خط ۳ مترو روی ریل افتاد

  • کد خبر: ۴۴۴۲
  • ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۴:۵۴
خط ۳ مترو روی ریل افتاد
لایحه تعیین پیمانکار خرید و نصب تجهیزات گام اول پروژه خط ۳ قطار شهری مشهد به تصویب شورای شهر رسید

مهدیزاده - تصویب لایحه تعیین پیمانکار خرید و نصب تجهیزات گام نخست پروژه خط۳ قطارشهری نیز از مصوبات شورای شهر بود. رمارم در جریان تصویب این دستورکار با طرح چند سؤال گفت: سؤال من در حوزه بار مالی در نظرگرفته شده برای اجرای گام نخست خط3 قطار شهری است. شهرداری مشهد باید به این سؤال پاسخ بدهد که بار مالی این مسئله چقدر است و قرار است در چه بازه زمانی این گام به بهره برداری برسد؟ ضمن اینکه بهتر است در مورد مجوز ترک تشریفات نیز توضیحاتی ارائه شود.
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد در پاسخ به این سؤالات گفت: خط3 قطار شهری مشهد ۲۹کیلومتر طول دارد و با اجرای آن، شهروندان می توانند از شهرک ابوذر تا انتهای الهیه با قطار شهری تردد کنند. اگر قرار باشد این خط به صورت کامل بهره برداری شود بیش از 6سال زمان نیاز است.
خلیل ا... کاظمی ادامه داد: در مطالعاتی که صورت گرفته بیشترین تقاضای سفر از طریق خطوط ریلی مشهد مربوط به تردد در مسیر محدوده حرم امام رضا(ع) است. خطوط یک و دو مشهد نتوانسته این تقاضا را پاسخ دهد. اکنون خط یک تا باب‌الجواد فاصله زیادی دارد. درباره خط2 نیز نزدیک ترین ایستگاه ما به حرم در میدان شهداست و مردم مجبورند برای رسیدن به حرم از وسایل نقلیه دیگری استفاده کنند.
معاون عمران و حمل و نقل شهردار مشهد افزود: تنها خطی که ایستگاه نزدیک به حرم دارد، خط3 مترو است که در باب الجواد ایستگاه دارد. از شهدا تا پایانه مسافربری حدود 2.5کیلومتر فاصله است و باید این مسیر را در اولویت اجرا تا سال1400 قرار داد تا به تقاضای عمده سفر پاسخ بدهیم. و از سوی دیگر خطوط یک و 2 و 3 را به هم متصل کنیم. در جمع بندی، مقرر شد شهرداری با 3شرکت توانمند در زمینه طراحی و ساخت اقدام کند. به همین دلیل این لایحه به منظور کسب موافقت به شورا ارائه شده است.
کیانوش کیامرز، مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد نیز در مورد بار مالی این پروژه گفت: پروژه به روش طرح و ساخت است و ما میانگین را ۴۰ تا ۷۰میلیون یورو در نظر گرفته ایم. البته باید طرح و اجرا از سوی شرکت ارائه شود تا بتوانیم بهترین شیوه را انتخاب کنیم. در قرارداد با برنده، تعهدات لازم اخذ خواهد شد تا پیمانکار در سال1400 پروژه را تحویل بدهد.
اما رمارم از این توضیحات قانع نشد و با اعلام مخالفت گفت: در شرایط کنونی کشور این گونه پروژه واگذار کردن مناسب نیست. در مورد توضیحاتی که اعلام کردید، باز هم نکته ای که وجود دارد این است که تضمین لازم وجود ندارد که بتوان اعلام کرد گام نخست خط3 در موعد مقرر و اعلام شده، یعنی همان 3ماهه اول1400 به بهره برداری می رسد. همه ما به ضرورت تسریع در اجرای خطوط حمل ونقل ریلی واقفیم و بر آن تأکید داریم. اما این مسئله دلیل نمی شود که «از هول حلیم در دیگ بیفتیم.» نکته دیگر آنکه بخش خصوصی و دیگر سرمایه گذاران انتظار ندارند به بهانه تحریم بانکی، مجوز ترک تشریفات بدهیم. بنابراین من با مجوز ترک تشریفات مخالف هستم.
اما احمد نوروزی، رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر مشهد، در موافقت با این لایحه اظهار کرد: ما کار را به چند شرکت محدود نکردیم. در جلسه مقرر شد فهرست نهایی شرکت های دارای توانایی فنی و مهندسی به تائید کمیسیون عمران و حمل و نقل شهرداری و مشاور پروژه برسد. این مسئله ترک تشریفات نیست، بلکه یک مناقصه محدود است. در غیر این صورت ممکن است شرکتی ضعیف وارد شود و قیمت پایینی برای به دست گرفتن پروژه ارائه دهد و «دست شهرداری را در پوست گردو بگذارد»، چون معلوم است نمی توانند طرح را به موقع تحویل بدهند.
در پایان و پس از طرح نظرات موافق و مخالف، این لایحه به تصویب رسید. بر اساس ماده واحده این لایحه به شهرداری مشهد اجازه داده شد برای خرید و نصب به موقع تجهیزات گام نخست پروژه خط۳ قطار شهری اقدام کند و به منظور فراهم کردن شرایط بهره برداری از آن (حد فاصل میدان شهدا تا پایانه مسافربری) و به دلیل اهمیت تکمیل شبکه خطوط حمل ونقل ریلی (پایانه مسافربری ـ راه آهن ـ فرودگاه) به بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحج(ع)، حداکثر ظرف مدت 3ماه از تاریخ ابلاغ قانونی مصوبه، مطابق ضوابط و مقررات، نسبت به انجام فرایند توان سنجی و کشف قیمت از شرکت های دارای توان فنی و مهندسی در زمینه اقدام و آنالیز اقتصادی، مشخصات، فرآیند انتخاب پیمانکار و قرارداد آن را، با رعایت مفاد تبصره، برای بررسی و تصویب به شورای اسلامی شهر ارسال کند.
بخش عمده دستور کارهای روز گذشته شورای شهر مربوط به تفریغ بودجه سال97 چند سازمان وابسته به شهرداری مشهد بود. بر این اساس تفریغ بودجه سال۱۳۹۷ سازمان مدیریت پسماند، پارک ها و فضای سبز، آتش نشانی، شرکت بهره برداری قطارشهری و نمایشگاه بین المللی به تصویب رسید.


طلب 45میلیاردی آتش نشانی از دولت
در جریان صحن علنی شورای شهر مشهد تفریغ بودجه سال97 سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد به تصویب اعضای شورای شهر مشهد رسید. در جریان بررسی این دستور کار امیر عزیزی، مدیرعامل سازمان آتش نشانی شهرداری مشهد، ضمن ارائه توضیحاتی برای بودجه و هزینه کردهای این سازمان گفت: یکی از موارد هزینه ای سازمان آتش نشانی شهرداری مشهد در حوزه ارائه خدمات به حریم شهر است.
وی افزود: طبق برآوردها، طی 3سال گذشته این سازمان 45میلیارد تومان (هر سال 15میلیارد) خدمات به محدوده حریم مشهد ارائه داده است. این رقم در حوزه مطالبات دولتی ثبت شده و در حال حاضر نیز به دنبال راهکار قانونی مشخص برای دریافت آن هستیم. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->