تعریض پل دهرود؛ اولین اتفاق خوب عمرانی ۱۴۰۳ مدیریت شهری مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود
سرخط خبرها

مانیفست موفقیت‌های شورای امید

  • کد خبر: ۴۴۴۸
  • ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۶:۱۹
مانیفست موفقیت‌های شورای امید
نایب رئیس شورای شهر کارنامه دو ساله شورای پنجم را تشریح کرد

الهام مهدی زاده- مهم‌ترین خبری که روز گذشته در صحن علنی شورای شهر اعلام شد، قول رسیدن خط3 مترو به حرم مطهر و پایانه مسافربری طی2سال پیش رو بود؛ وعده ای که نایب رئیس شورای شهر در ابتدای این جلسه از آن سخن گفت. ارائه کارنامه 2ساله شورای شهر و نیز گله مندی از وضعیت طرح جامع و تفصیلی شهر، بخش های دیگری از اظهارات حمیدرضا موحدی زاده در هفتادویکمین جلسه علنی شورای شهر مشهد بود. وی با بیانی کنایه آمیز اظهار کرد که اگر بپرسند مشهد را با طرح جامع یا تفصیلی اداره می کنید، باید بگوییم 20سالی می شود که مشهد بدون طرح اداره می شود.
موحدی زاده که در نبود محمدرضا حیدری، روز گذشته ریاست پارلمان شهری مشهد را بر عهده داشت ، در ابتدا ضمن ارائه گزارشی از کارنامه 2ساله شورای شهر مشهد، به چشم انداز های پیش رو برای 2سال آینده مشهد نیز اشاراتی داشت.


7راهبرد کلیدی شورای پنجم
وی در بررسی کارنامه شورا در 2سال گذشته به 7راهبرد در نظر گرفته شده از سوی شورا و مدیریت شهری مشهد اشاره کرد و گفت: این راهبردها بر اساس جلسات متعدد با صاحب نظران در دستور کار قرار گرفت. یکی از این راهبردها تأکید بر کارایی و کارآمدی سیستم مدیریت شهری بود. دراین باره سعی کردیم با نگاه به درون شهرداری، این راهبرد را جامه عمل بپوشانیم. راهبرد دومی که شورا و مدیریت شهری مشهد محور کار خود قرار داد در ارتباط با پاسخ گو کردن شهرداری نسبت به شهروندان بود. با این راهبرد شهرداری سعی کرده از طریق شورای اجتماعی محلات و کمیته های نظارتی و ملاقات عمومی، در قبال عملکرد خود به شهروندان پاسخ گو باشد.


فاش برای شفافیت بیشتر
سامانه فاش دیگر راهبردی است که نایب رئیس شورای شهر مشهد به آن اشاره کرد و گفت: در این راهبرد تصمیم گرفتیم همه فعل وانفعالات شهرداری به صورت شفاف و تا جایی که امکان پذیر است در معرض قضاوت عمومی، رسانه ها و کارشناسان شهری قرار بگیرد، بنابراین سامانه فاش را راه اندازی کردیم؛ امروز همه می توانند با مراجعه به سامانه فاش تمام مناقصات، قراردادها، پروژه ها و مبالغ آن را به راحتی مشاهده کنند. البته به دلیل اینکه این سامانه در گام های ابتدایی است، ممکن است دارای نواقصی باشد که در ادامه این نواقص نیز برطرف خواهد شد.
موحدی زاده در بیان راهبردی دیگر به نقش و جایگاه شهروندان برای تصمیم گیری و تصمیم سازی پروژه ها و مدیریت شهر اشاره کرد و افزود: باورمان بر این است که شهر بدون شهروندان معنا و مفهومی ندارد. صاحبان اصلی شهر آنان هستند و باید در امور شهر دخالت کنند. در این راستا شورا و مدیریت شهری سلسله نشست های فضیلت شنیدن را در دستور کار خود قرار دادند. همچنین برای برگزاری این دوره ها از گروه های شهری دعوت کردیم تا بتوانیم شهروندان را در فرایندهای تصمیم گیری و تصمیم سازی مشارکت دهیم.
نایب رئیس شورای شهر مشهد افزود: راهبرد پنجم شورا و مدیریت شهری مشهد، تاکید بر تعامل دوسویه و چندسویه برای کسب منافع شهر و شهرداری بود. در راه عملی کردن این مهم، تعاملی مناسب با دستگاه های موازی و نهادهای حاکمیتی برقرار کردیم تا اداره شهر را در مسیر توسعه پیش ببریم. وی تعامل برد-برد را نقطه کلیدی شورای پنجم و یکی از راهبردهای در نظر گرفته شده اعلام کرد و افزود: در این مسیر با هیچ کس اختلاف نظر نداشتیم. تمام سعی ما بر این بوده که به منظور استفاده از ظرفیت های بالقوه شهر در بخش های گردشگری و زیارت با رویکرد بهبود زندگی مردم، با هیچ کس مشکلی نداشته باشیم. البته از انصاف به دور است که در این رابطه همکاری دستگاه های دیگر با شهرداری را نادیده بگیریم.


افزایش سرمایه گذاری و کاهش بدهی شهرداری
موحدی زاده تغییر در شیوه های مدیریتی را دیگر راهبرد شورا مطرح کرد. به گفته او همین راهبرد سبب شده که جنب و جوشی خاص در مدیریت شهر شکل بگیرد. وی در تکمیل گفته های خود به افزایش سرمایه گذاری و کاهش بدهی های شهرداری مشهد اشاره کرد و افزود: مشهد را با بدهی کلان و مقروض به بانک ها تحویل گرفتیم. قصد نداریم با گفتن گذشته ها کام مردم را تلخ کنیم، اما اکنون با همین تغییر شیوه های مدیریتی توانستیم بدهی 4400میلیارد تومانی شهر مشهد را تهاتر کنیم.
وی به تعامل برای حفظ هویت اصلاح طلبی نیز اشاره کرد و در توضیحاتی گفت: ما به تفکر خودمان که حفظ هویت اصلاح طلبی است نیز تاکید داشتیم و گفتیم در این مسیر به معیارهای پاک دستی، عدالت، حق جویی و مشارکت توجه خاص و ویژه داریم.
موحدی زاده آخرین راهبرد شورای پنجم را افزایش امید به زندگی مطرح و اظهار کرد: شورای پنجم با شعار امید به زندگی روی کار آمد. ممکن است در این راه کسانی دیدگاه متفاوت داشته باشند که ما نیز به این نگاه ایراد و خرده نمی گیریم. البته در شورای پنجم نیز در این محور با چالش هایی روبه رو شدیم، اما به شعاری که در قبال مردم دادیم پایبندیم.
وی خاطرنشان کرد: شورای پنجم این راهبرد را در چارچوب قانون اجرایی پیش برده و در این مسیر برنامه ها و اقداماتی برای ایجاد نشاط شهروندان به شکل سالم و صحیح و با حفظ ارزش ملی و مذهبی برگزار کرده است، و در ادامه مسیر نیز از این راه عدول نخواهد کرد.


مشهد؛ موفق ترین شورا و مدیریت شهری
نایب رئیس شورای شهر مشهد همچنین خطاب به مسئولان شهری افزود: با توجه به این راهبردها و شاخص ها و گذر 2سال از حضور شورای پنجم، اکنون نوبت مسئولان و حتی رسانه هاست که ضرایب و شاخص های حوزه شهری فعلی را با 2سال اول دوره گذشته مقایسه کنند و به مردم گزارش دهند که این شاخص ها چه تغییراتی داشته است. علاوه بر آن باید مقایسه با سایر کلان شهرها نیز صورت بگیرد و این موارد به مردم اعلام شود.
موحدی زاده در ادامه، به نکته ای در رابطه با اظهارات مسئولان دیگر کلان شهرها در حوزه تغییرات ملموس مشهد اشاره کرد و گفت: این ها اظهارات من نیست؛ در جلسات شورای عالی استان ها، رئیس شورای شهر تهران چند بار به این نکته اشاره کرد که در نظرسنجی انجام شده، مشهد موفق ترین پارلمان شهری و مدیریت شهری را دارد، و در بعضی شاخص ها عملکرد آن نسبت به تهران بهتر بوده است. که البته این به معنای وضعیت ایده آل نیست و حتما نواقصی هست که باید رفع شود.
وی در بخش دیگری از نطق پیش از دستور خود به موضوع ضرورت ارزیابی ها اشاره کرد و گفت: باید به موضوع ارزیابی از خودمان نیز توجه و اهتمام داشته باشیم. ممکن است در مدت این 2سال و در میانه راه با توجه به مقایسه هایی که به آن اشاره داشتم، بگوییم پیشرفت های خوبی داشته ایم، اما قطعا باید نسبت به آنچه که به مردم گفته و وعده داده ایم نیز عملکرد خودمان را مورد ارزیابی قرار دهیم تا مشخص شود به آن هدف ها و شاخص ها رسیده ایم یا نه؟


احترام به نظرات منتقدان
وی خاطرنشان کرد: این نوع ارزیابی با بحث همراه خواهد بود و ممکن است عده ای بگویند آنگونه که می خواستید و گفتید، پیش نرفتید. در این رابطه ما همه نظرات را با سعه صدر می شنویم وگوش می دهیم و به منتقد خودمان احترام می گذاریم، چون عیب ما را منتقد ما می بینید.
موحدی زاده بخش دیگری از اظهارات خود را به چالش های شورا و مدیریت شهری در این 2سال اختصاص داد و گفت: در این 2سال با چالش هایی نیز روبه رو بودیم؛ یکی از این چالش ها موانع ساختاری بود. در حال حاضر بین مسئولیت گسترده شورا و شهرداری با اختیاراتی که قانون گذار به این 2نهاد داده تناسبی وجود ندارد. اگر بخواهم با مصداق به این مسئله اشاره کنم، مسئله عوارض نمونه خوبی است که اندک اندک به مالیات تغییر نام یافته و به جای اینکه تمام و کمال در اختیار شهرداری قرار گیرد، بخشی از آن از طریق خزانه ملی در اختیار شهرداری قرار داده می شود و مابقی نیز به فراموشی سپرده می شود.


اراده ای برای تقویت شوراها نیست
وی با بیان اینکه تبدیل عوارض به مالیات سبب کاهش قدرت پارلمان های شهری می شود، افزود: دولت ها باید به این موضوع و باور برسند که می توانند بخشی از امور خود را به شهرداری ها واگذار کنند. این واگذاری ها بی شک می تواند بستر افزایش کارایی در حوزه های اجرایی باشد.
نایب رئیس شورای اسلامی شهر مشهد در ادامه به همکاری خوب دولت با مدیریت شهری اشاره داشت و در توضیحاتی متذکر شد: در حوزه اختیارات شوراها که به آن اشاره کردم، باید این نکته را با صراحت اشاره کنیم که در بدنه وزارت کشور و مجلس شورای اسلامی، دیدگاه و اراده ای برای تقویت شوراها و بازگشت اختیارات به شوراها وجود ندارد.


چالش هویت مشهد
موحدی زاده چالش دیگر شورای شهر و مدیریت شهری را هویت این شهر دانست و ادامه داد: نکته ای که در این رابطه مطرح شده، این است که آیا مشهد صرفا مذهبی است یا می تواند تجاری و گردشگری نیز باشد؟
وی خاطرنشان کرد: به طور قطع محوریت شهر مشهد، امام رضا(ع) است و وجود مضجع شریف این امام همام سبب شده به محض اینکه موضوعات دیگر مطرح شود، عده ای بگویند هویت شهر را تغییر دادند. حتی گاهی ما را متهم می کنند که می خواهیم هویت مشهد را بگیریم. واقعا جایگاه و ارزش امام رضا(ع) را که به این شهر هویت داده است کسی می تواند از آن بگیرد؟ ما نیز به این موضوع اذعان داریم که اگر بارگاه امام رضا(ع) در این شهر نبود، سالانه 30میلیون زائر و گردشگر نداشتیم، اما نباید سایر ظرفیت های شهر را نادیده گرفت و خواهش می کنم برخی ها قیاس به نفس نکنند.موحدی زاده در بیان چالش ها به موضوع درآمدهای پایدار و بافت فرسوده مشهد نیز اشاره کرد و افزود: مشهد دارای بیش از 4هزار هکتار بافت فرسوده است که احیای آن نیاز به عزم ملی دارد. مسئولان هنگامی که در مشهد هستند به ظرفیت این شهر، و اینکه نیاز به توجه ملی دارد تأکید می کنند، اما وقتی به تهران بر می گردند، این مسئله را فراموش می کنند.


20سال بدون طرح جامع
موحدی زاده در ادامه به تحقق نیافتن طرح های جامع و تفصیلی شهر مشهد نیز اشاره کرد و یادآور شد: اگر اکنون بپرسید که مشهد را با طرح جامع یا تفصیلی اداره می کنید باید بگوییم این شهر ۲۰سالی است که بدون طرح جامع اداره می شود. اقداماتی که متولیان امر باید در زمان خودشان انجام می دادند محقق نشد، اما اکنون از حقوق مکتسبه و ارتفاعات ساختمان ها سخن می گویند. به واقع زیبنده مشهد نیست که براساس طرح های تفصیلی و جامع اداره نشود. همین مسئله اکنون سبب شده در مشهد شاهد رشد ناموزون و «پراکَنش» آپارتمان های مرتفع در نقاط مختلف باشیم.


فاز یک خط3؛ تا 2سال آینده
نایب رئیس شورای شهر مشهد همچنین به اجرای خطوط ریلی مشهد نیز اشاره کرد و گفت: خط2 مترو مشهد اکنون به بهره برداری رسیده و در اختیار مردم شهر قرارگرفته است. در مورد خط3 نیز پیگیری های بسیاری صورت گرفته تا بتوانیم با سرعت پروژه را پیش ببریم. در این رابطه و در زمان سفر آقای جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور به مشهد، تأکید دوباره ای در مورد خط3 صورت گرفت.
موحدی زاده در ادامه با اعلام وعده ای به مردم مشهد، حرف هایش را کامل کرد و افزود: در این راستا امیدوارم تا پایان شورای پنجم و ظرف 2سال آینده گام نخست خط3 قطار شهری مشهد را از مسیر میدان شهدا، باب الجواد و پایانه مسافربری بهره برداری کنیم و در اختیار مردم قرار دهیم.
وی همچنین به خط4 مترو مشهد و اعتبارات این خط نیز اشاره کرد و افزود: امسال برای مشهد 1200میلیارد تومان اوراق در نظر گرفته شده، که از این میزان 700میلیارد تومان برای خط3 مترو و 500میلیارد تومان نیز برای 2بافت حرعاملی و حرم مطهر رضوی در نظر گرفته شده است. برای خط4 مترو نیز مبلغ هزار‌و 90میلیارد تومان اوراق مشارکت مصوب کردیم.
نایب رئیس شورای شهر مشهد در ادامه به آمار اعتباری و اوراق مشارکت در نظر گرفته شده و نیز به مجوزهای دریافت شده از وزارت کشور اشاره کرد و گفت: همچنین 2هزار میلیارد تومان مجوز انتشار اوراق مشارکت از وزارت کشور داریم. از این رقم 1400میلیارد تومان برای بافت فرسوده، 300میلیارد تومان برای خط2 قطار شهری و 300میلیارد تومان نیز برای خط3 اختصاص خواهد یافت.
موحدی زاده در بخش پایانی به مناسبت های هفته پیش رو نیز اشاره کرد. او ضمن گرامیداشت سالروز شهادت سردار شهید محمود کاوه، گفت: دلاورمردی های این سردار مشهد و خراسان سبب شد که نام او در دوران جنگ برای ما امنیت ساز شود.وی همچنین به قیام 17شهریور اشاره کرد و گفت: 17شهریور به انقلاب اسلامی اوج داد و شهدای این روز با خون خود مشعل انقلاب را فروزان تر کردند. 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->