پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

قیمت نجومی خودرو با طرح مجلس کاهش می‌یابد؟

  • کد خبر: ۴۳۹۵۹
  • ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۸
  • ۱
قیمت نجومی خودرو با طرح مجلس کاهش می‌یابد؟
درحالی دلالی به عنوان یکی از علل اصلی آشفتگی بازار خودرو مطرح می‌شود که طرحی در مجلس برای ساماندهی بازار خودرو در حال بررسی است که می‌تواند دلالی را به حداقل رسانده و خودرو را به دست مصرف کننده واقعی برساند.

به گزارش شهرآرانیوز، وضعیت بازار خودرو در هفته‌های اخیر ملتهب‌تر شده و میزان رشد قیمت خودرو‌های داخلی و خارجی، مردم را نگران کرده و مسئولین این حوزه را به تکاپو واداشته است؛ به‌طوری‌که طی روز‌های اخیر، اظهارنظر‌های مسئولین در خصوص بازار خودرو افزایش یافته است. مردم نیز، در بستر فضای مجازی، با بررسی قیمت جدید خودرو‌ها و مرور قیمت‌های خودرو در سال‌های نه‌چندان دور، به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.

 

از سوی دیگر اخبار فروش دنا پلاس اتوماتیک با قیمت نجومی ۶۰۰ میلیون تومان توسط صاحبان حواله‌های ثبت نامی، منجر به مقایسه این خودرو با خودرو‌هایی شده است که با همین مبلغ می‌توان در خارج از کشور تهیه کرد؛ اما به‌راستی چه چیز باعث به وجود آمدن چنین شرایطی شده است؟

 

مسئولین درباره گرانی خودرو چه می‌گویند؟

علی ربیعی، سخنگوی دولت، روز سه‌شنبه ۱۸ شهریورماه، در نشست خبری خود، گریزی به گرانی اخیر خودرو زد و با اشاره به اینکه از افزایش قیمت خودرو مطلع است، با تاکید بر اینکه نمی‌خواهد مدیریت غلط را انکار کند، تکانه‌های عظیم واردشده به اقتصاد ایران را علت اصلی به وجود آمدن چنین شرایطی دانست؛ وی همچنین اضافه کرد: «دولت در تلاش است تا با اتخاذ سیاست‌هایی ازجمله افزایش تولید داخل و ممنوعیت واردات، بتواند این تنش‌ها را کنترل کند».

 

از سوی دیگر رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، در یک گفتگوی تلویزیونی ادعا کرد، قیمت‌هایی که شورای رقابت برای خودرو‌ها تعیین و ابلاغ نموده است، هم برای مردم و هم برای خودروسازان منصفانه است؛ وی همچنین با تاکید بر وجود تقاضا‌های سوداگرانه در بازار خودرو، به کمبود تولید و عرضه خودرو اشاره کرد و وضعیت امروز بازار خودرو را ناشی از انحصار خودروسازان دانست.

 

وی در ادامه افزود: الان در چنین شرایطی باید تلاش بشود خودرو‌های تولیدشده به دست مصرف‌کننده واقعی برسد و ما با اعمال محدودیت برای ثبت‌نام کنندگان در قرعه‌کشی در تلاشیم تا بتوانیم خودرو را به مصرف‌کنندگان واقعی برسانیم؛ حالا اگر در بین این افراد مصرف‌کنندگان واقعی نبودند، تشخیص این مساله خیلی مشکل است.

 

ایراد کار کجاست؟

چند علت متفاوت می‌توان برای به وجود آمدن نابسامانی در بازار خودرو کشور بیان نمود؛ بی‌گمان ضعف مدیریت در خودروسازان، به‌کارگیری رویه‌های غلط قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت، ناکارآمدی وزارت صنعت در کنترل بازار، مافیای قطعه‌سازی، تحریم‌ها و شوک‌های ارزی و تورمی، به‌عنوان علل اصلی ایجاد این نابسامانی مطرح‌اند. به نظر می‌رسد نتیجه همه این موارد، از بین رفتن تعادل بین عرضه و تقاضا است.

 

درحالی‌که عرضه خودرو توسط خودروسازان کاهش چشمگیری داشته است، وجود اختلاف در قیمت مصوب شورای رقابت و قیمت‌های بازار آزاد، خود به‌عنوان عاملی مهم در شکل‌گیری و افزایش میزان تقاضا‌های غیرمصرفی شده است؛ برای مثال، در شرایطی که مطابق با محاسبات اقتصادی، نیاز سالانه کشور به تولید خودرو صفر نزدیک به ۱.۲۰۰.۰۰۰ دستگاه است، فقط در یکی از مراحل قرعه‌کشی قریب به ۷.۰۰۰.۰۰۰ نفر برای خرید خودرو ثبت‌نام کردند. همین مثال نشان‌دهنده آن است که میزان تقاضای حال حاضر بازار خودرو از جنس مصرف واقعی نبوده و تقاضا‌های سوداگرانه و تقاضا‌های سرمایه‌ای به بازار خودرو ورود پیداکرده‌اند.

 

التیام بازار خودرو با طرح جدید مجلس

برای اصلاح وضعیت بازار خودرو نمی‌توان نسخه‌ای منحصربه‌فرد ارائه داد، بااین‌حال مجموعه‌ای از رویکرد‌ها و اقدامات می‌توانند التهاب بازار خودرو را با روند کاهشی مواجه کرده، میزان تولید را افزایش داده و درنهایت قیمت خودرو را واقعی کنند؛ عرضه خودرو صفر در بورس کالا می‌تواند یکی از این اقدامات باشد.

 

بر همین اساس اخیرا در مجلس شورای اسلامی طرحی با عنوان طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک اعلام وصول شد که در آن نوآوری‌هایی برای فروش خودرو با استفاده از سازوکار بورس در نظر گرفته شده است موضوعی که می‌تواند موجب شود که قیمت واقعی خودرو در یک فضای شفاف و رقابتی تعیین گردد. قیمتی که شورای رقابت نمی‌تواند با فرمول گذاری‌های دستوری و بدون توجه به هزینه‌های تولید خودرو آن را تعیین نماید.

 

در این طرح با اخذ اختلاف قیمت مصوب شورای رقابت و قیمت کشف‌شده در بورس از خریداران خودرو به عنوان مالیات، دست دلالان را از سوداگری در بازار خودرو قطع می‌کند. البته لازم به ذکر است بخشی از مالیات اخذ شده به‌عنوان وام و آن هم به‌صورت گشایش اعتباری در اختیار خودروسازان قرار خواهد گرفت تا بتوانند با آن مبلغ صرفاً به خرید قطعه و افزایش تیراژ تولید بپردازند.

 

طرح جدید مجلس باعث شفافیت بازار خودرو می‌شود

مدیریت بازار خودرو و حذف دلالان موضوعی نیست که صرفا با دستور امکان پذیر باشد و برای همین لازم تا سازوکاری طراحی شود تا مولد سوداگری نباشد. بر این اساس به نظر می‌رسد طرح تحول بازار و صنعت خودرو سبک که در مجلس در حال پیگیری است با ایجاد سازکاری شفاف در بازار خودرو قادر است تا دست سوداگران را قطع و تقاضا سرمایه‌ای بازار خودرو را به حداقل برساند.

منبع: اقتصادنیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
0
0
مدیران درحال خواب هستن که قیمت خودرو ومسکن هرروز ۲۰ میلیون میزاره روش تورو خدا به فکر قشر کم درامد هم باشین پراید خریدن شده رویای خیالی هر کی به هرکی شده کی میخواد رسیدگی کنه اقای ریسی خواهش میکنم دست بزارید به دلالان واحتکار خودرو هروز به هر قیمتی که میخوان میگن .ممنون.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->