیکی این کنسول هم یک مدل شخصی‌سازی‌شده RDNA ۲ با قدرت ۱۲ ترافلاپس است. ایکس‌باکس سری ایکس، ۱۶ گیگابایت حافظه از نوع GDDR۶ دارد که ۱۰ گیگابایت آن پهنای حافظه ۵۶۰ GB/s و ۶ گیگابایت آن هم پهنای ۳۳۶ GB/s دارد.
 
 
تفاوت‌های «ایکس باکس سری ایکس» و «ایکس باکس سری اس»
قسمت بالایی ایکس باکس سری ایکس


برای بحث فضای ذخیره‌سازی، مایکروسافت روی ایکس باکس سری ایکس، از ۱ ترابایت SSD شخصی‌سازی‌شده از نوع NVME استفاده کرده که به لطف درگاه تعبیه‌شده، امکان استفاده از اکسپنشن ۱ ترابایتی هم فراهم شده است. این کنسول همچنین از هارد‌های اکسترنال هم پشتیبانی می‌کند. عملکرد هدف ایکس‌باکس سری ایکس، اجرای بازی‌ها روی رزولوشن ۴K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه و قابل ارتقا تا ۱۲۰ فریم بر ثانیه است و به لطف پشتیبانی از ویژگی‌هایی، چون ری‌تریسینگ سخت‌افزاری قصد ارائه تصاویری چشم‌نواز از بازی‌ها را دارد. همچنین ویژگی Quick Resume هم یکی دیگر از قابلیت‌های جالب این کنسول به‌حساب می‌آید که به لطف آن، می‌توانید بدون وقفه بین بازی‌ها سوییچ کنید و آن‌ها را از همان جایی که کنار گذاشته بودید، ادامه دهید.
 

تفاوت‌های «ایکس باکس سری ایکس» و «ایکس باکس سری اس»
ایکس باکس سری ایکس در کنار دسته بازی


با تمام این مشخصات، ایکس‌باکس سری ایکس کنسولی است که اگر نمایشگری با رزولوشن ۴K دارید، برای شما مناسب خواهد بود. سرویس ایکس‌باکس گیم پس مایکروسافت، باعث می‌شود تا هزینه شما برای تجربه بازی‌ها (به شرطی که بازی مورد علاقه‌تان روی این سرویس ارائه شود) کاهش چشم‌گیری پیدا کند. همینطور هرچند هنوز رسما چیزی در این مورد توسط مایکروسافت گفته نشده، ولی طبق اعلام سایت ویندوز سنترال به‌استناد منابع معتبر این سایت، قیمت ایکس باکس سری ایکس برابر با ۴۹۹ دلار خواهد بود. همچنین اگر در نسل هشتم از کاربران کنسول‌های ایکس‌باکس بوده باشید، خبر خوب اینکه می‌توانید از لوازم جانبی خودتان روی کنسول نسل نهمی هم استفاده کنید و مثلا اگر دسته ایکس باکس وان داشته باشید، نیازی به خرید دسته دوم برای کنسول جدید نخواهید داشت. ایکس‌باکس سری ایکس همچنین دارای درایو نوری است و از بازی‌های فیزیکی هم پشتیبانی می‌کند. در پایان هم به‌لطف قابلیت Backward Compatibility، ایکس‌باکس سری ایکس از بازی‌های پشتیبانی‌شده نسل‌های قبلی هم بهره خواهد بود.
 
 
 

ایکس باکس سری اس


اما نماینده ارزان‌تر مایکروسافت در نسل نهم، کنسول اخیرا معرفی‌شده ایکس باکس سری اس است که از مدت‌ها پیش شایعه‌هایش به‌گوش می‌رسید و این قضیه به‌حدی رسید که به قول خود مایکروسافت، آن‌ها نصف شب (به وقت آمریکا) رسما این کنسول را تایید کردند! ایکس باکس سری اس ظاهری کوچک‌تر از سری ایکس دارد و فعلا مدل سفید آن معرفی شده که البته یک فن سیاه‌رنگ هم روی آن دیده می‌شود. اما مهم‌تر از بحث ظاهر، مشخصات فنی ایکس باکس سری اس است که باید بررسی کنیم.
 
تفاوت‌های «ایکس باکس سری ایکس» و «ایکس باکس سری اس»
ایکس باکس سری اس در حالت افقی


مایکروسافت برای این کنسول هم از همان CPU هشت هسته‌ای Zen ایکس باکس سری ایکس استفاده کرده، اما تفاوت، در بحث GPU کنسول دیده می‌شود؛ جایی که از یک پردازنده گرافیکی RDNA ۲ با قدرت ۴ ترافلاپس استفاده شده و حافظه کنسول هم ۱۰ گیگابایت از نوع GDDR ۶ است. در حالی که ایکس‌باکس سری اس فاقد درایو نوری است و فقط می‌توان نسخه دیجیتالی بازی‌ها را روی آن تجربه کرد، باید در نظر داشته باشید که فضای ذخیره‌سازی این کنسول یک SSD با حجم ۵۱۲ گیگابایت است. با در نظر گرفتن اینکه مثلا الان بازی مثل Call of Duty: Modern Warfare حجمی حدود ۲۰۰ گیگابایت دارد، فضای ۵۱۲ گیگابایتی سری اس به‌احتمال زیاد افرادی را که می‌خواهند بازی‌های متعددی روی کنسول‌شان نصب داشته باشند، به سمت استفاده از حافظه‌های اکسترنال سوق می‌دهد. در این زمینه هم هرچند پشتیبانی کنسول از هارد اکسترنال تایید شده، ولی هنوز اشاره‌ای به امکان اضافه کردن اکسپنشن‌ها از طریق درگاهی که روی سری ایکس وجود دارد، نشده است.

طبق اعلام مایکروسافت، ایکس باکس سری اس برای اجرای بازی‌ها در رزولوشن ۱۴۴۰p و نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه در نظر گرفته شده است. هرچند این کنسول قدرت اجرای ویدیو‌های ۴K را هم خواهد داشت و بازی‌ها هم می‌توانند به شکل آپ‌اسکیل‌شده به رزولوشن ۴K (در این حالت از رزولوشن ۴K واقعی استفاده نمی‌شود و مثل کاری که در برخی بازی‌های کنسول‌های میان‌نسلی نسل هشتم هم شاهد بودیم، از طریق تکنیک‌هایی بازی در رزولوشن پایین‌تر اجرا شده و بعد به ۴K آپ‌اسکیل می‌شود) هم برسند. با وجود داشتن قدرت پایین‌تر به‌نسبت سری ایکس، سری اس هم خوشبختانه از قابلیت ری‌تریسینگ و همینطور Quick Resume بهره می‌برد.
 
 
تفاوت‌های «ایکس باکس سری ایکس» و «ایکس باکس سری اس»
ایکس باکس سری اس در حالت ایستاده کنار دسته


آنچه که ارزش خرید خوبی به ایکس باکس سری اس می‌دهد، قیمت ۲۹۹ دلاری این کنسول است. این قیمت‌گذاری باعث می‌شود تا اگر به مواردی مثل اجرای بازی‌ها در رزولوشن ۴K اهمیت نمی‌دهید، بتوانید به خرید سری اس فکر کنید. با در نظر داشتن اینکه گیم‌پس هم گزینه‌ای برای دسترسی داشتن به تعداد زیادی بازی روی این کنسول هم وجود دارد، مخصوصا در وضعیت فعلی کشور خودمان سری اس گزینه مناسبی برای ورود به نسل نهم به‌نظر می‌رسد. مگر اینکه بدون در نظر گرفتن مسائل اقتصادی، علاقه‌مند به داشتن و نگه‌داری نسخه فیزیکی بازی‌ها باشید یا به خاطر داشتن نمایشگر ۴K، اجرای بازی‌ها روی این رزولوشن از اهمیت بالای برای‌تان برخوردار باشد. سری اس رسما برای عرضه در تاریخ ۲۰ آبان تایید شده است.

به هر حال مایکروسافت فعلا قیمت رسمی سری اس را اعلام کرده که با‌توجه به اخبار منتشر‌شده، قیمت ۴۹۹ دلاری سری ایکس هم تقریبا قطعی به‌نظر می‌رسد. همچنین شایعه‌هایی از اعلام قیمت پلی استیشن ۵ در همین روز‌ها هم به‌گوش می‌رسد.

 
 
تفاوت‌های «ایکس باکس سری ایکس» و «ایکس باکس سری اس»
 
منبع: زومجی
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->