«ریشا» شیر نر باغ وحش وکیل آباد مشهد تلف شد خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است
سرخط خبرها

درباره وضعیت خطرناک زباله‌های آلوده به کرونا که جدی گرفته نمی‌شوند

  • کد خبر: ۴۵۴۲۰
  • ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
درباره وضعیت خطرناک زباله‌های آلوده به کرونا که جدی گرفته نمی‌شوند
به گفته برخی پزشکان، وقتی تست کرونای بیماری مثبت است، کادر درمانی باید همه حواسش را به وسایل درمانی آلوده معطوف کند. پسماند‌های بخش کرونایی باید جدا از دیگر پسماند‌های بیمارستانی در محلی مشخص سوزانده شود.
ملیحه ابراهیمی | شهرآرانیوز؛ این روز‌ها که شمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در دنیا ثانیه می‌زند، احساس نگرانی، اضطراب و ترس از مبتلا شدن نیز در بین مردم افزایش یافته است، زیرا روزبه روز به تعداد بیماران بیمارستانی و خانگی افزوده می‌شود. جدا از مسائل درمانی، موضوع دیگری که در این دوره باید بسیار به آن توجه کرد، زباله‌ها و پسماند‌هایی است که این روز‌ها حجمش بیش از مدت مشابه سال‌های گذشته شده است.
 
کارشناسان بر این باورند: تولید پسماند در کشورمان تا پیش از همه گیری بیماری کرونا نیز بیش از دیگر کشور‌ها بود، اما با شیوع این بیماری، میزان پسماند‌های تولیدی بیمارستان‌ها روند صعودی پیدا کرده است.
 
به گفته برخی از این افراد، نباید پسماند‌های عفونی و بیمارستانی به صورت عادی دفع شود و باید پروتکل‌های مصوب در این زمینه رعایت شود، اما این روز‌ها مرز بین پسماند‌های کرونایی و عادی باریک‌تر از مو شده است. در این شماره به زباله‌هایی که در دوران کرونا تولید می‌شود اشاره خواهیم کرد و اینکه چگونه باید بهداشت را رعایت کرد تا آمار مبتلایان به کووید ۱۹ از طریق زباله‌ها کم شود تا افراد بیشتری به این بیماری مبتلا نشوند.


در زمان همه گیری چنین ویروسی اساسا مرحله بازیافت زباله باید از چرخه مدیریت پسماند حذف شود، زیرا پسماند کرونایی در کنار پسماند‌های دیگر آلودگی ایجاد می‌کند و تفکیک و بازیافت باید قطع و تمام پسماند‌ها دفن شود. علت این است که پس از دفن این زباله‌ها گاز متان در زمین ایجاد، و حرارت آن موجب از بین رفتن ویروس می‌شود.
 
درباره پسماند خشک نیز توصیه می‌شود که دفن و سوزانده شود، زیرا در کنار پسماند‌های‌تر قرار می‌گیرد و آلوده می‌شود.

این روز‌ها انتقاد‌های زیادی به برخی بیمارستان‌ها که بیماران کرونایی پذیرش می‌کنند وارد است.
 
به گفته برخی پزشکان، وقتی تست کرونای بیماری مثبت است و بستری می‌شود، کادر درمانی باید تمام حواسش را به وسایل درمانی آلوده معطوف کند. پسماند‌های بخش کرونایی باید جدا از دیگر پسماند‌های بیمارستانی در محلی مشخص سوزانده شود.

افرادی که در قرنطینه خانگی از بیماران کرونایی مراقبت می‌کنند باید حواسشان به پسماند‌های کرونایی باشد. یکی از راه‌های مراقبتی این است که تنها سه چهارم کیسه زباله را پر کنند و در ساعات مقرر بیرون از خانه بگذارند. کاری بسیار انسان دوستانه است که روی کیسه زباله بیمار کرونایی شان یادداشت یا علامتی بگذارند تا پاکبانان با دقت و رعایت بهداشت بیشتری آن‌ها را حمل کنند. متأسفانه خیلی‌ها به علت مخفی کردن این مسئله که در خانه بیمار کرونایی دارند از رعایت اصولی بهداشت پسماند‌های خانگی خود امتناع می‌کنند.

یکی از راه‌هایی که به کاهش ابتلا به کرونا از طریق زباله‌ها کمک می‌کند این است که خارج از ساعات جمع آوری زباله و پسماند‌ها آن‌ها را بیرون از منزل یا کنار یا داخل سطل‌های بزرگ زباله نگذاریم. با این کار، به کاهش آمار زباله گرد‌ها و قطع زنجیره کرونا کمک کرده ایم.

جدا از مبتلا شدن به کووید ۱۹، با رعایت نکردن بهداشت فردی مثل رها کردن ماسک و دستکش داخل معابر و مصرف بی رویه ظروف یکبارمصرف، به نابودی محیط زیست دامن زده ایم. بهترین روش این است که بعد از مصرف، آن‌ها را در کیسه زباله بگذاریم و سر آن را گره بزنیم و به داخل سطل زباله بیندازیم.

از این مسئله نیز غافل نشویم که ریختن آب دهان، رها کردن ته سیگار و آدامس جویده شده از دیگر راه‌های انتقال بیماری کرونا به افراد سالم است. این را هم باید اضافه کرد که دفن غیراصولی پسماند‌های کرونایی تهدید بزرگی برای محیط زیست است.

پژوهش‌های زیادی برای تفکیک زباله‌های خشک در شرایط کرونا انجام شده است و خیلی از محققان بر این باورند که تفکیک زباله احتمال آلودگی را به ویژه در انبار ضایعات به میزان زیادی افزایش می‌دهد. البته این نظر نیز مطرح شده است که نگهداری ضایعات کمتر از یک ماه در انبار ضایعات بلامانع است.

اگر رفت و آمد‌های اضافه به بیرون از خانه را کمتر کنیم، قطعا با کاهش آمار ابتلا روبه رو خواهیم بود و یکی از پیامد‌های مثبتی که این مسئله به همراه دارد این است که با ماندن در خانه، میزان پسماند‌های بیمارستانی هم کاهش می‌یابد. به گفته کارشناسان، زباله‌های بیمارستانی در زمان شیوع، به علت مدت ماندگاری، کانون خطر محسوب می‌شوند.

از دیگر نکاتی که در این روز‌ها که با کرونا پیوند خورده است باید به آن دقت داشت این است که برای کاهش تولید زباله، می‌توان به جای کیسه‌های پلاستیکی، از کیسه‌های پارچه‌ای و به جای دستکش پلاستیکی، از دستکش نخی استفاده کرد. رعایت این ۲ مورد در کنار استفاده از ماسک‌های دوختنی نه تنها به کاهش تولید زباله کمک می‌کند بلکه کاهش نابودی محیط زیست را به همراه دارد.

پزشکان با توجه به آزمایش‌هایی که به تازگی انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که زباله‌ها عامل انتقال ویروس‌ها و میکرب‌ها به افراد هستند. از این رو، به دست اندرکاران توصیه کرده اند در شرایط فعلی برای سلامت شهروندان به ویژه پاکبانان تمهیدات لازم را بیندیشند: ریزساخت هایی، چون سطل‌های ویژه پسماند‌های کرونایی و ناوگان ویژه جمع آوری آن.

۲۰ تــن
در ۵ ماه نخست امسال، روزانه ۲۰ تن پسماند بیمارستانی در مشهد تولید شده است

۲۱۴ تــن
در شرایط قبل از کرونا روزانه بین ۲۲۰ تا ۲۳۰ تن زباله خشک از سطح شهر مشهد جمع آوری می‌شد که این رقم با شیوع بیماری کرونا به تن کاهش پیدا کرده است.


صرفا جهت اطلاع مشهدی‌ها

با شروع کرونا از اسفند سال گذشته تا ۱۵ فروردین امسال هیچ گونه تفکیک زباله‌ای از مبدأ نداشته ایم.
از ۱۵ فروردین امسال تا حالا فعالیت خودرو‌های جمع آوری پسماند‌ها و ایستگاه‌های دایر در سطح شهر به قوت خود
باقی است. در این مدت، کادر پزشکی زیر نظر واحد HSE به طور مرتب کارگر‌ها و متصدیان ایستگاه‌ها را ویزیت می‌کنند.
روزانه به طور میانگین ۲۰۰۰ تن زباله از سطح شهر مشهد جمع آوری می‌شود.
میزان تفکیک زباله از مبدأ در مشهد ۱۱ درصد است.
از چهارشنبه این هفته طرح جمع آوری هوشمند پسماند‌های بازیافتی از طریق نصب اپلیکیشن روی تلفن‌های همراه اجرایی می‌شود. شهروندان می‌توانند برای تحویل پسماند‌های بازیافتی خود از طریق این طرح درخواست خودرو درب منزل اقدام کنند.
جمع آوری پسماند‌های بیمارستانی مشهد با خودرو‌های حمل مخصوص انجام می‌شود. پسماند‌ها در محیط بیمارستان بی خطر می‌شوند و در یک جای مشخص با یک لایه آهک و خاک دفن می‌شوند.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->