سرخط خبرها

جمع‌آوری ته‌سیگار از بوستان کوهسنگی

  • کد خبر: ۴۴۸۹
  • ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۲
جمع‌آوری ته‌سیگار از بوستان کوهسنگی

صفائی - «با ما همراه شوید و سبز بیندیشید. ته‌سیگار قاتل خاموش! نگارخانه شهرفرنگ با هدف فرهنگ‌سازی و پیشگیری از آسیب بیشتر به طبیعت و فضای سبز طرح تشویقی تقدیم بلیت رایگان در قبال تحویل ته‌سیگار را اجرا می‌کند. 20عدد ته‌سیگار برابر است با 20هزار تومان».
این، متن یکی از بنرهای نصب شده در بوستان کوهسنگی است که هر بیننده‌ای را جذب کرده و به سمت شهر فرنگ هدایت می‌کند. ما هم به همین سمت رفتیم تا اطلاعات بیشتری در این باره کسب کنیم. زائر و مجاور، زن یا مرد، کودک یا بزرگسال فرقی نمی‌کند همه می‌آیند تا پلاستیک و دستکش بگیرند و بروند ته‌سیگار جمع کنند و در مقابل 20ته‌سیگاری که می‌دهند یک بلیت 20هزارتومانی برای تماشای شهرفرنگ دریافت کنند.

زائر اراکی که حدود 40سال دارد با کیسه پلاستیکی‌اش برمی‌گردد و وقتی به او نگاه می‌کنیم می‌بینیم بیشتر از 20ته‌سیگار جمع‌آوری کرده است. او می‌گوید: ابتدا با دیدن این بنر خواستم برای پسرم 20ته‌سیگار جمع کنم و یک بلیت بگیرم که هم اهمیت محیط زیست را بداند و هم بتواند از این مکان بازدید کند، متأسفانه آن‌قدر ته‌سیگار در بوستان زیاد است که دلم نیامد به همان 20عدد اکتفا کنم و در همین زمان کوتاه این مقدار جمع‌آوری کردم.
پلاستیک پسر کوچک دیگری که اهل شیراز است هم ته‌سیگارهایش بیشتر از 20عدد است. او هم می‌گوید: برای سرگرمی و پاکیزگی محیط‌زیست این‌کار را انجام دادم و البته با توجه به زیادبودن ته‌سیگارها حالا می‌توانم برای 5نفر از اعضای خانواده‌ام بلیت بگیرم.


با تشویق فرهنگ‌سازی کنیم
شاه‌پسند، مسئول شهرفرنگ، می‌گوید: اصل ایده من به خاطر طبیعت‌دوستی است زیرا همه ما می‌دانیم ته‌سیگارهای رها شده در طبیعت به محیط زیست آسیب می‌رساند. این‌ها را جمع‌آوری می‌کنم و به سازمان پسماند می‌دهم که از طریق اصولی و علمی معدوم کنند.
وی با اشاره به اینکه اصل بر فرهنگ‌سازی است ادامه می‌دهد: تلاش می‌کنیم تا با جمع‌آوری ته‌سیگارها افراد سیگاری هم به خودشان بیایند و آن‌ها را در طبیعت و حتی کوچه و خیابان رها نکنند.
روز اول 700هزار تومان بلیت رایگان دادم، اما باید بگویم هزینه برایم مهم نیست، نفس کار و طبیعت اهمیت بیشتری دارد. در کشورهای اروپایی فردی که ته‌سیگارش را روی زمین بیندازد جریمه می‌شود، اما ما می‌خواهیم با تشویق فرهنگ‌سازی کنیم.


طرح به سایت جنوبی هم رسید
دکتر ذکاوتی، مدیر بوستان کوهسنگی، هم در این باره توضیح می‌دهد: فلسفه ما این بود تا بیاییم از آسیب‌هایی که این ته‌سیگارها در مجموعه‌های شهری به‌ویژه بوستان‌های بزرگ به وجود می‌آورند پیشگیری کنیم. متأسفانه حداقل عمر ته‌سیگار 100سال و حداکثر آن 500سال است که در طبیعت قابل بازیافت نیست و در نهایت سموم آن به سفره‌های زیرزمینی برمی‌گردد.
وی ادامه می‌دهد: اول که این طرح شروع شد تصور ما بر این بود که بیشتر استقبال از گروه سنی کودک و نوجوان باشد اما برخلاف تصور ما در سنین بالاتر توجه بیشتر بود.
مدیر بوستان درباره هدف از برگزاری این برنامه این‌چنین می‌گوید: پیشگیری از آسیب‌های ته‌سیگارها به فضای سبز شهری و نابودی طبیعت در بلندمدت، فرهنگ‌سازی برای جلوگیری از انداختن ته‌سیگار، جمع‌آوری و معدوم‌سازی پسماند سمی ته‌سیگار به‌طور علمی و اصولی، آموزش گروه سنی کودک و نوجوان و انتقال ایده سبزاندیشی به نسل‌های آینده، کمک به پاکبان‌ها و کاهش هزینه‌های شهری، حفظ محیط زیست و طبیعت برای آیندگان، هم‌اندیشی و هم‌سویی با انجمن‌های مردم‌نهاد و شکل‌دهی یک پویش عمومی برای پاک‌سازی شهر از ته‌سیگارها از اهداف این برنامه است.
ذکاوتی در پایان یادآور می‌شود: استقبال مردم از این طرح سبب شد تا در سایت جنوبی قسمت وسیله‌های بازی هم این طرح را اجرایی کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->