معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟ هشدار اتحادیه طلا و جواهر مشهد برای به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در واحدهای صنفی اعلام شرایط جدید متقاضیان خودروی پارس سامانه جامع یکپارچه با موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ با قیمت جدید + جدول اعلام بخشنامه فروش سدان فونیکس آریزو ۶ جی تی (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) + جدول
سرخط خبرها

اعتراض متقاضیان خودرو به روند ثبت‌نام و قرعه‌کشی مقابل وزارتخانه

  • کد خبر: ۴۲۹۶۰
  • ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳
  • ۱۹
اعتراض متقاضیان خودرو به روند ثبت‌نام و قرعه‌کشی مقابل وزارتخانه
افرادی که قادر نبودند به دلایل مختلف در سایت ایران‌ خودرو برای آزمودن بخت خود ثبت‌نام کنند، مقابل وزارتخانه متولی تولید خودرو تجمع کردند تا اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند.
به گزارش شهرآرانیوز، دیروز تجمعی که مقابل وزارت صمت تشکیل شد، نشانه بخشی از این نارضایتی بود. افرادی که قادر نیستند به دلایل مختلف در سایت ایران‌خودرو برای آزمودن بخت خود ثبت‌نام کنند، مقابل وزارتخانه متولی تولید خودرو تجمع کردند تا اعتراض خود را به گوش مسئولان برسانند. ولع عجیب مردم برای ثبت‌نام و خرید خودرو به مرز‌های نگران‌کننده‌ای رسیده است، زیرا به گفته حسن کریمی‌سنجری، کارشناس خودرو، پنج میلیون نفر برای شرکت در قرعه‌کشی ۲۵ هزار خودرو ثبت‌نام کرده‌اند. بخت‌آزمایی بزرگی که شکست در آن زمینه سرخوردگی مردم را فراهم می‌‎کند، می‌توانست با یک راهکار ساده، یعنی تک‌نرخی‌کردن خودرو (آزادسازی قیمت)، سامان یابد، اما متولیان امر بدترین شیوه را برای ساماندهی بازار آشفته کالایی که در ایران نوعی سرمایه به حساب می‌آید، انتخاب کرده‌اند.

بازار خودروی داخلی پس از صدور دستور توقف واردات خودروی خارجی به سمت دونرخی‌شدن پیش رفت. هرچه دولت بر عدم واردات خودروی خارجی اصرار می‌کرد، شکاف قیمت بین خودروی کارخانه و بازار آزاد هم بیشتر می‌شد. کار به جایی رسید که در برخی مدل‌ها اختلاف قیمت به بیش از ۵۰ درصد هم می‌رسید، درحالی‌که حاشیه سود بازار نباید تا این حد بالا می‌رفت. هرچه فاصله قیمت بازار آزاد و کارخانه بیشتر می‌شد، ولع افراد برای بهره‌مندی از این سود هم افزایش می‌یافت؛ در نتیجه صف‌های طولانی مقابل دو کارخانه خودروسازی داخلی شکل گرفت. دولت برای ساماندهی این بازار روش قرعه‌کشی را انتخاب کرد. ضوابط سخت‌گیرانه‌ای گذاشت که مثلا خودرو به دست متقاضیان واقعی برسد، اما این سیاست، عرضه خودرو به بازار را صرفا به یک لاتاری بزرگ تبدیل کرد.
 

اعتراض متقاضیان خرید خودرو مقابل وزارت صمت

 
در قرعه‌کشی خودروسازان هر کس پیروز شود، احساس موفقیت می‌کند، اما شکست‌خوردگان چه حسی دارند؟ احساس باخت و... حاصل اعمال سیاست‌های عجیب‌وغریب در بازار کالایی است که در ایران یک کالای سرمایه‌ای به حساب می‌آید.

گزارش فارس نشان می‌دهد برخی از مردم به‌دلیل موفق‌نشدن در ثبت‌نام خودرو دچار سرخوردگی شده‌اند. دیروز جمعی از متقاضیان خرید خودرو با تجمع مقابل ساختمان وزارت صنعت اعلام کردند که امکان ثبت‌نام در سایت فروش محصولات ایران‌خودرو را ندارند، درحالی‌که اسم آن‌ها هیچ‌گاه به‌عنوان برنده قرعه‌کشی اعلام نشده است. این متقاضیان اعلام می‌کنند که در مراجعه به سایت پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو، امکان ثبت‌نام ندارند و این در شرایطی است که در هیچ‌کدام از فروش فوق‌العاده یا پیش‌فروش‌های قبلی این شرکت برنده قرعه‌کشی نبوده‌اند.

علی جعفری، یکی از تجمع‌کنندگان می‌گوید: روز گذشته برای ثبت‌نام در طرح پیش‌فروش محصولات ایران‌خودرو به سایت این گروه خودروسازی مراجعه کردم، ولی در سایت با این عنوان که شما قبلا برنده قرعه‌کشی شده‌اید، ثبت‌نام برایم مسدود بود.

او اضافه می‌کند: به این دسته از مراجعه‌کنندگان به سایت فروش ایران‌خودرو دلایل مختلفی ازجمله عدم واریز وجه خودرو اعلام شده است و به برخی افراد نیز اعلام کرده‌اند که نامشان در فهرست تکمیل ظرفیت بوده و آن‌ها وجه خودرو را واریز نکرده‌اند و به همین دلیل از حضور در مراحل بعدی فروش مستقیم خودرو محروم می‌شوند.

به گفته جعفری، معترضان صبح یکشنبه به دفتر فروش ایران‌خودرو و همچنین مرکز ارتباط با مشتریان این گروه خودروسازی نیز مراجعه کرده‌اند و به آن‌ها اعلام شده که برنده‌شدنشان از طریق پیامک و ایمیل اطلاع‌رسانی شده است، درحالی‌که چنین موضوعی صحت ندارد و پرینت پیامک و ایمیل‌ها نشان‌دهنده کذب‌بودن ادعای این خودروساز است.

او اضافه می‌کند: برخی می‌گویند فهرست برندگان قرعه‌کشی با فهرستی که خودروسازان به مرکز شماره‌گذاری ارسال می‌کنند، متفاوت است و به همین دلیل کدملی‌های درج‌شده در فهرست ارائه‌شده به وزارت صنعت با افرادی که به‌عنوان برنده نهایی موفق به خرید خودرو می‌شوند، فرق دارد.

به گفته این معترض، اگرچه داخل ساختمان وزارت صمت هستند، اما هیچ مسئولی با آن‌ها صحبت نکرده است.

امکان ردیابی اعتراضات وجود دارد

آیا عدم دسترسی به سایت یک شیوه تقلب است؟ آیا این مسئله ناشی از خطای سیستمی و فردی است یا اینکه باز هم مثل مشکلات رخ‌داده در زمان ثبت سفارش‌ها، دست‌هایی پشت پرده در کار است و مردم نسبت به آن اعتراض دارند؟

روابط‌عمومی وزارت صمت از وجود تجمع دیروز در این وزارتخانه اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. کارشناس روابط‌عمومی وزارت صمت می‌گوید: ثبت‌نام برای خودرو در سایت ایران‌خودرو انجام می‌شود و دستگاه‌های ناظر نظیر سازمان بازرسی بر روند آن نظارت کامل دارند، در نتیجه پاسخ‌گویی به اعتراضات هم بر عهده خود ایران‌خودرو است.

علی شکوهی، کارشناس خودرو نیز اگرچه از تجمع مقابل وزارت صمت بی‌اطلاع است، اما در پاسخ به این پرسش که آیا امکان دخالت در سیستم ثبت‌نام وجود دارد یا نه، می‌گوید: اتفاق رخ‌داده الزاما به معنای کلاهبرداری نیست. بعضی وقت‌ها برخی مشترکان در زمان‌هایی ممکن است پیامک‌های خود را بسته باشند که از شرکت‌ها برای آن‌ها پیامک نیاید و بعد مجددا آن را باز کنند.

به گفته او، همه این مسائل به‌سادگی از طریق اپراتور‌های مختلف مثل همراه‌اول، ایرانسل و دیگر اپراتور‌ها قابل پیگیری است. وزارت ارتباطات به‌سادگی می‌تواند این مسئله را بررسی کند.

شکوهی اضافه می‌کند: من در رد یا قبول ادعای افرادی که اعتراض دارند، نمی‌توانم نظری بدهم، اما مسئله ارسال پیامک از طریق اپراتور‌های تلفن همراه و پلتفرم ایران‌خودرو قابل پیگیری است و می‌توان صحت گفته‌های دو طرف را بررسی کرد.

او می‌گوید: فرایند راستی‌آزمایی بسیار ساده است و افراد برای پیگیری اعتراض خود می‌توانند به واحد حقوقی ایران‌خودرو و مراجع قانونی دیگر نظیر پلیس فتا مراجعه کنند.
 

مشکلی که به‌راحتی قابل حل‌وفصل است

حسن کریمی‌سنجری، کارشناس خودرو نیز اگرچه از وجود تجمع در وزارت صمت بی‌اطلاع است، اما پیگیری و ردیابی ادعای معترضان را کاری ساده توصیف می‌کند.

او می‌گوید: برای حل این مسئله حتی نیاز به مراجعه حضوری نیست و افراد می‌توانند به صورت سیستمی اعتراض خود را اعلام کنند. مثل کاری که برای یارانه‌ها اتفاق افتاد و با همان شیوه مسئله اعتراض برای ثبت‌نام خودرو هم قابل حل است.
 

افزایش تقاضا به‌دلیل یارانه خودرو

کریمی‌سنجری سخنان خود را با طرح این پرسش که آیا خودرو هم یارانه است که افراد باید برای آن ثبت‌نام کنند، ادامه می‌دهد.

به گفته او درحال‌حاضر برای ۲۵ هزار خودرو، پنج میلیون نفر ثبت‌نام کرده‌اند، درحالی‌که تاکنون در تاریخ سابقه نداشته است که در یک سال بیش از یک‌میلیون‌و ۴۰۰ هزار تا یک‌میلیون‌و ۵۰۰ هزار خودرو فروخته باشیم.

او اضافه می‌کند: بیش از این میزان خودرو را همیشه یا لیزینگ کرده‌اند یا با شرایط مختلف واگذار کرده‌اند، اما اکنون به جایی رسیده‌ایم که برای ۲۵ هزار خودرو، پنج تا شش میلیون نفر ثبت‌نام کرده‌اند. این افراد دنبال خودرو نیستند، بلکه دنبال یارانه ناشی از خودرو هستند.
 

افزایش تقاضای کاذب

به اعتقاد این کارشناس خودرو، سیاست دولت برخلاف شعار سال، یعنی جهش تولید است. این سیاست دولت دارد تقاضای کاذب را افزایش می‌دهد و به عرضه فشار آورده و آن را محدود می‌کند.

او اضافه می‌کند: فشار تقاضا باعث می‌شود فشار روی عرضه هم افزایش یابد. از مکانیسمی استفاده می‌شود که به‌جای اینکه تقاضا محدود و عرضه را تقویت کند، برعکس عمل می‌کند. بسیاری از افراد که خودرو ندارند، صرفا برای بهره‌مندشدن از یارانه و کوپنی که دولت به آن‌ها هبه می‌کند، ثبت‌نام می‌کنند و برعکس کسی که اسمش در ثبت‌نام درنمی‌آید، اما به خاطر شرایط کاری به یک دستگاه خودرو نیاز دارد، به بازار آزاد مراجعه می‌کند.

او ادامه می‌دهد: این مسئله فشار را روی بازار آزاد بالا می‌برد و قیمت‌ها را افزایش می‌دهد. یکی از دلایلی که قیمت خودرو بالا رفته، این است که متقاضی واقعی نمی‌تواند نیاز خود را از بازار تأمین کند. او می‌گوید: درحال‌حاضر فشار نقدینگی و فشار دلالی روی بازار است و تقاضا‌های سرخورده پاسخ داده‌نشده از طریق کانتر‌های فروش شرکت‌های خودروساز، به بازار مراجعه می‌کنند و شرایط آن را ملتهب می‌کنند.

به اعتقاد کریمی‌سنجری عرضه خودرو در بورس کالا که یکی دیگر از راهکار‌های دولت برای قیمت خودرو است، راه‌گشای مشکل نیست؛ زیرا وقتی بین عرضه و تقاضای کالا فاصله زیاد می‌شود، بورس مؤثر نیست و دلالی تبدیل به بورس‌بازی می‌شود.

او اضافه می‌کند: اگر خودرو در بورس عرضه شود، گروهی که نقدینگی دارند، همه خودرو‌ها را می‌خرند و هفته بعد آن را با قیمت بالاتر عرضه می‌کنند.

این کارشناس بورس عنوان می‌کند: بورس کالا فقط وقتی مفید است که عرضه اولیه هستند. مثلا قیمت سراتو برای اولین‌بار که می‌خواهد مشخص شود، در بورس تعیین شود. در شرایط کنونی عرضه خودرو در بورس مصرف‌کننده را متضرر می‌کند.

او تأکید می‌کند: به نظر من باید قیمت را واقعی کنند و اجازه دهند در بازار رقابت شکل بگیرد. این داستان قیمت‌گذاری دستوری زیانی است که به شرکت‌های خودروساز تحمیل می‌شود و منتی است که سر مردم گذاشته می‌شود که هیچ‌وقت به آن نمی‌رسند. مردم فکر می‌کنند می‌توانند خودرو را به قیمت کارخانه‌ای خریداری کنند، اما به نظر می‌رسد قرعه‌کشی هم نتوانست خودرو را به قیمت واقعی برساند.

این کارشناس خودرو می‌گوید: وقتی قیمت تک‌نرخی شد، باید شرایط تولید و عرضه را در خودروسازی‌ها کنترل کنند که کارخانه‌ها نتوانند عرضه خودرو در بازار را مهندسی کنند.
 
منبع: شرق
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۶
علی
Singapore
۰۷:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
0
0
اینها درواردات خودرورابازکنندیک نفر ازاینها نه ماشین بلکه یه ادامس هم از اینها نمی خرند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
0
0
اصلا واردات خودرو رو چرا بستن
رویا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۶
1
0
دولت واردات خودرو رو آزاد کنه تعرفه های سنگین گمرکی رو بر داره وقتی خودرو سازان نمیتوانند جوابگوی نیازهای مردم باشند آخه این چه وضعیتی است که دولت برای مردم درست کرده است.
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
0
0
8بار ثبت نام کرد دلم خوش بود با ماشین خودم میرم داخل خونم ولی حال فهمیدم یه خبرهای هست
محمد جواد پایدار
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
0
0
در قرعه کشی اخیر ایران خودرو اعلام‌کردند که تعداد خودرو ۱۵۰۰۰ دستگاه بین متقاضیان هر ۳ خودزو قرعه کشی میشود ولی بعد از قرعه کشی متوجه شدم که اسامی سرجمع کدهای اعلام‌شده ۱۴۲۹۷ است و تکلیف تعداد ۷۰۳ دستگاه خودرو مشخص نیست.شما جای من باشید چه برداشتی از این موضوع دارید؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
0
0
باعرض سلام من الان چند با هست که ثبت نام کردم ولی هیچ نمیدونم اسلا تو قرعه کشی هستم یانه یا اینکه شما اسلا قرعه کشی ندارید هرکس که میل شما بود قبول میشه من به ماشین احتیاج ندارم بلکه به سودی که ماشین میکنه احتیاج دارم من به نظر خودم هیچ وقت صاحب ماشین نمیشم شما حداقل کاری بکنید سود ماشین گیرم بیاد ممنون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۴
0
0
سلام 32بار در قرعه کشی ایرانخودرو شرکت کردم تاکنون برنده نشدم .
اصلا قرعه کشی راسته ؟
کسی هست پاسخگو باشه ؟
ابراهیم
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
0
0
باسلام این چه وضعی برای مردم درست کردین ما قشر پایین تا کی باید بدون ماشین باشیم میخوای پراید بخری این خیر ندیده دلالها امان بازار رو بریدن ،قرعه کشی ثبت نام میکنیم در نمیاد چکار کنیم دیگه این مسئولین یک فکری به حال ما کنند مجانی نمیخوایم پولشو میدیم حداقل بفکر ماهم باشید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
0
0
۴نفر اشنا هستیم تاحالا ۲۰بار ثبت نام کردیم هیچ ماشینی نداریم اصلا پلاک فعال نداریم کلا تاحالا ماشین نداشتیم...خاک برسرتون با قرعه کشیتون که فیلتراسیون و اولویت بندی و منطقه بندی ندارید خاک برسرتون که حداقل شعور ندارید بگید اولویت با کسایی هست که کلا ماشین ندارن...
Masab
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۷
0
0
باید عدالت برگذار شه حق با کسانی است که خیلی وقته گواهی نامه دارن و از روز اول تا الان ثبت نام میکنن اسمشون در نمیاد . نه اینکه طرف دو ماه میشه گواهی نامه گرفته و بعد از دو بار ثبت نام برنده بشه اینجوری پیش بره در کل ایران هر روز دارن گواهی نامه میگیرن و کیی نوبت به امسال منی که چند سال میشه ثبت نام میکنم برسه االله عالم
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۹
0
0
باسلام و خسته نباشید،بنده برای بار 12ثبت نام کردم ولی متاسفانه بهم درنمیاد اصلا هیچ ماشینی ام ندارم نه خودم و ن همسرم خواهشا به من بدون قرعه یه ماشین بدین،بخدا جای دوری نمیره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۱
0
0
یعنی واقعا خاک بر سرشون با این قرعه کشیشون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۲
0
0
متاسفم برای این روال قرعه کشی که همچنان به نفع دلاله.مابرای بار۷۰ثبت نام کردیم بازنشد قراربود شرایطو طوری کنن که به نیازمندای واقعی برسه .اینکه دریک خانواده ماشینی نباشه یاتوحساب شرکت کنندگان باید پول باشه و...شرایط خوبی بود که متاسفانه لحاظ نمیشه .خواهش میکنم هرکسی میتونه صدای مارو به گوششون برسونه
مهناز
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۳
0
0
من ۵باره طرح جوانی جمعیت ثبت نام کردم ولی اسمم در نیومد این آخری هم که اصلا شفاف نبود یک پیغام شما برنده نشده اید...خیلی ضعیفه.حق قدیمیا ضایع میشه اول قدیمیارو بدن به نوبت
سلیمانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
0
0
سلام
بنده جزو منتخبین قرعه کشی سامانه یکپارچه خودرو شدم و از صفحه منتخب عکس نیز انداختم ولی الان کد ملی بنده را جزو منتخبین نشان نمی دهد خواهشمندم پیگیری کنید داستان از چه قرار است ....واقعا قرعه کشی هست ..
سلیمانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
0
0
سلام بنده جزو منتخبین قرعه کشی سامانه تخصیص خودرو بودم و از صفحه منتخب عکس نیز انداختم ولی حالا که وارد میشم کد ملی من رو جزو منتخبین نشون نمیده ... واقعا قرعه کشی شده ؟
نوروزی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
0
0
سلام .این عادلانه نیست ما هیچ ماشینی نداریم ۴۲ بار ثبت نام کردیم ولی هیچ ماشینی به نام ما در نیامد.
هیچ کس هم پاسخ گو نیست.
باسلام خانم مجرد وبی سرپرست هستم مادری مریض
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
0
0
من خانم ۵۰ساله مجرد ومادزی ۹۰ساله که ناراحتی اعصاب وفراموشی دار از کجا بیارم پول واریز کنم
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
0
0
آقا جون من به نام ایران خودرو حساب وکالتی کردم الان یک ماهی هست میخوام به نام سازمان حمایت وکالتی کنم دیگه نمیشه آخه این چه قانونیه
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->