کریس کلمن سرمربی مورد نظر تراکتور کیست + بیوگرافی دبل شهاب زاهدی مقابل جوبیلو ایواتا + ویدیو گل ۳ امتیازی مرادمند تقدیم به دو بازیکن مصدوم روابط تیره و تار نکونام با سرپرست ناشناس استقلال حمله هواداران تراکتور به بازیکنان+ ویدیو استراحت دو روزه اوسمار به شاگردانش تغییر مالکیت پرسپولیس تنها راه نجات! حنانوف و بیرو در اراک هم نیستند سوال ویژه از دانیال اسماعیلی‌فر| مخاطب تو چه کسی بود؟! عالیشاه بازی با سپاهان را از دست داد نتیجه بازی استقلال و شمس آذر در لیگ برتر(۳۱ فروردین ۱۴۰۳)+ ویدیو گل‌ها| بازگشت به صدر ویدیو خلاصه بازی استقلال و شمس آذر قزوین(۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پخش زنده بازی النصر و الفیحا در لیگ عربستان (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین پخش زنده بازی استقلال و شمس آذر در لیگ برتر (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین یونس امامی به پاریس رسید | چهارمین سهمیه المپیک‌ برای کشتی آزاد ایران سورپرایز زنوزی برای هواداران تراکتور و استقلال| استراماچونی در تبریز؟ پخش زنده بازی تراکتور و نساجی در لیگ برتر (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین حمله سرپرست هوادار به سرپرست پیکان| جنجال دقیقه نودی در نبردتهرانی‌ها شمسایی: تیم‌های کوچک آسیا بزرگ شده‌اند
سرخط خبرها

خاکسترم نام وطن را ترسیم می‌کند

  • کد خبر: ۴۵۷۳۹
  • ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
  • ۱
خاکسترم نام وطن را ترسیم می‌کند
رضا سلیمان نوری - تاریخ‌پژوه
پیروزی تیم فوتبال قرمزپوش پایتخت بر حریف سعودی خود بار دیگر خیابان‌های همه مناطق ایران را تحت‌الشعاع قرار داد و ساعتی چند جوانان این مرزوبوم وضعیت سخت اقتصادی را فراموش کردند و با غروری وصف‌برانگیز به شادی پرداختند. شادی‌ای که البته باعث‌وبانی‌اش تیم قرمزپوش پایتخت بود، اما به‌واقع رنگی نداشت و در تهران چه قرمزپوشان پیروز و چه آبی‌پوشانی که همان روز در برابر مجلس اجتماع کرده بودند تا شاید نمایندگان ملت فکری به‌حال تیمشان کنند، در کنار هم و یک‌صدا با خواندن سرود‌های حماسی ملی به آن هویت بخشیدند. این امر البته در همه نقاط کشور هم تکرار شد و ترک و کرد و فارس و لر و بلوچ و عرب به خیابان آمدند و یک صدا نام عزیز ایران را فریاد زدند. حرکتی که نشان داد برای یکایک اهالی ایران‌زمین چیزی مهم‌تر از آب‌وخاک و وطن مشترک نیست که اگر این‌گونه نبود، نه دوستداران رنگ آبی در پایتخت در این جشن‌ها حضور پیدا می‌کردند و نه در آذربایجان جشنی برپا می‌شد.

البته مهم‌تر اگر وطن عزیز نبود، هم‌میهنان عزیز عرب خوزستان که حریف مغلوب این بازی هم‌زبانشان بود، هیچ‌گاه شادی نمی‌کردند. به بیان دیگر این شادی جمعی در همه نقاط کشور نشان داد که جوانان امروزی هم معنای وطن و حفاظت و حراست از آن را خوب درک می‌کنند و هرگاه که لازم باشد در کسری از زمان در صحنه حاضر می‌شوند و صرف نظر از اختلاف‌های کوچک و بزرگی که بیش از هر چیز در فضای مجازی وجود دارد، یک‌صدا نام عزیز وطن را صدا می‌زنند و به‌نوعی آن جمله زیبای افسر وطن‌دوست، کلنل پسیان، را مشق می‌کنند که «مرا اگر بکشند، قطرات خونم کلمه ایران را ترسیم خواهد کرد و اگر بسوزانند، خاکسترم نام وطن را تشکیل خواهد داد.»

به‌راستی هم این‌گونه است و شادی‌ای که پس از پیروزی تیم قرمزپوش پایتخت بر حریف عربستان سعودی در خیابان‌های شهر‌های ایران‌زمین از جمله هاشمیه و بولوار وکیل‌آباد مشهد دیدیم، یک شادی حماسی بدون هیچ لهوولعب و آلودگی و ناپاکی بود. شادی‌ای که از سربلندی ایران و ایرانی از هر نژاد و قوم و مذهبی نشان داشت و نماد فتح و پیروزی همیشگی غیورمردان و شیرزنان ایرانی بود. فتح و پیروزی‌ای که نشئت‌گرفته از اندیشه خوب و ایمان سرشار ایرانی‌جماعت به ذات یگانه پروردگار و قدرت و عظمت اوست.
کوتاه سخن اینکه جامعه امروز ما به شدت به ابراز وجود حماسی و هویت‌یابی‌هایی از این دست نیاز دارد؛ هرچند بهانه آن پیروزی‌های بزرگ و کوچک ورزشی باشد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
mehryart
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۳
0
0
این موضوع های بچه گانه چیه که مینویسید یعنی در دنیا فقط ایرانی هست که وطن پرست هستش و بقیه کشورها دشمن وطنشون هستند -در جنگ جهانی دید که اوپاییها در طول چهار سال چندین برابر جنگ هشت ساله ما کشته دادندو هیچ وقت هیچ قومی و جمعیتی را به بی غیرتی و وطن فروشی متهم نمیکنند-در همین تلویزیون مثلا ملی به خاطر تنبیه یک بازیکن پرسپولیس که جلوی ازبک ها چشم کشیده نشان داده بود چندین بار به طرفداران تیم مقابل انگ وطن فروشی زدند -در کجای انگلستان مردم شهر دیگه به خاطر قهرمانی چلسی یا لیورپول به خیابان میریزند ---وافعا این ها معیار وطن دوستیست
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->