آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان
سرخط خبرها

دانشجویان هم می‌توانند بیمه تامین اجتماعی شوند؟ + جزئیات

  • کد خبر: ۴۶۰۸۲
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
  • ۴
دانشجویان هم می‌توانند بیمه تامین اجتماعی شوند؟ + جزئیات
فرزندم دانشجو و تحت تکفل من است و جایی شاغل نمی‌باشد چگونه می‌تواند نزد سازمان تأمین اجتماعی بیمه پرداخت کند؟
به گزارش شهرآرانیوز، در پاسخ به این سوال باید گفت فرزندان اناث می‌تواند به صورت بیمه زنان خانه دار یا بیمه دانشجویان دانشگاه به فرزندان ذکور به‌صورت بیمه دانشجویان دانشگاه با ارائه کارت دانشجویی یا گواهی معتبر نزد سازمان تامین اجتماعی بیمه پرداز گردند (وفق بخشنامه ۱۷ امور فنی بیمه شدگان و بخشنامه ۶۸۵ فنی بیمه دانشجویان)

نرخ حق بیمه طبق قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد ۱۲، ۱۴ یا ۱۸ درصد و انتخاب دستمزد در بیمه زنان خانه‌دار بین حداقل و حداکثر دستمزد و در بیمه دانشجویان بین ۱/۱ برابر حداقل دستمزد تا حداکثر دستمزد مصوب شورای عالی کار در سال درخواست با انتخاب متقاضی می‌باشد.

_ تعهدات ۱۲٪ مستمری بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی

_ تعهدات ۱۴٪ مستمری بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی

_ تعهدات ۱۸٪ مستمری بازنشستگی، بازماندگان و از کار افتادگی کلی

 فرزندان همزمان با بیمه پردازی تا زمانی که طبق مقررات سازمان تحت تکلف شما میباشد از خدمات درمانی بیمه پرداز شما بهره‌مند گردد.

 لازم به ذکر است با توجه به اینکه زن خانه دار یا دانشجو بودن شغل محسوب نمی‌گردد در صورت احراز سایر شرایط قانونی، بیمه شدگان موصوف می‌توانند همزمان با بیمه پردازی از مستمری والدین به عنوان بازمانده بهره‌مند گردند.
 

بیشتر بخوانید: جزئیات افزایش مجدد حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی


 

پاسخ به سؤالات متداول


من ورودی ترم بهمن ماه و دانشجوی سال اول دانشکدهٔ پزشکی دانشگاه آزاد هستم. آیا به من هم تعلق می‌گیرد؟

توجه داشته باشید که هر دانشجوی ایرانی شاغل به تحصیل در داخل یا خارج از کشور، می‌تواند با ارائهٔ کارت دانشجویی معتبر و داشتن کد بیمه و ثبت‌نام در یکی از شعب سازمان در داخل یا از طریق کارگزار‌های رسمی تأمین اجتماعی در خارج از کشور، نسبت به پرداخت حق بیمهٔ ماهانه اقدام کند.

مبلغ حق بیمهٔ ماهانه دانشجویی چقدر است؟

توجه داشته باشید، همان‌طور که در بالا گفته شد، چون درصد‌ها متفاوت است (۱۲ تا ۱۸ درصد) لذا نمی‌توان رقم دقیقی پیشنهاد کرد. اما حداقل مبلغ ۱۰۰ هزار تومان خواهد بود که براساس حداقل پایهٔ دستمزد موردنظر دانشجو و درصد انتخابی، تا ۵۰۰ هزار تومان نیز افزایش می‌یابد. لذا، شما می‌توانید مبلغ پرداخت حق بیمه را براساس نرخ ۱۲ درصد در دوران دانشجویی، انتخاب کنید تا حق بیمهٔ شما براساس این درصد، محاسبه شود. از آنجا که مدت زیادی تا بازنشستگی فرصت دارید، لذا، پرداخت حق بیمهٔ حداقلی در دوران دانشجویی، تأثیری در سوابق بلندمدت شما نخواهد داشت.

آیا پرداخت حق بیمهٔ دانشجویی تأمین اجتماعی قسطی است؟

خیر. حق بیمه براساس فیش صادرشده و مبلغ ماهیانهٔ موردتوافق شما تعیین می‌شود و باید تا یک ماه پس از صدور، پرداخت شود. عدم پرداخت، منجر به جریمه و جلوگیری از رد شدن لیست ماه بعد خواهد شد؛ لذا پرداخت قسطی این بیمه، تعریف نشده است؛ مگر اینکه تأمین اجتماعی تسهیلاتی را برای دانشجویان در نظر بگیرد که چنین چیزی تا آخر ۹۷ ابلاغ نشده است.

آیا می‌توان حق بیمه دانشجویی را به‌صورت سالانه پرداخت کرد؟

پرداخت حق بیمه دانشجویی، به‌صورت ماهانه است و فیش حق بیمه نیز ماهانه صادر می‌شود که دانشجو، ملزم به پرداخت این مبلغ به‌صورت ماهانه است.

آیا بیمه دانشجویی تأمین اجتماعی، شامل بیمهٔ بیکاری است؟
 

توجه داشته باشید که بیمهٔ بیکاری، تنها به مشمولان بیمهٔ اجباری تعلق می‌گیرد و بیمه‌پردازان اختیاری خویش‌فرما و اختیاری صاحبان حرف و مشاغل آزاد، مشمول بیمهٔ بیکاری نمی‌شوند؛ چرا که کارفرمایی ندارند که از کار بیکار شوند. پس، بیمه دانشجویی درطول بیمه‌پردازی دانشجو، شامل بیمهٔ بیکاری نیست.

اما، پس از فراغت از تحصیل، درصورتی که شما در کارگاهی در داخل یا خارج از کشور، مشغول به کار شوید و به‌صورت غیرارادی، از کار بیکار شوید، می‌توانید با در دست داشتن نامهٔ عدم نیاز کارفرما و رونوشت قرارداد مکتوب، به ادارات کار استان محل اشتغال مراجعه و درخواست بیمهٔ بیکاری کنید.

بنابراین، بیمه‌پردازی دانشجویی، تأثیری غیرمستقیم در دریافت بیمهٔ بیکاری در آینده خواهد داشت. چرا؟ چون یکی از شرایط دریافت بیمهٔ بیکاری این است که شما، سابقهٔ بیمه‌پردازی داشته باشید.

آیا بدون داشتن کد بیمه، می‌توان بیمه دانشجویی گرفت؟
خیر. به‌محض مراجعهٔ شما به شعب سازمان تأمین اجتماعی در سراسر کشور، کد بیمه به‌صورت سیستمی برای پروندهٔ شما تعریف می‌شود و همیشه مثل کد ملی و کد دانشجویی شما، ثابت خواهد بود.

آیا داشتن بیمه دانشجویی، شانس پذیرش تحصیلی در مقاطع عالیه را افزایش می‌دهد؟

داشتن بیمهٔ دانشجویی، شرط لازم یا شرط کافی برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های داخل یا خارج از کشور نیست.

آیا دریافت دفترچهٔ درمانی با پرداخت بیمه دانشجویی، امکان‌پذیر است؟
بله و هزینه‌ای ندارد.

چه تفاوتی بین بیمه‌پردازی در زمان تحصیل و بیمه‌پردازی پس از فراغت از تحصیل وجود دارد؟

بیمه‌پردازی در زمان تحصیل، این فرصت را به شما می‌دهد تا زودتر به مرز بازنشستگی برسید، چرا که شما چندین سال مشغول به تحصیل هستید و هنوز وارد بازار کار نشده‌اید؛ حتی پس از فراغت از تحصیل هم شاید تا مدت‌ها به دلایلی، کار پیدا نکنید یا کارفرما، از پرداخت حق بیمهٔ شما شانه خالی کند؛ بنابراین، شروع بیمه‌پردازی از زمان دانشجویی، هم برای شما سابقهٔ بیمه فراهم می‌کند و هم شما را سریع‌تر به بازنشستگی می‌رساند.

اگر پس از فراغت از تحصیل، بیمه‌پردازی خود را طبق مقررات نزد سازمان تأمین اجتماعی آغاز کنید، دیرتر بازنشست و از خدمات مقرری بازنشستگی بهره‌مند می‌شوید. از طرفی، حق بیمه‌ای که شما در دوران دانشجویی پرداخت می‌کنید، به‌مراتب کمتر از حق بیمه‌ای است که باید در زمان اشتغال، پرداخت کنید.

مثلا اگر حق بیمهٔ دانشجویی سال ۹۸، ماهانه ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان باشد، این رقم، برای سال ۱۴۰۰ به بعد، بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت و به‌صورت پلکانی زیاد می‌شود. پس، هرچه بیمه‌پردازی شما در تأمین اجتماعی زودتر شروع شود، از نظر زمانی و بودجه‌ای به نفع شماست.

آیا به دانشجویان بورسیهٔ مقطع دکترا هم تخفیف پرداخت بیمه دانشجویی تعلق می‌گیرد؟

خیر، مگر اینکه بنیاد ملی نخبگان یا وزارت بهداشت یا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، بخشی از حق بیمهٔ دانشجویان را با ارائهٔ تسهیلات و توافقاتی با سازمان تأمین اجتماعی تقبل کنند که در سال ۹۷، چنین موضوعی رخ نداده است.

آیا پس از دانش‌آموختگی در مقطع کارشناسی، می‌توان در مقطع کارشناسی ارشد هم بیمه دانشجویی پرداخت کرد؟
بله. محدودیت و ممنوعیتی وجود ندارد. بهتر است این فرآیند را ادامه دهید و سابقهٔ خود را مسکوت نگذارید تا سابقهٔ بیمهٔ شما افزایش یابد و پس از فراغت از تحصیل، با سابقه‌ای قوی‌تر، به سمت بازنشستگی گام بردارید.

من پس از اتمام مقطع کارشناسی ارشد و پیش از تحصیل در مقطع دکترا، در کارگاهی مشغول به کار شدم. اما کارفرما، ۴ ماه بیمهٔ من را پرداخت نکرد. چه باید بکنم؟

اگر شما در زمان تحصیل، بیمه دانشجویی خود را پرداخت کرده باشید، بیمهٔ خویش‌فرمای صاحبان حرف و مشاغل آزاد دارید. پس از اشتغال به کار، بیمهٔ شما اجباری می‌شود. درصورتی که کارفرما، سهوا یا عمدا، از پرداخت حق بیمهٔ شما اجتناب کرد، به شعبهٔ بیمه‌پردازی خود مراجعه و فرم ادعای سابقه را تکمیل کنید تا درخواست شما در شعبه و درکمیسیون‌های مربوطه، رسیدگی شود.
 

نکاتی دربارهٔ بیمه دانشجویی

بیمه دانشجویی، فرصتی عالی برای بیمه شدن به‌منظور دریافت خدمات پزشکی، درمان، بازنشستگی و از کار افتادگی سازمان تأمین اجتماعی است.
بیمه دانشجویی تأمین اجتماعی را با بیمه‌نامهٔ حوادث، اشتباه نگیرید.
بیمه دانشجویی تأمین اجتماعی را با بیمه‌نامهٔ عمر، اشتباه نگیرید.
بیمه دانشجویی تأمین اجتماعی را با بیمه‌نامهٔ مسافرتی دانشجویان خارج از کشور، اشتباه نگیرید.
 

بیمه دانشجویی تأمین اجتماعی، بستری فرصت‌آفرین برای بازنشسته شدن سریع‌تر است.

بیمه دانشجویی تأمین اجتماعی، فرصتی برای داشتن سابقهٔ بیمه است.
داشتن سابقه‌ٔ بیمه سبب می‌شود تا اگر متقاضی تحصیل، اشتغال، مهاجرت تحصیلی و خوداشتغالی در کشور‌های مقصد تحصیلی و مهاجرتی ایرانیان (مثل نیوزلند، کانادا، استرالیا، سوئد، آلمان، قطر و غیره) هستید، برای شما سابقهٔ رسمی دولتی ایجاد شود تا رزومهٔ قوی‌تری داشته باشید.
سابقهٔ موردنظر برای متقاضیان مهاجرت در قالب برنامه‌های خوداشتغالی، کارآفرینی و کارگر ماهر در کشور‌های فوق‌الذکر، تنها براساس گواهی تأمین اجتماعی، موردقبول ادارات مهاجرتی قرار می‌گیرد؛ لذا از این فرصت استفاده کنید و سابقهٔ بیمهٔ خود را افزایش دهید تا پس از فراغت از تحصیل، سابقهٔ بیمهٔ خوبی داشته باشید و آن را با بیمهٔ اجباری یا بیمهٔ خویش‌فرما، ادامه دهید.

کلیهٔ متقاضیان بیمه دانشجویی تأمین اجتماعی، باید کد بیمهٔ ۱۰ رقمی دریافت کنند. دریافت این کد، رایگان است و با مراجعه به یکی از شعب سازمان در شهر محل سکونت یا تحصیل شما، صادر می‌شود.

کلیهٔ سوابق بیمه‌پردازی شما به‌صورت آنلاین و لحظه‌ای، از طریق سامانهٔ سوابق تأمین اجتماعی قابل‌پیگیری و مشاهده خواهد بود.
 
 
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
تورج اخوان
Netherlands
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
1
0
بله چرا که نه
تامین اجتماعی برای خرج و مخارج خودش و وام به عزیزانش نیاز به پول دانشجو های بدبخت دارد
ولی این دانشجو ها قبل از گوش دادن به فرمایشات شما بروند وضعیت بازنشسته ها رو ببینند که این سازمان چطور که حاصل یک عمر پس انداز اکثر بارنشسته ها را تصرف کرده است و آنها را به خاک سیاه نشانده است
ابی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۹
1
1
تامین اجتمایی خیرش به همه رسیده ابتدا دون می پاشه میاره جلو بعد کار خودشو انجام میده بهتره تکالیف قبلیش را انجام بده بعد وظایف دیگه بعهده بگیره. کارگرهای پروژه ای پول بیمه بیکاری از آنها میشه ولی موقع بیکاری حق بیمه بیکاری بهش نمی دهند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
0
0
لزوم احتساب سابقه بیمه دوران دانشجویی مانند خدمت سربازی
https://farsnews.ir/my/c/64066
لطفا با مراجعه به لینک فوق جهت طرح موضوع در صحن مجلس از این طرح حمایت فرمایید.
اتوسا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
0
1
من قبلا دانشجو بودم الان کاری پیدا نکردم ایا ی ساله ایا بیمه میشوم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->