آیت‌الله علم‌الهدی: ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد ۲۵۰ هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند سازمان ملل از انباشت ۲۷۰ هزار تن زباله جامد در نوار غزه خبرداد وزارت خارجه عراق به اقدام تخریبی در اصفهان واکنش نشان داد بهره‌مندی ۲ میلیون خانوار خراسان‌رضوی از اینترنت فوق‌پرسرعت تا سال ۱۴۰۴ تشدید اختلافات میان وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید بر سر حمایت از تل‌آویو حماس حمله به مقر حشدالشعبی در جنوب عراق را محکوم کرد دموکرات‌ها در تلاش برای گرفتن رای «نه» برای بسته کمکی واشنگتن به تل‌آویو سردار فدوی: موفقیت ایران در حمله موشکی بسیار بزرگ بود تبلیغات دور دوم انتخابات از ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز می‌شود + جزئیات آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد امیرعبدالهیان: توسعه دامنه جنگ و تنش به نفع هیچ طرفی در منطقه نیست وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است مقام سابق رژیم صهیونیستی: بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غرب و جنوب رفح چندین شهید و مجروح برجا گذاشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) انفجار مهیب در پایگاه نظامی در شمال استان بابل عراق + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسانه‌های صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است حمله موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیستی ایران تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکوم کرد حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» اسرائیل + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

عذرخواهی بی‌سابقه رهبر کره شمالی از کره جنوبی

  • کد خبر: ۴۴۵۰۶
  • ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
عذرخواهی بی‌سابقه رهبر کره شمالی از کره جنوبی
روز سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹، در مقر سازمان ملل، مون جائه‌این، رئیس‌جمهور کره جنوبی، از کشور‌های جهان خواست تا با امضای بیانیه‌ای به جنگ میان دو کره پایان دهند و دورانی از صلح را برای این دو کشور به ارمغان بیاورند؛ زیرا کره شمالی و جنوبی، بعد از پایان جنگ دو کره در سال ۱۹۵۳ و برقراری صلح موقت، هنوز به صورت رسمی با یکدیگر قرارداد صلحی امضا نکرده‌اند.
هدی جاودانی | شهرآرانیوز؛ روز سه‌شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹، در مقر سازمان ملل، مون جائه‌این، رئیس‌جمهور کره جنوبی، از کشور‌های جهان خواست تا با امضای بیانیه‌ای به جنگ میان دو کره پایان دهند و دورانی از صلح را برای این دو کشور به ارمغان بیاورند؛ زیرا کره شمالی و جنوبی، بعد از پایان جنگ دو کره در سال ۱۹۵۳ و برقراری صلح موقت، هنوز به صورت رسمی با یکدیگر قرارداد صلحی امضا نکرده‌اند.

اما هم‌زمان با اعلام این درخواست، کره شمالی، یک کارمند دولت کره جنوبی را که به طرز اسرارآمیزی از مرز آبی میان دو کره عبور کرده بود، ابتدا به قتل رساند، سپس جسد او را سوزاند و تمامی امید‌های مون جائه‌این برای دستیابی به «تغییرات مثبت در نظم جهانی» را درهم شکست.
 
برای مون که به‌دنبال بهبود روابط با کره شمالی است، این رخداد، حمایت عمومی از رویکرد دوستانه او دربرابر کره شمالی را تضعیف و او را وادار خواهد کرد تا سیاستی سخت‌گیرانه دربرابر کیم جونگ‌اون در پیش بگیرد؛ موقعیتی کاملا جدید، برای مردی که سال‌ها در تلاش بوده است ازطریق دادوستد اقتصادی، انتقادات درباره این دشمن بالفعل را تعدیل کند.

اما رخداد پیش‌آمده در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. کارمند چهل‌وهفت‌ساله وزارت اقیانوس‌ها و شیلات کره جنوبی، با یک قایق بازرسی مشغول گشت‌زنی در دریای زرد بوده که روز دوشنبه گزارش می‌شود گم شده است. مقامات کره جنوبی ابتدا تصور می‌کردند که او قصد فرار داشته است، اما با جست‌وجوی گارد ساحلی هیچ مدرکی دال بر تلاش او برای فرار یافت نمی‌شود.

طبق گزارش ارتش کره جنوبی، فرد گمشده ساعت ۴:۴۰ بعدازظهر به وقت محلی، با نیرو‌های گشت کره شمالی ارتباط برقرار می‌کند و ۹:۴۰ شب به دستور «مقامات ارشد» این کشور، هدف گلوله قرار می‌گیرد و سپس نیرو‌های کره شمالی، بر جسد او نفت می‌ریزند و او را در دریا به آتش می‌کشند.

این نکته قابل ذکر است که کره شمالی در میانه همه‌گیری جهانی، برای متوقف‌کردن ویروس کرونا، در مرز‌های آبی خود، سیاست «شلیک به قصد کشت» را در پیش گرفته است و بر همین اساس، ادعا می‌کند که تاکنون هیچ مبتلایی نداشته است.

سرعت و خشونت به‌کارگرفته‌شده در اعدام این شهروند کره جنوبی، خشم بسیاری از مردم و مسئولان این کشور را برانگیخته است. مون جائه‌این، آن را «بهت‌آور» خوانده و وزیر دفاع کره جنوبی «وحشیگری» شمالی‌ها را محکوم کرده و خواستار توضیح مقامات این کشور و مجازات عاملان آن شده است.

اما در کمال تعجب و در اقدامی بی‌سابقه، کیم جونگ‌اون، رهبر کره شمالی، به خاطر قتل این شهروند کره جنوبی عذرخواهی می‌کند. به گزارش الجزیره، عذرخواهی آقای کیم، در قالب یک نامه، به مون جائه‌این، رئیس‌جمهور کره جنوبی ارسال و در آن ذکر شده که چنین اتفاقی نباید رخ می‌داد. او واقعه پیش‌آمده را «شرم‌آور» خواند و اعلام کرد که به‌خاطر «ناامیدکردن» آقای مون و مردم کره جنوبی «بسیار متأسف» است.

در این نامه همچنین به نتایج تحقیقات کره‌شمالی درباره این رخداد اشاره و مطرح شده است که بیش از ۱۰ گلوله به طرف فرد مذکور شلیک شده، اما او هویت خود را افشا نکرده و اقدام به فرار کرده است. علاوه‌براین، کره شمالی در این نامه، پافشاری کرده است که جسد را نسوزانده و تنها وسایل متعلق به او را که روی آب شناور بوده است، آتش زده‌اند.
این اولین‌بار نیست که کره‌شمالی با هدف قراردادن شهروندان کره‌جنوبی، پیوند‌های میان دو کشور را به خطر می‌اندازد. سال ۲۰۰۸ نیز، نیرو‌های کره‌شمالی یک شهروند جنوبی را، که وارد منطقه ممنوعه خاک این کشور شده بود، به قتل رسانده بودند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->