سرخط خبرها
در گفتگو با رئیس ناحیه یک منطقه ۲ تأکید شد

لزوم همکاری هیئت مذهبی با شهرداری  

  • کد خبر: ۴۶۷۰
  • ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۶
لزوم همکاری هیئت مذهبی با شهرداری  

محبوبه فرامرزی - شور، اشتیاق و عشق به خاندان عصمت و طهارت(ع) در دل و جان مردم، به ویژه زائران و مجاوران حضرت علی بن موسی الرضا(ع) ریشه دوانده است و هر یک از شهروندان مایل هستند تا به نحوی ارادت خالصانه خود را به این خاندان ابراز کنند. سنت پسندیده نذورات و خیرات در میان شیعیان پیشینه‌ای چند صد ساله دارد و در سال‌های اخیر نیز یکی از شیوه‌های بروز آن، برپایی ایستگاه‌های صلواتی در مناسبت‌های مذهبی به ویژه ایام دهه اول محرم در شهرها بوده است که در مشهد نیز به صورت گسترده‌ای مورد اقبال واقع شده است و انجام می‌شود.
رئیس ناحیه یک منطقه2 در این‌باره گفت: ایستگاه صلواتی مکان موقتی برای پذیرایی از شهروندان و زائران در مناسبت‌های مهم فرهنگی و مذهبی است که به ویژه  از سوی نهادهای غیردولتی، مساجد، هیئت‌ها و برخی از دستگاه‌های دولتی با دریافت مجوز از مناطق شهرداری مشهد در مکان مشخص و زمان تعیین شده در شهر برپا می‌شود. معمولا از نظر قانونی حداکثر مساحت مجاز برپایی ایستگاه صلواتی 12 متر مربع است، اما برای برپایی خیمه‌های عزاداری این متراژ با همکاری شهرداری افزایش می‌یابد.
پرهام تقویان ادامه داد: درباره برپایی خیمه‌های عزاداری در شهر به وسیله هیئت‌های مذهبی، معرفی‌نامه هیئت‌های متقاضی از سوی شورای هیئات مذهبی با قید عنوان مجوز خیمه عزاداری و اعلام ابعاد مورد تأیید است.
وی اضافه کرد: نزدیک نبودن مکان برپایی خیمه یکی دیگر از ویژگی‌های خیمه‌هاست. چرا که محوریت برپایی عزاداری‌ها مساجد و تکایا هستند.
رئیس اداره ناحیه یک منطقه2 افزود: برای دهه اول محرم سال98 تاکنون 95 مجوز ایستگاه صلواتی در محدوده منطقه2 صادر شده که بیشتر مجوزهای صادره درمحدوده ناحیه یک این منطقه است.
وی بر لزوم همکاری ایستگاه‌های صلواتی با شهرداری تأکید کرد و افزود: در این زمینه مسئولیت امنیت ایستگاه یا خیمه به عهده نماینده یا مسئول هیئت است.
تقویان ادامه داد: مسئولیت نصب دقیق و جمع‌آوری چادر و سازه مربوط و هرگونه حادثه احتمالی به عهده نماینده یا مسئول هیئت است.
رئیس ناحیه یک منطقه 2 اضافه کرد: ضروری است برپایی ایستگاه صلواتی با طرح ترافیک راهنمایی و رانندگی هماهنگ بوده و در صورت ایجاد ترافیک در خیابان یا ایجاد مشکل برای عابران یا راکبان مسئول هیئت به جمع‌آوری ایستگاه اقدام کند. درغیر این صورت شهرداری به جمع‌آوری ایستگاه اقدام می‌کند. دراین موارد صدور مجور در مرحله بعدی منتفی می‌شود و این هیئت حق هیچ گونه اعتراض و ادعایی نخواهد داشت.
وی رعایت مسائل بهداشتی به وسیله تمامی افراد دخیل در پذیرایی خیمه‌ها را الزامی دانست و افزود: متصدیان ایستگاه صلواتی به کنترل نظافت داخل و اطراف ایستگاه موظف هستند.
تقویان به برخی قوانین حاکم بر خیمه‌ها تأکید کرد و افزود: ایجاد هرنوع دیوار کاهگلی، نصب شمایل، ضریح، نمایشگاه کتاب، عکس، صندوق جمع‌آوری کمک‌های مردمی و فروش هرگونه محصول در خیمه‌ها ممنوع است.
وی به اهمیت توجه به تردد شهروندان و سد نکردن مسیر آنان اشاره کرد و گفت: حداقل 50درصد عرض پیاده‌رو در راستای تردد شهروندان باید استفاده شود و باز باشد.
رئیس ناحیه یک منطقه2 افزود: وجود کپسول اطفای حریق در محل و آمادگی و آشنایی استفاده از آن برای تمامی اعضای اجرایی ایستگاه صلواتی الزامی است افزون بر این نصب تابلو و علائم هشداردهنده در شب الزامی است. سیم‌های برق روکار باید از نوع کابلی و یک تکه انتخاب شود.
وی در ادامه گفت: رعایت حریم تقاطع (حداقل 50متر) و خارج از سطح سواره بودن سازه الزامی است. ایستگاه در لاین نابینایان نیز نباید برپا شود. همچنین استفاده از هرنوع نور افشان و لامپ باید با حفاظت‌های استاندارد همراه و فاصله کافی از مواد قابل اشتعال داشته باشد.
تقویان به اهمیت رعایت حقوق شهروندان تأکید کرد و گفت: استفاده از هرنوع  بلندگو، باند و سیستم صوتی به دلیل ایجاد نارضایتی برای شهروندان، ممنوع است. افزون بر این حفظ و صیانت از فضای سبز اطراف برپایی ایستگاه برعهده مسئول ایستگاه صلواتی است.
وی یادآور شد: هیئت موظف است ایستگاه را تنها در آدرس ذکرشده در مجوز برپا کند در غیر این صورت شهرداری به جمع‌آوری آن اقدام می‌کند و هیئت حق هیچ‌گونه اعتراضی ندارد. همچنین متولی ایستگاه موظف است بعدازظهر پایان روز کاری  به جمع‌آوری ایستگاه اقدام کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->