مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت شاخص بورس بالاخره قرمز پوش شد| ریزش ناچیز نماگر بازار سرمایه سه شنبه (۷ فروردین ۱۴۰۳) افزایش احتمال تغییر در رقم دستمزد ۱۴۰۳؟ پیش بینی نوسانات قیمت در بازار خودرو مشهد (۷ فروردین ۱۴۰۲) قیمت پایه و شرایط عرضه سهام ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس اعلام شد | پرسپولیس گران‌تر از استقلال در فرابورس
سرخط خبرها

سامانه نیما؛ فقط صرافان اجازه فعالیت در این سامانه را دارند

  • کد خبر: ۴۴۷۵۳
  • ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۷
سامانه نیما؛ فقط صرافان اجازه فعالیت در این سامانه را دارند
سمیعی، ئیس اسبق کانون صرافان ایران گفت:سامانه نیما یک جاده ممنوعه محسوب می‌شود که تنها صرافان اجازه ورود به آن را دارند.

به گزارش شهرآرانیوز، سمیعی، رئیس اسبق کانون صرافان ایران درباره سامانه نیما اظهار کرد: فرض کنید در یک شهر ماموران راهنمایی و رانندگی تصمیم بگیرند مقرراتی را برای تردد اتومبیل‌ها از جمله رانندگی با گواهینامه و تردد با نصف ظرفیت وضع کنند.

 

وی ادامه داد: همچنین پلیس راهنمایی و رانندگی این شهر تردد از تمام معابر را به جزء یک جاده آزاد اعلام کند. فرض کنید اسم جاده ممنوعه شهر «نیما» باشد و دلیل ممنوعیت تردد ازآن هم خطرات احتمالی برای رانندگان مانند ریزش سنگ از کوه اعلام شده باشد.

 

سمیعی بیان کرد: تصور کنید در این شهر رئیس پلیس جدیدی منصوب شود و تصمیم بگیرد که تمام جاده‌ها و اتوبان‌هایی که قبلاً تردد از آن‌ها آزاد بوده را ممنوع اعلام کند و تنها تردد از جاده نیما مجاز باشد در این صورت رانندگانی که دارای گواهینامه بودند و قوانین را رعایت می‌کردند دیگر این کار را نمی‌کنند به عنوان مثال به جای سوار کردن کمتر از نصف ظرفیت، دو برابرمسافر سوار کرده و محدودیت سرعت را هم رعایت نمی‌کنند.

رئیس اسبق کانون صرافان ایران تصریح کرد: این مثال برای سامانه نیما مصداق دارد. در حال حاضر طبق اساسنامه صرافی‌ها، هیچ صرافی اجازه فعالیت و خرید و فروش ارز به صورت الکترونیکی و مجازی را ندارد. این در صورتی است که در سامانه نیما به اجبار کار به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و این خلاف مقررات بانک مرکزی است.

 

وی با اشاره به اینکه صرافان غیر رسمی، آزاد هستند هرگونه فعالیتی داشته باشند، گفت:صرافی‌هایی که با سامانه نیما کار می‌کنند، اقدام به خرید ارز از کارخانه‌ها و شرکت‌ها کرده، اما قبل از اینکه ارز به حساب صرافی واریز شود، ریال را به حساب فروشنده واریز می‌کنند، که این مصداق پیش‌خرید ارز است. همانطور که می‌دانید پیش خرید ارز طبق مقررات بانک مرکزی ممنوع است.

 

سمیعی گفت:صرافان ارزی را که هنوز به حسابشان واریز نشده دوباره به مشتری می‌فروشند و پولش را می‌گیرند. این در حالی است که هنوز ارزی برای فروش ندارند. این مسئله هم پیش فروش محسوب شده و خلاف محسوب می‌شود. همچنین طبق مقررات بانک مرکزی هیچ صرافی حق ندارد بیش از نصف سرمایه ثبتی خودش معامله کند، در حالی که بیشتر معاملات در نیما رقم‌های بسیار بالاتر و تا چندین برابر سرمایه‌های ثبتی صرافان است.

 

رئیس اسبق کانون صرافان ایران بیان کرد:در واقع سامانه نیما یک جاده ممنوعه است که تنها صرافان مجاز به تردد از آن را دارند. همانطور که گفته شد صرافان غیررسمی می‌توانند هر نوع معامله‌ای را آزادانه انجام دهند و بیشتر معاملات هم توسط آن‌ها انجام می‌شود. در واقع اگرصرافان غیر رسمی فعالیت نداشته باشند بیشتر امور مختل می‌شود.

 

وی تصریح کرد:اگر صرافان غیر رسمی بخواهند در سیستم نیما معامله‌ای انجام دهند، مشمول ممنوعیت‌های پایه خواهند شد، زیرا با تابلوی ممنوعه جاده نیما رو به می‌شوند و باید مطیع قانون باشند که دست روی دست بگذارد، هزینه‌ها را بپردازند و خود را از درآمد و مردم را از سرویس و خدمات محروم کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->