سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی چرا مبالغ جریمه‌های رانندگی ۵ برابر شد؟ ۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

درباره بیماری «هاری» و روش‌های پیشگیری از آن

  • کد خبر: ۴۴۵۲۴
  • ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۵
درباره بیماری «هاری» و روش‌های پیشگیری از آن
امروز روز جهانی هاری است. «هاری» یک بیماری ویروسی کشنده، اما قابل پیش گیری است که از بزاق حیوانات آلوده به انسان انتشار پیدا می‌کند. هاری به دنبال گزیده شدن یا خراشیدگی توسط حیوانات وحشی یا اهلی به خصوص سگ، گربه، بز، گاو، الاغ و وحوشی، چون سمور، روباه، شغال و گرگ به انسان منتقل می‌شود.
سپهر ستوده نیا | شهرآرانیوز؛ امروز روز جهانی هاری است. «هاری» یک بیماری ویروسی کشنده، اما قابل پیش گیری است که از بزاق حیوانات آلوده به انسان انتشار پیدا می‌کند. هاری به دنبال گزیده شدن یا خراشیدگی توسط حیوانات وحشی یا اهلی به خصوص سگ، گربه، بز، گاو، الاغ و وحوشی، چون سمور، روباه، شغال و گرگ به انسان منتقل می‌شود.
 
 
هاری در حدود ۵۰۰۰ سال قبل شناسایی شد
 
سالانه بالغ بر ۶۰ هزار نفر در دنیا به دلیل ابتلا به هاری فوت می‌کنند. آمار فوتی‌های سالانه ناشی از ابتلا به بیماری هاری در کشور ما کمتر از ۱۰ نفر است.

در صورت آلوده شدن یک حیوان غیر واکسینه به ویروس هاری، احتمال ابتلای آن حیوان به بیماری تقریبا ۱۰۰ درصد خواهد بود.
 
در صورتی که گزیدگی در محل سر باشد، شانس بروز بیماری حدود ۶۰ درصد است. گزیدگی در محل دست و بازو با احتمال ۱۵ تا ۴۰ درصد و گزیدگی در ساق پا با احتمال حدود ۳ تا ۱۰ درصد به بیماری منجر خواهد شد.

از نظر ابعاد، طول ویروس هاری در حدود ۱۸۰ میلیونیوم میلی متر (نانومتر) و قطر آن در حدود ۷۵ نانومتر است؛ بنابراین این ویروس تنها با میکروسکوپ الکترونی قابل مشاهده است. بیش از ۹۸۰ میلیارد ویروس هاری فقط در یک میلی متر مکعب فضا جای می‌گیرند.

برخی از انواع ویروس هاری قادر به مسموم کردن سیستم اعصاب بدن هستند.

پس از ورود ویروس هاری به بدن، در بیشتر موارد، ظرف چند هفته تا چند ماه (طول این دوره از ۱۰ روز تا حتی ۶ سال متغیر است، ولی معمولا بین یک تا ۳ ماه به طول می‌انجامد) این ویروس وارد نخاع و مغز می‌شود و در آن‌ها عفونت ایجاد می‌کند و بیمار پس از بروز علائم، در کمتر از یک هفته فوت می‌کند.

ویروس هاری سیستم عصبی مرکزی را آلوده می‌کند. اگر فردی بعد از قرار گرفتن در معرض بیماری هاری مراقبت‌های پزشکی مناسبی را دریافت نکند، ویروس می‌تواند باعث ایجاد بیماری در مغز و در نهایت به مرگ منجر شود.
 
برخی از شایع‌ترین علائم بیماری هاری عبارت اند از تب، توهم، گیجی، سردرد، اضطراب، استفراغ، بی خوابی، فلج جزئی، حالت تهوع، بیش فعالی، اختلال در بلع، بزاق بیش ازحد و ترس ناشی از تلاش برای نوشیدن مایعات به دلیل مشکل در بلع آب.

در صورتی که دچار گزیدگی حیوانات مشکوک به هاری شده اید سریعا به مراکز درمانی مراجعه کنید.
 

روش های پیش گیری از ابتلا به هاری

برای پیش گیری از ابتلا به این بیماری کشنده، می‌توانید راهکار‌های زیر را در نظر بگیرید:
  • حیوانات خانگی خود را واکسینه کنید.
  • بر حیوانات خانگی خود نظارت کنید که با حیوانات وحشی در تماس نباشند.
  • در صورت مشاهده حیوانات ولگرد، با مراکز کنترل حیوانات یا سایر مجریان قانونی تماس بگیرید.
  • قبل از سفر به مکان‌های دوردست حتما واکسن هاری بزنید.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->