نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند
سرخط خبرها

روایتی از تجربه نخست‌وزیری متفاوت دختر ۱۶ ساله فنلاندی

  • کد خبر: ۴۶۳۵۲
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
روایتی از تجربه نخست‌وزیری متفاوت دختر ۱۶ ساله فنلاندی
«آوا مورتور» با اینکه ۱۶ سال بیشتر ندارد، در همین سن‌وسال اندک توانست برای یک‌روز در سمت یکی از اعضای برجسته دولت کشورش ظاهر شود و جدا از ماجراجویی‌هایی که به‌احتمال به آن‌ها تن داده است، موفق شد با تمام وجودش حال‌وهوای حضور در چنین منصبی را درک کند
محبوبه عظیم زاده | شهرآرانیوز؛ با اینکه ۱۶ سال بیشتر ندارد، در همین سن‌وسال اندک توانست برای یک‌روز در سمت یکی از اعضای برجسته دولت کشورش ظاهر شود و جدا از ماجراجویی‌هایی که به‌احتمال به آن‌ها تن داده است، موفق شد با تمام وجودش حال‌وهوای حضور در چنین منصبی را درک کند و البته استرس‌ها، اضطراب‌ها و تمام منافع و معایب آن را. اینکه با بزرگان بنشیند، پشت میکروفون بایستد و برایشان سخنرانی کند، پشت تریبون سران مملکتی قرار بگیرد و از پله‌های اتاق رؤسا بالا برود و حتی درودیوار آن را لمس کند. آوا مورتو، نوجوان شانزده‌ساله فنلاندی، که اهل یکی از روستا‌های جنوب فنلاند است و علایق محیط‌زیستی و حقوق بشری خود را دنبال می‌کند، کسی است که به‌صورت نمادین در روز چهارشنبه، هفتم اکتبر، یعنی فقط ۴ روز پیش از فرارسیدن یازدهم اکتبر و روز جهانی دختر، حضور در قامت نخست‌وزیری کشورش را تجربه کرد تا به‌قول خودش یک روز پر از هیجان را تجربه کند.
 
برگزاری جلسه‌ای با وزیر دادگستری کشور و سخنرانی برای وزیر توسعه و تجارت خارجی فنلاند و تعدادی از اعضای پارلمان این کشور از جمله فعالیت‌هایی بود که آوا در روز متفاوت خود در آن‌ها شریک بوده است. اتفاقی که حالا دیگر حتما به یکی از تجربه‌های منحصربه‌فرد او تبدیل شده و به‌یقین جلوه دیگری از اعتمادبه‌نفس و حضور در اجتماع را برای او به‌عنوان یک دختر به ارمغان آورده است.
 
همان چیزی که باعث شد وقتی از او می‌پرسند: «به‌نظرت یک روز واقعا نخست‌وزیر می‌شی؟» بگوید: «تصمیم‌گیری دراین‌باره با من نیست، شاید بله!» احساس عزت‌نفس و متکی‌به‌فرد بودنی که حتما تمام دختران مثل آوا مورتو در سراسر جهان به آن احتیاج دارند. آوا بعد از این تجربه گفت: «ما دختر‌ها بیشتر از این ارزش داریم که فقط یک قربانی باشیم. ما توانایی‌های فوق‌العاده‌ای داریم. با کمک یکدیگر مسائل زیادی می‌تواند حل شود و من به‌واسطه این اتفاق، اطلاعات جدیدی درباره نحوه قانون‌گذاری در کشورم کسب کردم.» او پیامی هم برای تمام دنیا و تمام هم‌سن‌وسالانش داشت و گفت: «دختران باید بهتر درک کنند که چقدر مهم هستند.»
این اتفاق برای آوا چند روز پیش رخ داد، اما حالا ویدیو‌های آن در فضای مجازی دست به دست می‌شود.


آینده‌نگری به سبک فنلاندی‌ها

آمار‌ها می‌گوید در سال گذشته دختران موفق شده‌اند ۱۸۰۰ شغل را در بیشتر از ۶۰ کشور در سراسر جهان از آن خود کنند. سانا مارین، نخست وزیر فنلاند هم می‌گوید کشورش با ۵/۵ میلیون نیروی آماده به خدمتی که دارد، می‌تواند از حضور دختران به‌عنوان یک شانس خوب برای توسعه کشورش استفاده کند. اینکه چرا آوا مورتو چنین تجربه‌ای را از سر گذراند، برمی‌گردد به همین افق دور، به کارزاری که هدف آن ارتقای حقوق دختران است. کارزاری که زیر نظر یک سازمان غیردولتی قرار دارد و طرح قدرت‌گیری دختران یا GirlsTakeover به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های آن، برابری حقوق دختران با پسران و ارتقای حقوق کودکان را دنبال می‌کند و به‌طور ویژه در پی این است که با افزایش آگاهی دختران در زمینه فناوری‌های نوین، آن‌ها را برای حضور در سطوح فناوری‌محور تشویق کند.
 
دولت فنلاند معتقد است این آینده‌نگری و این اتفاق می‌تواند در آینده، سهم زنان در هیئت‌مدیره شرکت‌ها و مشاغل مرتبط با فناوری‌های نوین را افزایش دهد. نکته‌ای که آوا هم به آن اشاره کرد و گفت: «دختران در زمینه فناوری به اندازه پسران توانایی دارند و به‌نظرم جوانان می‌توانند به بزرگ‌سالان یاد بدهند که نوآوری بیشتری داشته باشند.» جالب است بدانید که خود سانا مارین وقتی در سال گذشته در سن سی‌وچهارسالگی نخست‌وزیر فنلاند شد، عنوان جوان‌ترین رئیس دولت در جهان و سومین نخست‌وزیر زن فنلاند را از آن خود کرد.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->