کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳
سرخط خبرها

چرا سهام عدالت در پرتفوی افراد نمی‌نشیند؟

  • کد خبر: ۴۴۲۰۳
  • ۰۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳
  • ۵
چرا سهام عدالت در پرتفوی افراد نمی‌نشیند؟
 طی بیش از یک ماه اخیر فرایند فروش سهام عدالت در کارگزاری‌ها تا حدی کند شده است که برخی از مدیران از تلنبار شدن درخواست‌های فروش سهامداران خبر می‌دهند، در این میان با کاهش ارزش سهام عدالت برخی به دنبال حذف درخواست فروش خود هستند تا سهامشان را با قیمت پایین از دست ندهند، آیا امکان حذف درخواست وجود دارد؟

به گزارش شهرآرانیوز، فروش سهام عدالت برای آن دسته از سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند به صورت آنلاین انجام نمی‌شود، یعنی اینطور نیست که دارنده این سهام مانند دیگر سهامداران بورسی بتوانند خودشان سهامشان را بفروشند، در واقع این درخواست‌های فروش به صورت مستقیم از سوی سهامدار وارد فرایند فروش نمی‌شود و شرکت‌های کارگزاری به عنوان یک حلقه واسط این کار را انجام می‌دهند.

 

پس از گذشته بیش از سه ماه و نیم از آغاز فرایند فروش سهام عدالت، اظهارات سهامداران نشان می‌دهد که از لحظه ثبت درخواست تا تکمیل واریز مبلغ فروخته شده حدود دو ماه زمان می‌برد.

 

طولانی شدن فرایند فروش و واریز از یک سو و تغییر ارزش سهام با توجه به نوسانات بازار از سوی دیگر موجب شده که مبلغ محاسبه شده در زمان ثبت درخواست با مبلغ واریز شده متفاوت باشد و همین موضوع اعتراض سهامداران را در پی داشته است.

 

طی بیش از ۴۰ روز گذشته که شاخص بورس نزولی بوده از ارزش سهام عدالت نیز کاسته شده است، همچنین روش فروش سهام عدالت نیز از ۲۸ مرداد ماه به بلوکی تغییر کرده که طبق اظهارات مدیران کارگزاری‌ها این تغییر روش فروش نیز مشکل را دو چندان کرده است.

 

مدیر عامل کارگزاری فارابی (سامانه سعدی)  از فروش نرفتن بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان سهام عدالت خبر داد و عنوان کرد: متاسفانه سازمان بورس و نهاد‌های نظارتی اجازه فروش سهام عدالت را به خاطر شرایط بازار نمی‌دهند، در یک ماه اخیر در برابر حجم درخواست‌های فروشی که برای ما ارسال می‌شود و همچنین با توجه به این که نماد‌های سهام عدالت باید بعداز ظهر و توسط حقوقی‌ها خریداری شود فروش سهام عدالت در مقادیر بسیار ناچیز انجام شده است.

 

در این خصوص مدیر معاملات کارگزاری بانک رفاه نیز گفت: خریداری برای سهام عدالت وجود ندارد و حدود یک ماه است که هیچ درخواست فروشی انجام نشده است.

 

براساس اظهارات وی، در شرایط فعلی طبیعتا باید این امکان برای سهامداران فراهم شود که اگر شخصی با این افت قیمت نمی‌خواهد سهامش را بفروشد بتواند درخواست خود را اصلاح یا لغو کند؛ با این کار هم فشار فروش کمتر می‌شود و هم سهام با قیمت پایین فروخته نمی‌شود.

 

امکان حذف درخواست فروش وجود دارد؟

محمود حسنلو، مدیر فنی سهام عدالت در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: موضوع فراهم شدن امکان لغو یا اصلاح درخواست فروشی که انجام نشده را در جلسه بعدی کمیته فنی که هفته آینده برگزار می‌شود مطرح می‌کنیم که اگر موافقت کنند حدود دو هفته بعد اجرا می‌کنیم.

 

وی ادامه داد:، چون درخواست فروش سهام عدالت آنی نیست و به صورت آفلاین انجام می‌شود، فراهم کردن امکان تغییر و حذف درخواست فروش ثبت شده تبعاتی دارد، ممکن است سهامدار در هر منفی و مثبت شدن درخواست خود را تغییر دهد.

 

به گفته حسنلو، یکی از علت‌هایی که سهام عدالت طی یک ماه اخیر فروخته نمی‌شود نیز این است که کارگزاری‌ها نمی‌خواهند در قیمت پایین بفروشند و می‌خواهند منافع سهامدار را حفظ کنند. در هفته گذشته که بورس رشد کرد، فروش‌های خوبی انجام شد که پول آن واریز می‌شود.

 

چرا سهام عدالت وارد پرتفوی افراد نمی‌شود؟

مدیر فنی سهام عدالت در پاسخ به این سوال که چرا سهام عدالت وارد پرتفوی شخصی افراد نمی‌شود؟ گفت: برای انجام این کار مشکلات و محدودیت‌های فنی وجود دارد، از سوی دیگر اگر هر فرد می‌توانست سهام عدالتش را خودش بفروشد ممکن بود با هر منفی شدن بازار همه بگویند به خاطر سهام عدالت بازار افت کرده است. همین الان هم با همه کنترل‌ها برخی‌ها می‌گویند علت افت بازار در فروش سهام عدالت است.

 

آخرین اخبار درباره سهام عدالت را در شهرآرانیوز بخوانید.

منبع: تجارت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
محفوظ
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
0
7
واقعا سئوال بجا کردین چرا ما که مدیریت مستقیم برای سهام عدالت خودمون انتخاب کردیم نمی تونیم در پرتفوی خودمون ببینیم
ناصر
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
0
2
دروغ از این بزگتر . نه مشکل فنی وجود داره بابت نشست سهام عدالت در پرتفوی ونه اینکه خریداری نباشه . میخان سهام دست مردم نباشه . چرا باید خریدار حقوقی باشه ؟همه شدن بازیگر
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۳
1
0
سلام من سهام عدالتمو ازاد نکردم چکار باید بکنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
0
0
بلاخره باید یه کارمزد تپل گیر کارگزاری ها بیاد دیگه وگرنه ماکه خودمون روش مستقیم انتخاب کردیم حتما بلدیم کی بفروشیم که ضرر نکنیم علت اصلی این که دوست ندارن ملت چندرغاز گیرش بیاد
خسرو
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
0
0
ماه ها مردم را مشغول سود سهام عدالت کردید .واقعا که .
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->